Minimalisme topic

Denk dat ze gewoon heel veel gesponsord krijgt en heel veel weg doet. Ze is ook best creatief en kan 1 top ook echt op 100 verschillende manieren dragen. En ze deelt kleren met haar vriend. Vond haar vroeger ook leuker, het is op een gegeven moment zo veel van hetzelfde. Dat heb ik sowieso bij heel veel minimalisten. In het begin zijn ze een inspiratie en op een gegeven moment word het gewoon te veel van hetzelfde. Ook bijvoorbeeld die mensen die 1 mes, 1 vork, 1 bord en een huis vol lege planken hebben. Zou daar twee seconden heel rustig van worden en mij daarna afvragen wanneer de verhuizers nou precies komen

2 likes

Ja vreselijk, zo eentonig. Ik moest door je laatste zin aan dit filmpje denken. Vond hem wel grappig :stuck_out_tongue:

2 likes

Ik kende hem. Er was ook zoā€™n meid die dan de hele tijd twijfelde over de bank, de bank weg deed, haar stoel weg deed en gewoon vier kussens had. Dan kan je sowieso al niet meer iemand uitnodigen

1 like

Huh? Hoe heb je dat idee gekregen?

Zo jammer dat dit topic niet zo actief is!

Ik heb laatst weer zoveel kleding gedoneerd en verkocht. Het blijft maar komen terwijl ik echt niks koop. Ik haal steeds weer dingen tevoorschijn waarvan ik vergeten ben dat het daar lag.

Zo had ik onderin mijn kast een tas liggen met ā€œsentimenteleā€ kledingstukken. T-shirts van schoolprojecten of andere herinneringen wat ik zonde vond om weg te doen voor het behouden van de herinnering. Maar toen ik de tas open deed en de kledingstukken bekeek kreeg ik er eerder een zwaar beladen gevoel bij. De keuze was toen vrij makkelijk om die kledingstukken te doneren en er afscheid van te nemen.

1 like

Waar brengen jullie je oude spullen naar toe?

Ik koop vrij weinig (vind ik) en kan op zich wel goed dingen weg doen. Alleen, die oude spullen geraken hier nooit goed weg.
Bvb: we hebben een oude set ligstoelen voor in de tuin, volgens mij te verweerd voor de kringwinkel, volgens mijn vriend te goed voor het containerpark. En daarom blijven ze in ons rommelhok staan. Zelfde met bvb een oude radio. Werkt nog prima, maar in de kringwinkel namen ze hem niet meer aan (te veel van dat soort radioā€™s en ze krijgen ze aan de straatstenen niet meer verkocht). Bovendien hebben we geen auto, dus kunnen we ook niet snel even op en neer rijden om alles weg te doen. Ons rommelhok is ondertussen onze persoonlijke stortplaats aan het worden :neutral_face:

Kleding en oude boeken is meestal geen probleem. Heb ook al geprobeerd om dingen online te verkopen, maar dan kwamen de kopers niet opdagen, hadden ze geen geld bij, dat soort dingen.

Ik wil nu graag aan een nieuwe opruimronde beginnen, maar eerst moet de rommel van de vorige dringend weg:)

Ik geef alles gratis weg wat ik niet meer hoef.
Ik vind verkopen teveel moeite.
Dus dan zet ik het op gratis afhaal paginaā€™s. En tegenwoordig hebben wij een geefkast in mijn stad, daar kan je dingen inzetten die iemand anders dan mee mag nemen. Werkt keigoed. Mja niet iedere stad heeft dat.

3 likes

Oh dit vind ik echt een leuk idee! Ga ik naar onze wijkraad sturen.

1 like

Inspirerend topic dit.
Zelf koop ik niet zo heel vaak meer iets en probeer ook bij elke koop te denken ā€˜heb ik dit echt nodigā€™. Helpt vaak wel, maar betrap mezelf desondanks nog wel eens op onzinkoopjes.
Ga in mijn vakantie volgende maand ook weer even door mn kledingkast en mn berging om uit te zoeken wat weg kan en wat niet. Breng dan veel naar de kringloop of lever mn kleding in bij zoā€™n kledingbak bij de H&M. Probeer nog wel eens wat te verkopen via united wardrobe, maar vaak loopt dat bij mij op niets uit en breng ik het alsnog weg.

Daar zit ik ook nog wat mee. Ik probeer het vaak door te geven aan andere mensen die het fijn vinden. Of later als cadeautje door te geven.
Anders eventueel een kringloopwinkel en bij uiterste gevallen weggooien.
Ik ben zelf ook anders geworden in her kopen van cadeautjes. Dingen die mensen op kunnen gebruiken of waarvan ik weet dat ze ze echt willen hebben!

2 likes

Als de kringloop ze niet wil, verkopen lukt niet, en gratis ophalen ook nietā€¦ Dan een keer een busje lenen of iets en alles in 1x wegbrengen naar de vuilstort. Anders blijf je er dus maar mee zitten en niemand wil het hebben?

1 like

Ik heb altijd heel erg struggles met ontspullen, omdat ik ergens heel graag minder spullen wil hebben, maar als ik dan probeer op te ruimen, krijg ik heel vaak schuldige gevoelens tov de spullen/de personen van wie ik dat heb gekregen, of ik doe kleding weg en begin dan te twijfelen over of ze nog wel verkocht gaan worden bij de tweedehandswinkel of dat ze ze weggooien. Dan krijg ik vaak de neiging om ze alsnog te houden en ben ik terug bij af. Hoe gaan jullie hiermee om?

