Menstruatie/PMS topic

Ik heb dit in augustus gehad, uiteindelijk was ik ruim een week te laat (volgens mij 9 dagen?). Blijkbaar kan een normaal cyclus maximaal een paar keer per jaar overslaan zonder dat het zorgwekkend hoeft te zijn. Bij mij lag het overigens aan heftige stress waardoor ik volgens mij niet geovuleerd heb, erna ben ik gewoon weer netjes op tijd ongesteld geworden.

5 likes

Ik twijfel soms ook of ik met mijn cyclus naar de huisarts zou moeten. Ik ben iets meer dan een jaar geleden na 14 jaar gestopt met de pil en heb een gemiddelde cyclus van 36 dagen. Vorige cyclus duurde 33 dagen, daarvoor 38 dagen, daarvoor 61 dagen (geen eisprong gehad en ENORM veel stress), daarvoor 24 dagen (geen idee waarom dat dan weer was?) en daarvoor 31 dagen etc etc etc. Er is dus wel een patroon van tussen 30-38 dagen, dus wat dat betreft wel weer ‘regelmatig’. Ik voel ook elke maand heel duidelijk mijn eisprong, dus dat is eigenlijk ook altijd aanwezig. Ik heb verder geen actieve kinderwens en er zit toch nog enige ‘regelmaat’ in, dus ik heb zoiets van joh wat maakt het ook uit, maar soms heb ik het idee dat ik me ook zorgen moet maken? Ik ben deze cyclus op zich ook wel weer gewend, omdat het ook zo was voordat ik aan de pil zat (onregelmatigheid is juist de hoofdreden dat ik aan de pil ging). Wat zouden jullie doen?

Ja dit heb ik laatst nog bevestigd gekregen van een arts! Ook een virus zoals een stevige griep kan hier een rol in spelen (ovulatie wordt dan uitgesteld omdat je lichaam dan prioriteit geeft aan iets anders).

Het lijkt wel altijd te gebeuren als het precies slecht uitkomt :cry:

1 like

Ik vind dit (op die ene gemiste eisprong na) eigenlijk heel normaal klinken. Denk dat een arts daar weinig over kan zeggen.

3 likes

Af en toe een gemiste eisprong is ook heel normaal. Ik vind het eigenlijk al bewonderenswaardig dat het elke maand bij zoveel vrouwen wel goed gaat, die hele cyclus

1 like

@Dr.Watson @tessel Bedankt allebei, stelt me gerust. Ik begon me zorgen te maken omdat al mijn vriendinnen wel altijd gewoon op de uitgerekende datum ongesteld worden en zij nooit last hebben van een gemiste eisprong of te vroeg of te laat ongesteld worden
 Misschien dat dat dan eerder uitzondering dan regel is?

1 like

Een cyclus wordt volgens mij als regelmatig gezien wanneer deze tussen de 21 en 35 dagen is. Dus daar zit ruim 2 weken speling in. Ik denk dat je met de 8 dagen verschil je dan geen zorgen hoeft te maken en jouw cyclus gewoon iets langer is dan gemiddeld.

Merk je misschien dat je wel elke maand x-aantal dagen na je eisprong ongesteld wordt? Ik ben namelijk zo’n persoon met de ene keer een cyclus van 21 dagen en dan weer 35, maar word altijd 10-11 dagen na mijn eisprong ongesteld. Dat geeft me wel wat “rust” omdat ik dan dus vanaf mijn eisprong kan uitrekenen wanneer mijn menstruatie komt.

3 likes

Ja, dat volgt altijd zo’n 2 weken na mijn eisprong en ik voel overigens ook heuuuulll goed wanneer ik ongesteld moet worden (echt een speciaal soort misselijkheid/buikpijn), dus wat dat betreft zit het ook wel goed denk ik? Nja, ik weet in ieder geval dat wat ik heb niet gek is, dus ik laat het los!

Ik moest eigenlijk morgen ongesteld worden, dacht er vanochtend aan dus wel een tampon in m’n tas gegooid en nu ben ik net ongesteld geworden, heb ik dus maar 1 tampon en geen pijnstillers bij me dus zit nu te sterven op kantoor :frowning: en ben laat thuis vanavond

Hallo, ik ben op zoek naar advies. Ik heb een dochter van 15 die al 2 jaar menstrueert. Ik heb zelf al 20 jaar, op zwangerschap na, spiraaltjes en ook al die tijd geen menstruatie. Dus zelf nog weinig ervaring op dit vlak.
Ik weet niet of het toeval is maar ze lijkt bijna depressief sommige dagen voor haar menstruatie komt. Echt veel huilen, somber, echt extreem negatief en zwaarmoedig en het hele leven is een dikke hel. Dus wel even wat heviger dan gewoon ff off days hebben. Begon gister ook weer dus ik ga er nu op letten of ze het nu ook gaat worden (is soms nog onregelmatig). Ik heb voorgesteld naar de huisarts te gaan, wil ze niet. Ze vindt het awkward. Ik heb de pil ook nog voorgesteld maar dan wil ze dat ik hem aanvraag, heb ik gedaan maar de huisarts wil dat ze zelf komt:
Maar in ieder geval het gaat mij nu vooral om die best hevige depressieve gevoelens. Of iemand die herkent van zichzelf of kind. En of jullie misschien tips hebben. Sorry voor epistel maar ik maak me zorgen.

