Ja
Ik ben ook redelijk kritisch op alle beweringen die voortkomen uit de prehistorie haha (zo vaak onwaar en gebaseerd op hoe we NU naar mannen en vrouwen/stereotypen kijken), maar dit is denk ik ook sowieso niet helemaal waar? Ook een man heeft gewoon slaap nodig en ook zij hebben een hormooncyclus, alleen is die niet zoals bij de vrouw maandelijks maar circadiaan (dagelijks). Het is wetenschappelijk bewezen dat mannen bijv een testosteronpiek hebben in de ochtend, waarna het langzaam afneemt gedurende de dag.
â-
Nog even verder over leven naar je cyclus: ik vind dat helemaal niet zo spiriwiri en juist heel erg gebaseerd op letterlijke hormoonprocessen die in je lichaam plaatsvinden? Er is ook al onderzocht dat je spieren in je ovulaire fase onder de dominantie van oestrogeen meer kunnen groeien, en in je luteale fase door dominantie van progesteron juist stil blijven staan. Maar dat door oestrogeen je pezen ook zachter worden en je dus sneller blessures oploopt. Dus als je een atleet bent, doe je er goed aan om je sportritme aan te passen aan je cyclus om prestaties te verbeteren.
Het is echt kut dat we pas zo weinig weten erover en dat âvrouwenziektesâ zoals endometriose/migraine/etc niet serieus genomen worden, maar er is naar mijn inziens niks mis met ook luisteren naar je eigen lichaam/behoeften en kijken wat je nodig hebt op welk moment in je cyclus
Als ik hoofdpijn heb (geen migraine) en pijnstilling helpt niet, dan is het meestal spierspanning. Dan kun je er zoveel pijnstilling tegenaan gooien als je wilt, maar als de spanning blijft helpt dat natuurlijk niet.
Als ik mijn bekken aanspan, bewust of onbewust, span ik vaak ook onbewust daarmee spieren in nek, hals en/of kaak aan. Ik kan bijvoorbeeld niet mijn onderste buikspieren aanspannen zonder daarin ook mân hals aan te spannen.
Wellicht zit het in die hoek? Dat je bekken wat gespannen raken als voorbereiding op de menstruatie, en daarmee wellicht ook spieren rondom je nek die hoofdpijn veroorzaken.
Als dit het is en je kunt daar bewust van worden en bewust ontspannen, kan het wat verlichting brengen.
Het kan ook komen door de hormonale verandering, in dat geval heb ik geen tips helaas.
Is het wel weg als je de pil doorslikt? Want dan kan het toch wel met een hormoondip samenhangen. Als dat helpt zou ik de pil âgewoonâ doorslikken, telkens drie strips ofzo.
Mijn menstruatie is laat deze maand, en ik ben in mijn apps de data terug gaan kijken. Bijzonder genoeg is mijn cyclus in juli / augustus al zolang ik het bij hou, langer dan normaal. Ik gebruik geen hormonale anticonceptie, mijn cyclus is natuurlijk en de jaren dat ik vruchtbaarheidsbehandelingen deed heb ik niet meegeteld (toen was het onder invloed van medicatie een kunstmatige cyclus).
Zou het warme weer invloed kunnen hebben op je cyclus?
Ik heb nu al dagen een hele trieste menstruatie wat net geen menstruatie is, geen spotting maar toch overduidelijk niet de normale gang van zaken. Donder eens ff op joh
Wat bedoel je met laat? Is die 2 dagen te laat of bijvoorbeeld 1 week te laat?
Kan namelijk zijn dat jij een andere standaard cycles hebt dan de theoretische 28 dagen.
4-6 dagen te laat ten opzichte van normaal, terwijl ik verder wel regelmatige cycli heb met hooguit 1-2 dagen verschil. Het is me niet eerder opgevallen, maar nu ik terugkijk (sinds 2015) is die van juli naar augustus altijd afwijkend.
Pff hier hetzelfde, ik postte eerder al dat het een paar dagen te laat zou beginnen en ik zit nu op dag 3 en het is al bijna niks meer?
