Minimalisme topic

Oké de bedoeling is dus dat we één grote pax kast gaan delen in ons nieuwe huis. M’n vriend redt het makkelijk met iets minder dan de helft, maar ik…

Ik heb nu één normale gevulde kledingkast vol met shirts, blouses en truien. Daarnaast heb ik één hangrek in een andere kast met alleen maar jurken en rokken. Dan nog een grote lade helemaal gevuld met broeken. En nog kleine lades elders met ondergoed, badkleding en sportkleding.

Ook hebben we gezamenlijk een hangkast met jassen, maar die zouden per seizoen misschien opgeborgen kunnen worden op zolder.

T erge is dus dat ik dacht dat ik m’n kleding heel goed opgeruimd had, maar dit is best heftig geloof ik :anguished:

Veranderen uiteraard! Dit is veel te veel. Ik moet blijkbaar nog strenger zijn.

1 like

Alles naar je andere kast verplaatsen gaat wel heel erg veel helpen, want dan moet je alles toch vasthouden. Dan ga je echt wel dingen vasthouden waarvan je denkt, nou ik draag ik nooit.

4 likes

Bedankt voor de tips!
Vooral m’n jurken en pantalons vallen idd in die laatste categorie.

Verder moet ik weer andere spullen wegdoen om bergruimte te creëren voor die seizoensgebonden kleding. Het is een oneindige loop he :scream:

Klinkt heerlijk :joy: Lekker gaan ‘rommelen’ en opruimen enzo. Het hoeft niet asap klaar maar begin gewoon ergens en doe elke dag een beetje! Doordat je jouw seizoensgebonden kleding ergens kwijt moet en je plaats moet maken is dat je volgende stap van aanpakken. Juist door het te verschuiven en te verplaatsen van je spullen wat @Luzarl ook zegt ga je alles zien wat je hebt en kun je makkelijker beoordelen of je het wilt houden of niet. Misschien voelt het chaotisch maar als die kleding opgeborgen is en uitgezocht dan kun je dat alvast afvinken. Dan ga je daarna die andere spullen door die tevoorschijn zijn gekomen, en ga je op zoek naar een nieuwe plek voor dat. Etc.

Ik krijg van vakantie altijd zo’n meeeega opruimdrang. Ik reis ook altijd met weinig bagage (denk: alleen handbagage dus paar shirts, 2 korte broeken, 2 jurkjes voor twee weken - heb al wel een keertje gewassen) en behalve het wassen vind ik het zo chill om minimale keuze te hebben en dat alles bij elkaar past etc. Ook in andere dingen: alleen m’n ereader ipv een fysieke stapel ongelezen boeken, onderweg alleen de podcast/playlist/serie die ik heb gedownload ipv alle keuze.

Ik wil hier echt meer van in mijn dagelijkse leven.

4 likes

Momenteel heb ik te veel kleding en voornamelijk te veel ongedragen kleding. Ik probeer al een maand mijn kledingkast zomer/lente-klaar te maken, maar ik zie er zo tegenop. Ik wil tegelijk al mijn kleding uitzoeken en kritisch kijken wat ik nog wil houden. Wat geef je weg, wat brengen je naar kringloop, wat verkoop je en wat gooi je weg. Alleen van de gedachte al schiet ik in de stress. Ik ga proberen deze week elke dag een stukje te doen. Vandaag staat mijn ondergoed en sokken op de planning.
Hierna volgt het project:keuken, want een eenpersoonshuishouden heeft echt geen 50 glazen nodig :rofl:.

5 likes

Succes! Ik denk dat je het al goed aanpakt door het per categorie te doen want als je alles in één keer uit je kast trekt kan het wel heel overweldigend voelen denk ik.

Ik heb de afgelopen tijd ook nog steeds beetje bij beetje dingen weg gedaan. Ook nog wat materiaal van tijdens mijn studie, dat vond ik heel moeilijk om weg te doen omdat ik een hele persoonlijke minor heb gedaan over zelfontwikkeling en het waren bijna een soort dagboeken die ik daarvoor bij moest houden. Maar alles is weg nu en het is HEERLIJK. :heart_eyes: Heb nu nog een stapeltje spullen in de gang liggen die naar de kringloop moeten, zo irritant dat dat er dan al weer weken ligt. Deze week ga ik het wegbrengen! Ik zet het hier neer als stok achter de deur haha.

1 like

Wat fijn!
Heel erg herkenbaar die stapeltjes die blijven liggen.

2 likes

Haha mijn stapeltjes liggen er ook nog steeds. Al maanden, oeps. Weggestopt in een kast.

Het helpt mij om een soort stappenplan in mijn hoofd te hebben. Je kan bv letterlijk op papier uitschrijven wanneer je iets gaat houden, opbergen, weggooien, verkopen of naar de kringloop doen. En vergeet repareren niet!!

1 like

Wat ik vaak doe als ik niet weet of verkopen lukt, zet ik het wel op vinted, leg t apart en na 1 maand doe ik het alsnog weg als het niet verkocht is.
Als het kapot is, gooi ik het weg, de rest breng ik naar de kledingcontainer.

