Meer offline

Even een up voor dit topic. Ik ben een vreemd geval. Onderweg naar/van en op mijn werk en met vriendinnen kan ik heel goed van mijn telefoon afblijven, maar zodra ik niets te doen heb gaat het mis.

Ik heb vandaag al ruim 4 uur op mijn telefoon gezeten. De afgelopen week gemiddeld 6 uur per dag.

Het zou wel al flink schelen als ik Facebook en Instagram van mijn telefoon af haalde, want sowieso boeien die 2 mij niet meer zoveel. Facebook vind ik heel saai en Instagram geeft mij anxiety om geconfronteerd te worden met alle online perfectie, heel ongezond dus eigenlijk. Het enige wat ik echt nog leuk vind is Twitter, want dat is realistischer.

Videoland is wel een goede vervangende bezigheid en ik ontspan erdoor.

Gooi ze eraf! Je gaat je echt beter voelen denk ik.

1 like

Ik heb de afgelopen maand geen internet gebruikt voor de lol en het is zo goed bevallen jongens, kan het iedereen aanraden.

9 likes

Oeh dit klinkt gaaf, kun je er meer over vertellen? Hoe deed je dat met werk enzo? Had je nog bepaalde regels? Bijv. google maps gebruiken wel/niet als je moest navigeren?

1 like

Ja hoor!

Voor mijn werk mocht ik internet gewoon gebruiken en ook om dingen op te zoeken als ik de informatie echt nodig had, bijvoorbeeld recepten, het weer, openingstijden etc. Ook muziek en audioboeken luisteren heb ik bijvoorbeeld gewoon gedaan; als ik maar niet naar een scherm staarde was het oké. Verder had ik de regel dat ik wel samen met anderen films en tv mocht kijken, mits we er echt voor gingen zitten. Dus ik heb bijvoorbeeld wel wat films en Wie is de mol? gekeken.

Qua communicatie/social media heb ik alleen Instagram gebruikt voor mijn werk en via Telegram en Facebook messenger een beetje gepraat met vrienden.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik een dumbphone heb en mijn oude smartphone alleen gebruik voor audioboeken en zakelijke Instagramdingen (er zit geen simkaart in), dus die ‘hobbel’ had ik al genomen voordat ik dit deed.

1 like

Het is mij de laatste tijd gelukkig wel gelukt minder op instagram en fb te scrollen.
Sowieso minder te posten en dat vind ik eigenlijk best fijn.
Ik voel helemaal niet meer de drang om iets te posten en vind het heel fijn om die privacy te hebben eigenlijk.
Vroeger deelde ik best veel maar vind dit toch echt heerlijk!!!

Dit heb ik ook. Heb ook zo min mogelijk op Facebook staan en deel op insta vaker iets via stories dan echt op m’n profiel.
Ook heb ik alle meldingen op m’n mobiel uitstaan zodat ik ook niet steeds de drang heb om te kijken.

Ja ik krijg toch geen belangrijke meldingen. Ik krijg hooguit meldingen van evenementen of van vrienden die me ergens in taggen. En die wachten dan maar even :joy:

1 like

Tijdens mijn vakantie las ik het boek Digital Minimalism van Cal Newport en ik merk echt een verandering in mijn gedrag sinds ik weer thuis ben dus ik wilde dit boek hier aanraden.

Ik heb niet veel gelezen wat echt nieuw voor me was (komt misschien ook omdat ik meerdere boeken van deze auteur heb gelezen) maar op een of andere manier opende het toch mijn ogen. Ik ben me sindsdien echt bewust van het feit dat ik mijn tijd verspil als ik op instagram scroll en dat niets toevoegd aan mijn leven én dat andere activiteiten echt meer voldoening/geluk geven. Dus ik ben sindsdien ook veel meer aan het wandelen / knutselen / klusjes in huis aan het doen die ik al maanden voor me uitschoof.

Blabla lang verhaal over forum

Het enige waar ik nog een beetje over in dubio ben is dit forum. Hij legt uit dat er digitale diensten zijn van hoge waarde en van lage waarde en dat je dus voor jezelf moet uitvogelen wat je jouw tijd waard vindt in hoe je dit zo indeelt dat jij de baas bent over je tijd en je geen slachtoffer wordt van techbedrijven die jou verslaafd maken van hun product. (Zodat je nĂłg een potje gamet, nog een aflevering kijkt, ineens een uur lang aan het scrollen bent etc.)
Het forum kost me wel veel tijd, ook tijdens mijn werkdagen zit ik er vaak, naar mijn mening, te veel op. Tegelijkertijd heb ik het idee dat het forum me ook echt iets brengt. Ik leer dus echt vaak dingen van hier meelezen op heel veel verschillende gebieden. En aangezien ik hier al sinds mijn 11e ofzo zit, kan ik me ook echt geen leven zonder voorstellen. Herkennen mensen dit?

4 likes

Ik heb precies hetzelfde. Ik leer elke dag wel iets op het forum en daardoor heeft het voor mij veel meer toegevoegde waarde dan bijvoorbeeld influencers op Instagram of leuke memes op Facebook. Desondanks zit ik er ook uren op mee te lezen en besteed ik er wellicht wel teveel te tijd aan. Wat nu wel heeft geholpen is wat topics uit te zetten waar ik niks meer uithaal, zoals het beautybloggers/youtubers topic. Dat was meer tijdverdrijf. Ik schakel dan ook de meldingen uit/ongelezen berichten. Dat helpt een beetje. Ik hou ook in het oog dat ik niet de eis aan mezelf op hoef te leggen dat ik streef naar volledig offline te zijn, een beetje moet oke zijn.

1 like

Ja ik had zelf ook zoiets in mijn hoofd. Bepaalde topics op negeer zetten die veel tijd kosten om bij te houden maar weinig opleveren.

