Midden- en Zuid-Amerika topic

Ik wil deze winter gaan backpacken in midden en/of Zuid-Amerika. Heb voorheen een paar maanden in Azië gebackpackt en wil nu graag dit continent aandoen.

Ik ga minimaal 2 maanden weg en koop alleen een enkeltje dus zie wel hoe lang ik weg blijf. Ik wil graag advies over welke landen ik moet zien. Ik houd van natuur en mooie hikes maken en cultuur. Patagonie valt af want te duur. Zit zelf sowieso te denken aan Colombia maar voor de rest weet ik het nog niet goed. Ook wil ik intensief salsalessen gaan volgen.

Dus, ervaringsdeskundigen gezocht voor de beste tips!

2 likes

Ik ben net terug uit Guatemala en Belize dus mocht je vragen hebben!

@Zemraluani ik denk voor ongeveer maximaal een half jaar. Maar langer sluit ik niet uit. Ik denk dat ik in Colombia begin, dus ben vooral opzoek hoe ik dan logisch mn route kan vervolgen. Het moeten iig landen zijn waar je in je 1tje als vrouw goed kan redden. En waar je ook genoeg backpackers tegenkomt. En daarnaast houd ik vooral van mooie natuur waar je mooie hikes kan maken

Edit: ohja en mn budget is niet onbeperkt dus beetje budget

@VanderWoodsen oe leuk! Heb hier nog weinig over gehoord. Was je alleen? Zou je het aanraden?

Yes heb ff weinig tijd, maar zal er op terug komen, heb wel n goeie route en tips voor je! Supervet dat je dat gaat doen. En geen zorgen, ben in alle landen behalve Venezuela geweest als vrouw alleen en het is allemaal prima te doen.

1 like

Ik heb gereisd door Belize dus als iemand daar iets over wilt weten… Ask!

De Facebook groep midden en zuid Amerika is ook heel actief met veel goede tips.

2 likes

Ik ga in 2 maanden over land van Peru naar Colombia, via Ecuador! Iemand tips??

1 like

@palmboom ik ben er nog niet geweest maar veeel plezier! Wanneer vertrek je?

Ik heb het plan bedacht om in de eerste helft van 2020 een maand of 5 te gaan backpacken door Zuid-Amerika! Zit nu te denken aan route Colombia - Ecuador (incl. Galapagos eilanden <3) - Peru - Bolivia - stukje Argentinië. Zoveel zin in, nu heel hard sparen.
@Zemraluani ik ben heel benieuwd naar jouw route en tips, wil je die delen? of heb je linkje naar een topic waar je dit ooit in gepost hebt?

als iemand nog tips voor midden amerika zoekt, ik ben in een groot deel vd landen daar geweest!

Ik ben een maand in midden Amerika geweest. Begonnen in Guatemala, toen naar Belize en geëindigd in Mexico. Zeker een aanrader, vond alle drie de landen heel tof en heel verschillend!

Toevallig was het voor mij ook de opvolger van vier maanden Azië :slight_smile:

3 likes

Iemand tips voor het noorden van Argentinië? :dancer:

Jaaa ben ik ook benieuwd naar! Ik vlieg in maart naar Argentinië. Eerst Patagonië en dan het noorden.

En nog een aanvullende vraag, is er hier iemand in Patagonië geweest en kledingtips?

Wat raden jullie af/aan voor een drietal weken in juli of augustus? Argentinië trekt ons wel maar qua weer wil ik wel iets zomerser

1 like

Op zoek naar ervaringen voor Colombia, Chili, Peru en Bolivia voor onze reis deze zomer/najaar. Wat moeten we echt niet missen, verborgen pareltjes, goede tips etc. :slight_smile:

Hoelang hebben jullie ervoor uitgetrokken? Ik zou vooral de tijd nemen! Zoveel te zien en te doen, als je op reis bent is het soms ook gewoon heerlijk paar dagen door een stadje te slenteren en alleen een kopje koffie te doen ofzo.

In Peru doet eigenlijk elke toerist de gringo trail, je kunt evt ook een buskaartje kopen die je naar al deze bestemmingen brengt (peru hop). Ik ben met normale bussen/nachtbussen gegaan en dat was ook echt heel prima! Ik vond vooral het hiken in Huaraz heel erg gaaf. Je moet wel een aantal dagen acclimatiseren daar, maar dan kun je evt een 5 of 10 daagse trekking in de Cordillera Blanca doen, was een van mooiste dingen die ik gezien heb.

