Members Only kwestie

ik denk dat het helpt, om het DOEL van zowel het afsluiten van de topics als het bepalen van een criterium op basis waarvan je mensen toelaat, in gedachten te houden.

waarom besloten? omdat mensen sommige dingen willen delen, maar niet met hun moeder, partner, vrienden, maar wel vertrouwelijker dan met de hele wereld.

hoe ontstaat nou vertrouwen tussen mensen in real life? je komt elkaar gedurende langere tijd geregeld tegen en wisselt eens wat dingen uit. je leert elkaar een beetje kennen, en op een gegeven moment wordt het wat persoonlijker.

als je op internet met elkaar spreekt is dat toch niet ineens heel anders?

zoals ik het zie, is het mogen doorstromen naar zoā€™n besloten groep eigenlijk ongeveer hetzelfde.
en daarmee een automatisch gevolg van een poosje actief forummen.

daarom begrijp ik de haast en de moeite met het aantal ook niet, het is een natuurlijk proces, als je nu eens een foto van je goudvis post en dan eens een treinergernis, en dan weer dat je je schoonmoeder haat, nog een keer dat het echt een trut is en dat je de vorige keer nog te mild was,
een paar meningen over het weer en het belastingklimaat, een tirade over een beutyblogger en je bent al aardig onderweg. als je gewoon geregeld forumt, gebeurt dit ook gewoon en ik vind eerlijk gezegd soms dat het de grenzen van het geduld wel erg snel overschrijdt.

37 likes

Eens. Ik ben helemaal nieuw. Las ook wel eens mee op EFG, maar nooit gepost. Omdat ik daar toen geen behoefte aan had. En nu met nieuw forum ook lang getwijfeld, maar toch steeds meer zin om actieve bijdrage te leveren. En nu lees ik mee en post ik af en toe iets. Iets wat ik op dat moment kwijt wil. En echt niet met als hoger doel de 50 post te halen. Sterker nog, ik heb echt geen idee of dat het voor mij interessanter gaat maken. Forum is voor mij nu al goed genoeg.

5 likes

Persoonlijk vind ik de regels goed zoals ze zijn. Post zelf ook niet super veel mee in de MO topics. Daar heb ik zelf ook geen behoefte aan eigenlijk. Voor mij blijft het toch ā€˜het internetā€™ waar dingen misschien nooit zullen verdwijnen of toch altijd terug te vinden zijn. Daarom post ik ook eigenlijk nooit echt persoonlijke dingen. Snap wel voor degenen die het wel doen, dat het fijner is als het meer afgeschermd en niet zomaar te vinden/lezen is.

Ben het er ook wel mee eens dat er kritisch gekeken mag worden naar hoe de 50 post verkregen zijn. Door bijvoorbeeld alleen korte, makkelijke posts, zoals al eerder benoemd is, of meer inhoudelijk.

Daarnaast vind ik het zelf soms ook lastig om ergens antwoord op te geven. Bijvoorbeeld omdat er al vele, goed onderbouwde reacties gegeven zijn en ik vind dat mijn antwoord dan niet heel veel (zinnigs) meer toevoegt. Dat heb ik nu ook wel een beetje moet ik zeggen. Er is vanuit heel veel opzichten al een mening gegeven. Hoop dan ook dat de @moderators tot een goed besluit kunnen komen waar het grootste gedeelte van de leden mee in kan stemmen. Lijkt me ook niet gemakkelijk om hierover te moeten ā€˜besluitenā€™ want zoals in dit topic al te zien is, zijn er veel verschillende meningen. Good luck with that!

2 likes

Ik post mee sinds augustus en zie tot mijn verbazing dat ik nu nog niet eens 150 posts heb! Zit toch veelal op mijn telefoon op het forum en dan gaat antwoorden toch wat minder makkelijk dan op een laptop. En moet zeggen dat ik ook vaak met een antwoord bezig ben en dan denk, hmm laat maar, ik krijg dit toch niet lekker verwoord.

Anyway, ik denk niet dat de grens voor members only (veel) hoger moet worden dan 50 posts. Ik denk dat veel leden hier toch via het EGF komen en dan mis je gewoon bepaalde topics. Wat mij betreft mag het accepteren tot het members only gedeelte best subjectief blijven, ipv harde regels zoals x likes gekregen hebben, gegeven hebben of posts in bepaalde topics niet mee laten tellen. Want het boer zoekt vrouw topic bijvoorbeeld leent zich tot spammen, maar aan de andere kant heb je wel weer @Zemraluani die prachtige samenvattingen schrijft over alle dates en dat valt mijns inziens dan weer niet onder spammen.

