Menstruatie/PMS topic

Ik heb laatst menstruatie ondergoed van de Hema gekocht maar dat vind ik dus echt geen aanrader. Niet op de zwaarste dag gebruikt maar toch voelde het na een uurtje of 2/3 koud en nat aan (ik heb een vrij lichte menstruatie).
Ik heb nu verder gezocht en zie dat Bamboozy heel goed beoordeelt wordt dus die ga ik nu eentje bestellen. Kennen jullie dit merk ook? Ik ben daar wel benieuwd naar. Snuggs wil ik ook graag uitproberen maar juist door alle influenser reclame wacht ik daar het langste mee…

Poe, op de ergste dag denk ik wel elke 2 uur een wissel van maandverband. Maar na mijn bevalling (14 maanden geleden) is mn cyclus nog een beetje in de war. Hopelijk wordt het in de toekomst nog wat minder bloederig :sweat_smile:

Wat rot zeg! Ik verlies zelf mega weinig bloed en ik zou gerust 2 dagen met een onderbroek kunnen doen (doe ik niet, doe er 2 op een dag dus overdag en in de nacht een nieuwe)
De onderbroek met de meeste druppels zou voor 5 tampons goed zijn, dus dan kan je denk ik een heel eind komen overdag.

Mocht je het willen proberen zou ik vooral kijken naar de onderbroeken met de meeste druppels (= grotere absorptie). Daar heb je denk ik meer aan en kan je het het beste testen.

Omdat ik ben begonnen met 1 menstruatie onderbroek, heb ik hierbij tampons gedragen.
Ik draag anders altijd inlegkruisjes bij tampons.
Ik vind het een top combinatie!!

Maar wat doen jullie op de fiets naar het werk bij zware dagen? Ik heb dat gewoon nooit gedaan maar omdat het maar 14 km enkel is wil ik het wel proberen.

2 likes

Ik heb eentje van de Wibra en ben niet ontevreden!

2 likes

Ik ben nog nooit doorgelekt, ook niet na mijn lisexcisie.
Daarbij vertelde mijn gynaecoloog dat ze het ook proberen vergoed te krijgen voor in de kraamperiode. Dat zegt ook wat dat ook gynaecologen het adviseren.

2 likes

Ik vind het echt een uitkomst. Na mijn bevallingen en nu een koperspiraal heb ik altijd een forse menstruatie. Ik gebruik nog steeds wel tampons maar waar ik eerder een maandverband moest gebruiken om lekproof de dag door te komen, doe ik dat nu met een menstruatieonderbroek.
‘s Nachts lekte ik altijd door omdat een nachtmaandverband niet voldoende was maar ook dat is niet meer voorgekomen met het menstruatieondergoed.
Ik voel me echt zo’n tellsell reclame maar ik ben echt tevreden. Ik heb de onderbroeken van modibodi, die vind ik heel fijn. Eentje van lotties, ook fijn en een van de Hema en dat is echt een onding. Die gebruik ik eigenlijk alleen maar de laatste nacht omdat ik het zonde vind om hem weg te gooien.

2 likes

Modibodi heeft ook modellen die gelijk staan aan 10 tampons! Sensual Hi-Waist Bikini Maxi – Modibodi EU
Tragisch genoeg was dat voor mij ‘s nachts alsnog niet genoeg maar ik zette dan een emmer water klaar en deed een wasbaar maandverband in de onderbroek en als ik wakker werd om naar de wc te gaan dan deed ik het maandverband in de emmer (dus spoelde t niet uit gooi t gewoon in de emmer) en ging het helemaal goed!

@Veertje ik had ook een beetje een afkeer tegen snuggs (ik heb modibodi en lotties) en toen kon je voor een laag bedrag een broekje kopen als trial en die zat me echt zo ontzettend matig. Vond het materiaal ook zo goedkoop ofzo, vind het echt helemaal niks. Maar een vriendin had een paar van modibodi en vond die pasvorm juist minder dan van snuggs. Bij modibodi verschilt het echt per broekje (dus ik denk dat er voor iedereen wel perfecte fits zijn) en in de reviews kan je goed info opdoen hoe dat model valt.

2 likes

Wow wat een positieve ervaringen, ik ben nu wel nieuwsgierig :smiley:
Hoeveel broekjes hebben jullie in totaal? En hoe doe je dat met wassen, gewoon gelijk bij de normale was? Of kun je het een dag of 2 laten liggen en allemaal tegelijk wassen na de menstruatie?

