Migraine topic

Heeft iemand nog tips voor medicatie die bij de drogist verkrijgbaar is? Ik gebruik nu exedrin bij migraine maar ik voel me zo naar van dat spul.

Ugh ik word gek. Ik had een week geleden al 2 dagen achter elkaar migraine, vooral last van het aura, de hoofdpijn viel mee. Maar nu kreeg ik het dus vandaag alwéér??? :angry:

De frequentie neemt met de jaren wel toe maar eigenlijk heb ik het zo’n 4-5x per jaar en nu ineens al 3x binnen 1,5 week. Vooral die aurafase dus die heel irritant is. De hoofdpijn valt relatief mee, hoewel t vandaag wel erger was dan vorige week. Maarja tegen zo’n aura doe je zo weinig he :weary:

1 like

Vervelend hè, als het steeds terugkomt! Lijkt dan alsof je je nooit meer normaal kunt voelen (althans dat heb ik, maak het in m’n hoofd altijd dramatischer dan het is). Hoop voor je dat dit eenmalig was.


Zelf wil ik nog voorzichtig iets positiefs delen over de behandeling van migraine. Ik heb zelf migraine die duidelijk gerelateerd is aan hormonale schommelingen, en sumatriptan is het enige dat helpt. Maar had best veel aanvallen per maand. Toen in overleg met de huisarts besloten om weer aan de pil te gaan en die door te slikken, zodat m’n hormoonlevels gelijkmatig blijven. Tot nu toe lijkt het te werken!

1 like

APC, kost maar een paar euro. Is een mix van acetylsalicylzuur, paracetamol en coffeïne. Van Roter, maar je hebt ook Kruidvat/Etos eigen merk enzo. Dat is bij mij het enige wat enigszins helpt, paracetemol doet niets.

Toen ik in het ziekenhuis lag na mijn bavalling en opeens weer migraine kreeg (hele zwangerschap niet gehad), vroeg ik of ik het mocht nemen ivm borstvoeding (mocht trouwens niet en ook niet tijdens zwangerschap) en de artsen daar hadden nog nooit gehoord dat het zo goed kan helpen voor migraine. Maar ze zagen me opknappen toen ik het nam, dus waren helemaal verbaasd. Heb ook meteen een spripje aan een verpleegkundige daar gegeven haha. Alle vrouwen in mijn familie die migraine hebben gebruiken het.

Edit: ik zie dat ik reageer op een erg oud bericht, maar wellicht heb je er toch iets aan!

3 likes

Is er iemand met migraine/clusterhoofdpijn die mij misschien kan helpen? Ik zit nu al sinds gisteravond tegen een aanval aan en hij zet niet door, maar het doet wel pijn. Ik weet niet meer wat ik moet doen?!

Dankjewel voor je antwoord. Ik heb wel medicatie en die is nogal heftig (imigran injectie), maar ik moet dit maar gewoon zetten geloof ik. Ookal is het nog niet een echt aanval.

Er is helaas geen oplossing… je moet er echt doorheen.
Het beste werkt toch rust nemen (dus je eventueel ziek melden als je moet werken) en gaan slapen/in een donkere kamer liggen tot het beter gaat.
Ik heb ook altijd behoefte aan vet eten (chips of een gebakken ei).
Sterkte, het is zo vervelend :frowning:

1 like

Oh dat is echt super vervelend. In een donkere kamer gaan liggen proberen te slapen en desnoods paracetamol nemen. Heel veel sterkte! Het is echt super kut als hij niet wil doorzetten.

2 likes

Heeft iemand hier ervaring met een apparaat voor oogmassage? Hoor er goede verhalen over in migrainegroepen, maar vind 80 eu wel fors.

Geen ervaring mee, wel benieuwd!

Ik heb gisteren voor de derde keer in korte tijd een aanval gehad. Moest me weer ziek melden op mijn werk, daar baal ik echt onwijs van :disappointed:

Kwam deze tegen (op LinkedIn, where else :joy:) en die vond ik wel treffend:

Ik ben benieuwd of iemand dit herkent/advies heeft.
Ik heb meestal 1x per maand, maar soms vaker, last van migraine. Vroeger duurde een aanval meestal een dag en ging het daarna beter, maar tegenwoordig duurt het soms wel drie dagen en moet ik ook regelmatig overgeven van de pijn.
Ik ben sinds een paar maanden rizatriptan aan het uittesten (via de huisarts), maar ik merk dat het niet genoeg doet voor me. Het haalt de ergste pijn wel weg, maar alsnog is het zo erg dat ik het liefst gewoon de hele dag in bed wil liggen. En het vervelendste: je mag het maar 2 dagen na elkaar innemen, maar ik heb dus vaak drie dagen last :pensive:
En naderhand ben ik nog steeds uitgeput, ik moet altijd een paar dagen bijkomen na een aanval.

