Meer offline

Navigeren af en toe en voor mijn bijbaan wel nodig ja. Maar het is vooral veel doelloos filmpjes kijken, wil ook wel echt gaan minderen. En dan vooral instellen dat ik veel meldingen niet meer ga zien tot ik ze zelf open.

Heb je dit nog gedaan, geen smartphone meer?
Of iemand anders die dit gedaan heeft?

Ergens lijkt het me wel rustgevend, maar ik vind whatsapp toch wel bijna onmisbaar en ik vind internet hebben om bijvoorbeeld te navigeren of dingen onderweg op te zoeken ofzo toch wel erg handig. Als er een bus uitvalt ofzo, dat je dan meteen kan kijken wat je dan kan doen. Dus ja ik kan natuurlijk ook gewoon alle social media apps enzo van mijn telefoon halen en internet af en toe uitzetten ofzo…

Nee, heb het niet gedaan want moest dan een nieuwe simkaart aanvragen en google maps is wel echt heel handig. Heb wel mijn mobiele internet standaard uitstaan en dat geeft mij al echt veel rust. Heb mijn whatsapp er even afgehaald maar inmiddels heb ik dat er wel weer opstaan. Wel staan alle meldingen uit, staat het op de laatste pagina en lukt het mij vrij goed om het slechts af en toe te bekijken. Verder heb ik geen apps op mijn telefoon staan.

Hmm ja zoiets is dan idd een tussenweg! Maar er zijn bij mij wel wat mensen die verwachten dat ik soms redelijk snel op whatsapp reageer, maar goed eigenlijk is dat ook niet mijn probleem.

Ik wil ook graag minder op mijn telefoon en laptop zitten en doelloos filmpjes kijken enzo. Het is wel echt zooo lastig om jezelf te vermaken ineens? Want een boek lezen of iets creatiefs doen kost op de een of andere manier veel meer energie en concentratie. Ook is de drempel om er mee te beginnen echt 10000000 keer hoger. Maar misschien is dat ook wel iets dat even tijd nodig heeft, zou natuurlijk ook kunnen. Voel me echt een millenial die continue prikkels nodig heeft haha zo stom

1 like

Ik denk ook steeds dat ik geen tijd heb om iets te gaan doen, bijvoorbeeld twee uur lang te lezen of schilderen ofzo, terwijl ik achteraf meer dan het dubbele van die tijd op mijn telefoon zit. Had dan dus beter wel die activiteit kunnen doen, zou minder zonde van mijn tijd zijn geweest. Ik herken me dus wel in jouw post

1 like

Ja, ik herken mij ook echt in jouw post. Zit zo vaak filmpjes te kijken op mijn telefoon. Na de tijd allemaal filmpjes gekeken die ik eigenlijk niet eens super boeiend vind, maar mijn haakwerk ligt dan onaangeroerd naast mij. Heb nu wel een vast plekje voor mijn bullet journal spullen, wat wel helpt. Want als ik daar dus ga zitten, dan kan ik meteen beginnen. In plaats van alles eerst moeten pakken (drempel).

1 like

Telefoon in een andere ruimte leggen met het geluid hard zodat je wel gebeld kan worden? Of uitzetten/op vliegtuigmodus en op bepaalde tijden weer aanzetten?

Mij helpt het om ergens heen te gaan zonder telefoon, of een paar dagen 3G uit te zetten. Dat is supermoeilijk, maar voor mij de enige manier om van Mn onbewuste gescroll af te komen

Ik ben momenteel veel mensen van Facebook en Instagram af aan het gooien. In de hoop dat hoe minder mensen ik volg, hoe minder vaak ik online ben omdat er dan minder activiteit plaats vind. Sowieso op Facebook zijn veel mensen al veel minder actief dan voorheen.
Ik schrik soms ook echt van mijn schermtijd (heb iPhone, die houdt dat automatisch bij).
Op werk heb ik m’n telefoon ook nooit bij me en vind het dan echt heerlijk om even offline te zijn. Als ik thuis buiten zit probeer ik m’n telefoon ook altijd binnen te laten.

