Midden- en Zuid-Amerika topic

Wat leuk!

Over het algemeen: zorg dat je daar geen geld pint, maar geld overmaakt naar een Western Union account en het daar op zo’n kantoor ophaalt. Hierdoor maak je gebruik van de blue dollar rate en die is 2x (meer?) zo voordelig. Hou er wel rekening mee dat je lang in de rij gaat staan en dat niet alle kantoren altijd cash op voorraad hebben dus het kan nogal een onderneming zijn. Maar als je al je overnachtingen etc. met cash betaalt gaat het je echt zoveel schelen!

  • Buenos Aires: hier heb ik in Casa Basilico geslapen. Was niet fantastisch maar wel goede locatie op loopafstand van Palermo. Ik zou sowieso ergens in/bij Palermo zoeken om te slapen. Verder heb ik hier zo’n hop on/hop off bustour gedaan en dat was prima om de stad te zien, was er maar twee dagen dus had weinig tijd om echt meer te doen.

  • Toen ben ik naar El Calafate gevlogen en dat was echt de mooiste plek waar ik ooit geweest ben. Heb de Perito Moreno gletsjer beklommen :heart: :heart: Ik sliep in Hostel America del Sur en het is nu natuurlijk hoogseizoen, maar als je daar nog een plekje weet te scoren moet je daar zeker verblijven. Heb ook de bus gepakt naar El Chalten voor een paar nachten, daar kan je fantastische hikes doen. Ik was daar in de winter dus heb alleen de makkelijkere hikes kunnen doen, maar zou heel graag in de lente/zomer teruggaan!

  • Hierna ben ik naar Cordoba gevlogen en dat vond ik verschrikkelijk, maar als je van uitgaan houdt en met een leuke groep bent is het vast wel te doen. Sliep hier in het Selina hostel en het was echt mega goor.

  • Toen ben ik doorgevlogen naar Salta en heb ik daar met een groep backpackers een auto gehuurd en een roadtrip gedaan naar alle highlights in de provincie daar (Jujuy, Purmamarca, Tilcara, zoutvlaktes etc.). Was ook weer fantastisch maar heb wel last gekregen van hoogteziekte daar. In Salta is Selina wel heel leuk om te slapen en ze hebben super lekker eten daar.

Dit was het een beetje algemeen maar je gaat het sowieso naar je zin hebben, er zijn nog zoveel meer mooie plekjes!

Ik ga in januari terug naar Patagonie en ga dan het Chileense deel doen met de auto, maar we rijden terug ook een stukje door Argentinie dus dan verblijven we in Bariloche, daar wil ik al zo lang heen! Kan echt niet wachten.

Als er nog mensen zijn met tips voor het Chileense deel van Patagonie/de Carretera Austral, let me know!

6 likes

Heel erg bedankt! Ik ben zelf in januari ook aan het rondrijden door het Chileense deel van Patagonië. Mocht ik nog iets tegenkomen onderweg wat het vermelden waar is, zal ik het hier neerzetten.

1 like

Ja doen, leuk!

1 like

Ik vond de raggamuffin zeiltrip echt het hoogtepunt van Belize! Zo zo mooi en leuk. Verder: San Ignacio & rondom Hopkins.

1 like

Ik ben echt heel erg aan het twijfelen naar welke landen ik wil. Ik wil in april een paar weken weg. Ik denk nu aan 4 weken, maar kan eventueel ook wel wat langer nog.

Ik dacht eerst aan Costa Rica en Nicaragua, maar nu hoor ik van meerdere mensen dat Costa Rica zo erg tegenvalt qua kosten en dat Nicaragua best intens kan voelen als je nog nooit in Midden-Amerika bent geweest en geen Spaans spreekt. Hoorde ook dat Costa Rica een beetje schijnveilig is en dat ze blij was dat ze beide landen samen was met een groepje.

Nu krijg ik dus van vrijwel iedereen Guatemala aangeraden, eventueel in combinatie met Belize. Lijkt me ook onwijs tof. Alleen als ik daar op Google vind ik juist weer dat Guatemala aan de onveilige kant staat van de landen in Midden-Amerika. Dus het op twee na gevaarlijkste land (na Honduras en El Salvador).

Nu ben ik sowieso van plan om hoofdsteden te vermijden en geen rare dingen te doen. Maar wat zouden jullie doen als je alleen gaat reizen als vrouw en geen Spaans spreekt? Costa Rica en Nicaragua? Of Guatemala en Belize?