Ik heb het boek net gereserveerd bij de bieb na aanleiding van je bericht. Ik ben benieuwd!

1 like

Ik heb zelf bijna alles op negeer gezet behalve bepaalde favo topics. Wel onderwerpen maar toen alles in het lijstje stond had ik echt heel erg de drang alles te willen lezen en qua tijd loopt het op.
Ook bijna alle topics gericht op winkelen/spullen op negeer gezet maar dat heeft niet met offline te maken.

Websites, vlogs en social media kan ik prima minderen maar dit forum geeft ook veel inzichten en mensen hier denken anders als mijn omgeving en dat vind ik juist top en wil ik niet zonder :stuck_out_tongue:

2 likes

Ik wil ook meer offline nadat ik erachter kwam dat ik vaak meer dan een uur per dag op insta zat, en zo’n 4-5u op m’n telefoon per dag. Hoe dan?! Als ik die tijd had besteed aan een cursus of wat dan ook, of aan opruimen

Dus ik ga in kleine stapjes steeds minder op m’n tel. Paar regels die ik heb:

• niet vóór 10u 's ochtends op socials, en ook niet na 9u 's avonds
  • de tijd bekijken op m’n horloge ipv m’n tel (daar gaat het vaak mis)
  • in de ochtend gewoon eerst klaarmaken en ontbijten, niet luieren
  • als ik op m’n telefoon wil, echt een alternatief zoeken zoals gewoon doorwerken als een normaal mens, iets opruimen/schoonmaken, met m’n huisdier knuffelen

Elke dag schrijf ik op hoeveel ik op m’n telefoon zat (ter vergelijking met hiervoor, en zo blijf ik geconfronteerd met m’n schermtijd)

Het gaat tot nu toe best goed, zit al 2 dagen onder de 3 uur. En het voelt ook goed om dit te doen! Niet het idee dat ik wat mis.

13 likes

Ik hoop dat het niet vervelend ja dat ik dit topic weer gebruik, maar ontdek hem net pas. Ik heb ook ongeveer 4(+) uur schermtijd per dag geloof ik, vooral chrome (forum en dingen opzoeken, online shoppen en instagram). Sinds kort ook tiktok waar je ook in kunt verdwalen. Ik weet alleen in deze tijd niet zo goed hoe ik me anders kan vermaken en ben echt op zoek naar prikkels. Ook vind ik het dubbel want wat er zoveel beter aan een boek lezen bijvoorbeeld ipv op een forum lezen. Ik heb meer argumenten nodig ofzo om me zover te krijgen ermee te minderen. Ook kan ik niet zomaar apps verwijderen want voor mijn bedrijf moet ik daar wel actief op zijn (meerdere keren per dag maar in totaal miss een half uurtje) dan switch ik automatisch over naar privé of zie ik weer een melding staan en hoppa weer 20 min verder moet doelloos scrollen enzo. :unamused:

2 likes

Dit doe ik inderdaad ook.
Ik slaap op zolder maar laat mijn telefoon altijd beneden liggen als ik naar bed ga.
Dus zo pak ik hem ‘s avonds en ‘s nachts nooit. En als ik wakker word, dan word ik ook echt even rustig wakker zonder gelijk dat ding te pakken. Geeft veel rust moet ik zeggen.

En ik ben dus afgelopen zomer op vakantie geweest, 11 dagen, zonder mijn telefoon mee te nemen.
Het was zooo fijn!
De eerste twee dagen waren onwennig, omdat ik gewend ben alles op te zoeken, en steeds dat ding te pakken, maar daarna gaf het echt zo veel rust.
Nou moet ik wel zeggen dat mijn vriend zijn telefoon wel mee had, dus dat mensen mij in geval van nood altijd konden bereiken. Ik had ook iedereen ingelicht dat ik geen telefoon mee had.

Do Not Disturb gaat bij mij nu automatisch aan om 22u. Ik merk dat dat mijn drang om laat nog te appen en op FB te kijken verminderd is.

Ik zit nog steeds aan 5uur per dag, maar dit is iig een begin.

3 likes

Ik kom dit topic even omhoog halen. Mijn telefoonverslavi g is echt uit de hand gelopen merk ik :sob: nu tiktok en instagram van mijn telefoon verwijderd, maar ik merk dat ik dan op een andere manier iets soortgelijks ga zoeken door vlogs te kijken op de tv oid. Beetje idioot eigenlijk dat ik zo een soort kick nodig heb. Zijn er nog meer mensen hier mee bezig op het moment?

3 likes

Nee niet actief maar ik herken wel wat je zegt. Ik heb mijn schermtijd bijvoorbeeld op een uur gezet voor het forum of voor op safari in het algemeen maar ik klik gewoon vijf keer die melding weg. Als ik een serie kijk speel ik ondertussen spelletjes op mijn iPad. Alles wat ik doe is gewoon online en op een beeldscherm. Ik ga dinsdag beginnen met fulltime werk en ik hoop echt dat dat me de discipline gaat geven om dingen anders te gaan doen.

2 likes

Ja onzettend, ik merk dat ik sinds corona uitbrak echt een soort verslaving heb ontwikkeld, elk moment van de dag dat ik even niets te doen heb weer die stomme telefoon
Ik wandel veel en doe dan vaak ook de telefoon in de auto laten en dat is zo ontzettend fijn mis dan echt niets, toch blijft die angst van iets missen. Wat mij enigszins helpt is zo min mogelijk prikkels op mijn telefoon, geen Social media, Whatsapp berichten gelijk verwijderen en archiveren indien het belangrijk is. Ik haat mijn gedrag en het idee van altijd aan moeten staan verstikt mij

2 likes