Minimalisme topic

Een algemeen topic over minimalisme. Waar loop je tegenaan? Hoe ben je er mee bezig? Wat houd je juist wel en wat juist niet? Wat doe je met dingen die je van anderen krijgt? Wanneer koop je wel nieuwe dingen? Hoe probeer je zo weinig mogelijk afval te produceren? Gebruik je wel of geen plastic? Om er met z’n allen over te praten!

Ik had net in het andere topic gezet: (The Minimalism Game, dagelijks ontspullen in juli)

Ik ben dus redelijk minimalistisch, maar ben echt een hoarder met notitieboekjes. Why? Snap mezelf niet? :sweat_smile: Hebben jullie ook iets waar je geen afstand van kunt doen? Of wat je maar blijft kopen?

4 likes

Ik heb hetzelfde, ik zal niet van mijzelf zeggen dat ik een minimalist ben maar ben wel redelijk bewust wb. spullen. Minimalisten draven mij soms echt teveel door vind ik, maar ik heb niet veel spullen en gebruik eigenlijk alles wat ik heb ook wel. Behalve dus notitieboekjes, pennen, markeerstiften, dat soort spullen. Het is de illusie van productiviteit. Ik ben net verhuisd en heb dus 24 a5 notitieboekjes + nog wat die ik voor studie in gebruik heb. En dan heb ik het nog niet over collegeblokken, a6 formaat etc. Ik schrijf veel en uiteindelijk gebruik ik ze ook ( dat is dan ook mijn redenatie als ik weer meer koop) wel maar dit wel echt too much hoor.

Ik vind minimalisme heel interessant en ben al best lang bezig met langzaam ontspullen. Ik probeer inderdaad alleen spullen te houden die ik ook daadwerkelijk gebruik of waar ik echt blij van word (accessoires in huis bijvoorbeeld). Mijn kledingkast bevat minder dan de helft van wat ik ooit had. Het is niet dat ik niks meer koop, maar veel bewuster en ik weet beter wat ik leuk vind en wat ik echt ga dragen.
Ik heb al mijn pennen, stiften, sticky notes, etc. mee naar mijn werk genomen en heb thuis één kladblok met een pen liggen. Thuis gebruik ik al die spullen eigenlijk toch nooit en op mijn werk wordt het nu opgemaakt door mijzelf en anderen

Ik heb precies hetzelfde met notitieboekjes! Ik gebruik ze wel veel en vind schrijven met pen en papier vaak fijner dan digitaal dus ik vind niet per se dat ik er te veel heb. Daarnaast koop ik ze vaak bij de hema in de uitverkoop, dus ik geef er ook niet zoveel geld aan uit.


Ik ben dinsdag naar de flying tiger geweest (alles voor 1 euro) en heb toen 7 dingen gekocht, dat vind ik heel erg meevallen en het verbaast me best dat ik niet meegegaan ben in de gekte van van andere klanten. Heb echt alleen dingen gekocht die ik daadwerkelijk ga gebruiken en alvast een cadeautje voor iemand.

Ik ben de laatste tijd ook weer helemaal into minimisme, nadat ik eerder er al door geïnspireerd was geraakt en redelijk wat opruimrondes heb gedaan. We zijn op ons kantoortje in huis nu van 3 boekenkasten met troep naar 1 boekenkast met hetgeen we nog niet weg willen gooien. Wel irritant, want mijn vriend doet de boeken van zijn studies (1 afgehaakt, ander gehaald) dus gewoon helemaal niet weg, terwijl hij ze nooit openslaat. Hij vindt dat intellectueel staan, ik vind het bullshit. Maar goed, concessies. Ik heb wat boeken proberen te verkopen, maar via bol levert het vaak schrikbarend weinig op. En zo veel mensen die mij kookboeken hebben gegeven die ik nooit heb gebruikt, zonde…

Enige wat ik lastig te minimaliseren vind is de inhoud van mijn voorraadkast. Ik droom echt van een rij met precies dezelfde voorraadbussen voor rijst en pasta enzo, maar ik kan ten eerste geen mooie voorraadbussen vinden en ten tweede heb ik om te beginnen al iets van 5 verschillende soorten rijst (sushi, risotto, zilvervlies, Basmati, dessert etc.). Ik ben dus bang als ik die voorraadbussen koop, ik steeds alsnog eindig met losse zakjes product met zo’n sluiter van ikea, omdat ik dat product nodig had voor een recept. Ben gek op koken en dan heb je al snel veel verschillende soorten producten in huis. Iemand tips hiervoor? Hoe organiseer je de keukenkastjes minimalistisch?