3 likes

Ik ben helemaal klaar met alle spullen in huis en ik ben een heel plan aan het maken om elke week een deel van het huis aan te pakken. Zondag ga ik al mijn kleding uitzoeken en de mooie spullen die weg kunnen op Vinted zetten, de rest naar de kringloop, dan alle kleding van mijn dochter uitzoeken en alles wat te klein is ook op Vinted en de kringloop.

Dan is een groot ding de voorraadkast. Die staat helemaal vol met etenswaren die we niet gebruiken doordat ik vroeger veel kreeg om te promoten op insta/blog, spul uit kerstpakketten etc. Ik ga hier doosjes van maken en weggeven via lokale weggeef FB pagina’s. Ook het aanrecht wil ik een stuk leger, dus ik ga grondig door mijn keukenkasten heen om plek vrij te maken voor de spullen die nu op het aanrecht staan.

Ook heb ik met mijn dochter afgesproken dat we door al haar speelgoed heen gaan en gaan kijken wat we aan kindjes kunnen geven die niet zoveel hebben (kringloop), gelukkig is ze daar wel gevoelig voor en hecht ze niet veel waarde aan spullen, behalve d’r vaste knuffel.

Ik denk, ik type het hier, dan voelt het meer als een soort van afspraak :rofl:

19 likes

Goed plan! Ik loop ook al een tijd rond met dit idee, maar met een drukke baan en veel klussen in huis ben ik er nog niet aan toegekomen. Ik breng wel huisgerelateerde dingen naar de stort of kringloop, of geef ze weg via een weggeefhoek, maar dingen uit andere categorieën of dingen die ik wil verkopen blijven maar liggen.

Nu ik vanaf deze week vrij ben tot ik in maart met een nieuwe baan begin, wil ik ook alvast een start maken met dat soort dingen. Ik heb bedacht dat ik (naast alle klussen in huis) in ieder geval mijn kleding wil uitzoeken en te koop wil zetten.

En het stond niet op mijn to do lijst, maar van het weekend ben ik ook mijn voorraadkast doorgegaan en heb ik wat dingen naar zo’n buurt(koel)kast gebracht :muscle:

@DaintyDream Heel veel succes! Ik vind het leuk om af en toe een update van je te lezen. Dat motiveert mij ook weer :blush:

3 likes

Het kriebelt weer, de opruimwoede. Ik heb dus een probleemruimte in huis en dat is de kelder. Deze ruim ik eens in de zoveel tijd op, omdat er altijd iets bij komt. Hebben jullie tips om zulke ruimtes (naast kelders bijv. zolders of schuren) in orde te houden wat spullen toevoegen betreft? Lijkt toch automatisch te gaan.

Ja ik heb niks in mn onderste keukenkastjes (2) dus die leegte vul ik vaak op met allerhande troep

1 like

Goed bezig! Die voorraadkast is altijd zo’n ding bij ons…

Ik zal af een toe een update doen, leuk!

1 like

Leuk topic! Momenteel ben ik zelf bezig met het samenstellen van een capsule wardrobe, mijn budget laat het nu gelukkig ook toe om kleren te kopen van beter en duurzamer materiaal. Ik heb niet super veel kleren, maar vind het wel een fijn idee om stukken te kopen die ik de komende jaren eindeloos kan combineren.

Kleren die ik niet meer draag zet ik op Vinted. Ook heb ik een one in - one out beleid, ik koop iets en zet iets anders te koop.

8 likes

Oke afgelopen zondag eindelijk de voorraadkast uitgemest. 3 vuilniszakken afval, 3 tassen voor de kringloop en een doos met eten weggegeven. We kunnen er gewoon inlopen en ik zie precies wat we allemaal hebben. Zo fijn.

Daarna meteen al mijn sportkleding uitgezocht en weer netjes opgeruimd. Volgend weekend is mijn kledingkast aan de beurt!

5 likes

Wauw, wat een resultaat! Heerlijk om vervolgens een opgeruimde ruimte in te kunnen lopen.

Ik las van het weekend dat er hier binnenkort een kledingbeurs is. Dat was de perfecte motivatie voor mij om mijn kledingkast door te gaan. Ik heb nu 25/30 mooie kledingstukken geselecteerd die weg mogen. Die gaan over twee weken eerst naar de kledingbeurs en wat over blijft upload ik op Vinted.

Een paar dingen had ik al op Vinted gezet en daarvan is nu een paar schoenen verkocht. Die breng ik vanavond naar het pakketpunt.

2 likes

Ik heb als goed voornemen wat kleding goedkoop op Vinted gezet en met name de merkkleding vliegt de deur uit! Ergens wel zonde en ik moest daarvoor wel een drempel over maar het past me gewoon niet meer. En vanavond komt iemand van marktplaats als het goed is wat kinderspeelgoed gratis ophalen.

Voor mensen met kinderen: wat doen jullie met te klein geworden kinderkleding? Ik heb nu al een bak vol en heb bij veel kleertjes bepaalde herinneringen waardoor ik het maar moeilijk weg kan doen. Daarnaast nog een kinderwens dus nu bewaar ik het voor het geval ik het aan kan doen bij mijn volgende kind. Maar het is wel gewoon zo enorm veel! Sommige kledingstukken heeft mn kind niet eens gedragen omdat het dan net te klein was. Eigenlijk zou een capsule wardrobe wel wat zijn voor mijn kind