Members Only kwestie

Dit brengt me op het volgende idee. Om toegang te krijgen tot MO kunnen we wellicht ook het volgende toepassen:
Van 0 tot 6 maanden: 50 posts.
6 tot 12 maanden: 100 posts.
12 tot 18 maanden: 150 posts enzovoort.

2 likes

Misschien een soort openbaar voting/forum voor mensen die eerder MO status willen omdat ze er lang zijn en nuttig maar weinig posten?

1 like

Mij gaat het meer om een persoonlijk gevoel dat 50 posts voor mezelf meer een incentive was om wat actiever te zijn en dit ook aan te houden. Vind het wat raar om ergens ‘buitengesloten’ te zijn van een deel van een forum omdat je wat minder vaak reacties typt. Had bijvoorbeeld een heel positief gevoel nav reacties die ik kreeg op mijn post in het spiraal topic en dat was voor mij ook persoonlijk. Ik zie gewoon zelf niet in waarom 100 posts ipv 50 spammers gaat tegenhouden, ik vind zoiets meer een gevoel maar dat kunnen de mods natuurlijk niet aanhouden, er zijn regels nodig. Ik weet niet eens of de MO topics wel topics gaan zijn die ik interessant vind, maar dit kan je pas weten als je ‘er bij hoort’ natuurlijk

2 likes

Dit maakt het dan juist ‘moeilijker’ voor mensen die hier al langer zijn maar nu pas hun plek vinden en beseffen dat ze veel hebben aan dit forum en actief beginnen meedoen? Dan zou ik bijvoorbeeld beter een nieuw account aanmaken en dan moet ik minder posten? Ik denk dat dat ook niet gaat werken


1 like

Ik vind het echt lastig, ik snap dat er ergens een grens getrokken moet worden en dat het hele punt van een ‘members only’ gedeelte is dat niet iedereen mee kan lezen, maar ik vind het ook erg dubbel. Als het niet meer (alleen) op meetbare dingen gebaseerd is, en als er uitzonderingen gemaakt worden, heb je het gevaar dat het you can’t sit with us-achtig wordt.

Ik weet eigenlijk ook niet zo heel goed welke topics ‘members only’ zijn, ik lees hier veel en post ook regelmatig en kijk dan nooit naar de categoriĂ«n, maar ik neem aan dat dat de meer persoonlijke topics zijn?
Als ik voor mezelf spreek: ik post vrij weinig echt persoonlijke dingen, omdat ik daar niet altijd behoefte aan heb en omdat ik graag anoniem wil blijven.
Ik ben dus waarschijnlijk geen hele constante poster in die topics. Maar soms is er iets waar ik wel graag een klankbord voor wil, of wat ik kwijt wil, dat juist persoonlijk is, en dan zou ik het wel jammer vinden als dat niet in die topics kan. Ik voel me thuis op dit forum, ook al ben ik niet altijd in alle topics even actief. Het is fijn om de optie te hebben daar wel iets te posten als je dat wilt (al is dat dan misschien bijna nooit).
Ik verwijder meer persoonlijke posts trouwens ook vaak achteraf omdat ik het toch te prive of herkenbaar vind om te laten staan, dus dan lijkt het misschien helemaal alsof er dan nooit iets in die topics gepost wordt terwijl dat wel zo is.

15 likes

Zou je iets kunnen ontwerpen om te monitoren of mensen na hun toelating drastisch minder gaan posten? Als je in een week 50 posts verzamelt en daarna 4 weken niks meer post en wel veel leest ben je wat mij betreft een lurker en mag je er weer uit, maar misschien is zoiets wel heel moeilijk om in de gaten te houden.

1 like

Er wordt een aantal keer gezegd dat je actief mee moet posten in de members only topics toch?
Terwijl dat, voor mij in ieder geval (misschien), topics zijn waar ik maar sporadisch zal posten, maar Ă ls dat eens in de paar maanden gebeurt ik er wel heel blij mee ben dat die topics bestaan.
En achteraf verwijder ik het soms dus ook nog

Zo komt het misschien over als een soort van eenrichtingsverkeer, alsof ik het alleen wil gebruiken als ik het zelf nodig heb en verder niet, dat bedoel ik uiteraard niet.

3 likes

Bijdragen zit niet enkel in het droppen van persoonlijke zaken wat mij betreft, ook juist het reageren op anderen is waardevol.