Als ik ze ingenomen heb krijg ik ook een soort raar gevoel, net alsof ik twee glazen op mijn oren gedrukt heb. Herkent iemand dat?
En heeft iemand anders triptanen gebruikt, maar zijn ze daarna overgestapt naar iets anders dat wel genoeg hielp?

Vervelend dat het niet genoeg doet voor je migraine! Bij mij is meestal 1 dosis genoeg, soms heb ik er 2 nodig (ik gebruik sumatriptan maar is volgens mij vergelijkbaar qua werking). Neem je het wel direct in als je de aanval op voelt komen?

Als ik de info van de apotheek lees zou 3 dagen achter elkaar wel mogen maar niet meer dan 2 per 24 uur en niet meer dan 10 per maand. De bijwerkingen die je beschrijft zijn wel normaal. De moeheid na een aanval ook, daar helpt medicatie ook niet tegen volgens mij.

Maar overleggen met je ha kan geen kwaad, misschien dat een andere triptaan beter voor je werkt.

Zelf zit ik bijna aan de maximale dosis per maand dus sta ook op het punt weer bij de ha aan te kloppen. :disappointed:

4 likes

Ik heb zelf een aantal triptanen uitgetest, ben denk ik begonnen bij sumatriptan, maar heb ook eletriptan en zolmitriptan gebruikt. Ik ben nu terug bij sumatriptan omdat zolmitriptan een tijd niet verkrijgbaar was (in België). Ik voelde wel telkens een iets andere werking en ook bijwerkingen, dus het is denk ik wel de moeite om binnen de triptanen te proberen wat het beste bevalt. Ik herken de vermoeidheid wel van bij sumatriptan, ik krijg er ook een drukkend gevoel van op mijn borst.
Ik heb intussen niet meer zo vaak triptanen nodig omdat ik intussen (na jaren zoeken) preventieve medicatie heb gevonden die redelijk werkt (Aimovig). En als ik dan toch een aanval heb werkt 600 mg ibuprofen gelukkig goed bij mij. Misschien is het de moeite om eens naar een neuroloog te gaan?

1 like

@Louis Ik ga sowieso terug naar de huisarts, dat moest ook als de medicatie wel werkte. Maar ik probeer het nog iets langer, er is me alleen wel heel duidelijk gezegd door ha en apotheek dat ik het echt maar 2 dagen na elkaar mag nemen. Wel jammer dat het niet helpt tegen de vermoeidheid :sweat_smile: ik had gehoopt van wel, maar ja, als het de migraineaanval niet echt onderdrukt is het ook niet gek dat die vermoeidheid ook niet weg gaat.
Ik neem het trouwens direct in als ik het op voel komen, meestal voel ik het al als ik wakker word, soms komt het later op.

@VeresPalne ah, het geeft wel hoop dat je verschil merkte, wie weet dat een andere dan ook wel beter werkt bij mij. Naar de neuroloog is misschien inderdaad ook een optie, ik ben benieuwd wat de ha zegt. Het is zo stom, dat voelt als een hele grote stap terwijl die migraine zo verschrikkelijk is. Maar omdat het in de familie zit, niemand een oplossing heeft gevonden, en ik er zelf ook al bijna 20 (!) jaar mee rondloop voelt het alsof je er maar mee te leven hebt of zo? Terwijl dat natuurlijk eigenlijk onzin is.

Bedankt voor jullie antwoorden!

1 like

Wel echt jammer dat het niet werkt! Zelf heb ik niet dat ik me ineens top voel na het nemen van medicatie maar ik kan wel redelijk doorgaan met mn werk/taken (eerst voel ik me slechter maar na ongeveer een uur begint het dan te werken). Dus echt wel een enorme verbetering. Behalve als je dus teveel medicatie gaat nemen, zoals ik nu. Dus zit nu een aanval uit zonder medicatie en dat is echt vreselijk, zeker omdat het zo lang duurt. Als het nu een dag duurde was het nog wel te doen maar bij mij duurt het ook vaak drie dagen.

