Menstruatie/PMS topic

Sterkte voor degenen die er zoveel last van hebben :pleading_face::kissing_heart:

Ik heb zelf ook ineens veel heftigere klachten sinds kort. (Ben vorig jaar bevallen van ons eerste kindje). De PMS klachten hebben echt impact op mijn dagelijks leven. Erg gestresst, moe, futloos, somber, misselijk, duizelig. Dinsdag moet ik weer ongesteld worden, ik zit echt de dagen af te tellen…

En morgen gaan we ook nog eens op vakantie :sweat_smile:

Bedankt voor de tips over de prikpil!

1 like

Oh en buikkrampen niet te vergeten. Had ik vroeger nauwelijks last van, nu wel meer.

Ik ga richting mijn ovulatie en ik heb allemaal geile gedachten over de dakloze man die vaak naast mijn werk zit en me altijd catcallt :smiling_face_with_tear: :smiling_face_with_tear: :smiling_face_with_tear: denk altijd dat ik niet zo hetero ben tot dag 14 nadert en ik in een soort van beest verander. Fucking genant

5 likes

Ik heb een doorbraakbloeding/spotting (?niet echt ongesteld, kleine hoeveelheden bruin slijm). Normaal pak ik dan een stopweek van de pil omdat ‘er wel iets zal moeten komen’ maar ik kan tegenwoordig veel korter de pil doorslikken en ik dacht fuck dit, ik slik gewoon de pil door want ik wil nog helemaal niet ongesteld worden. Maar nu heb ik dit dus al een week :’) gaat dit vanzelf stoppen of moet ik toch echt een stopweek inplannen om er vanaf te zijn? Heeft er hier iemand meer ervaring hiermee die dit weet?

Toen ik nog aan de pil zat had ik hier ook weleens last van, maar het enige dat bij mij hielp was inderdaad een stopweek inlassen

Naar aanleiding van het impopulaire meningen topic over maandverband (en menstruatieondergoed). Als eerste: verlies ik abnormaal bloed? Ik kan me echt niet voorstellen dat ik op maandverband mijn menstruatie doorkom, ik moet mijn super tampon elke twee uur wisselen om niet door te lekken…
En al tweede: voelt menstruatieondergoed hetzelfde als maandverband? Want ik vind dat zo viezig voelen altijd, zelfs met always en andere dure merken voelt het toch altijd wat vochtig aan als er eenmaal bloed inzit en ik haat at gevoel.

1 like

Ik vind menstruatie ondergoed niet nat aanvoelen. Als ik het nat vind worden dan is het ook echt tijd om hem te verschonen.
Ik verlies ook te veel bloed om het alleen met ondergoed te doen. Na dag 2 kan dit wel. Heel persoonlijk allemaal denk ik.

3 likes

Ik vind menstuatieondergoed heel vies aanvoelen. Klammig en het voelt ook zwaar. Echt een luier idee vond ik het maar misschien heb ik een heel slecht merk gehad (libresse)

1 like

Dat klinkt als een hevige menstruatie ja als je meerdere dagen elke 2 uur een volle super tampon hebt.

Ik vind op de eerste dagen met meer bloedverlies menstruatieondergoed niet fijn en fris aanvoelen. Vind dan maandverband zelfs nog fijner want dan zie je tenminste wat er gebeurt. Maar als back up en op de laatste dagen als een normale tampon net te veel is vind ik het wel prettig.

5 likes

Libresse is idd echt geen goed ondergoed. I

1 like

Ik draag alleen menstruatieondergoed/maandverband op de dag dat ik ongesteld moet gaan worden (en dus niet weet wanneer het precies gaat komen) en de dag dat ik niet meer genoeg ongesteld ben voor tampons. Echt alleen als zekerheidje dus.

1 like

Verkeerde topic?

1 like

Heb met mn huisarts overlegd, we wachten af tot ik ongesteld ben (als ik dat word, de huisarts wilt zeker weten dat ik niet zwanger ben :joy:). En dan mag ik langskomen en janken ze die prikpil erin! :tada:

3 likes

Ik denk dat de PMS bijdraagt aan deze emo cute reactie :joy:

3 likes

Heeurlak

1 like

Weten jullie welk maandverband relatief veilig is qua stoffen?

