Ik ga het ook zeker eerst met de huisarts bespreken, dank je wel!
Ja helaas merk ik het in die periode al na 1 glas. BeĂŻnvloed slaap sterker en humeur ook.
Ik track het al jaren vrij intensief en zonder alcohol heb ik ook echt nog wel gewoon pms maar met alcohol is het heftiger en kan ik ook angstig zijn of kiest mijn brein iets onzinnigs om over te panikeren. Ben er ook van overtuigd dat het door leeftijd / perimenopause (ga richting 38) wat erger wordt.
Dus probeer vanaf dag 18 niet te drinken en te mediteren en heb het idee dat dat wel helpt.
Oh is dat zo ja? Goed om te weten en interessant ook want mijn huisarts kwam juist met die opties aanzetten en ik heb toen echt half een spreekbeurt moeten houden met waarom ik juist via deze weg het wou proberen.
@Frambozentaartje Succes! Er zijn veel HST middelen dus kans is dat je eerst misschien eentje krijgt die wel makkelijk verkrijgbaar is in Nederland. Helaas is de generieke variant van Lafamme, Climodien, eerder dit jaar uit de Nederlandse handel verdwenen want anders had ik dat gewoon geprobeerd en misschien wel vergoed gekregen als ik het had ingediend als behandeling voor de endometriose.
Nouja jij valt als ik het zo snel lees eigenlijk niet in de typische groep waar die richtlijn âDe overgangâ voor is, zowel niet qua hormonale fase als qua klachten, maar HST kan in principe via de huisarts âgewoonâ een losse Estradiol 1mg-tablet zijn, met een progestageen naar keuze als je een baarmoeder hebt of endometriose hebt. Er zijn ook combi-tabletten (Femoston merknaam) en de pleisters staan ook in de richtlijn.
De richtlijn is gewoon inzichtelijk!
Wow interessant dit! Ik merk dat ik daar na het drinken van alcohol ook heel veel last van heb. Maar het is de ene keer wel en de andere keer niet. Wel de moeite om dit eens bij te houden.
Alcohol heeft natuurlijk sowieso een slechte invloed op allerlei neurotransmitters dus effect op je humeur / gevoel van anxiety etc. Heh het idee dat het nog scherper staat afgesteld als je richting pms week gaat ![]()
Wow thanks voor het delen van die richtlijn: ga ik zeker even op bestuderen ook
want wel peri klachten maar ook al langdurige stress dus welke van de twee het is weet ik eigenlijk niet en huisarts is met dit soort dingen nogal: ja bespreek maar met de gyn. Die juist stuk voor stuk scores als laag oestrogeen als iets goed zien ook al gaat het in zulke situaties alles behalve goed met mij.
Ik heb inderdaad ook preparaten als Femoston, Livial, etc, gevonden maar gezien de dienogest me goed afging in Qlaira maar bijzonder genoeg juist weer niet âlosâ en idem voor andere progestagenen heb ik deze gok (met succes!) gewaagd.
Ik zit volgens mij stevig in de perimenopauze. Ga woensdag naar de huisarts maar heb daarnaast een gratis intake ingepland bij Flouria, iemand toevallig ervaring met hen?
Geen ervaring, maar ik hik er al zo lang tegenaan om een afspraak te maken bij de huisarts. Ik ben op voorhand al bang om weggestuurd te worden met leefstijladviezen ofzo, of dat ik te jong ben voor deze klachten oid. En eigenlijk moet ik dit niet vantevoren gaan invullen natuurlijk maar ik voel me altijd zo ongehoord op het gebied van âvrouwen problemenâ. Ik ben benieuwd hoe het jou vergaat bij de huisarts!
Dank, en same. Had drie maanden geleden al een afspraak gemaakt bij de ha maar om de redenen die jij noemt afgezegd. Ik ga nu toch doorzetten want mijn klachten zijn redelijk onhoudbaar maar heb Flouria dus achter de hand, al moet je daar dus wel (meer) betalen als je een traject ingaat met bio-identieke hormonen. Ik heb inmiddels enorm veel geluisterd & gelezen o.a. via de ha die nu voor Flouria werkt (Lotte van Dijk) en ik wil niet aan de pil of het spiraal.