Menstruatie/PMS topic

Nope zodra oestrogeen klimt (dag 3 ongeveer van je menstruatie) begin ik me ook beter te voelen al is het bij mij tegenwoordig fantoom menstrueren zonder baarmoeder. Oestrogeen heeft daarbij als bonus positieve qua werking op je dopamine levels wat ook weer goed van pas komt.

1 like

Bij mij wisselt het heel erg, als mijn pms/pmdd heel erg is dan voel ik me al opgelucht als ik ongesteld ben maar nu pas nadat mijn menstruatie bijna voorbij is. Anyhow, ben blij dat ik me weer een beetje mezelf voel en weet dat dit gevoel niet voor altijd is haha.

1 like

Ben ook blij voor je dat je weer okay voelt :slight_smile: maar ik merk wel verschil in per eierstok. Niet meer zo intens als vroeger maar links? Wat een kreng was dat qua lange cycli en soms het laten afweten om een eisprong te genereren maar bijzonder genoeg was rechts het meest aangedaan door de endometriose.

2 likes

Ik voel me de 1,5 week ervoor gewoon echt ZO ongelofijk rot, boos op alles, anti sociaal :face_with_symbols_over_mouth::sob::boom:En dan bij de eerste druppel: :smiling_face_with_three_hearts::grin::sparkles: helemaal mezelf weer. Verschil als dag en nacht.

8 likes

Ben nu wel benieuwd, ben ik de enige die zich rondom de 2 laatste dagen van/na de menstruatie juist heel erg negatief en down voelt? Het gaat bij mij van meer angstig de week ervoor, dan redelijk ok tijdens en dan de laatste paar dagen ineens tegen het depressieve aan. Word er gek van en vooral omdat ik het, als ik er middenin zit, totaal niet koppel aan mijn cyclus en dus echt kan doemdenken van wtf is er mis met mij (en dat maakt het allemaal op zijn beurt natuurlijk nog erger :sparkles:).

Dit herken ik ook! En dan denken hoe dit nou kan, want menstruatie is toch al aangebroken?! Maar inderdaad echt angstig de week ervoor ook

Er is hier eerder naar gevraagd in het topic, misschien kan je zoeken op post-menstrual syndrome. Je hormonen zijn op zijn laagst die dagen, dus dat kan je zeker voelen. Vervelend dat je er zoveel last van hebt, het kan heel intens zijn :frowning:

Wow oké dit verklaart zoveel.

Ik ga slecht op elke vorm van hormonen (die ik tot nu toe probeerde, maar dat is wel wat) maar progesteron-only spande de kroon, dat was inderdaad permanente pmdd hel. Maar ik heb ook endometriose en adenomyose dus dan is oestrogeen ook weer niet goed (? denken ze? Ik weet niet of dat onderzoek echt eenduidig is). Is dat anders omdat bij jou je baarmoeder verwijderd is?

Ik neem nu dus niks van hormonen meer maar heb wel veel pijn en zware pms/pmdd, en dezelfde pms-symptomen ook nog eens rond ovulatie dus begint wel een groot gedeelte van de tijd te zijn zo natuurlijk.

Ik twijfel over cyclische antidepressiva. Maar dat hielp bij jou dus ook niet?

2 likes

FIjn dat het doet verklaren want veel artsen kijken me altijd echt zo ontzettend scheef aan met mijn opmerking van progesteron intolerantie maar er is een professor in Engeland die ongeveer daar zijn levenswerk van gemaakt heeft. Want hey, als het zo goed zou zijn met bijvoorbeeld kalmerende effecten waarom lig ik dan in de foetushouding van de fysieke pijn (heb ook endo en had adeno - daarom baarmoeder eruit dus) en emotioneel wil ik gewoon kort en bot gezegd dood?

Dat oestrogeen slecht bij endo/adeno zou zijn heb ik in al mijn jaren nooit gevonden als bewijs in medische literatuur maar wel constant een trust me bro-vibe van artsen krijgen erom. Daarom wou die gyn ook dus absoluut geen oestrogeen alleen voorschrijven want je hebt dan wel geen baarmoeder meer maar het is wel zogezegd de aan knop voor endo en progesteron dito uit? Ja waarom voel ik me dan zo goed op/van oestrogeen en kom niet aan met een hamburger is ook slecht voor je en toch vind je het lekker argument aanzetten. Kan dan nog wel even verder zeuren over waarom ik zo kriegel om die oestrogeen bad guy universele aanname maar dat bewaar ik beter voor het endo topic denk ik. Zo tolereerde ik bijvoorbeeld wel de Qlaira pil erg goed want natuurlijk oestrogeen-ish maar zodra de hogere progesteron in tegenstelling tot oestrogeen in the picture kwam lag ik alweer die dagen te worstelen met PMDD.

