Midden- en Zuid-Amerika topic

Celestun vond ik heel mooi daar, flamingo´s :heart:

1 like

Iemand ervaring met het regenseizoen (oktober) in Panama/ Costa Rica? Is het te doen of beter vermijden dan?

Is een beetje geluk/pech hebben maar ik vond het in oktober prima te doen! Je moet gewoon een beetje flexibel zijn met je plannen.

Zit er overigens nu ook al iets langer dan een week, is nu ook regenseizoen - en heb nog maar 2 dagdelen slecht weer gehad.

Baby sloth :heart_eyes:

2 likes

Ah top! Dat klinkt goed.
Super schattig :grin:

1 like

Nog genoeg om te zien! Bogota, Salento, Cartagena, San Gil (maar misschien is de rivier dan te hoog om te raften haha, je kunt ook veel andere dingen doen), Vila de Leyva, Amazone etc.
Ikzelf vond Ciudad Perdida wel echt een highlight, dus in dat opzicht wel zonde als je die niet zou kunnen doen. Maar dan heb je ook een reden om weer terug te komen haha

3 likes

Ik vond Isla Holbox heel leuk, iets kleiner dan Isla Mujeres volgens mij. En het enige vervoer daar zijn golfkarretjes, ook een belevenis haha.
En Chichen Itza is heel toeristisch maar ook wel heel imposant. Als je vroeg gaat valt het nog wel mee vond ik. Ik vond San Christobal de la Casas (ja wat een naam) heel erg leuk voor de afwisseling. In de bergen dus anders klimaat en sfeer. En vanaf daar kun je ook goed wat dorpjes bezoeken die nog inheems zijn en unieke cultuur hebben. Beetje aapjes kijken natuurlijk, maar er zijn wel reisorganisaties die dat respectvol doen.
Oooh zou zo weer terug willen :heart_eyes:

1 like

Ik was er in dec/Jan, volgens mij ook nog regenseizoen. Viel heel erg mee! Aan de Pacifische zijde (en de centraal gelegen gebieden) blijkt het regenseizoen ook niet zo intens te zijn, aan de Caribische zijde is het risico groter.

2 likes

Ik wil misschien eind september naar Brazilië gaan in m’n uppie. Iemand daar toevallig al geweest? Is het een beetje te doen in je eentje? (qua kosten/vervoer/veiligheid)

@Aile @Zemraluani @Jumpsuit Jullie zijn er al geweest zag ik toen ik de zoekfunctie gebruikte. Aanrader? :blush:

Ahh dat klinkt niet al te best inderdaad. Ik had uiteindelijk beslist om het even uit te stellen omdat de tickets ZO ongelooflijk duur geworden waren, en aan jouw comment te lezen is dat misschien maar goed ook! Hopelijk volgend jaar! Thanks voor je antwoord in ieder geval :smiling_face:

2 likes

Is hier iemand wel eens naar Ecuador geweest? Is dat een beetje de moeite als reis apart? Voor een week of 3? Ik zoek een voorjaarsbestemming die niet te prijzig is, relaxed om doorheen te reizen maar wel genoeg te doen/zien. Dus andere aanraders mogen ook!

Dat klinkt goed! Ik was ook erg onder de indruk van de natuur in Peru en ik hou ook echt van natuur/cultuur en diversiteit dus dan zit ik in Ecuador ook goed denk ik @Mexi. Welke maanden zou jij aanraden uit ervaring @ufo? Ik denk namelijk dus aan het voorjaar maar op internet lijkt dat niet de beste reistijd :joy:.

Wat waren jouw favorieten in Zuid Amerika? Nog steeds wel Colombia?

@Aile ben jij al terug van je reis? En wat zijn jouw aanraders? Ik wilde heel graag naar Brazilië, maar ik twijfel ook een beetje over de veiligheid, ook gezien jouw bericht. Denk je dat het buiten de grote steden anders is?

1 like

Iemand nog tips voor vliegtickets? Ik heb een ticket nodig naar Costa Rica in december, echt een kut dure maand natuurlijk. Is echt nog een actie op komst toevallig? :sweat_smile:

Yes, ik ben terug! Mijn absolute favoriet was Patagonië, wil heel graag terug om de rest te zien. Maar het ligt er wel aan welk seizoen je gaat.

Brazilië is een stuk onveiliger geworden de afgelopen jaren, maar dat is voornamelijk de grote steden. Overigens merkte ik dat dat het geval was voor veel grote steden in Latijns-Amerika, jaren corona en geen toerisme heeft meer kwaad dan goed gedaan. Ik zou het niet volledig afraden maar zorg dat je daar betrouwbare locals vindt die je kunnen rondleiden en je vertellen wat je wel/niet moet doen.

@Loxodonta afhankelijk van hoe flexibel je bent zag ik afgelopen week nog wat redelijk betaalbare tickets naar Panama. Moet je ff spelen met de data op Google Flights. En dan gewoon los ticket naar SJO kopen.

3 likes

Leuk dit topic!

Ik ga volgend jaar een maand naar Mexico (in maart). Kom aan in Mexico-City en ga dan op een maand tijd naar Cancún vanwaar ik terug naar huis vlieg. Heb al wat tips van het forum mee genomen, maar hoor graag nog meer belevingen.

Ik wil eigenlijk proberen zoveel mogelijk met openbaar vervoer (ADO) te doen, maar ben een beetje bang om de echt grote afstanden met de bus te doen omdat dit zoveel extra tijd in beslag neemt.

Daarnaast probeer ik ook om enkel handbagage mee te nemen, en ben nog op zoek naar een goede trekkersrugzak voor dat formaat. Ik dacht om te kijken bij A.S.Adventure. Iemand een aanrader?

Ik kan vanavond wel even m’n lijstje delen van plekken die ik wil bezoeken.

Ik ben vier jaar geleden van Mexico stad naar cancun gereisd in een maand tijd, en vond het prima te doen met de bus. Ik heb twee keer een nachtbus genomen (oaxaca - san cristobal en san crisobal - palenque), en vond de overige afstanden prima te doen overdag. Ik heb alleen puerto Escondido geskipt vanwege de afstand, omdat ik horror verhalen hoorde over die bus reis en ik vond dat niet waard voor de paar dagen die ik er dan zou zijn.

2 likes

Sla Oaxaca zeker niet over! Ik ben nu in Mexico en dat was echt m’n favoriete bestemming denk ik. Yucatán is super leuk maar veel toeristischer

1 like

Dankje @Ola, nachttrein is inderdaad zeker een goede optie!

@hummus Oaxaca staat zeker op mijn lijstje! Heb je nog specifieke aanraders daar?

Mijn lijstje voorlopig: (nog zeer onderhevig aan verandering hoor)

  • Desierto de Los Leones
  • Magdalena Petlacalco
  • Parque Nacional Grutas de Cacahuamilpa
  • Teotihuacán
  • Cholula
  • Oaxaca - Mitla
  • Hierve el Agua
  • Chiapas - San Cristobal de las Casas
  • Chamula
  • Agua Azul
  • Parque Nacional Cañón del Sumidero
  • Parque Nacional Lagunas de Montebello
  • Palenque
  • Bacalar
  • Campeche
  • Yucatán - Uxmal
  • Izamal
  • Mérida
  • Cenote Suytun
  • Celestún
  • Chiquila
  • Isla Holbox
  • Rio Lagartos

Ik wil graag een paar mooie wandelingen/hikes maken, dus als jullie daar nog tips voor hebben hoor ik het graag!

Ik wil een maand in mijn eentje gaan backpacken in zuid amerika, maar twijfel nog een beetje waar ik precies heen wil gaan. Ik ben vooral fan van mooie natuur waar je hikes kan maken maar ook gewoon leuke andere bezienswaardigheden. Wil het liefst ook nog eventjes ergens aan het strand verblijven. Ik zat zelf te denken aan peru of colombia, maar ben benieuwd of iemand hier misschien ervaring heeft en welk land diegene aanraadt en hoe t daar is geweest!

Ah ik ga in augustus dus dat is net niet de ideale reistijd voor patagonie en ik heb niet zo’n groot budget dus vrees dat dat m niet gaat worden helaas :frowning: ziet er wel echt geweldig uit zeg!!

Ik neig momenteel denk ik het meeste naar peru, ook in verband met de natuur daar, alleen heb je daar weer niet echt strand geloof ik. Dat heb je dan in colombia weer wel… Haha echt zo lastig… Iemand toevallig al eens in peru geweest?