Menstruatie/PMS topic

Ik kwam hier laatst klagen over mijn heftige menstruatie inclusief veel hoofdpijn en zelf migraine. Ik weet natuurlijk niet of dit de oplossing is maar wilde het even delen. Heb de vorige periode monnikspeper geslikt en ben inmiddels ongesteld geworden. Merkte wel dat ik mijn normale PMS klachten had, wat opgefokt, wat emotioneler maar heb deze periode geen hoofdpijn gehad en geen migraine geen 1 x en zelfs weinig tot geen buikkrampen. Misschien is dit toeval maar ik was er wel erg blij mee.

1 like

Dat is wel mega irritant ja! Sluit de onderbroek wel echt goed aan in je liezen?
Bij een normale onderbroek is dat kruis stuk vaak smal (althans bij mij) en zit t niet compleet in mijn liezen, maar bij een menstruatieonderbroek sluit t bij mij echt hermetisch aan haha.
Misschien dat daar het probleem in zit? Want aangezien hij net schoon was kan t niet zo zijn dat je te veel bloed was verloren en het nergens heen kon.

Met maandverband heb ik dat trouwens wel, dat t aan de zijkant van mn been zit, maar het zit nooit in mijn broek ofzo.

3 likes

Van de Hema en die snuggs (trial product)!

Ja @FrozenFlame sloot gewoon goed aan naar mijn idee! Ja idd wat weleens bij maandverband gebeurd als je heel erg veel vloeit.
Zal er bij m’n volgende menstruatie extra goed naar kijken of het wat losser zit bij m’n liezen.

Niemand anders deze ervaring?

Ik heb het wel eens gehad bij ondergoed dat niet helemaal goed aansloot op m’n liezen, was tijdens de eerste dag menstrueren dus toen verloor ik wel veel bloed. Op dagen met gemiddeld/weinig bloedverlies heb ik er nooit last van, met hetzelfde ondergoed.

1 like

Ik heb met die van de Hema dezelfde ervaring. Ik heb ook ondergoed van modibodi en lotties, die vind ik beide prettig maar die van de Hema is echt een onding. Valt groot (in m’n gebruikelijke maat), sluit niet mooi aan waardoor hij langs de randjes lekte. Je zag m ook duidelijk zitten onder mijn broek, wilde hem eerst overdag aantrekken maar ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb en hem alleen voor de nacht heb gebruikt.

1 like

Jeetje zeg wat kun je toch door je menstruatie totaal ontregeld zijn. De mist en de emo buien lijken te zijn opgetrokken. Hopelijk nog een dag en dan zijn we er weer even vanaf.
Weet dat het niet goed is maar dan slik ik weer even de pil door pfff te veel last van alles deze keer: buikpijn, hele dagen hoofdpijn, moe en dan nog dat hele emotionele gezeur

2 likes

Over het algemeen is de pil doorslikken toch helemaal niet slecht voor je?

2 likes

Nee wel eens doorslikken is geen probleem. Ik slik al de helft van mijn leven de pil en vaak slikken ik de pil door zonder een stopweek en of dat nu heel goed is. Er zijn meerdere verhalen of het nu wel of niet goed is om door te slikken

Nee joh, medisch gezien is de consensus gewoon dat het prima kan. Maar soms krijg je een doorbraakbloeding waarbij een stopweek inlassen handig is

3 likes

Dat is voor mij de enige manier om toch een tampon te gebruiken. Ik begreep echt nooit wat ik verkeerd deed tot ik een keer met inbrenghuls gebruikte en toen zat het wel opeens goed. Ook iets wat niemand je ooit verteld, dat je te kleine/korte vingers daarvoor kan hebben.

1 like

Brownies per post gekregen op de dag dat ik te vroeg ongesteld werd. :ok_hand:

12 likes

Jemig ik heb de laatste tijd veel meer bloedverlies dan normaal. Wat is dat nou weer:/

Ik ben 2 weken geleden weer ongesteld geworden na m’n bevalling (9 weken geleden) maar nu heb ik ook soms lichtroze bloedverlies tussendoor. Ik dacht eerst een ovulatiebloeding maar dat was bijna een week geleden en nu had ik het vanmorgen weer. Herkent iemand dit? Twijfel of ik hiervoor de huisarts moet bellen.

1 like

Snap er niks van. Altijd heel regelmatig ongesteld, ook heel weinig en heel kort door m’n spiraal. En laatste keer werd ik ineens veel eerder ongesteld, heviger (alsnog niet megaveel bloedverlies, maar wel meer dan normaal) en het duurde echt veel langer. Nu zit ik rond mijn ovulatie en heb ik weer bloedverlies alsof ik ongesteld ben. Dat kan schijnbaar met je ovulatie, maar dat heb ik nooit eerder gehad. En maak me meteen helemaal zorgen omdat uit mijn laatste uitstrijkje 3 maanden terug hpv (pap1) kwam :cold_sweat:

Dat je recent een pap1 hebt gehad is juist heel geruststellend. Kan wel dat er iets anders aan de hand is, zoals een poliep of zo. Dat is soms de oorzaak van ineens heviger bloedverlies. Je kunt het even een paar cycli afwachten of het misschien iets eenmaligs is (wat vaak het geval is), of even met je huisarts overleggen, die kan vaak heel laagdrempelig een gynaecologische echo aanvragen voor een korte check.

3 likes

Dankje dat stelt me gerust!

1 like

Ik heb precies het omgekeerde als @Soy.peor, ik ben op vakantie en vertrek vandaag op een meerdaagse huttentocht, hele dag wandelen en s avonds overnachten in hutten met weinig luxe. En, uiteraard begint precies vandaag mijn menstruatie

1 like

Misschien stom maar je kunt eigenlijk niet echt iets doen aan menstruatieklachten toch? Of er achter komen waarom het erger is deze keer?
Ik ben al twee dagen misselijk, ontzettend moe afgewisseld met krampen en zweten/soort van opvliegers.

Maar zoals die moeheid; ja misschien heb ik niet genoeg ijzer binnen de laatste tijd? Of gewoon niet genoeg geslapen? Ik merk dat ik heel erg in m’n hoofd zit met alle klachten en me afvraag waar ik het zelf beter had kunnen doen qua voeding ofzo.

1 like

Meerdere cyclus experts (zoals van het boek period power, or @cycleseeds op insta) zeggen dat je geen enorme pijn hoort te hebben tijdens je cyclus, en dat dit een teken is van je lichaam dat het niet helemaal goed gaat. Ik vond meer daarover lezen wel heel interessant, bijv dat je rond je ovulatie wat minder honger hebt en minder slaap nodig hebt, maar richting je menstruatie je juist goed moet letten op dat je genoeg eiwitten en vet binnenkrijgt om je bloedsuikerspiegel in balans te houden en ook echt meer rust moet pakken.

2 likes

@Dr.Watson Hierop inhakend, mijn huisarts heeft me verteld dat heftige menstruatie klachten kunnen komen door oestrogeen dominantie. Dat houdt in dat de balans tussen oestrogeen en progesteron niet goed is, dat kan komen door bijvoorbeeld stress.

2 likes