1 like

Ik had ook altijd moeite met spullen die ik had gekregen. Maar ik heb toen dus Konmari gelezen en daardoor probeer ik deze mindset een beetje aan te houden:
De persoon die het je gaf wilde je er blij mee maken en heeft nooit de bedoeling gehad om jou er de rest van je leven tegen je zin mee op te schepen. Doe het weg als je er geen plezier meer van hebt.

T.a.v. spullen waarvan ik denk dat ze niet goed genoeg meer zijn voor kringloop, die lever ik gewoon in bij zoā€™n recyclepunt en dan hoop ik dat het goed gerecycled wordt.

7 likes

Bij kleren hangertjes omdraaien en weer goed hangen zodra je het gedragen hebt. Dan kan je na een jaar precies zien wat je nog niet gedragen hebt. Wat je niet draagt kan weg, ben je daar niet aan toe dan hou je het nog een jaar. Zo had ik na een paar jaar wel door dat ik mijn fluwelen gilet nooit draag maar die is nog steeds te mooi om weg te doen.

Als je je kleding niet draagt, dan maakt het niet uit of ze verkocht of weggegooid worden bij de tweedehandswinkel. Ze hebben een kans op een tweede leven, dat tweede leven is geen garantie. Als jij die stukken toch niet draagt, dan liggen ze nou ook alleen maar nutteloos te zijn. Anders kan je ze altijd nog recycelen of upcyclen. Dan zijn ze in ieder geval nuttig.

In het begin koste mij dit ook moeite. Bedenk dat je die spullen niet weg hoeft te doen als je ze niet weg wil doen. Begin eerst met alle dingen die je wel tegenstaan. Dat boek wat je nooit leest, de kleding die je niet meer staat, die tas die op je favoriete tas lijkt maar die je niet draagt omdat het niet je favoriet is. Zodra je dat vaker doet gaat het in je hoofd meer van ā€œDit zijn mijn spullen en ze hebben x gekost en ik wil daar x voor terugā€, naar ā€œDit gebruik ik niet en kan weg?ā€. Jammer dat ik ooit die dure tas gekocht heb maar dat geld krijg ik er niet voor terug en ik gebruik hem echt niet. Ben heel blij dat iemand anders dat nou wel doet en er super blij mee is. Dat had ik niet op willen geven alleen maar omdat ik per sĆ© de zoveelste ongebuikte tas niet weg wil doen, alleen omdat ik er ooit geld voor betaald heb.

Verder werkt het bij mij om alles waar ik niet zeker van ben in een doos te doen. Als ik die na zoveel tijd weer zie dan ben ik meestal vergeten waarom ik iets wilde houden. Dan zijn het gewoon spullen die ik toch al een jaar niet bekeken of gemist zou hebben en dan kunnen ze weg. Twijfel ik alsnog ergens over, dan kan het terug in de doos. Ligt het al een paar jaar in de doos, dan wil ik het echt niet weg doen en hoef ik daar de volgende keer ook niet meer over te twijfelen.

Hoop dat dit een beetje hielp. Laat je weten of het voor jouw ook werkt?

4 likes

Mijn regel:
Is er iemand anders die hier meer blij mee is dan dat ik het ben?
Ja: wegdoen
Nee: houden (tenzij het kapot ofzo is)
Ik heb allemaal douchegels en scrubjes die ik lekker vind ruiken maar bijvoorbeeld nooit pak omdat ik mn favoā€™s heb. Maar ik weet dat er mensen zijn die geen geld hebben voor scrubjes en dolblij zouden zijn met zoā€™n tube. Dus dan geef ik het wegā€¦
Maar ik heb echt totaal geen moeite met dingen wegdoen, ben daar heeel erg makkelijk in. Heb ook wel eens cadeautjes in de verpakking gedoneerdā€¦

2 likes

Dit doe ik ook! Alles waar ik niet meer heel blij van word leg ik apart en verzamel ik als het ware totdat ik genoeg heb om weg te brengen. Bijv. met kleding totdat ik een zak vol heb, dan breng ik het weg. Mocht ik in de tussentijd twijfelen dan heb ik het dus nog in mijn bezit. Het gebeurt echter nooit dat ik iets weer terug wil bewaren. Maar als het op de vaste plaats blijft liggen in een kast tussen alle andere spullen die ik wel wil bewaren dan blijft het daar dus ook. Dus echt een goede tip / truc om het apart te leggen!

Weten jullie nog leuke blogs over minimalisme? Op YT heb ik het een beetje uitgespeeld heb ik het idee. Alle videoā€™s over ā€œ50 things you can declutter nowā€ is niks nieuws meer haha

1 like

Mā€™n vriend liep gisteren voor het eedst rond in mā€™n werkkamer die propvol zooi staat. Het is de enige kamer waarvan het me nog niet gelukt is om hem leeg en opgeruimd te maken. Ik geneerde me er gewoon voor. Maar het is zoveel, ik weet niet waar ik moet beginnen. :confused:

1 like

Dank je. Klinkt als een goed stappenplan. Ik ga het plannen in mā€™n agenda. Wil er wel de rust en tijd voor hebben.

Ik zie zo op tegen dat papiergedeelte. Ik heb 2 studies gedaan met veel readers en dus 6 van die grote binders bomvol. Moet dat eigk uitzoeken want sommige literatuur wil ik wel bewaren maar studiehandleidingen niet. Maar daar zie ik zo tegenop. Moet er idd een dag voor plannen eigk

1 like

Ik zet zaterdag 28 september in mā€™n agenda om een 1e stap te maken met het opruimen van mā€™n werkkamer. Welke dag zet jij in je agenda om je papier boel uit te zoeken?

2 likes