Voor mij hielp cyclische antidepressiva niet maar volcontinu ook niet. Van tricyclisch, SSRI, SNRI: ik bleef gewoon niet te willen bestaan maar ik zat achteraf op dat moment ook niet in de beste omgeving terwijl je dan denkt dat zou dan juist wel wat moeten helpen daarbij? Maar helaas, ik denk dat het meer gebrek aan dopamine is bij mij en dat keldert immers ook in de tweede helft van je cyclus en die pillen vooral op je serotonine werken.

Nou ja, ik kan erover door blijven gaan want heb het wel een enorme zelfstudie gemaakt waardoor het al snel kan overkomen als deze meme:

6 likes

Bedankt om zoveel te delen. Het is inderdaad een eigen wetenschappelijk onderzoek dat je moet voeren, terwijl je bij al deze klachten al genoeg te doen hebt om gewoon te overleven.

2 likes

Graag gedaan :slight_smile: mocht je, en wie dit ook leest, mag altijd vragen om meer. De professor in Engeland heet trouwens John Studd (was ik even vergeten te vermelden) maar heeft een eigen website waar-ie daarover schrijft maar ook genoeg te vinden online in medische literatuur. Want ja, het is inderdaad absurd dat we zelf dat onderzoek moeten voeren terwijl (over)leven al moeilijk zat is vaak genoeg maar het geeft me ook een doel en zekere vorm van voldoening dat ik zo goed mogelijk mensen kan helpen met mijn vergaarde kennis te delen want anders zit het maar in deze hersenpan opgeslagen.

6 likes

Zijn hier gebruikers van een menstruatiedisk? Ik stop binnenkort met de pil na heel veel jaren niet ongesteld te worden dus ben me aan het oriënteren. Hebben jullie aanraders?

Deze site om uit te zoeken welke het beste bij je past want onze vagina’s zijn niet one size fits all dus disks net zo idem voor menstruatie cups.

Ja die had ik gevonden! Alleen heb ik geen idee van mn baarmoedermondhoogte, en of het handig is om er een lipje oid aan te hebben voor het verwijderen dus ik kreeg alsnog een lange lijst aan opties.

Dat kan je het beste opmeten tijdens je menstruatie want dan gebruik je 'm immers. Als ik me het goed herinner staat er ook in de FAQ hoe dat moet? Zelf heb ik het steeltje van mijn cup nooit gebruikt om 'm te verwijderen behalve in het begin toen ik niet beter wist en het als een tampon touwtje zag maar vervolgens een hele kliederboel ervan maakte. Ik hoop hoe dan ook dat de disk prettig gaat zijn voor je :slight_smile:

Ja ik ben dus al 10+ jaar niet echt ongesteld geweest en hoop gewoon te beginnen met een disk. Maar dan koop ik gewoon een gemiddelde maat en ga ik vanaf daar verder

1 like

Je kan ook beginnen met wegwerp en dan gaan meten tijdens je menstruatie voor een herbruikbare?

Je kunt ook nu meten en er vanuit gaan dat je baarmoedermond wat lager zal zitten tijdens je menstruatie. Ik meen dat het “meten” is met je vinger om te voelen hoe hoog of laag je baarmoedermond zit, dat is heel simpel te doen.

Dat is inderdaad hoe je meet. Weet nog dat die van mij heel hoog zat en dacht: hoe dan?! Want lange vingers maar vervolgens niets voelen totdat ik op andere momenten ging meten en erachter kwam dat-ie inderdaad verschoof met mijn cyclus mee.

Echt de klassieker maar toch: Ik zit vlak voor mijn menstruatie en kan alles en iedereen om me heen wel wat aandoenđŸ˜€. Rotwarmte, elk appje dat ik krijg denk ik bij “HOEZO app je mij???” en ik ben prikkelbaar tot en met. Duimen dat ik snel ongesteld wordđŸ« 

3 likes