Weten jullie welk maandverband relatief veilig is qua stoffen?
Afgelopen zomer was in het nieuws dat in alle soorten tampons concentraties aan giftige metalen gevonden waren. Men heeft toen volgens mij niet de gevonden waarden gepubliceerd, zodat fabricanten er allemaal nog wat mee konden doen.
Ze zeiden dat bijvoorbeeld in katoen, waarvan je denkt dat het een veiligere stof is voor een tampon, ook metalen voorkwamen, omdat de katoenplant met water/lucht in aanraking kwam met metalen erin. En je vaginawand en de huid daar neemt stoffen sneller op, dus best suboptimaal…
Hopelijk parafraseer ik het goed.
Maar nu wil ik nieuw maandverband kopen en vind ik het idee toch acht dagen per maand mogelijk giftige stoffen tegen m’n vagijn te dragen niet zo heel chill. De nieuwsartikelen gingen over tampons, maar het verhaal met katoen>metalen en de snelle opname van stoffen in het vaginale gebied lijken mij ook problematisch voor maandverband. En als je dan weer niet de katoen variant koopt, zitten er PFAS in de synthetische variant.
Ik kwam niet echt verder in m’n zoektocht naar wat dan het meest veilig is qua maandverband en wil er eigenlijk wel rekening mee houden.
Iemand ervaring met wasbaar maandverband? Weet niet eens of dat beter is…
Blegh of is het in het leven inmiddels gewoon op de koop toenemen dat je giftige shit binnenkrijgt door je keukengerei en dus ook door je fucking menstruatieproducten…