Ik heb al een tijd geen aanval meer gehad gelukkig maar ik had dit ook met pillen die ik moest slikken als ik een aanval voelde aankomen. Had dat daar ook enorm bij, voelde me dan na een half uur ofzo echt nog beroerder en daarna werd het langzaam beter. Was daardoor altijd een mentaal dilemma of ik het nam of niet. Helpt het uiteindelijk bij jou wel of niet?
Is dat sumatriptan wat je inspuit? Heb zelf geen ervaring met spuiten maar wel met tabletten sumatriptan en zoals @kringel zegt voel ik me inderdaad eerst slechter en erna beter. Vooral het eerste halfuur voel ik me slecht, na een uur begin ik me dan langzaam beter te voelen. Dus het hoort er wel bij, maar het maakt het wel lastig om te beslissen wat een goed moment is om het te nemen.
Heb je met je arts besproken hoe vaak je mag spuiten?
Op welke manier voel je je precies beroerd? En zijn dat klachten die dan niet bij de aanval horen?
Ik heb hetzelfde met tabletten sumatriptan (maagklachten, onrustig en vaak meer pijn al heb ik zelf het idee dat dat is omdat ik “toegeef”). Ook voel ik me de dag erna duidelijk rotter dan wanneer ik geen medicatie gebruik. Dus ik neem het zo min mogelijk.
Ik heb best positieve ervaringen met Candesartan. Heb het een jaar of 5/6 geleden ook gekregen als preventief middel tegen de migraine. Heb eerst een maand of 2 bètablokkers gehad maar daar voelde ik me zo beroerd door en toen kreeg ik Candesartan. Het duurde even voordat de dosis goed was en het daadwerkelijk effect had, maar daarna heb ik toch wel 2 à 3 jaar veel minder aanvallen gehad (eens in de paar maanden terwijl ik er eerst meerdere per week had). Ze waren vaak ook minder zwaar. Heb zelfs bijna een jaar geen triptaan meer aangeraakt. Inmiddels werkt het niet meer voldoende bij mij (vooral niet als ik het afweeg tegen de bijwerkingen) dus ga ik binnenkort ook opnieuw naar de neuroloog, maar dat heeft er denk ik ook mee te maken dat mijn migraine anders is geworden. Ik had wel wat last van moeheid en duizeligheid en lage bloeddruk, maar dat was zeker goed te doen als ik kijk naar hoe goed het hielp tegen migraine.
Hopelijk valt het voor jou ook zo positief uit, het heeft mijn leven echt beter gemaakt!
Sorry dat ik zo binnen kom vallen trouwens, maar wilde graag een hart onder de riem steken dat het zeker kan helpen
Heel fijn om te lezen, dankjewel! Als ik het zo lees ben ik blij dat ik de bètablokkers over mocht slaan. Ervaar tot nu toe amper bijwerkingen maar gebruik het ook nog maar 5 dagen en ben nog aan het opbouwen. Benieuwd waar ik uitkom qua dosis.
Jammer dat het nu niet meer goed genoeg werkt bij jou — misschien mag je nu één van die nieuwe medicijnen (CGRP-remmers) proberen?
Ik ga sinds vandaag ook beginnen met Candesartan. Mijn bètablokker was niet meer leverbaar en heb de afgelopen maanden zoveel hoofdpijn en migraine gehad dat ik sowieso van plan was om andere medicatie te gaan vragen.
De bètablokker die ik slikte heeft overigens een jaar of 2 heel goed gewerkt, van 3 aanvallen in de week naar eens per 3 weken met langere perioden er tussen. Alleen de bijwerkingen inderdaad, ik merkte tijdens een pauze maand pas hoe erg het m’n conditie beïnvloedde. En voor mijn gevoel werd m’n doorbloeding ook een stuk minder goed, koude handen en voeten. Dus super fijn dat je deze kan overslaan. Merk je inmiddels al verschil? De huisarts zei dat Candesartan geen inwerktijd heeft, dus ben erg benieuwd hoe je je nu voelt!
Bij mij werkt het heel goed. Inmiddels al een paar jaar vrijwel gaan aanvallen gehad. Ik heb de dosering wat verlaagd maar helemaal stoppen levert tot nu toe toch weer aanvallen op, dus ik blijf het nog slikken in lage dosering. Ik had wel ook last van duizeligheid, heb ik in deze lage dosering een stuk minder.
Heel laat antwoord maar ik heb ook wel vrij goede ervaringen met Candesartan. Het deed bij mij niet zo veel aan de frequentie van de aanvallen maar het zorgde er wel voor dat de aanvallen minder erg waren zodat ik ze meestal gewoon met Ibuprofen kon onderdrukken. Omdat ik toch heel wat aanvallen per maand bleef hebben, ben ik dan begonnen met Aimovig, maar intussen neem ik ook nog steeds Candesartan omdat dat volgens mijn neuroloog zeker geen kwaad kan.
Merk je inmiddels al iets van de Candesartan?
Ik had ineens vanuit het niets hele zware migraine aanvallen, aura enz. Dan kon ik woorden niet meer goed lezen of typte hele rare dingen en kon ik niet normaal denken en ik zag ook niet goed. Ik vond het heel eng. Dat duurde dan een half uur ofzo en dan begon die vreselijke hoofdpijn.