Zelf heb ik het ook weleens over de neuroloog gehad met de huisarts en ik dacht toen ook ‘nou zo erg is het niet hoor’. Maar als het je belemmert in je dagelijks leven is het sowieso erg genoeg om de juiste hulp/medicatie te zoeken! Ik heb ook begrepen dat het feit dat het genetisch is niet betekent dat familieleden in dezelfde mate last hebben van migraine; het kan bij jou veel heftiger en beperkender zijn dan bij bijv. je ouder of sibling.

@VeresPalne: dat middel klinkt ook interessant, fijn dat het werkt bij jou!

Ik heb de indruk dat er best veel onderzoek naar migraine (ook specifiek bij vrouwen) gedaan wordt op het moment dus dat geeft me wel hoop. Hoewel continue hormonen slikken in de hoop op een stabiel level bij mij niets lijkt te doen.

Hebben jullie nog interessante websites/podcasts/insta-accounts over migraine? Ik ben @migraineworldsummit gaan volgen op insta en vind de website van Migraine Society, Migraine Trust, Hersenstichting, Allesoverhoofdpijn, etc. ook fijn. Probeer wel weg te blijven van mensen die bepaalde diëten of therapieën aanbevelen want dat vind ik vooral frustrerend. Ik leef al relatief gezond, heb ook al dat sommige vriendinnen vragen of er misschien een relatie is met bepaald soort eten. Gewoon nee.

(Sorry lang verhaal geworden)

1 like

Wat naar om te horen dat je nu een aanval hebt :frowning_face: ik hoop dat je er snel vanaf bent.

Ik volg en lees er over het algemeen vrij weinig over, omdat ik er niet steeds mee bezig wil en ik dus ook gek word van al het advies van mensen wat toch niets helpt en dat alleen maar frustrerend vind :sweat_smile: (drink je wel genoeg water? Ik heb wel eens gehoord dat je geen room en spinazie tegelijk moet eten! Je moet helemaal stoppen met alcohol en koffie. Dat komt door chocola heb ik wel eens gehoord. De buurman van mijn neef had het ook en die is er vanaf gekomen wegens acupunctuur. Denk je niet dat je meer rust moet nemen?)
Maar het is wel fijn om in dit topic ervaringen te kunnen delen.

2 likes

@Louis
Ik volg ook niet echt veel over migraine, wil er ook niet te veel mee bezig zijn en intussen is het dankzij de preventieve medicatie wel leefbaar voor mij.
Ik heb wel veel gehad aan dit boek: https://www.bol.com/be/nl/p/migraine/9200000126195072/?bltgh=jYYIwc47NBlxCb6ZHa9Lyw.2_9.13.ProductPageUrl
Dat ongevraagd advies is heel herkenbaar, zo irritant inderdaad!
Ik kan zeker aanrader om naar een neuroloog te gaan, dat is echt niet enkel voor de ergste gevallen! Zij zijn toch vaak net iets beter op de hoogte van de laatste nieuwe mogelijkheden qua medicatie enzo.

2 likes

Haha ja dit is zo herkenbaar. Krijg vooral opmerkingen over meer rust nemen en heb je niet teveel stress, etc. Of krijg een artikel doorgestuurd over een bepaald migrainedieet. Ook mensen die zeggen: is het wel echt migraine? Of dat ze zelf vroeger ook migraine hadden maar dat ze dan vooral moesten overgeven. En omdat ik dat niet heb gaan ze er vanuit dat het bij mij wel minder erg zal zijn. Of een vriendin die zegt: ja ik had gisteren ook migraine-achtige hoofdpijn. Sure, is echt hetzelfde.

Thanks voor de boektip @VeresPalne! Ik snap jullie wel over niet teveel ermee bezig willen zijn. Ik ben er vooral mee bezig als ik een aanval uitzit en niks anders kan doen, haha. Mijn aanval lijkt over te zijn trouwens! Halleluja :raised_hands: Vind dat ik nu wel afgekickt ben hoor, volgende keer weer sumatriptan.

2 likes

Ik heb gister echt een rare aanval gehad, ik herkende mijn armen en handen niet meer en alles voelde heel gek maar het aura kwam niet. Ik dacht of migraine of iets anders ergs. Ik ben meteen naar een vriendin toe gerend in het zelfde gebouw, heb gezegd dat ik me niet goed voelde en we hebben gewoon rustig gedaan alsof er niks aan de hand was, gelukkig zag ik na een paar minuten wel aura… was zo eng…

Oh dat lijkt me echt heel naar inderdaad! Maar volgens mij kan het wel bij migraine horen. Misschien is het deze vorm?

https://www.lumc.nl/org/hoofdpijn-onderzoek/info-fhm/