Minimalisme topic

Ik bracht babykleding naar een bak voor een tienermoederhuis.
Mijn zoon is nu 6 en breng het naar kringloop waar mensen die het nodig hebben de kleding gratis kunnen ophalen.

2 likes

Alles met vlekken/gaatjes/versleten gaat weg. Alle mooie dingen (meer mijn favorieten haha) of met herinnering of die sowieso handig voor een evt tweede zijn (zoals rompers, slaapzak, jasjes) bewaar ik. De rest probeer ik te verkopen via Vinted. Wat dan nog overblijft stop ik in een kledingzak van clothingloop.org

En ik hou af en toe iets apart om dat (na even een fotootje te sturen) aan vrienden te geven met een jonger kind. Ik bewaar alles per maat in een vacuumzak en de vacuumzakken in een opbergdoos. Merk trouwens dat hoe ouder ze wordt, hoe minder ik bewaar.

Edit - ik vond het trouwens gelijk nadat het te klein was veeeeel lastiger wegdoen dan nu. Dus je kan ook eerst alles bewaren en dan over bv een maand of 3 (of na de volgende maat) een reminder zetten dat je het gaat uitzoeken.

1 like

En @Lot goeie, ik ga ook eens kijken naar een wat duurzamere optie dan zo’n kledingbank. Kleertjes die niet meer goed zijn doe ik sowieso weg maar zo’n kleintje verslijt natuurlijk niet echt kleding als hij nog niet kruipt of loopt, dus ik ga het maar eens extra goed uitzoeken op stijl en goed opbergen. Thanks

1 like

Ik doe het weg in bulk. Dus dan zet ik: doos meisjeskleding 56-68 €25.
Zo houd ik er nog wel wat aan over maar zit niet met 3 rompers voor €1 verkopen etc.
Ik zorg dan wel dat het het echt waard is en er zit dan bijv ook zo’n skipak in en merkkleertjes.
Nu heb ik toevallig een collega met een kind dat 3 maanden jonger is dus geef ik het aan haar.
Van de peuter is de kleding eigenlijk wel echt op. Of versleten of verkleurd met etensvlekken.

1 like

Dit ga ik ook proberen, goeie. Doe je op Vinted of marktplaats?

Marktplaats. Daar zitten volgens mij meer mensen die veel kleren zoeken voor een prikkie.

Ik ben al mijn kleding aan het opruimen… heb nu alles tevoorschijn gehaald en gesorteerd op soort. Daarbij heb ik al een Ikea tas kunnen vullen met kleding die weg gaat (ga ik volgende week proberen te verkopen met Koningsdag) en een halve vuilniszak wat naar de kringloop gaat.

Sommige dingen vind ik wel heel lastig om weg te doen omdat het net niet meer past of mooi zit omdat ik best veel ben aangekomen en daar ook mee aan de slag wil en straks (hoop ik) niet weer van alles moet aanschaffen. Dit ga wil ik apart opbergen.

Ik wissel sowieso ook altijd per seizoen omdat ik erg klein woon en het moet doen met 1 kledingrek, een ladekastje en 4 bakken onder mijn bed.

Er liggen nu echt OVERAL kleren, dus moet het vandaag ook wel echt afmaken. Hoop dat dit ook wat rust gaat geven als het klaar is. ohh en voorlopig mag ik ook niks meer aangeschaften :sweat_smile:

4 likes

Zijn hier nog mensen die bezig zijn met opruimen / dingen weg doen? “Ontspullen” als je het zo wil noemen. Minimalisme vind ik een groot woord maar verder is er alleen een topic over The Minimalism game.

Ik wil zelf graag weer wat georganiseerder leven en moet daarvoor wel wat dingen weg doen, ik woon klein dus heb geen ruimte voor allerlei dingen die ik eigenlijk niet echt gebruik.

Ik wil ook vooral mijn digitale zooi opruimen. Ik heb gewoon jarenlang nooit foto’s verwijderd. Heb nog allerlei onzinnige doorgestuurde Whatsapp foto’s etc. Inmiddels is het zo veel dat ik weet dat het heel lang gaat duren om alles uit te zoeken en daar heb ik gewoon geen zin in. Maar ik wil wel graag foto’s terug kunnen vinden en een beetje orde scheppen. Dus ik ga hier wel aan werken, en dan zie ik wel hoe ver ik kom.
Iemand nog tips om dit in de toekomst beter bij te houden? Ik heb nooit zin om foto’s uit te zoeken, dan heb ik 10 bijna dezelfde foto’s en heb ik gewoon geen zin om te kijken welke ik wil bewaren, want ik kan ze net zo goed gewoon allemaal laten staan… Maar ja daardoor zit ik nu in deze situatie haha.