3 likes

Herken ik van mezelf en ik heb PMS, sterk neigend naar PMDD maar dat is niet officieel vastgesteld. Wat mij heeft geholpen is therapie, omdat ik tijdens mijn PMS last had van mentale uitvergroting, waardoor ik me nog rotter voelde. Puber zijn is super heftig en PMS kan dan die pubergevoelens verder uitvergroten.

Er is superveel informatie te vinden over PMS en PMDD. Zoals het effect van bepaalde voeding, beweging etc. op je PMS. Er zijn helaas geen behandelingen die het verhelpen. De pil (specifiek Yaz) werkt bewezen tegen PMS zolang je dat blijft slikken, maar eerlijk gezegd is er mee leren leven lange termijn beter dan onderdrukken met de pil😊. De Yaz heeft een andere hormooncombinatie dan de pil die vaak wordt voorgeschreven, dus dat kan iets zijn om mee te nemen als ze daar voor gaat.

7 likes

Ik herken dit ook want vanaf moment 1 dat ik ongesteld ben geworden op mijn 13e heb ik hier last van. Paar dagen voordat ik ongesteld wordt heb ik heel erge stemmingswisselingen, veel huilen, mezelf kut voelen, bepaalde dingen die ik wil eten, niemand (vriend en kinderen) kan iets goed doen. Ik ben nu 36 en heb dit nog steeds. Ik heb vroeger de pil gehad (microgenon 30?) maar dat hielp niet. Misschien dat daar nu wel verbetering in zit zoals @Frambozentaartje zegt. Ben nu 7 jaar gestopt met die pil omdat ik er last van kreeg een heb nu niets, geen pil, geen spiraaltje enz. Ik heb het maar geaccepteerd dat het bij mij hoort en als ik mezelf zo voel dat geef ik dat aan en weet iedereen in huis het. Maar goed, ben geen puber meer en kan me echt voorstellen dat je dit dan extra zo voelt! Mijn eigen moeder toonde altijd begrip, was er gewoon voor mij die dagen. Nu ik daar aan terug denk vond ik dat altijd wel fijn.

1 like

Dank, een uur na mijn epistel werd ze ongesteld
zou het dan ook zo vlak voor het moment dan ineens een mega piek qua emoties kunnen hebben?
Ze mag vandaag thuisblijven om even bij te komen dus ik heb haar ziekgemeld. Tis wat

Ook hier PMS met behoorlijke sombere buien, die tot en met het leven niet meer zien zitten gingen. Ik heb de prikpil en wordt nu helemaal niet meer ongesteld en dat is een enorme rust. Misschien voor jouw dochter een te grote stap, maar dan weet je dat dat een optie (evt voor later) is

1 like

Dank voor jullie antwoorden! Ik ga me even inlezen en ze heeft inmiddels aangegeven naar welke van onze huisartsen ze wel zou willen. Tis een praktijk. Dus dat is al mooi!

4 likes

Ik herken dit, heb geen diagnose/therapie/niks maar ik denk dat een ouder die het serieus nam me heeel goed had gedaan! Pms hoort en hoeft niet zo zwaar te zijn, ik denk dat het belangrijk is dat je dat je kind duidelijk maakt en haar laat weten dat je ervoor naar de dokter kunt. :heart:

2 likes

Ik ben voor het eerst weer ongesteld geworden na mijn zwangerschap. En wat een verschrikking. Zo’n buikpijn. Het was wel echt fijn om zo’n lange tijd niet ongesteld te zijn :weary:

Ik heb al een tijd random bloedverlies tussen mijn menstruaties in. Heb het sinds drie maanden bijgehouden en het blijkt dat het altijd zes dagen voor mijn menstruatie is. Gewoon zomaar: geen contactbloedingen.

Is dit herkenbaar voor iemand hier? Ik ben al naar de huisarts geweest en daar kwam niks uit, en twijfel nu tussen gewoon accepteren dat ik dit heb of teruggaan. Ben benieuwd of het herkenbaar is voor iemand hier?

Volgens mij kan het een teken zijn van endometriose, in ieder geval een hormonele disbalans. Ik zag toevallig dit gisteren:

1 like

Heeft iemand weleens een niet overgaande menstruatie gehad? Ben nu al 4 weken ongesteld en het is elke dag hetzelfde, gaat dus niet over. Ben voor een echo gegaan en heb nu Orgametril gekregen want alles zag er goed uit. Maar ligt het dan ‘gewoon’ aan mijn hormonen?

1 like