Ik kreeg het ongeveer 2 keer per week. Zo naar, want ik kom eigenlijk niks meer uit angst voor zo’n aanval.
Ik heb toen candesartan voorgeschreven gekregen (lage dosis) en ik heb nooit meer migraine gehad. Inmiddels ben ik er ook mee gestopt en geen aanval meer gehad. Dus het kan heel goed werken! Hopelijk bij jou ook.
Iemand hier ervaring met topiramaat? Ben nu een week geleden begonnen ben benieuwd, als dit niet helpt mag ik naar de neuroloog en kom ik misschien in aanmerking voor dat nieuwe medicijn die cgrp remmers
Zo stom dit! Stond gister ook artikeltje over in de nrc
Wel fijn om te lezen dat stress en voeding enz er gewoon echt niks mee te maken hebben. Ik wist dat al maar veel mensen nog niet
Ja echt een goed artikel vond ik! Ben ook benieuwd naar z’n boek. Vond het interessant dat hij zei dat sumatriptan veiliger is dan ibuprofen, dat wist ik niet?! Ik heb ook altijd het gevoel dat het een zwaar medicijn is, inderdaad vanwege het goede effect maar ook doordat de apotheek er zo zuinig mee is (ik krijg er maar 6 per keer). Ik was ook heel bang voor overgebruik maar volgens de neuroloog kan het echt geen kwaad om het bij uitzondering eens 3 dagen achter elkaar te nemen (zolang ik gemiddeld uitkom op 2 per week).
Geen ervaring met topiramaat, maar hoop dat het werkt voor je!
@VeresPalne en @JaneWhiskers dank voor jullie ervaringen. Zelf merkte ik niet direct (veel) effect maar ik heb ook een keer een dag moeten stoppen omdat m’n pillen op waren. Daarna ging ik te snel verhogen waardoor ik bijwerkingen kreeg (tintelende handen). Dus het is nog een beetje uitvogelen wat een goede dosis is. Maar durf wel voorzichtig positief te zijn!
Ik heb zijn boek en vond het heel prettig om te lezen.
Wil het je wel opsturen als je wil? Hoef er verder niks voor
Ik vond dat ook verassend! Ik dacht dat triptanen ook heftig waren! Ik heb zelf frovatriptan omdat ik in het verleden gewend was geraakt aan sumatriptan en die niet meer werkte. Maar frova werkt goed ookal neem ik er aan de vele kant loopt nu op tot 10 p maand ik kreeg er ook maar 6 tegelijk maar heb dat kunnen ophogen naar 12.
Topiramaat leek even veelbelovend want had een week geen migraine en toen bam 2 dagen achter elkaar Maargoed na 1 week kan je niet veel zeggen natuurlijk
Ik ben trouwens tegelijkertijd bètablokkers aan het afbouwen. Ze hebben bij mij wel gewerkt zeker in het begin maar nu lijkt er weinig van over en hierboven werd gezegd dat je niet kan hardlopen nou ik denk dat dat helemaal waar is. Nu ben ik zelf best lui en onsportief maar vroeger liep ik ook hard Max 5 km dat wel maar gaat voor geen meter sinds die dingen
Wauw, kan ik deze man inhuren? Ook als psycholoog?
Ik weet niet wat mij zo raakt, maar hij slaat wat mij betreft de spijker op zijn kop. Veel herkenbare dingen.
Ben zelf eigenlijk nooit naar de huisarts gegaan voor mijn migraine, maar eigenlijk moet ik dat binnenkort wel even doen.
Zou het zeker doen! Niet alleen fijn om het een keer te zeggen tegen arts, ook fijn om eventuele opties te bespreken. Ik heb altijd dat ik het alleen al prettig vind om het er even over te hebben haha met een arts gewoon omdat je weet dat ie het serieus neemt
Ja ik vind dan dat ik me aanstel of denk dan: oh het komt door stress dus het is mijn eigen schuld. Er zijn wel periodes geweest dat ik zeer regelmatig een aanval had, nu gaat het toch al een tijd wel weer goed en voelt het raar om er heen te gaan juist ondat ik er (nu) geen last van heb.
Maarja migraine blijft onvoorspelbaar, dus even praten kan nooit kwaad.
Nee het is dus niet je eigen schuld! Het is zo is complex migraine en je hersens. Ik heb nu een periode met meer migraine, eigk behoorlijk veel terwijl ik qua privéleven gelukkiger ben dan ooit en een heel relaxte thuis werk baan heb dusja waar ligt het dan aan, het is gewoon zo
Ah dat vind ik echt lief; ik pb je.
@tskkie: bètablokkers verlagen je hartslag en gaan daarom niet goed samen met sporten op hoge intensiteit. Zou als ik jou was trouwens ook niet schromen om een verwijzing naar de neuroloog te vragen, die weten gewoon veel meer van migraine dan de huisarts (logisch – niets ten nadele van de huisarts verder) en kunnen je beter begeleiden, ook met medicijngebruik.
Ja is wel een goed idee! Maar heb nu idd afgesproken dat te doen als dit niet werkt. Wie weet is dit Topiramaat wel een wondermiddel