Menstruatie/PMS topic

Pff, sinds mijn bevalling duidelijk last van pms. Voor m’n zwangerschappen nooit last van gehad.
Een aantal weken voel ik me goed, enorm libido rondom de ovulatie en na de ovulatie is het libido weg en voel ik me plotsklaps meer somber. Ga piekeren, heb een enorm kort lontje en geheid flinke ruzies met man.
Dit is een maandelijks terugkerend iets.
Wil er denk ik mee naar de huisarts want dit is geen doen zo.

Had ik ook opeens na m’n eerste zwangerschap. Echt niet leuk.

Ook dezelfde soort klachten?
Toevallig nog bruikbare tips? :grimacing:

Nee helaas nog geen oplossing. Ben niet aan anti- conceptie gegaan vw opnieuw kinderwens. Hoop na deze zwangerschap meteen een spiraal in te kunnen doen met de hoop minder PMS. Bij mij was het ook icl hardnekkige hoofdpijn en buikpijn. Was ongeveer wel 2 wk in een maand “ziek”. Wil dat echt niet meer.

1 like

Ik ga hier ook meelezen want ik heb zoveel last van PMS het afgelopen jaar. Nooit klachten rond m’n menstruatie gehad of hormonale dingen, maar het valt nu echt op. Ik heb heel erge last van somberheid, huilen om alles, heel veel stress en anxiety (weet niet of dit door PMS komt of gewoon verergerd wordt vanwege die hormonen). Ik heb ook erge kramp op 1 van de PMS dagen meestal, maar verder fysiek geen symptomen, alleen mentaal.

Ik ga de tip van @kali om 5HTP te nemen proberen, heb ik toch nog staan. En verder kijken hoe dat gaat en dan misschien naar huisarts als het niet beter wordt.

En nog een vraag; ik heb t hormonale implantaat (staafje in arm), en dacht altijd dat dit ervoor zorgt dat ik geen normale cyclus heb. Ik had ook heel lang geen menstruatie (hemels) maar nu weer elke maand en de daarbij horende PMS. Is de oplossing gewoon een anticonceptie die je menstruatie stopt? :stuck_out_tongue: Of is dat te simpel nagedacht?

Toevallig had ik dit de afgelopen 2 dagen heeeel erg. Zat de hele dag voor me uit te staren en kon me nergens op focussen. Vanochtend (onverwacht) ongesteld geworden.

1 like

ik heb van de dokter fluoxetine (prozac) voorgeschreven gekregen voor mijn PMS klachten, 1 week voor menstruatie te nemen.

ben benieuwd of het gaat baten, ik hoop het wel. al beginnen mijn klachten meestal al wat eerder, maar snap dat ze me niet gelijk op 2 weken wil zetten.

4 likes

Ik ben ook benieuwd naar je ervaring! En in hoeverre je last krijgt van de bijwerkingen van AD. Heeft de huisarts daar nog iets over gezegd?

slecht slapen, hoofdpijn en misselijkheid zijn de meest voorkomende blijkbaar. Hopelijk niet heel erg, want ik slaap al slecht! :worried:

ik zal over een paar maanden laten weten

1 like

Bij menstruatie altijd naproxen, wat m’n pijnklacht ook is! Kreeg dit (ivm buikpijn) ook voorgeschreven in het ziekenhuis.

3 likes

Ik weet niet hoe je het neemt, het is vooral belangrijk beide echt volgens het boekje te nemen.

Paracetamol 4dd 1000 mg, dus vier keer twee stuks. NSAIDs hebben soms een opstartdosis, ik doe naproxen 500 mg en daarna elke 8 uur 250 mg. Bij ibuprofen verdeel je 1200 mg in 3-4 dosis per dag. Toen ik dat nog gebruikte deed ik 3x 400 mg. Als ibuprofen op die manier niet voldoende is, zo ik zeker overstappen op naproxen. Als dat niet voldoende is, naar de huisarts.

1 like

Ik weet niet of dit het beste topic hiervoor is maar wat zijn jullie favoriete menstruatie broekjes? Ik heb dit eerder wel al eens gevraagd maar toen waren er nog niet zoveel verschillende merken te koop.

Ik gebruik Modibodi. Heb verschillende modellen, maar vind de Sensual Hi-Waist Bikini het fijnst zitten! De stofjes zijn heel zacht. Ik gebruik ze als backup voor mijn cup op zware dagen en los op de lichtere dagen.

3 likes

Ik weet niet of dit het goede topic is, maar ik heb een vraagstuk! Sinds ik me kan herinneren draag ik in aanloop naar mijn ongesteldheid altijd een paar dagen een ‘tampon voor de zekerheid’. Zelfde geldt als ik eigenlijk al niet meer ongesteld ben. Nu had ik laatst een schimmelinfectie en ben ik me gaan verdiepen in waar dat vandaan kwam en las ik dus dat ik dit eigenlijk niet meer moet doen. Nu moet ik bijna ongesteld worden en vind ik het opeens heel spannend, want hoe moet ik dit nu aanpakken? Wat is jullie tactiek?

Gewoon wachten tot het zover is.
Ik heb op het werk een toilettasje liggen met verschillende soorten tampons en inlegkruisjes.

De eerste halve dag kan ik wel even zonder tampon/maandverband.
Ik merk het dan alleen bij het afvegen. Het is niet meteen dat ik er van ga doorlekken.

1 like

Ja dit. Of ik voel het eruit lopen en loop dan direct naar het toilet.
Soms best stressvol in wit uniform als verpleegkundige kan ik je zeggen :sweat_smile:
1 keer gehad dat ik was doorgelekt maar je hebt het dan wel vrij snel door.

2 likes

Tampons gebruik ik inderdaad alleen als ik echt al vloei, niet eerder en niet langer.

Als ik ongesteld moet worden gebruik ik inlegkruisjes of een klein maandverbandje. Ik voel het vaak wel aankomen (qua buikpijn en zere borsten). En als ik denk dat ik iets voel aan de onderkant zoek ik zsm een toilet om het te checken.

1 like

Ik voel het meestal wel aankomen. Als ik moet werken/weg moet gebruik ik voor de zekerheid een inlegkruisje. Als ik die dag niet de mogelijkheid heb om op tijd bij de wc te komen, dan doe ik wel alvast mn cup in. Ik kan niet goed tegen tampons maar van een cup heb ik geen last (ontrekt geen vocht dus schuurt en irriteert niet).

1 like

Bedankt allemaal!

1 like

Voor mij werkt een menstruatiecup/disc hier heel goed voor!

En volgens cupkiezer.nl is dat ook prima:

Kan ik de menstruatiecup ook dragen als ik niet ongesteld ben?
Dat kan zeker. Dit is vooral handig omdat je de cup al kan inbrengen voordat je ongesteld wordt. Maar je kan de cup ook gebruiken om je afscheiding op te vangen. Je moet de cup nog steeds om de 12 uur legen.

Als je een menstruatiecup draagt wanneer je niet ongesteld bent, kan het zijn dat de cup niet fijn zit. Dit komt omdat je baarmoedermond lager of hoger kan zitten dan tijdens je ongesteldheid.

bron: https://cupkiezer.nl/faq

1 like