1 like

Ik ben niet in Guatemala geweest, dus kan daar uit eigen ervaring niks zeggen.

De andere drie landen ben ik ruim 10 jaar terug geweest. Dus kan natuurlijk helemaal anders zijn nu. Daarnaast spreek ik wel wat Spaans.

Costa Rica: geen moment onveilig gevoeld. Ik was daar dan wel met mijn vriend. Maar ik vond de natuur en dieren fantastisch! Het is daar wel heel toeristisch verder. Maar juist daardoor ook makkelijk te bereizen, veel mensen konden Engels en nooit echt alleen.

Nicaragua: samen en alleen geweest. Managua mijden, maar dat zei je al. Verder echt een fijn land, mits je aan de westkust/midden blijft. Oostkust niet alleen bereizen. Ik vond iedereen heel vriendelijk. Ik denk dat je in steden als Granada en Leon en het eiland Ometepe prima met Engels ergens komt, omdat daar de toeristen komen. Maar in Nicaragua zou beetje Spaans kunnen wel echt makkelijker zijn, vooral voor het reizen ook.

Belize: samen met vriend geweest. Met Engels red je het makkelijk, want dat is een van de voertalen. Het is ook een heel ander soort land, meer caribisch. Het is een mooi land, maar ook hele aanwezige armoede, je hebt een groot Amish gebied, beetje cultuur (tempels), mooie binnenlandse natuur, en tropische eilanden. Maar heb me er vaker beetje onveilig gevoeld. Zeker in Belize city en tijdens het reizen. Op de eilanden is het wel gemoedelijk, was wel een stoned cultuur.

1 like

Ik ben zelf onlangs een maand in Nicaragua geweest zonder Spaans te spreken en vond het een heerlijk land. Vloog op Costa Rica maar ging vrijwel direct door, omdat CR voor mij leuker lijkt samen met iemand. Maar was echt positief verrast over Nicaragua. Heb wel een beetje de standaard route gedaan: Granada, Leon, Ometepe en San Juan del Sur (bij het strand en ook yogaretreat) en had het achteraf misschien liever wat meer open gelaten. Je schijnt ook in het noorden erg mooie natuur te kunnen bezoeken met hiken etc. dus als je dat interessant vindt is dat misschien een idee? Ik vond de mensen over het algemeen erg vriendelijk en behulpzaam, het is best wel goedkoop, het is nog niet overspoeld met toeristen zoals in Azië en als je gewoon verstandige keuzes maakt (op sommige plekken ‘s avonds laat niet alleen de straat op), kan er imo niet zoveel gebeuren. Dus zou het absoluut overwegen om gewoon te bezoeken.

Ben trouwens niet in Belize en Guatemala geweest dus vergelijken is lastig. Hoorde wel van een vriendin die in beide landen is geweest dat het haar vooral in Belize enorm tegenviel qua kosten.

1 like

Oja dat was ik helemaal vergeten, maar Belize is echt een duur land inderdaad. Vooral uitjes waren heel duur.

Ik ben op dit moment in Costa Rica en kan niet anders zeggen dat ik het fantastisch vind! Zo groen en mooi. Vooral de serapiqui rivier, el Arenal, monteverde en een klein plaatsje naast Samara aan de kust kan ik van harte aanbevelen. Manuel Antonio raad ik af. Het is inderdaad heel duur. Gisteren hebben we bijvoorbeeld een mangrove night tour gedaan en daar betaal je 70 dollar per persoon voor. Eten in een restaurant is te vergelijken met Nederland qua prijs. Ik heb me nog niet onveilig gevoelt (behalve dat ik er vanochtend achter kwam dat mn winterjas uit de auto is gehaald :rofl:). De Costa Rocanen vind ik juist super lief en behulpzaam. Als je vragen hebt hoor ik het wel

3 likes

Prachtig! Ik ben op zoek naar een mooie route voor november; door Argentinië en zou in ieder geval graag Patagonië daarin meenemen.

In Costa Rica heb ik een keertje met een vriendin gereisd en een keer alleen en moet wel zeggen dat het héél chill was om de kosten te delen met iemand als je samen reist. Want CR is best duur inderdaad. Tweede keer ben ik er alleen geweest en heb ik ook de Caraïbische kust gedaan wat zogezegd gevaarlijker zou zijn, maar ik heb me serieus geen enkele keer onveilig gevoeld.

