Verdenking op ADHD maar ik slik al wat jaren nu de hele maand door het kruid rozenwortel (check wel even of het met je antidepressiva kan bijvoorbeeld) en dat helpt echt met de ergste vermoeidheid. Vergeet ik het een dag en ben ik in mijn luteale fase dan slaap ik rustig 12u of langer nodig (standaard heb ik liever ideaal 10) en dan ben ik nog steeds gesloopt.
@Meow thanks, Iâm ga het eens checken!
@issa nee dat doe ik eigenlijk niet, wel over gelezen inderdaad. Toch maar dat eens eerst proberen.
Ik heb waars ook adhd en dus PME (bestaande symptomen worden veregerd in de luteale fase) mij helpt inderdaad de combi van die vitaminen, caffeine minderen en niet teveel suikers (ook al crave ik dan bijv ijs). Vroeg slapen etc. Daarnaast gebruik ik al jaren citalopram en nu sinds een maand cbd olie geprobeerd. Mijn laatste luteale fase was zeker dragelijk, was de eerste keer met cbd olie. Hopelijk geen eenmalig ietsâŠ
Oke ik kan elk moment ongesteld worden (tijdens mijn nachtdiensten, shoot me
) en het fijne van een disc vind ik nu al dat je die gewoon in kan doen vooraf aan je menstruatie! Echt heel fijn idee voor op mn werk
Like voor de plus van de disc (kan ook met de cup, trouwens) maar hoop dat je menstruatie mee zal vallen en de disc een succes gaat zijn voor je ![]()
Intussen steeds menstruatie-achtige pijnen maar het zet maar niet door ![]()
en ben niet zwanger
Ik voel me vandaag meh en een beetje een smeagol. Zag net dat mijn luteale fase weer is begonnen dus dat verklaart een hoop. ![]()
Ik houd mân symptomen van pms meestal een beetje bij in de app op mân telefoon, maar ik wil niet âmood changesâ invullen, maar âgraftyfus-chagrijnigâ en âhaat iedereenâ.
Love it verder dat ik inmiddels bijna maar 2 weken goed voel, dan een week ernstig pms heb en dan 4 dagen ongesteld /s
Is dit perimenopause ofzo?
Ben je bekend met PMDD? Dat is even een overtreffende stap van PMS waar onder andere wat je zelf graftyfuschagrijnig en alles en iedereen te haten-klachten wel passen.
Ja als ik daar de beschrijving van lees herken ik wel een aantal dingen. Maar ik lees nooit echt een oplossing helaas.
Denk dat vooral is omdat er geen one size fits all is met wat wel/niet werkt. Voor mij werkt het bijvoorbeeld om alleen in die fase van mijn cyclus te supplementen met aanvullende hormonen en dan ook een bepaalde soort alleen.
Hoe ben je hier achter gekomen en wie heeft je bij het hormoondeel geholpen? Na mijn bevalling is mijn PMS nog erger geworden, ik twijfelde daarvoor al over PMDD maar weer het nu vrij zeker ![]()
Bah, wat rot dat je zoân last hebt en helemaal nu na je zwangerschap ![]()
Lang verhaal incoming maar: ik hou zo al jaren dingen als mijn slaap, humeur, pijn, etc. bij en ik merkte dat mijn humeur met een noodgang omlaag ging na de eisprong en mijn pijn juist met dezelfde snelheid omhoog schoot. Dat werd bevestigd toen ik progesteron alleen middelen zoals het spiraaltje moest gaan gebruiken vanwege mijn endometriose want dat zou helpen en het beste zijn maar dat was exact die hel op aarde-fase alleen dan echt minstens in het kwadraat. Toen heb ik na lang zeuren toch de meerfasen pil voorgeschreven die me al jaren eerder aansprak want elke dag dezelfde dosering had me al eerder kriegel gemaakt met een andere combinatiepil plus deze had het progestageen wat vaak goed getolereerd wordt door mensen met endometriose. Ook daar ging ik bijhouden wat het met me deed en merkte dat ik me het beste voelde tijdens een bepaalde dosering en vervolgens ben ik met die gegevens verder mee gaan (door)zoeken in de medische literatuur, geneesmiddelen databanken, etc. en zo kwam ik uit met een pil die nu alleen nog in Duitsland verkrijgbaar is met exact dezelfde hormonen en dosering als die paar dagen van de combinatiepil die zo goed beviel. Mijn toenmalige behandelende gynaecoloog had al eerder opties gevonden die ik of eerder had geprobeerd met geen succes dan wel niet wou proberen (kunstmatig en daarna operatief) de overgang in. Ondertussen ook maar wat Duitse apotheken over de grens gebeld of ze Nederlandse recepten accepteerden: ja, dat deden ze mits ik zelf betaalde. Toen maar de huisarts gevraagd voor een recept want ik wou dit experiment van eigen research toch een kans geven en holy shit, jackpot! Dus nu neem ik die pil vanaf eisprong tot spookmenstruatie (geen baarmoeder meer) want nog steeds dan het meeste pijn maar ben hier zo ontzettend van opgeknapt. Heb weleens een maand zonder vanwege de angst met het licht verhoogde borstkankerrisico geprobeerd maar dan gaat alles gelijk weer mis. Dus hoe fucked ook, ik heb dat risico inmiddels maar geaccepteerd. Liever dat en tieten eraf dan ik voortijdig door de pijn in het graf.