Ik heb sinds een week mijn Instagram-account gedeactiveerd. Het heeft nog niet veel geholpen om mijn schermtijd te verminderen (ik compenseer het helaas door veel op Tinder te zitten), maar ik merk dat ik mezelf toch wel een bepaalde druk oplegde om foto’s te maken voor Instagram en me veel aantrok van de likes. Dus op dat vlak doet het me wel goed om daar van af te zijn.
Het enige wat ik wel mis zijn de muzikanten/artiesten/kunstenaars die ik volgde. Dus ik ga denk ik binnenkort toch weer een account maken, maar waarschijnlijk een anoniem waarmee ik alleen die mensen kan volgen.

Ik struggle hier echt al zo lang mee. Mijn grootste probleem is dat ik zonder scherm niet echt weet wat ik moet doen. Dus zonder tv/laptop/telefoon verveel ik me? Ik sport veel en wandel graag maar binnenshuis zoek ik nog leuke activiteiten. Ik heb wel schilderen op nummer en hou van lezen, maar verder kom ik niet echt… Bakken vind ik ook leuk maar kost zoveel en moet telkens op :sweat_smile:

Hebben jullie nog tips voor leuke offline activiteiten?

Ik pak soms de fiets om een flink aantal km te fietsen, camera mee en dan foto’s maken. Het is niet binnenshuis maar het doodt wel de tijd.

Misschien kun je een cursus volgen? Bloggen? Andere creatieve dingen zoals haken, zeep maken?

1 like

Bordspelletjes, puzzelen, sudoku/kruiswoordpuzzel/woordzoeker, etc. , :slight_smile:

1 like

Ik ben benieuwd of hier mensen zijn zonder social media en hoe jullie dan ‘op de hoogte blijven’. Ik heb jarenlang geen Facebook of instagram gehad maar ik heb best wel vaak dat ik evenementen/aankondigen mis en ik vind dat best wel jammer. Ik kijk ook vrijwel geen tv dus ik zie nooit reclames. Eerst waren er altijd nog blogs waar ik best wel wat informatie van haalden maar die zijn allemaal een beetje gestopt. Ik volg altijd best wel uitgebreid het nieuws maar dat is toch net wat anders.

Ik ben bijv. veganist en wil het graag weten als er een nieuw restaurant bij mij in de buurt wordt geopend, er een nieuw product in de supermarkt komt, etc. Maar ik zou ook niet weten hoe ik bereikt zou kunnen worden haha. Ik denk dat ik nu de meeste informatie van het forum haal?

Ik heb nu dus sinds een week instagram maar vind het eigenlijk helemaal niet leuk en weet ook niet zo goed hoe ik dat goed kan gebruiken zonder er veel tijd aan te besteden. Ik vind het gewoon zo stom dat er tegenwoordig vanuit wordt gegaan dat iedereen wel iets van social media heeft? Er zijn bijv. best wel wat bedrijven die niet eens meer een website hebben maar alleen een Facebook pagina waar je dus 100x een banner moet wegklikken voordat je de informatie kunt zien zonder account.

1 like

Ik heb een fb account met 0 vrienden waar ik organisaties mee volg om op de hoogte te blijven. Mijn echte fb account heb ik al zo’n 2 jaar gedeactiveerd.
Vroeger spendeerde ik echt wel een uur per dag op fb, nu nog maar 10 minuutjes… misschien een idee?

1 like

Ja dat heb ik ook wel eens overwogen maar maak me ook altijd best wel druk om mijn privacy (daarom voel ik me ook niet echt fijn bij Instagram en gebruik ik liever ook geen Whatsapp). Maar misschien kan ik wel een profiel met nepgegevens maken haha.

Ik heb inderdaad een fake email adres gemaakt en een fake naam en verander deze elke 3 maanden :stuck_out_tongue: haha

1 like

Ik vind het echt super lastig om te minderen. Helemaal nu ik vakantie heb. Pak om de haverklap mn telefoon. Echt irritant.
Als ik op mn balkon zit laat ik hem wel expres binnen liggen, en dat gaat dan wel goed.
Ook op dagen dat ik werk gaat het een stuk beter. Is echt een stukje verveling…

Ik keek net op mijn digitaal welzijn ding op mijn telefoon. Ik schaam me DOOD. Kijk hoeveel ik gister op telefoon heb gezeten.
Vandaag “slechts” 1,5 uur. Maar wordt natuurlijk nog meer.
Dit is echt ABNORMAAL

1 like