Same here! Noem mezelf echt geen minimalist. Anderhalve week geleden hadden we garagesale bij ons in het dorp. Heel veel spullen verkocht en de rest direct in dozen gedaan en naar de kringloop gebracht. Ik was er zo klaar mee. Ook tijdens de garagesale nog spullen in de verkoop gedaan. En heb het nog geen tel gemist!

Maar ik niet ook nodig door mijn foto’s heen. Alles staat bij mij automatisch in OneDrive per jaar en dan per maand. Maar al die dubbele of onzinfoto’s zijn zo onhandig. En ik heb ook veel werk foto’s, die ik niet hoef te bewaren. Dus ik heb het echt als klusje in de vakantie om per dag 1 (of meerdere) mapje(s) uit te zoeken.

Maar nog geen hele handige tip dus…

3 likes

Ja ik ook. En ik ben zeker geen minimalist haha en ook niet de illusie dat ik dat zou kunnen worden maar veel kan wel weg. Ik schreef al in een ander topic dat ik het vooral veel tijd en moeite vind kosten om op een goede manier van je spullen af te komen. Dat is wat mij eerst een beetje tegen hield maar ik heb nu besloten alles wat weg kan gewoon op zolder te zetten in een scheiding van verkopen, doneren en een berg naar de stort. En dan per ‘hoop’ dat weer aan te pakken. Dan kan ik tenminste even door als ik er lekker in zit.

1 like

Oh goed bezig! Vaak hou je ook dingen “voor het geval dat”, maar die heb je eigenlijk nooit meer nodig en als je dat dan eindelijk weg doet mis je dat inderdaad helemaal niet. Wel handig zo’n garagesale met het dorp, dan komen er denk ik ook veel meer mensen dan als je dat in je eentje zou doen en een paar flyers op zou hangen ofzo.

Ik ga denk ik ook in mijn vakantie mijn foto’s op mijn laptop opruimen. En nu alvast tussendoor wat doen van de foto’s die op mijn telefoon staan, want die heb ik ook alweer 3 jaar en nooit opgeruimd :sweat_smile:

@Philo Ja dat is soms inderdaad lastig, je wil dingen die nog goed zijn ook niet zomaar in de vuilnisbak gooien. Ik heb een weggeefhoek in het gebouw waar ik woon, dat is wel heel fijn. Dat heeft natuurlijk niet iedereen, maar mijn werk heeft er bijvoorbeeld ook eentje. Maar een kringloopwinkel kan natuurlijk ook.

Verkopen doe ik alleen als ik denk dat het best wat op gaat leveren, anders vind ik dat echt te veel gedoe. Of voor grotere dingen waar ik anders moeilijk vanaf kom, zoals meubels.

Wel handig om het even uit het zicht te kunnen zetten. Al zou het daar bij mij dan waarschijnlijk heel lang blijven staan haha. Ik woon in een klein appartement en heb geen berging oid, dus ik heb niet echt plek ‘over’. Merk wel dat dat me eigenlijk helpt om dingen weg te doen die ik anders zou bewaren omdat ik toch plek heb.

1 like

Om foto’s uit je galerij uit te zoeken gebruik ik GetSorted!

1 like

Ja! Maar voor mij vooral in huis ontspullen. Ik rijd morgen een groot project af waardoor ik weinig tijd voor andere dingen had maar wil daarna met 10-15 min per dag aan de slag gaan.

Voor het sorteren van je foto’s heb ik een tip gelezen die ik nu zelf uitvoer. Nl: elke dag in je foto-app zoeken naar de foto’s van deze datum. Dus vandaag zoek ik naar 6 juli en krijg ik alle oude foto’s van 6 juli te zien en kan ik die sorteren. Kost je elke dag 1 of 2 minuten en na een jaar is je fotoalbum op je telefoon opgeruimd.
Ik heb het als herinnering in mn agenda staan zodat ik er elke dag aan denk.

2 likes

Wat een briljante tip! Ik ben een jaar geleden begonnen met elke maand de fotos sorteren op kind en maand (bijvoorbeeld Pietje januari 2025) en daardoor heb ik aardig de boel op controle maar van de jaren daarvoor moet nog aardig wat gebeuren

1 like

Ik gebruik de gratis versie van SwipeWipe op m’n iPhone. Werkt uitstekend!