Minimalisme topic

Ik rakel dit topic even op want ik ben mijn hele leven aan het Marie Kondo’en en ik heb net alle badkamer-beautyspullen opgeruimd. Alles wat nog gesloten is netjes weggeborgen, en alle tweedes en derdes (shampoo, conditioner, haarmasker, reinigingsmelk, toner…) zitten in de schuif zodat ik dingen eindelijk stuk voor stuk kan gaan opmaken.

Het zat er al een paar weken aan te komen, deze grote schoonmaak, en ik denk dat ik eindelijk klaar ben om afscheid te nemen van ongeveer de helft van mijn hele hebben en houden. Ik denk dat ik volgend weekend kleding aanpak.

Oh en: hoe lief is Marie Kondo??? Heb vandaag de eerste aflevering van de Netflix serie gekeken en ze is ZO aardig!

10 likes

wat chill! Ik wist niet dat er een docu van haar is, ga ik kijken!

1 like

Ik vind de serie ook zo leuk! Ik probeerde het gisteren aan mijn moeder uit te leggen maar ik vond het op de een of andere manier heel lastig te omschrijven waarom ik het leuk en interessant vind. Ik voelde me misschien zelfs beschaamd dat ik me ermee bezig hou? Dat mijn moeder denkt dat ik zoveel zooi heb en een enorme sloddervos ben. Is stiekem wel zo maar dat hoeft zij niet te weten :disappointed_relieved:

Ik ben ook al enige tijd beetje bij beetje aan het ontspullen. Ik zal altijd wel wat een hoarder blijven, maar vanaf nu wil ik enkel mooie en kwalitatieve dingen hebben. Nu vermijd ik fast fashion en winkels met goedkope rommeltjes. In de plaats wil ik investeren in duurzamere spullen. Dingen die ik niet meer hoef, probeer ik eerst te verkopen als dat een optie is of te hergebruiken voor iets anders, anders gaan ze in een weggeefgroep of naar de kringloop en als last resort de vuilbak in. Zo heb ik de laatste weken al heel wat kledij en dergelijke verkocht. Nu ik dit typ kriebelt het weer om te gaan rommelen en dingen uitzoeken, heerlijk!

6 likes

Ik heb vandaag m’n kledingrek + een aantal lades waar kleding in lag uitgezocht en opgeruimd. Het is echt super netjes nu! Ben helemaal trots.

De kleding die ik niet meer wil hebben gaat naar een tweedehands kledingwinkel (ik krijg een beetje van de winst als het verkocht wordt :smirk:) en de rest van m’n kleding is een combinatie van lievelings en “vergeten”. Het viel me laatst op dat ik vrijwel altijd naar dezelfde dingen grijp en een deel van m’n kleding weinig gebruikt wordt. Om daar verandering in te brengen wil ik een soort challenge met mezelf starten waarbij ik nieuwe combinaties probeer met de vergeten stukken. Lastig, maar leuk. En als dingen echt niet m’n ding zijn, kunnen ze altijd nog weg.

Vond het wel soort van confronterend om te zien dat ik niet eens heel veel kleding heb, maar toch altijd in hetzelfde loop. Is toch saai? En waarom heb ik dan die andere dingen er nog bij?

1 like

Leuk idee! Ik zag vandaag dat Annemerel ook zo’n challenge gaat doen. Die heeft verhuisdozen met kleding van 5 jaar terug die ze nooit heeft open gemaakt (heftig). Mij zou het niet lukken want ik heb inmiddels niet zo veel meer haha

1 like

Zo heb ik in de voorjaarsvakantie ook twee vuilniszakken met kleding weggedaan. Heb inderdaad ook altijd bijna hetzelfde aan. Sat rouleerg gewoon. Heb nu een aantal kledingstukken opnieuw ‘gevonden’ en kleed mij nu weer iets anders. Past nu beter bij hoe ik nu ben.

Sommige kleren hou je dan soms heel erg lang, omdat het geld gekost heeft en anders zonde is. Maar als het niet meer bij je past, dan kan iemand anders het beter gebruiken inderdaad.

1 like

Haha, ja zoooooveel heb ik ook niet hoor. Maar ik merk dat ik toch lievelings dingen heb en die ook altijd met elkaar aantrek. Een soort “regeltjes” van wat wel een niet bij elkaar kan, terwijl dat soms echt onzin is.

Dozen van 5 jaar geleden vind ik ook wel heftig, zeg! Ik zou dat echt vreselijk vinden.

Deze video kwam ik laatst tegen, was helemaal verbaasd dat de Groene Meisjes erin zitten haha

Weten jullie trouwens nog leuke kanalen van Nederlandse minimalisten? Ik ken alleen The Green Guide en haar video’s vind ik heel leuk dus ik zou graag meer kanalen ontdekken

2 likes

Mijn moeder komt me vandaag helpen opruimen, dus hopelijk word er dan veel weggedaan!

2 likes

Leuk! Benieuwd naar je ervaringen als je klaar bent!

1 like

We hebben de hele kast onder de trap uitgeruimd, halve container vol weggegooit en ook veel spullen op marktplaats gezet! Verder nog een doos vol voor de kringloop, super blij mee! Geeft me ook de moed om de rest verder zelf aan te pakken!