Sowieso is Peru echt een wandelland. Ben nog nooit zo fit geweest als toen ik daar was haha. Die trekkings zijn trouwens nog prima de dag, of twee dagen van te voren te boeken. De Salkantay trek naar Machu Picchu en Colca Canyon vond ik ook tof!

In Chili vond ik het weer chill om een eigen auto gehuurd te hebben! Je bent dan een stuk vrijer om naar een natuurgebied met zoutmeer ofzo te rijden. Rondom San pedro de atacamba bijvoorbeeld, of Las Vicuñas bij Putre. Maar goed, ik ben niet zuidelijker gekomen dan Santiago helaas, ben ook nog heel benieuwd naar Patagonië.

Oh en als het lukt, leer een beetje spaans van te voren. Ik kon het niet, en dat was echt een grote handicap, was heel erg afhankelijk van mijn reisgenoten om te vertalen.

2 likes

Ik zit nu in Brazilië en was van plan door te reizen naar Bolivia/Peru, maar had eigenlijk niet zo’n zin in het hoogseizoen daar én Argentinië stond al heel lang op mijn lijstje, dus ga daar heen! Eerst BA en dan 10 dagen Patagonië. Wordt lekker koud maar ik zag dat de meeste dagtours nog net wel door gaan dus volgens mij prima. Iemand hier tips voor El Calafate/El Chalten? Ben ook lid geworden van de fb groep :sunglasses:

1 like

Wat een fantastische foto’s! :heart_eyes: Ik wil wel graag naar Torres del Paine maar moet even kijken of er nog tours zijn. Zag dat ze wel dagtours doen maar dat lijkt me wel heel kort?

1 like

Ik heb zo’n drie jaar in Chili gewoond, en het grootste gedeelte van de tijd in Pucón en dat plekje is een extreem goede uitvalsbasis voor allemaal mooie activiteiten en natuur. En in de winter is het daar nog niet zo koud als in het echte Patagonië. In de herfst is het daar trouwens het allermooiste, fijne temperaturen, minder regen en prachtige gekleurde bomen. Het is verder ook goed bereikbaar met de bus vanaf Santiago (10 uur rijden ongeveer), en ter plekke kom je met de collectivo of kleine lokale busjes redelijk makkelijk bij de meeste bestemmingen. Het stikt daar van de watervallen, nationale parken met fantastische hikes door de auracacia bossen, je kan raften, de actieve vulkaan beklimmen of er vanaf skiën, en het is een vrij modern dorpje/stad met redelijk wat veganistische eettentjes en 2 leuke barren. Als je tips wilt mag je me altijd een DM sturen.

Samenvatting


Uploaden: IMG_20191022_171624.jpg…


7 likes

Nee klopt, zo jammer maar is helaas net niet de goede reistijd ervoor. Staat zeker nog op mijn lijstje voor op een ander moment though!

2 likes

Denken nu aan 3 weken Peru, 2,5 week Bolivia, 1 week Chili (is alleen Noord-Chili, nadat we aangekomen zijn met de Salar de Uyuni Tour vanuit Bolivia) en dan 4 weken Colombia. We dachten inderdaad aan het huren van een auto in het noorden van Chili, dus fijn om te horen dat jou dat ook goed bevallen was. Hebben helaas maar ongeveer 3 maanden, dus is relatief weinig natuurlijk voor zo’n groot continent.
Mooi om je enthousiasme over de wandelingen te horen in Peru, Huaraz willen we zeker heen. Wij willen misschien Huayna Potosi gaan beklimmen in Bolivia, 6000+ meter hoog haha dus ben heeeel benieuwd hoe dat gaat zijn.

4 likes

Nou update, het was fantastisch! Twee weken El Calafate en El Chaltén gedaan, net voordat alles dichtging voor de winter. Heb de trek op de gletsjer ook gedaan, helaas de Laguna de los Tres hike niet meer kunnen doen omdat er te veel sneeuw lag dus heb alleen de kortere hikes gedaan. Ben van plan nog een keer terug te gaan naar Patagonië in de zomer/herfst en dan wil ik ook die 5-day hike in Torres del Paine doen. Maar dit waren echt de twee beste weken ooit :heart:

Toen naar het noorden gevlogen en een roadtrip door de Salta/Jujuy omgeving gedaan, was ook fantastisch! Nu alleen nogal ziek geworden terwijl ik 3 reisdagen voor de boeg heb dus wish me luck :skull:

Ga nu 2 maanden Costa Rica/Guatemala/Mexico doen dus nieuwe tips zijn welkom :sunglasses:

7 likes

Manuel Antonio staat op mijn lijstje! In Mexico gaan we inderdaad Yucatan doen, ik ga je tips op mijn lijstje zetten!!

1 like