Ik heb dat proces van Mari Kondo doorlopen, vond dat wel prettig. Vooral het aspect van dingen houden die je leuk vind. Ik ben goed in dingen wegdoen en hecht niet heel veel waarde aan spullen. Ik ga regelmatig door mijn kleding heen en dan bedenk ik me of ik het nog echt leuk vind. Ook met kleding kopen bedenk ik me van te voren vind ik dit echt leuk, en word ik er blij van als ik het draag.
Ik heb dus helemaal niet zoveel spullen. Ik vind het wel lastig soms want mijn huisgenoot deelt mijn filosofie niet echt, dus ze heeft best veel prullaria en de schouw en planken staan voller dan voor mij nodig voelt.

Vooral lastig, omdat er vaak net niet zo’n heel zakje rijst of pasta in zo’n bus of pot past. Dan heb je dus en zo’n half zakje rijst, en een wasknijper en een bus (die je ook steeds moet uitwassen) staan… Dus meer spullen en meer gedoe.
Het lijkt me heerlijk om ooit een wat meer minimalistisch leven te lijden. Maar het is aan mij geloof ik echt niet besteed… :sweat_smile:

Ik ben zelf mega chaotisch en altijd alles kwijt. Dus ik schaf alles in 6-voud aan. Daarnaast zoek ik niet voor een schaar, pen, oordopjes, handcreme, haarelastiekjes (wat voorbeelden) het hele huis door te lopen dus zorg ik dat ik dat soort gebruiksvoorwerpen in zowat elke kamer heb liggen. :smile: heeft wel iets makkelijks.

Bij familie thuis zijn ze mega netjes, er ligt nergens iets wat er niet hoort en alle ‘gebruiksvoorwerpen’ liggen netjes opgeborgen. Ik vind dat zo heerlijk en rustgevend lijken om alles op orde te hebben… Lijkt me ook wel tijdrovend en ergens ook wel een beetje saai?

Ja, vind ik wel!

Ja, ik koop ook heel veel zodat ik een voorraadje heb… Die voorraad heb ik echt niet nodig! Haha. Vind ik later weer veel mooiere boekjes.

@Orchid Dat zou ik ook wel met een aantal dingen kunnen doen. Dan gebruik je het wel, maar op een andere manier.

@JeMoeder Ik heb ook net de hele serie van Game of Thrones boeken verkocht, omdat we ze toch niet lezen. Maar dat vond mijn vriend ook wel lastig, want het staat zo mooi. Tsja, daar hebben we ze toch niet voor.
En de voorraadkast is een droom inderdaad. Ik heb nu wel alle ‘pakjes en zakjes’ weggedaan en kook nu alleen met kruiden. Dat scheelt al heel veel ruimte in de kasten.

Boeken vond ik afschuwelijk moeilijk, maar het is me gelukt om van twee volledig gevulde boekenkasten te gaan naar een stuk of twintig boeken (waaronder Harry Potter).

Met eten had ik ook moeite, ik wou altijd een enorme voorraadkast en ik kocht maar dingen bij in plaats van iets op te maken. Dit academiejaar gaat het veel beter en eet ik vaak dagen na elkaar zonder dat ik iets nieuws moet kopen (behalve verse groenten). Ook gerelateerd is dat ik me eindelijk niet meer de hele dag voel alsof ik meer wil eten, in plaats daarvan eet ik nu echt gezonde en voedende maaltijden. Ergens is dat ook een vorm van minimalisme in mijn hoofd omdat je toch een zekere gulzigheid tegengaat.

Het irritantste vind ik dat mensen nu al 3 jaar denken dat ik overal spijt ga krijgen. Vriendinnen die me willen dwingen om bepaalde goedkope armbanden te houden omdat die ze zo aan mij doen denken. Dat vind ik zo vervelend, want ik hecht daar dus zelf geen waarde aan. Heb ze toen maar gezegd dat zij ze zelf maar bij moeten houden. Voor de rest zijn ze wel blij met alle spullen die ze krijgen :sweat_smile:

Een laatste dingetje (sorry voor het lange bericht) is dat ik op kot zit en dus ook nog een kamer thuis heb. Mijn kamer thuis is echt mijn minimalistische perfectie, maar op kot heb ik veel meer dingen liggen omdat dat moet dienen als slaapkamer, woonkamer, bureau en halve badkamer in een keer. Ik kijk er echt heel erg naar uit om op mezelf te gaan wonen en dan echt goed te kunnen inschatten of ik nog te veel spullen heb of niet!

1 like

Aan dat soort armbandjes hecht ik ook niet per sé waarde inderdaad. Mijn vriend wil ook van alles houden omdat hij het ooit ‘gekregen’ heeft. Maar wat een cadeau als je het eigenlijk niet leuk vindt, maar het ook niet weg mag doen. Als je iets krijg, mag je toch zelf bepalen wat je er mee wilt doen. Niet dat je nooit iets wil krijgen, maar dan iets wat je zelf ook echt leuk vindt.