Het lijkt wel dat er twee soorten van PMDD zijn: de progesteron intolerante versie (ik) en een andere die ik nog niet heel duidelijk begrijp.
Denk je dat je al dan niet in een PB wil laten weten om welke pil het gaat? Het is bij mij ook progesteron intolerantie namelijk!
Geen alcohol drinken van dag 18 tot en met dag 2 doet extreem veel voor mn humeur en slaap die weken.
Ah interessant, ik zou juist verwachten dat wat je in de eerste helft doet meer uitmaakt. Overigens begonnen deze cyclus mn eerste klachten al op dag 18 dus dan zou het denk ik weinig uit hebben gehaald (ik drink daarnaast ook maar gemiddeld 2 glazen per week).
Ja hoor dat wil ik best openbaar delen zelfs: de pil heet Lafamme 2/2 (er is ook eentje met maar 1mg oestrogeen) en de meerfasenpil die me op dit idee bracht heet Qlaira.
Wel natuurlijk de melding met dat ik geen arts dan wel apotheker ben en jouw verdere achtergrond niet ken met hoe en wat maar ik hoop echt dat jij een oplossing gaat vinden en misschien ook wel met deze pil? Want geloof echt progesteron intolerantie is zoveel minder zeldzaam is dan voorheen gedacht.
EDIT: even verduidelijking om welke dosering ik neem want er zijn er twee op de markt met die naam.
Begrijp ik goed dat die pil lafamme hormonale substitutie therapie is (HST)? Ik las snel dus dacht anticonceptie.
In Nederland wordt dit ook geregeld via pleisters voorgeschreven voor de overgang. Maar eigenlijk zorg je er zo voor dat je geen oestrogeen dip krijgt? Interessant.
Is inderdaad HST voor de overgang eigenlijk en staat ook in de bijsluiter het geen anticonceptie is en je het echt niet zo mag gebruiken en pas na x jaar na je laatste menstruatie wat bij mij ook wel telt al wat jaren zonder baarmoeder dacht ik zo. Ook al hebben ze in Nederland wel oestrogeenpillen daarvoor bestaat en nemen juist vaak trans vrouwen voor het deel van de medische transitie hier net zo. Heel raar dat artsen juist veelal grijpen naar sprays, pleisters, en gels voor de HST terwijl ook er gewoon een oestrogeen pil bestaat.
En exact, dat was mijn idee: nooit een oestrogeen dip bereiken want zodra die inzet gaat het slecht met mij. Omdat ik dus geen baarmoeder meer heb zou ik in principe ook dan los oestrogeen mogen hebben maar vanwege de endometriose moet er toch, ondanks de intolerantie, helaas progesteron tegenaan maar omdat ik het cyclisch neem is het allemaal goed te doen. Voorheen ook bio-identiek progesteron gebruikt in deze quest maar toen lag ik echt letterlijk in de foetushouding van de pijn te janken dat ik niet meer wou leven en ik ben van mezelf uit niet echt huilerig aangelegd.
Dit willen de gebruikers/vrouwen juist zelf, al die overgang-influencers zeggen dat dat beter is. De richtlijn zegt âgewoonâ tabletten en als alternatief de pleister.