Dat is hormonaal. Het enige wat bij mij dan werkt is een combi van ibuprofen, paracetamol, koffie, slapen en de truc tegen migraine met koude voeten warme doek in je nek (of juist andersom? Even vergeten haha). Echt heel rot! En gewoon rustiger aan doen helpt ook een beetje.
Bij mij is dit ook!
Echt irritanttt, ik heb begin vorige maand Covid gehad, en zoals verwacht heeft dit ook mijn cyclus beĂŻnvloed. Ik zou eergisteren ongesteld worden en zit nu keihard te duimen dat ik het zo snel mogelijk nog word, aangezien ik vrijdag op (superactieve, warme) vakantie vertrek.
Zou kunnen, maar bijvoorbeeld ook hoe je je voelt in de zomer? Wellicht meer of minder stress? Of je eet anders?
Qua eten / stress / gevoel kan ik niet echt een groot verschil ontdekken in augustus ten opzichte van andere maanden. Maar wellicht speelt dat ook mee inderdaad.
Ik heb dus het idee dat ik afgelopen tijd steeds heftig PMS ervaar, terwijl ik een spiraal heb. Het lijkt elke keer eind van de maand te komen en gisteren heb ik echt mezelf ellendig gevoeld, overal om moeten huilen, denken dat mijn vriend niet van me houdt, denken dat mijn vrienden me stom vinden, moe, heel erg hoofdpijn. Ik heb geen idee hoe mijn natuurlijke cyclus verloopt omdat ik al 17 jaar anticonceptie heb vanwege heftige pijnklachten. Dus het is elke keer weer gokken of dit PMS is of mijn persoonlijkheid. Ik hoop van harte niet het tweede
Hoe lang heb je je spiraal al? Bij mij is het na 4 jaar ongeveer uitgewerkt, dan ervaar ik precies dit. Laat ik hem vervangen en dan ben ik direct weer ânormaalâ.
Sinds 2021! 3.5 jaar nu. Zou wat zijn als ie dan alweer met deze horror begint maar ja het kan dus wel
De meeste vrouwen houden wel een ovulatoire cyclus bij hun hormoon-IUD, dus inclusief kans op PMS tussen dag 15-28. Dat heeft niks met het âuitwerkenâ van de spiraal te maken. Die Mirenaâs werken inmiddels 8 jaar als anticonceptie, ga er maar vanuit dat Bayer een ruime marge aanneemt en het dus waarschijnlijk eerder 10 jaar is. Je wordt zelf ook ouder tijdens je spiraaljaren, de kans is groter dat je eigen schommelingen veranderen door de tijd dan dat dat spiraaltje ineens minder Levonorgestrel afgeeft. @Tumtum
Ik heb het al 2x na zoân 3,5-4 jaar gehad, en zodra ik een nieuwe spiraal liet zetten voelde ik me weer een stuk stabieler. Niet dat de PMS 100% weg was, maar wel een stuk beter te hebben.
Maar goed N=1, geen idee waar het dan aan lag
Ik wil hier ook niet roepen dat dingen niet kunnen, maar er is wel âwatâ onderzoek gedaan naar wat helpt bij PMS en als je hormonaal wat wilt doen dan lijkt het of je iets aan ovulatieremming moet doen (= een pil met een oestrogeen). De progestageen-methodes, zoals de Mirena, geven maar bij ongeveer 1 op de 8-10 vrouwen ovulatieremming.
Als ik het uit zou moeten leggen zou het bij jou kunnen dat de Mirena de eerste jaren bij jou wel je ovulatie (en dus de PMS erna) onderdrukt en daarna niet meer. Daarmee is de anticonceptieve werking van de Mirena dus niet âuitgewerktâ, maar mogelijk de ovulatieremmende werking wel.
Nogmaals: ik wil jouw ervaring niet ontkennen, je ervaart wat je ervaart, maar ik vind het ook niet oke als vrouwen hier hopen dat een Mirena-wissel gaat helpen tegen PMS, terwijl een Mirena daar in zân algemeenheid nĂet goed tegen helpt bij het merendeel.