Weet je al wanneer je op jezelf gaat wonen? Of duurt dat nog wel even? Kan mij voorstellen dat je daar naar uitkijkt.

1 like

Ik ben na dit academiejaar klaar met mijn master, maar het ligt eraan of ik erna nog iets blijf studeren of ga werken!

Wat leuk dit topic!

Ik heb dus de 30 Days of Minimalism Game gedaan en het ging me makkelijker af dan gedacht. Terwijl ik vooraf helemaal niet in de gaten had hoeveel spullen ik had. En ik ben eigenlijk nog niet klaar!

Nu al merk ik hoeveel meer rust het geeft. Ik raakte de laatste tijd steeds vaker in een soort paniek als ik niet wist waar ik moest beginnen met opruimen. Alles gooide ik maar overal neer en niets had echt een eigen plek. Ik realiseerde me dat de belangrijkste dingen die ik dagelijks gebruik dus ‘bovenop’ de troep lagen. (Stel je een hoarders huis voor maar dan nog een stuk minder erg. Gewoon heel erg rommelig) Dus toen ik dat besefte werd het steeds makkelijker om gewoon een vuilniszak te pakken gewoon bijna blind dat ding te vullen met troepjes en spulletjes.

Eigenlijk ben ik hier al veel langer mee bezig dan de afgelopen maand maar de afgelopen 30 dagen heb ik wel flinke stappen gezet. Ja misschien was het toch erger dan ik dacht! En het voelt goed om een nieuw begin te maken.

Mijn ultieme doel is ook om mijn hele appartement opnieuw in te richten met mooie en duurzame meubelstukken waarin ik ook efficiënt spullen kan opbergen en uitstallen. Hetgeen wat ik nu heb, heb ik al bijna 10 jaar en draagt niet bij aan ‘de nieuwe minimalistische ik’. :slight_smile:

Nogmaals, leuk topic!

2 likes

Gisteren mijn accesoires uitgezocht. Draag bijna nooit iets, want kan het ook toch niet vinden. Nu nog twee armbanden, veel kleine oorbellen en 3 paar hangers en 6 kettingen. Vind het nog wel veel. En draag de meeste kettingen denk ik toch niet, maar vind sommigen te lastig om weg te doen. Wie weet later. Voelde goed dat het uitgezocht was!

Vanavond nog eens door mijn makeup heen, gebruik het toch nooit. Misschien maak ik mijn zusje er blij mee!

Toen ik terug kwam van reis en weer moest verhuizen had ik heel weinig spullen. Voor mijn reis veel dingen weggedaan of weggegeven. Nu ik een paar maanden in mijn kamer zit, merk ik hoe snel je troep verzameld. En ik koop niet eens heel vaak iets. Het blijft me echt verbazen.

Vind dit topic wel inspirerend! Ik moet sowieso even een grote schoonmaak binnenkort houden, en even goed dingen uitzoeken. Ik houd helemaal niet van veel spullen, maar ik houd ook niet echt van opruimen. In dat opzocht ben ik best wel een rommelkont. Maar wil niet terug vallen naar voor mijn reis (niet dat ik toen een enorme verzamelaar was, maar tijdens en na mijn reis vond ik het zo fijn om weinig te hebben).

1 like

Waarom vind je het lastig om sommige kettingen weg te doen? Zijn ze veel waard? Misschien kun je ze verkopen?

Nee, waren helemaal niet duur (minder dan 10 euro denk ik), maar het gevoel erbij, of de emotie. Maar ze dan toch nooit gebruiken… Zo dubbel!

Wil ze komende week gewoon eens omdoen. En dan kijken of het wat is of dat ik ze wegdoe…

Dat paniek gevoel herken ik ook heel erg, het liefst zou ik alles weggooien/wegdoen. Ben nu begonnen met mijn kleding uitzoeken en heb ook al mijn boeken eens bekeken. Wil nu eigenlijk elk weekend een kamer uitzoeken.

Mijn doel is om als ik ooit eindelijk verhuis niet dozen vol troep hoef mee te nemen.

Ik zoek sieraden elk jaar uit, alles wat ik dan dat jaar niet gebruikt heb, doe ik weg. Dan slinkt de voorraad vanzelf:)

Maar wat doe jij dan met sieraden? Ik vind het zelf altijd super lastig, want bijv. sieraden vind ik echt vies om van iemand anders te hebben; zilver of goud is dan nog wel te ontsmetten, maar van die nep-zilveren dingen gaan supersnel verkleuren en zou ik zelf niet kopen. Ik vind het dan ook eigenlijk viezig om ze naar een kringloopwinkel te brengen, en ik weet zo 1-2-3 geen mensen die dat soort dingen willen hebben!