Ik weet niet in hoeverre het te doen is, maar op het moment dat de moderators een verzoek krijgen en veel van de berichten bestaan uit ā€˜hihiā€™, ā€˜echt welā€™ , ā€˜een like was niet genoegā€™, dan mag diegene best wat langer meeposten. Oftewel, om een lang verhaal kort te maken: hoe het nu is gaat het het prima.

2 likes

Ja dit, ik moest er net aan denken: als ik met vrienden of bekenden in een kroeg sta te kletsen en er komt iemand bijstaan die we allemaal niet kennen en niks zegt maar alleen luistert dan is dat toch mega raar.

14 likes

Ik als nieuwkomer wil toch ook even mijn zegje doen. Een hele lijst met eisen waar je aan moet voldoen voordat je bij alle topics mag, stoot nieuwe leden denk ik best wel af. Ik begrijp wel waarom die regel van MO is ontstaan, maar we moeten denk ik ook niet vergeten dat het een forum nou eenmaal openbaar is. Ik heb op veel forums gezeten en vond het juist altijd zo fijn dat het toegankelijk is voor iedereen en iedereen lekker mee kan kletsen. Het is toch ook juist leuk aan een internetforum dat er nieuwe input van nieuwe mensen bijkomt? Ik vind het nu jammer dat ik bepaalde topics niet in kan (waar ik op EGF wel veel aan had), maar vind het niet erg daar nog even op te moeten wachten. Als de drempel van het aantal posts echter erg omhoog gaat, zou ik dat persoonlijk wel jammer vinden. Ik denk dat de regel van 50 posts prima is, maar vind dan inderdaad wel dat de mods mogen beoordelen of iemand niet alleen maar spamberichten heeft geplaatst.

17 likes

Maar het zijn maar een paar topics die MO zijn en die topics zouden waarschijnlijk niet heel actief zijn als het openbaar was.

Het zwanger / kinderen topic, worden toch regelmatig persoonlijke verhalen en fotoā€™s van kinderen of zwangere buiken gedeeld. Ik zou dat niet doen als het openbaar was en ik denk een heel groot aantal forummers met mij. Ik deed het eerder op het EGF wel, maar ik bedacht me pas later dat het best privacy-gevoelig was en heb toen alles verwijderd.

Ik denk dat als je alles maar openbaar maakt, er veel informatie niet gedeeld wordt terwijl het wel waardevol kan zijn. Dus dat ga je dan missen en dan valt het weg voor nog veel meer mensen dan alleen de mensen die geen toegang hebben tot MO.

Punt van het verhaal: of het topic nou Ć¼berhaupt niet bestaat en daardoor niet te lezen is (want te openbaar om informatie te delen), of niet zichtbaar voor mensen die pas kort meeposten: je kunt het in beide gevallen niet lezen. Alleen belast je er nog meer mensen mee als het compleet stil valt.

Vind vooral een bepaalde tijd dat iemand lid is enorm gelden. En of je zelf ook wel eens wat post wat members only is. Als je alleen " mee leest " en zelf daar dus niks post, vind ik het heel vreemd.

1 like

Wel even een complimentje naar de mods dat ze ons willen laten meedenken over dit soort kwesties!

mijn mening: aantal posts op 50 houden, maar dan de ā€˜ā€˜snelleā€™ā€™ topics als expeditie robinson, first dates, boer zoekt vrouw etc niet meetellen

9 likes

Ik voel me vet aangesproken omdat ik vooral in de tvtopics posts, hahaha. Ik beloof bij deze beter mee te posten in de andere topics. Ik heb zelf alleen nogal vaak dat ik nog wel iets wil toevoegen maar dat er dan of al 10 anderen ong hetzelfde gezegd hebben of dat de discussie inmiddels al voorbij is. Ok maar eerlijk, ik snap heel goed dat sommige willen dat de regels aangescherpt moeten worden, alleen moeten deze ook vrij makkelijk gehandhaafd moeten zijn. Want denk dat niemand wil dat de mods er nog veel meer werk bij krijgen.

9 likes

Ben ik de enige die niet eens wist dat er een members only deel was? :see_no_evil:

3 likes

Ik schrik er eigenlijk van hoe vaak dit forum op de eerste pagina van google staat. Misschien naĆÆef maar ik had altijd het idee dat dit forum een redelijk onvindbaar deel van het internet was. Heb daardoor ook verschillende ā€˜onzinnigeā€™ posts over bijv. beroemde mensen verwijderd. Dingen die ik wel tegen vriendinnen zou zeggen maar die niet zo vindbaar op het internet hoeven, zeg maar.