Denk dat dat afhankelijk van je menstruatie is. Ik was 1 dag/nacht heftig en verder viel het wel mee. Dus 1 zo’n mega broek, 3 medium to moderate ofzo. En 4 strings. Maar ik ben vrijwel altijd thuis en gebruikte ook wasbaar maandverband. Toen ik tijdens gebruik van hormonen maandenlang dagelijks licht bloedverlies hadden waren de strings (en wasbare inlegkruisjes) heel fijn.

1 like

Ik had geen hormonenspiraal (mirena) voor het verminderen van pms, maar ‘gewoon’ als anticonceptie. Sinds ik de spiraal er uit heb laten halen voel ik me over het algemeen wat meer opgeklaard ofzo, alsof er geen grijze wolk steeds boven me hangt. Angst en paniek voel ik nog wel, maar ik had wel het idee dat het meer aanwezig was met spiraal.

M’n huisarts zei dat dit niet kon want de hormonen zitten niet in je hele lichaam, zoals met de pil. Maar ik heb 2x de mirena gehad en beide keren merkte ik hetzelfde opgeklaarde/niet neerslachtige gevoel toen ik 'm niet meer had.

Het verschilt natuurlijk heel erg per persoon, dus het kan bij jou heel anders zijn met spiraal. Uiteindelijk kom je er alleen achter wat het met je doet door het te proberen.

2 likes

@SpeedOfSound

Wat een onzin dat die hormonen de rest van je lichaam niet zouden beïnvloeden.

Ik heb vorig jaar de Yaz geslikt. Een anticonceptiepil die bewezen tegen PMS werkt (is veel onderzoek naar gedaan). Het hielp inderdaad heel goed! Ik werd wel iets afgevlakter brede zin, maar niet zo erg als ik had met de gewone pil/hormoonspiraal/implanon (allemaal geprobeerd).

Ik ben nu weer hormoonloos omdat ik migraine kreeg door de Yaz en het mentaal beter ging, maar het heeft mij echt goed gedaan om de PMS te laten verdwijnen!

1 like

Ik vind dit echt absurd, dat een huisarts dit zegt. Zou voor mij een reden zijn om van huisarts te wisselen :face_with_spiral_eyes:

7 likes

Het erge is dat het me twee keer is verteld, door twee verschillende huisartsen. :smiling_face_with_tear:

Ah balen! Dan zou ik inderdaad een hormoonspiraal proberen, hij kan er ook zo weer uit als het niet bevalt.

1 like

Wakker worden midden in de nacht met vreselijke buikkrampen en ongesteld worden. Mind you, de afgelopen drie dagen had ik al de hele tijd buik- en rugpijn, maar blijkbaar kon er nog een schepje bovenop. Lig nu te wachten tot de ibuprofen inkickt.

Misschien een ongewenste tip, maar ik slik sinds een aantal maanden sertraline (antidepressiva) en dat helpt dus ook giga voor mijn PMS klachten. Het wordt daar soms ook voor gebruikt zelfs, en dat begrijp ik heel erg goed! Ik was rond mijn eisprong altijd vet emo, en vanaf mijn eisprong tot aan menstruatie werden de pms klachten steeds erger. Altijd pijnlijke borsten, tranen sprongen continu in m’n ogen, het leven mweh vinden en snel geïrriteerd zijn en dat is dus allemaal voorbij sinds ik dit slik. Ik slik het elke dag, maar enkel voor het verminderen van PMS wordt het geloof ik 1-2 weken per maand geadviseerd. Mocht je je niet comfy voelen bij hormonen dan kun je dit wellicht eens onderzoeken. Nogmaals, ik slik het dus niet vanwege PMS, maar voor angst/paniek. Toeval dat dit middel ook bij PMS klachten gebruikt wordt en dat ik dat dus ook altijd heel erg heb, maar ben er dus wel echt mega blij mee. Alleen al om die reden zou ik er niet zomaar meer mee willen stoppen!

2 likes

Ah nee wat shit :frowning: jammer dat het qua pms niets doet voor je. Hopelijk gaat de spiraal je helpen!

1 like

Ik snap er echt niks van. Ik word maar niet ongesteld, terwijl ik normaal altijd een regelmatige cyclus heb.
Ik ben niet zwanger en inmiddels al 5 dagen overtijd.
Moet ik maar afwachten? Of volgende week toch de huisarts bellen?

Wat vervelend dat jij het tegenovergestelde hebt.

Ik wacht dan nog even af.

1 like