Een ritje met de cable car bij Cablebus Estación Los Pinos. Dit is recent geopend en geldt als OV voor mensen in Mexico-stad, maar is ook heel leuk om te doen voor mooi uitzicht over de stad. Het kost 1,50 eu oid voor retour.
Ik ben me aan het oriënteren op een reis naar Guatemala & Belize in september. Heb al heel wat gelezen en uitgezocht en kwam zelf op onderstaande route uit. Vroeg me af of jullie misschien mee kunnen inschatten of dit een realistische planning is, we hebben ongeveer 3 weken (22/23 dagen)
Antigua - Lake Atitlan - Flores - San Ignacio - Caye Caulker, zeiltocht 3D2N met Ragga Sails - Hopkins - Rio Dulce
Tips m.b.t. de route en hoe te reizen zijn heel welkom! Dingen die we toch beter kunnen overslaan of juist nog echt zouden moeten toevoegen bijv. We zijn geen mega ‘zon-zee-strand gangers’, vandaar dat we bijvoorbeeld maar kort (1 nachtje) in Caye Caulker willen blijven en dan die zeiltocht willen gaan doen. We doen liever wat meer natuur/cultuur en wat actiefs, maar niet te gek (zeker geen 3 weken volle bak hiken zegmaar).
Super leuk dat je die kant op gaat! Ik ben er vorig jaar geweest en vond het echt geweldig. Ik heb ongeveer dezelfde route gedaan, alleen zijn we niet in san ignacio en hopkins geweest en hebben we de zeiltocht niet gedaan. Wel zijn we nog in lanquin geweest (vond ik wel een aanrader als je van natuur houdt).
Ik denk dat je reisplan best ambitieus is qua planning. Het reizen tussen de verschillende plekken duurde bij ons best lang (soms gepland maar soms ook onverwacht) dus we zaten vaak wel hele dagen in de bus. De verbindingen in Belize waren ook wat minder vanzelfsprekend dan in Guatemala. En er zijn maar heel weinig nachtbussen dus reizen kost dan al snel een hele dag. Als je het niet erg vindt om op een plek alleen de hoogtepunten te zien (bijv. in Flores alleen een dagje Tikal en dan weer door) en relatief veel ondeweg te zijn is het denk ik wel haalbaar maar ik vind het zelf wel prettig om wat meer tijd te hebben om een plek te ontdekken.
Haha ja was al bang dat het wat aan de ambitieuze kant was. We willen natuurlijk zoveel mogelijk zien, maar het moet ook een beetje ‘relaxt reizen’ zijn en idd niet continu maar onderweg, maar we kunnen niet echt langer weg dan die (ruim) 3 weken. Alternatief zou dan idd zijn om in Belize een aantal dingen over te slaan (ook omdat Belize relatief prijzig is zoals ik het lees), dus om dan bijvoorbeeld alleen die zeiltocht te gaan doen van Caye Caulker naar Dangriga (die willen we wel echt heel graag doen) en dan weer terug naar Guatemala.
Ben jij dan ook direct vanuit Guatemala naar Caye Caulker en weer terug Guatemala in gereisd? Was dat te doen?
Ja ik herken het dilemma! We hadden ook maar 3 weken dus best wat tijdsdruk. We zijn inderdaad op en neer gegaan naar Caye Caulker vanuit Guatemala. Vanuit Flores ben je best wel snel in Belize City en van daaruit gaat de boot. We wilden eigenlijk het liefst niet dezelfde route op en neer reizen en meer van Belize zien, maar het alternatief was vanuit Punta Gorda de boot nemen naar Livingston en dat paste niet meer in onze planning en in Punta Gorda was toen ook geen betaalbare accommodatie meer te krijgen ( hou er in je reisplanning trouwens rekening mee dat veel accommodaties in Rio Dulce alleen met de boot bereikbaar zijn, de laatste public boat gaat al vrij vroeg en een privéboot is best duur en vaart volgens mij ook alleen bij daglicht. Dus als je laat op de dag aankomt in livingston of puente de Rio Dulce moet je daar in de stad overnachten ).
Ik vond de zeiltrip echt het hoogtepunt dus die zou ik zeker doen ja! Een hotel in Tikal zelf voor 1 nacht is ook een aanrader.
Heeft iemand toevallig ervaring met bussen in colombia? Wij kunnen of een bus pakken van 9u of vliegen (in totaal 3,5-4u incl inchecken en alles) en ik twijfel heel erg. De busroute is wel heel mooi door de bergen, maar ik kan snel wagenziek worden en ik heb hoogteziekte dus ben een beetje bang dat ik straks 9u misselijk ben. Vliegen lijkt me saaier en is niet duurzaam natuurlijk, maar je bent er wel snel en zonder misselijkheid.
reisziektepilletjes innemen! ik heb daar wel in bussen gezeten die niet zo lang duurden en die waren redelijk bochtig, maar als je die pilletjes slikt verminder je dat wel en ook maken die je een beetje slaperig.
Je kan daar ook veel sterkere reisziektepilletjes kopen trouwens! Waardoor je lekker kan tukken hahah