4 likes

Ja hier kan ik me erg in vinden eigenlijk. De laatste jaren op het egf deelde ik ook weinig persoonlijke info, dat verandert hier niet ineens omdat de topics MO zijn. Het is toch een bepaald “type” topic dat je daar vindt, neem ik aan. Dat maakt het wel lastig in de gaten te houden of iemand actief is in die topics.

Edit: oh en @Ireth, ik heb ook het idee dat ik minder reageer op anderen als het om wat moeilijkere of meer beladen posts gaat, omdat ik vind dat ik me niet goed kan verwoorden. Anderen kunnen dat vaak beter dus dat laat ik ook aan me voorbij gaan meestal


2 likes

Maar ik snap het probleem niet helemaal want als je geen MO bent weet je toch ook niet welke topics allemaal MO zijn? Dus dan kun je net zo je kwestie posten in een Wjekw?

2 likes

Er wordt regelmatig over gesproken, waar bepaalde topics gebleven zijn, helemaal als je het egf hebt meegemaakt zijn er een aantal “weg”. Ik kan er zo 10 opnoemen die ik daar verwacht. Ik vind totaal niet dat je dan maar moet posten in het wjekw, ik snap die redenering niet. Ik kan me goed voorstellen dat het voor veel een reden is om bepaalde dingen dan maar niet te posten. Dat moet toch niet vreemd klinken? Er is toch ook een reden waarom MO in het leven geroepen is? Lijkt me precies dat
 Je wilt niet alles compleet out in the open. Dus waarom “moeten” mensen die nog geen MO zijn dat dan maar wel doen?

4 likes

Ik vind het eigenlijk wel prima hoe het nu is. 50 posts en de mods checken even of het inhoudelijk acceptabel is. Het enige wat ik misschien zou toevoegen is minstens een maand lid zijn of zo

15 likes

Ja ik ben het hier mee eens.

Het lijkt me anders totaal niet uitnodigend voor eventuele nieuwe leden om zich thuis te voelen. Ik zit zelf al heel lang op het forum maar ik zou zelf niet zo snel durven posten op een forum met minsten 3 verschillende voorwaarden waar je dan moet opletten waar je aan moet voldoen. Het posten lijkt me dan een beetje kunstmatig worden dan ofzo?
Ik geef dan zelf de voorkeur aan een actief forum met veel leden dan een beperkt clubje. Al zou verhogen naar 100 posts ook geen ramp zijn voor de mo-topics. Naar mijn idee zit je daar vrij snel aan.

1 like

Maar ik snap nog steeds niet goed waarom mensen zich blijven verantwoorden voor weinig posten en toch in MO willen? Als je weinig post en wel veel leest ben je toch nog steeds een lurker? Waarom zou je opeens veel meer gaan posten als je in MO zit? Zoals @anon76889665 al zei als je bepaalde dingen toch kwijt wil; dan kan het toch net zo goed in wjekw?
Ik denk dat ook MO topics wel staan of vallen bij actieve members, dus als je weinig toevoegt door te reageren/posten, je niet zo heel veel bijdraagt.

11 likes

Ben het trouwens eens met de eerder gedeelde oplossingen van @Zemraluani

Ik snap gewoon niet zo goed waarom het zo erg is als iemand gewoon heel veel leest en weinig post? Daarom ben je toch niet per se direct een ‘lurker’. Het is toch niet zo dat iedereen die hier niet elke dag 15 reacties plaatst het niet verdient om hier te zijn ofzo? Iedereen ervaart het forum op z’n eigen manier.

Ik snap dat dat voor de mods anders is en zij regels nodig hebben om de beslissing te maken.

12 likes

Waarom heb je dan aan de openbare topics niet genoeg? Daar valt toch ook genoeg te lezen?

2 likes

Omdat het toch een vorm van sociale interactie is en het denk ik ook ongemakkelijk is als iemand wel alles leest, maar zelf geen input levert. Bovendien zou het forum ĂŒberhaupt niet werken als mensen vooral willen lezen. Als je met vrienden een gesprek voert en een iemand zit er de hele tijd stil bij, dan vind je dat toch ook een beetje vreemd?

11 likes

Helemaal mee eens. Ik snap ĂŒberhaupt niet wat je op een forum doet als je niet wil / kan / durft mee te posten

7 likes

Je hebt toch altijd luidruchtige gangmakers in een groep en mensen die wat meer introvert zijn? Dat wil toch niet zeggen dat die introverte vriend geen meerwaarde heeft in de vriendengroep

31 likes