2 likes

Wat zijn de spullen die jullie met name wegdoen? Naast kleding dan. Ik wil me graag meer bezig houden met minimalisme maar ik weet niet zo goed wat daar allemaal onder valt. Ik heb het idee dat ik als niet heel veel heb, maar toch weer een verhuiswagen vol bij de laatste verhuizing.
Mijn huis klinkt daarnaast nu al best wel hol, dus hoe past minimalisme daarin? Dus hoe is je woning zo clean mogelijk, maar dat het niet helemaal leeg oogt/klinkt.

1 like

Ik woon heel klein, dus het is snel vol, ook al heb ik niet veel, haha :joy:.

En voor mij gaat het, net als bij @Afstandsbediening20, vooral over dingen die ik niet gebruik. Troep die alleen maar plaats ligt in te nemen, maar geen nut heeft. Ik heb 1 doos met dingen met sentimentele waarde en verder ben ik er redelijk zakelijk in. Kleren, oude studieboeken/-spullen, keukengerief, recepten die ik nooit zal maken, schrijfspullen die ik nooit zal gebruiken, verzorgingsproducten die ik niet fijn vind en dus nooit pak, ingrediënten die al maanden in m’n kast liggen, oude hobby’s, random troep, … Ook dingen die ik bv. “ooit eens ga doen”, maar realistisch gezien nooit zullen gebeuren (bv. breispullen) of dingen die ik wel gebruik, maar waar ik er veel te veel van had (bv. keukenhanddoeken, glazen, bestek, losse doosjes).

Ik moet eigenlijk weer eens een nieuwe “ronde” doen. Ik denk dat ik wel weer wat dingen heb die weg kunnen.

3 likes

Lekker zeg! En zo is het, als je eenmaal bezig bent gaat het een stuk makkelijker. Ik heb gisteren ook veel kunnen doen qua opruimen en huishouden. Er lijkt geen eind aan te komen maar ik zie er altijd zo tegenop. Daarom vind ik minimaliseren ook zo fijn. Overzicht hebben en een lagere drempel om dingen aan te pakken.

1 like

Vorige grote opruim heb ik heel veel keukengerei en apparaten weggedaan die ik nooit gebruik. O.a. een oud koffiezetapparaat die sinds mijn verhuizing al op dezelfde plek in de kast stond. Heel veel maatbekers, bidons, andere keukentroepjes die ik nooit nodig heb. Lelijke pannen, lelijke glazen waar ik niet vrolijk van word om uit te drinken… Echt van alles.

Ook heel veel papierwerk van mijn studie die ik nooit meer gebruik. Mega veel studieboeken voor een prikkie verkocht online. Niks aan verdiend maar dat maakt me niet uit. Ik had zelfs nog een map met oude papieren/administratie van 5-10 jaar geleden. Alles weg!

Ik ben nu meer bezig met digitaal minimaliseren: apps van mijn telefoon verwijderen, e-mail opruimen en bijhouden. Dus afgehandelde e-mails die niet bewaard hoeven blijven meteen deleten. Archief en documenten opslaan op mijn pc etc. Binnenkort wil ik alles op mijn pc uitzoeken en ordenen. Alle documenten en foto’s sorteren en uitzoeken wat weg kan. Alleen dat gaat ook een flinke klus worden ben ik bang.

Als hier alles rond is en ik tevreden ben komt er een volgend project: al mijn eigendommen wat nog bij mijn ouders staat. Daar zie ik nu een beetje tegenop omdat ik daar voor mijn gevoel echt geen plek voor heb. Heel veel fotoboeken enzo. Waar ga ik dat laten? Haha, het houdt echt nooit op.

4 likes

Wauw! Bedankt voor al jullie reacties. @Hinkje @oliverqueen @Afstandsbediening20 volgens mij ben ik al best aardig bezig dan. Wil alleen m’n boeken & planten niet weggooien, maar verder is er vrij weinig in huis wat ik niet elk jaar gebruik. Hebben jullie nog tips voor boeken, of liever, YouTube kanalen om te volgen?

Blog ook goed?

Zij woont met haar gezin in Noorwegen. Vind haar manier van schrijven leuk. Ze is niet hip of instaperfect maar heerlijk nuchter en echt een super minimalist vind ik. Je moet er wel van houden denk Ik, kan me ook voorstellen dat je haar irritant vind.

Zelf probeer ik eens in de zoveel tijd met een vriendin samen ala konmari door mijn spullen te gaan en elke keer kan er weer schrikbarend veel weg🤔

2 likes

Ik vind Vested interest en The messy minimalist heel erg fijn. Die zijn voor mijn gevoel iets meer down to earth en minder extreem. Elke keer als ik Jenny Mustard zie dan staat dat zo ver van mij af dat ik alles bij voorbaat al afschrijf. Wil gewoon af van de dingen die ik niet gebruik en mijn doel is niet mijn hele leven in 1 koffer te laten passen

1 like

Maar even hoor… hoe kan Jenny Mustard zo’n leeg huis hebben en toch zo’n fesjun leven nastreven. Je ziet nooit een bult met kleren, maar ze heeft best vaak iets anders aan. Ik weet niet, het voelt een beetje als schijn bedriegt ofzo :stuck_out_tongue:

Vond haar kanaal vroeger wel leuk, maar nu te extreem en tegelijkertijd ook een beetje suffig ofzo.

1 like