Guatemala is ook echt een dikke aanrader omdat er zoveel verschillende dingen zijn om te bezoeken/doen. Zeker als je maar een aantal weken hebt: je hebt Lake Atitlan, tempels, Antigua, je kan vulkanen beklimmen etc. Vond Guatemala ook heel makkelijk om alleen te reizen en er zijn vet veel backpackers dus voelde me helemaal niet onveilig. Soms hoor of lees je wel eens dat een bepaalde hike niet aan te raden is om alleen te doen met sunrise bijvoorbeeld omdat er mensen zijn die beroofd worden, maar dan zorg je gewoon dat je in een groepje gaat of een tour boekt. Voelde me daar echt heel op m’n gemak, ook omdat er zoveel backpackers zijn. (In El Salvador had ik dat minder bijvoorbeeld)

Nicaragua heb ik ook Managua vermeden en Granada, San Juan, Ometepe, Leon etc gedaan. Reisde eerst even met een jongen die ik had leren kennen , maar merkte wel dat toen hij verder reisde en ik nog in Nica was, (en dus alleen over straat liep vaak) er zoooo veel catcalling was. Echt irritant, maar niets waardoor ik me onveilig voelde.

Belize ben ik nooit geweest.

Whatever je keuze ook wordt, ik zou je vooral niet blind starten op de veiligheid. Er zijn heel veel backpackers in al deze landen en als je je gezond verstand volgt, denk ik echt wel dat je safe bent! (Over de taal kan ik niets zeggen want ik spreek Spaans maar heb zoveel mensen ontmoet die geen Spaans spreken en ook prima overal geraakten. Misschien dat ze soms wat te veel betaald hebben voor een bus oid omdat de locals in Guatemala or Nica natuurlijk wel proberen meer geld aan je te verdienen, zeker als je de taal niet spreekt, maar omgerekend is dat dan misschien €5 dus zo’n ramp is dat dan ook niet)

3 likes

Ik vond guatemala ook helemaal niet onveilig en echt geweldig!! Belize alleen caye caulker geweest, wat wel echt een aanrader was, maar verder is het daar erg duur inderdaad. Je kan je ook prima een maand in alleen guatemala vermaken trouwens! Of guatemala met mexico combineren

1 like

Prachtig! Ben je er nu? Als je tips hebt mag je ze zeker delen.

Ik ga in december voor 4 weken samen met mijn zus, we hebben al beslist dat we gaan, maar nog geen plannen gemaakt verder.

Groetjes uit Costa Rica

17 likes

Heel benieuwd naar je tips, zowel Chili als Argentijnse kant. Ik ga in maart die kant op!

1 like

Ik heb onverwacht een maand vakantie. Erg snel, vanaf de 28e tot 31 maart. Ik twijfel tussen:

  • van guatamala naar Nicaragua reizen
  • van Panama naar Nicaragua
  • (ander land in de wereld haha)
    Heb jaren geleden al eens een halfjaar door Zuid-Amerika gereisd en ben in Mexico geweest. Ga dit topic eens doorlezen en als iemand dit toevallig gedaan heeft/ aan het doen is, tips zijn meer dan welkom!
1 like

Ik zou van Panama naar Nicaragua doen! Alle 3 de landen zijn de moeite waard. Wel iets duurder.

Guatemala nooit geweest. En ik weet dat het in Honduras best onrustig kan zijn, vriendin heeft daar jaar gewoond. Ze vond het mooi, maar raadde het niet per se aan om daar te reizen.

Thanks! Ja geld wise zat ik inderdaad aan de andere kant te denken. Zou eventueel Honduras voornamelijk als doorreisland kunnen gebruiken… of wel meer splurgen en toch voor de andere kant kiezen. Wat vond jij het leukst in Panama?

Boquete vond ik mooi. Mooi bergachtig landschap. Leuk als je van wandelen houdt. Bocas del toro. Toeristisch, maar wel mooie plek om te snorkelen en chillen. Panama city is een bijzondere stad met al die wolkenkrabbers, maar ook wel bijzonder om het Panamakanaal te bezoeken.

San Blas eilanden ben ik niet geweest, maar hoor daar wel altijd goeie verhalen over.

Verder had ik nog veel meer willen zien, maar niet meer tijd (waren er maar 1,5 week). Was een reis van 7 weken (Mexico, Belize, Costa Rica en Panama). Nicaragua ben ik nog een keer apart geweest.

2 likes

Benieuwd of je al terugbent en of je nog tips hebt? Ga volgende week die kant op. Ben van plan zowel Argentijnse als Chileens kant te doen! De W-trek staat in ieder geval al gepland!

1 like