Wat mij betreft wordt er dus juist een stuk meer members only, maar aan de andere kant is dat natuurlijk ook schijnveiligheid. Iemand kan zo aan 50 posts komen of aan welke voorwaarde dan ook voldoen. Wat de ā€˜strengereā€™ voorwaarden ook worden, iedere ā€˜infiltrantā€™ kan aan die voorwaarden voldoen. Het blijft het internet.

Ik ben overigens tegen exclusieve clubjes/topics waar alleen bepaalde mensen in kunnen. (Dus niet alleen MO maar bijv. ā€˜Alleen moeders mogen in het zwanger- en kinderentopic, alleen singles in het datetopic, etc.ā€™ Als je dat wil moet je imo niet op een forum posten maar een whatsappgroep starten oid, daarnaast valt het niet te controleren. Ik denk dat dit niet bevordelijk is voor de sfeer en ook schijnveiligheid is. Daarnaast is het (als actief lid) toch leuk om in allerlei topics mee te kunnen lezen ook al behoor je zelf niet per se tot de doelgroep.

11 likes

Dit heb ik ook. Ook wat @anon95331300 zegt, ik lees soms een tijd wat meer en soms wat minder, en dan vind ik het ook leuk om wat verder terug te lezen, maar daar ga ik dan niet meer op reageren. Sowieso heb je soms drukkere periodes waarbij je minder op het forum zit, ik ben de laatste maand bijvoorbeeld niet veel online geweest. Ik zou het wel jammer vinden als ik dan weer uit members only gegooid zou worden. Maar goed zo snel zal dat ook niet gaan.
Ik vind het wel een goed idee om niet alleen naar het aantal berichten te kijken maar ook naar hoe lang je lid bent.

1 like

Het duurt voor mij bizar lang voor ik in die topics kom. Maar ik post nu eenmaal niet ontzettend vaak maar gewoon af en toe.

Tot zover mijn frustratie

1 like

Ik post zelf ook niet onwijs veel, vergeleken met sommige andere leden. IRL heb ik ook nooit de overmacht in een gesprek dus dat lijkt me ook vrij logisch. Verder zie ook niet perse het probleem in van topics lezen zonder zelf mee indiscussie te willen gaan? Voorbeeld: ik lees topics vaker later terug: dan is de discussie al lang en breed uitgepraat. Daarop hoef ik mijn mening toch niet perse te geven? Het zou wel zonde zijn als dat een nadeel wordt.

Zoals al vaker benoemd, blijft dit ā€˜het internetā€™. Ik denk dat er altijd mensen zijn dolgraag willen weten wat Jantje in een MO-topic post en daar veel voor over hebben. Daarnaast zou het ook kunnen dat er al een persoon met verkeerde intenties al 5 maanden in het MO-gedeelte kan.

Ik denk dat de regels al goed zijn zoals ze nu zijn. Het is al een vrij hoge drempel om tot het MO-gedeelte te komen. Eerst aan te melden en vervolgens 50 berichten typen. Dat is, voor sommigen, al lastig om aan te komen. Indien je dat aantal verhoogd is er alleen maar meer kans op spam. Betrokkenheid kan ook nadelig werken voor leden die veel werken en bijvoorbeeld 15min per dag op het forum zitten - en anderen een aantal uur. Waar trek je dan de grens?

13 likes

Hier heb ik niets aan toe te voegen. Ik vond 50 posts ook niet weinig. En sowieso heb ik het idee dat sommige leden wel heel erg in de schijnveiligheid geloven.

6 likes

Hier is toch helemaal geen sprake van? En toch ook niet controleerbaar.

1 like

Heeft dat het forum bovenaan komt te staan in google niet vooral te maken met cookies enzo?
Op mijn telefoon waar ik meestal forum heb ik dit ook, op de pc heeft google het forum nog nooit genoemd

2 likes

Ik zeg alleen dat ik dat vind, want op sommige fora is dat wel zo. Idd niet controleerbaar.

@Quinn
Nou andere mensen (zie first dates topic) kunnen het forum blijkbaar vinden snel vinden er over ze gepraat wordt. (Als het echt is.)

Ja hier sluit ik me bij aan. Het blijft toch een forum, dus veiligheid of privacy is simpelweg geen zekerheid. Ik zelf ben elke dag een actieve lezer, maar post niet snel iets. Ik vind het forum enorm snel en actief (wat het zo leuk maakt), maar dit zorgt ervoor dat discussies vaak alweer afgelopen zijn wanneer ik het lees. Ik vind persoonlijk dat we ook kunnen doorslaan in het willen van privacy, idd dan is het verstandiger om dit op een andere manier te zoeken waar deze zekerheid echt geboden kan worden (bijv WhatsApp)

1 like