Afgelopen zomer was in het nieuws dat in alle soorten tampons concentraties aan giftige metalen gevonden waren. Men heeft toen volgens mij niet de gevonden waarden gepubliceerd, zodat fabricanten er allemaal nog wat mee konden doen.

Ze zeiden dat bijvoorbeeld in katoen, waarvan je denkt dat het een veiligere stof is voor een tampon, ook metalen voorkwamen, omdat de katoenplant met water/lucht in aanraking kwam met metalen erin. En je vaginawand en de huid daar neemt stoffen sneller op, dus best suboptimaal…

Hopelijk parafraseer ik het goed.

Maar nu wil ik nieuw maandverband kopen en vind ik het idee toch acht dagen per maand mogelijk giftige stoffen tegen m’n vagijn te dragen niet zo heel chill. De nieuwsartikelen gingen over tampons, maar het verhaal met katoen>metalen en de snelle opname van stoffen in het vaginale gebied lijken mij ook problematisch voor maandverband. En als je dan weer niet de katoen variant koopt, zitten er PFAS in de synthetische variant.

Ik kwam niet echt verder in m’n zoektocht naar wat dan het meest veilig is qua maandverband en wil er eigenlijk wel rekening mee houden.

Iemand ervaring met wasbaar maandverband? Weet niet eens of dat beter is…

Blegh of is het in het leven inmiddels gewoon op de koop toenemen dat je giftige shit binnenkrijgt door je keukengerei en dus ook door je fucking menstruatieproducten…

Ja :smiling_face_with_tear:

1 like

Ik heb voor het eerst in mijn leven een MAP genomen. Ik ben nu een week over tijd (niet zwanger), maar heb wel al twee weken PMS-klachten. Echt elke dag buikkrampen, moe, chagrijnig, onhandig, de hele mikmak. En geen idee wanneer het echt gaat komen natuurlijk.

Afgelopen week ben ik (weer) naar de huisarts geweest vanwege mijn PMS-klachten. Vorig jaar heb ik mijn Mirena laten verwijderen, omdat ik dacht dat de Mirena de klachten verergerde. Daarna ben ik begonnen met de pil, met oestrogeen en progestageen. Ik zou de pil doorslikken voor drie maanden. Helaas is dat nooit volledig gelukt omdat ik iedere keer doorbraakbloedingen kreeg. Of na het doorslikken van 1 strip of 2 (max) of wanneer ik uberhaupt al wilde doorslikken. Daarnaast nog stomme bijwerkingen van die pil zelf zoals hoofdpijn bij de laatste vier pillen van de strip en ineens rugpijn wanneer de menstruatie zou komen en dood en dood moe. Dat dan nog eens naast al mijn PMS klachten (opgeblazen, pijnlijke borsten die dan twee maten groeien, en de irritaties waarbij ik mensen zou willen vermoorden omdat ze te hard ademhalen en nog wel meer)

De huisarts was gelukkig heel blij dat ik alles zo goed had bijgehouden en precies kon aangeven wanneer de pieken en dalen zich voordoen, evenals de bijwerkingen van de pil. Nu mag ik volgende week beginnen met de minipil. De komende twee maanden ga ik kijken hoe dat gaat en dan evalueren we samen hoe het werkt. Als dat ook niet werkt, gaan we andere opties bekijken. Ik ben echt blij dat mijn (mannelijke) huisarts goed naar mij luistert en de tijd voor me neemt. Eerdere artsen hadden dat niet op dezelfde manier gedaan, vind dit wel echt fijn!

Hebben jullie ervaring met de mini pil en jullie klachten? Ik kwam met de search enkel de post van @Bertha tegen: zit jij nog aan de minipil?

1 like

Ik gebruik nu sinds kort wat anders vanwege mijn adenomyose en endometriose. Ik vond de minipil top, heb nooit echt bewust bijwerkingen gemerkt. Ik moest vanwege m’n adeno&endo wel een dubbele dosis nemen, anders bleef ik bloedverlies houden. Maar dat is wel echt omdat ik wat mankeer :stuck_out_tongue_winking_eye: