Midden- en Zuid-Amerika topic

Augustus is nog ver weg, maar ik zou er wel rekening mee houden dat de situatie in Peru niet echt stabiel is atm. Lastig te voorspellen in welke richting het verder evolueert. Als je nu al zou willen boeken.

Oh ja echt? Had er wel over gelezen maar wist niet dat het in zo’n mate instabiel was. Ben altijd echt niet goed voorbereid met dit soort plannen dus goed dat je t zegt! Wilde eigenlijk wel binnenkort gaan boeken, maar dus beter nog niet doen dan of een ander land?

Ik ken de situatie niet zo goed hoor, enkel wat hier in het nieuws komt. Maar zou het persoonlijk niet doen. Een staatsgreep en veel protest dat best breed gedragen is bij de bevolking. Je weet nooit hoe dat uit de hand kan lopen. En als de protesten vreedzaam zijn, er zijn alhveel blokkades (geweest), dus als dat zo door blijft gaan loop je het risico dat je ergens vast komt te zitten. Da’s gewoon zonde als je daar wilt rondreizen / moet stressen of je vliegveld bereikbaar is om terug te keren. Er is er ook een negatief reisadvies / enkel essentiële reizen voor Peru op dit moment.
Ik zou zeker nu niet boeken maar afwachten, of een andere bestemming kiezen.

1 like

Mexico heeft ook alles wat je noemt. Is alleen niet echt zuid Amerika.

2 likes

Bolivia is ook fantastisch en nog veel minder toeristisch dan de andere twee! Maar geen strand dus als dat echt een must is, is het geen optie voor jou.

@Aile Oh ik ken best wat mensen die juist alles met de bus hebben gedaan in colombia, maar dat zou jij dus afraden? Het lijkt me ook super leuk maar op de een of andere manier voelt colombia onveiliger dan andere landen, of klopt dat niet echt?

@Pandava Daar zat ik in eerste instantie ook naar te kijken, wil echt heel graag naar de zoutvlaktes, alleen vluchten naar bolivia zijn echt enorm duur nu helaas…
@ Hummus Oh ja ook leuk!!
@Mexi Ja daar zit ik nu ook naar te kijken, costa rica ben ik al wel eens geweest en vond ik echt geweldig

Nou ik heb weer even nieuwe research gedaan en heb mijn oog nu op guatemala laten vallen. Hoe meer ik ging zoeken hoe meer ik eigenlijk tot de conclusie kwam dat mijn focus voor deze reis vooral ligt op hiken in de natuur en dat kan daar ook heel goed volgens mij. Wel echt mega ingewikkeld om een beetje een betaalbare vlucht te vinden. Op cheaptickets kan je bijv ook weer geen ruimbaggage er bij doen en die moet je dan los bijboeken. Het is ook hoogseizoen natuurlijk in augustus, maar ik ben helaas een beetje beperkt in de periode waarin ik weg kan.

@Reader, ik wilde ook Mexico voorstellen, omdat het zo’n veelzijdig land is. Ik heb zelf een rondje gedaan met het ov vanaf Cancun, maar je zou ook van Mexico stad naar Cancun kunnen reizen. Vluchten naar Cancun zijn in ieder geval redelijk betaalbaar met Tui (zeker vanaf Brussel).

3 likes

Ja ook leuk! Ik wil nog altijd een keer terug voor de meerdaagse El Mirador hike

1 like

@Reader: Als je Guatemala doet zou ik ook een combi met Belize overwegen, volgens mij is dat relatief veilig met mooie stranden en ook Maya-cultuur.

1 like

Ligt eraan waar je heen gaat in Colombia, als je je gewoon tot de toeristische plekken beperkt en een beetje gezond verstand behoudt vind ik het echt niet gevaarlijker dan andere landen.

Guatemala is ook heel erg leuk! Vooral Antigua. Lake Atitlán was (zelfs voor mij) te hippie, en werd echt gek van die Amerikanen daar. Als ik ‘s ochtends aan mijn ontbijt zit hoef ik niet te horen over je coffee enemas, Karen :angry:

Edit: oh ja en als je gaat boeken zou ik via Panama vliegen, en dan miss los een ticket naar Guatemala doen, is vaak goedkoper. En via de vliegmaatschappijen zelf boeken, niet via een derde partij zoals Cheaptickets.

2 likes

@Louis oehhh ja ik denk dat ik dat ga doen! Alleen in 31 dagen misschien net wat krap als ik terug vlieg vanaf guatemala city? of is dat wel te doen? Ik zou heel graag naar caye caulker gaan

@Aile Oh fijn dat je het daar ook zo leuk vond! Haha ik weet niet of iets snel te hippie is voor mij maar het wisselt bij lake atilan ook per dorpje toch?
Ik heb even zitten zoeken qua vliegen via panama, maar dat lijkt juist duurder te zijn nu. Het goedkoopste van wat ik nu vind is via amerika vliegen. Het aller goedkoopste als je daar een overstap van 13 uur maakt maar 9 uur is toch wel een beetje mijn max.

Echt fijn alle reacties hier, heel erg bedankt daarvoor :heart: ik ben inmiddels echt helemaal enthousiast over guatemala en ga waarschijnlijk een dezer dagen boeken!! Ik heb al een soort route bedacht, namelijk langs antigua (+vulkaan hike), lake atitlan (+ nog een hike), languin, flores en tikal (+evt el mirador hike maar denk het niet want augustus is daar niet echt het juiste seizoen voor). Als iemand nog aanvullingen heeft let me know!
Ik wilde dan mogelijk ook nog naar belize (iig naar caye caulker) en als ik dat zou doen dan terug via rio dulce en terug voor mijn vlucht. Is natuurlijk chiller om terug te vliegen vanuit belize maar dat is echt onbetaalbaar. Ik lees alleen wel dat het redelijk prijzig is in Belize, met name de tours en het vervoer dus ik weet niet of ik daar met mijn 50 euro per dag rond ga komen.

1 like

Guatemala is zo leuk!! Ik was er begin november en vond het echt helemaal fantastisch!! Ik ben op de plekken geweest die jij noemt en ik vond dat een heel leuke route. Hier wat van mijn tips

  • Acatenango vulkaan is echt een must, ik ging met Ox expeditions, goede gidsen en je slaapt in cabines ipv tenten
  • Lake atitlan had ik geen mooi weer dus niet heel lang gebleven. Alle bussen gaan vanaf Pana dus praktisch om daar te slapen. Daarnaast is San Pedro ook leuk, beste punt als je veel wilt hiken
  • Semuc Champey bij Lanquin is ook prachtig. Het is niet heel groot en ik vond 1 volle dag (2 nachten) daar wel genoeg.
  • Tikal vond ik geweldig, ik ben daarma ook nog meegegaan met de tour naar Yaxha. Dat is soortgelijk maar minder toeristisch en iets authetieker. Daar zonsondergang bovenop een ruine bekijken met alle geluiden uit de jungle om je heen vond ik echt een geweldige ervaring. Ik raad iedereen aan om beide tours te doen
  • ik had een beetje hetzelfde dilemma over naar Caye Caulker willen en daarna willen vliegen. Vanuit Belize vliegen is echt heel duur. Ik ben uiteindelijk wel naar Caye Caulker gegaan en dat was de beste keuze ooit. Zo veel dieren gezien met snorkelen! Ik ben uiteindelijk naar Cancun gegaan om een vlucht te pakken. Ik had in Flores een deal gemaakt bij zo’n reisbureau voor bus en ferry naar Caye Caulker en daarna ferry en bus naar Bacalar. Daar heb ik toen nog een stop gemaakt, ook echt een aanrader. Daarnaast reis je daar sneller omdat het plat is en Guatemala City tussen de bergen ligt, dus het scheelde ook veel busuren. En sprak Rio Dulce mij niet heel erg aan.
    Als je 31 dagen hebt moet je dit makkelijk redden, kan je zelfs nog een extra stops maken in Yucatan peninsula maar dat ligt ook aan welk tempo je wil aanhouden. Misschien kun je een retour op Cancun boeken en een losse vlucht naar Guatemala, misschien dat dat een beetje betaalbaar is.
    Als je nog meer vragen hebt, mag je altijd een bericht sturen, want heb nog veel meer tips, maar dit was waar ik als eerste aan moet denken.
3 likes

Heeft iemand hier ervaring met een Ayahuasca retreats in Zuid Amerika? Ook slechte ervaringen zijn welkom (zodat ik die niet kies). Ik had er een op het oog in Ecuador (Gaia Sagrada) met goede reviews maar door een paar slechte verhalen op reddit over hen ben ik een beetje in de war…

Dit zou btw mijn eerste keer zo’n ceremonie zijn…

Niet zeker trouwens of ik dit hier wel mag vragen. En in het geval van niet hoor ik het graag, dan haal ik het weg.

Ja leuk!!! Zorg wel dat je een ESTA hebt voor je overstap in de VS (sorry als je dit al weet).

Ik zat bij Atitlán in San Marcos en die was volgens mij wel het heftigst haha, maar wel veel leuke restaurantjes. Maar ik wilde heel graag in Lush zitten, dat was de reden dat ik naar Atitlán ging. Je kan ook gewoon in Panajachel blijven (bijv in Selina, die heeft een goede locatie daar). In Antigua raad ik Ojalá aan, die heeft echt de lekkerste bedden ooit. Voor Acatenango schijnt Wicho & Charlie’s ook een goede organisatie te zijn, ik moest helaas mijn hike afzeggen omdat ik ziek werd :disappointed_relieved: en daarna geen tijd meer had dus ik moet nog een keertje terug.

1 like

Echt heeel erg bedankt voor alle tips en ervaringen! @Aile @Mexi en @Cala
Inderdaad slim idee om via cancun te gaan en dan 1 losse vlucht te boeken naar guatemala. Vanaf bacalar ben je al binnen 6 uur in cancun lees ik. Is niet heel veel goedkoper maar misschien wel handiger. Alleen nogal puzzelen met het vinden van een betaalbare enkele vlucht die een beetje aansluit.
Ik ga dan nog even kijken of ik echt naar belize ga of dan in guatemala naar el parendon. Dat lijkt wel veel meer op waar ik in costa rica ben geweest.

1 like

Ik vond caye caulker ook heerlijk een aantal jaar terug & vooral de 5-daagse zeiltrip vanaf daar. Echt mijn hoogtepunt van 5.5 week Guatemala & Belize.

2 likes

Ah van je met raggamuffin geweest? Ik zat daar ook al naar te kijken maar ik vrees dat dat me qua budget niet gaat lukken helaas.

Btw ik heb geboekt!! :sparkles::sparkles::sparkles:

2 likes

Ja die! Ik vond het echt het einde; even van de wereld zijn, van onbewoonde plek naar plek en zo’n mooie onderwaterwereld.

Tof dat je geboekt hebt! Veel plezier alvast!

Ben een 3,5 week trip naar Mexico aan het organiseren en kom nu ongeveer uit op:

Cancun > Tulum > Bacalar > Palenque > Campeche > Merida > Valladolid > Isla Holbox > Cancun

Iemand tips hiervoor? Is het haalbaar? Of het beter om een paar plekken te skippen en te vliegen naar Oaxaca.

Geen idee over het vervoer nog, denk een combinatie van bussen en auto huren

(@Parasol & @hummus zag jullie posts oa over Oaxaca!)

Ik zou Oaxaca 100% aanraden maar het ligt nu wel erg ver van je route af!

1 like