(Moes)tuintopic (Deel 1)

Je zou ook kunnen overwegen om een vijvertje te maken in je tuin. Iris van https://irisgardenecologyblog.com/ heeft dat zelf in haar tuin ook gedaan en dit werkt nog beter dan regentonnen zegt ze. Op haar blog staan wel wat artikelen er over en anders kan je haar boek tuinlogica eens opzoeken in de bieb, daar staat heel veel informatie erover. Oh en een vijvertje kan ook een poeltje zijn, niet heel diep en groot maar wel een plek waar water zich kan verzamelen.

Oh jongens mijn moestuin begint vorm te krijgen :smiling_face_with_three_hearts: ik zit bij een vereniging en had vorig jaar alleen nog maar een bak. Nu ben ik over naar 100m2, maar de vorige eigenaresse had er alleen een paar tegelpaadjes in liggen. Dat vond ik te saai. Dus nu heb ik al 1 kuub ophoogzand erin, 7 kruiwagens compost, 86 stenen van Marktplaats en een halve kuub houtsnippers en het begint zowaar wat te worden!

51 likes

Wauw :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

Heerlijke gewinkeld bij Van Der Linden (Helmond)!
Vanmiddag de bloemen de tuin in, met Hemelvaart de groentes:

• 6x oranje zoete aardappel
  • 2x paarse paprika
  • 2x oranje paprika
  • 2x punt paprika
4 likes

Oeh zoete aardappel, dat klinkt leuk
Nooit aan gedacht, doen ze het een beetje goed in nederland 9f heb je tips?

Ze doen het heel goed! En zien er best gezellig uit, dus win win :stuck_out_tongue:

Ik zet ze zelf altijd in pot, omdat ze groeien zoals de gewone aardappel en de pinda.
Het zijn enthousiaste groeiers, dus ze maken erg lange wortels alle kanten op.
Ik gebruik of grote potten (grootste maat van de action) of kleine speciekuipen.
Dan kan ik de oogst goed terugvinden en hoef ik minder te delen met de woelmuizen en mollen van het tuincomplex.

1 like

Zouden jullie deze slappe courgette al buiten zetten? Enigszins onbeschut balkon (bovenste verdieping) met zon tot 15:00. Er zitten wel gaten in de potten geloof ik

Heb er nu 2/3 per pot, is dat slim of dom

Vanaf zaterdag zou ik het wel aandurven als ik naar de temperaturen kijk. Normaal heb je maar 1 plant per pot nodig bij courgette maar je zou er even 2-3 aan kunnen houden, mocht er eentje het niet overleven dan heb je nog een reserve.

1 like

Weet iemand of je de hortensia nog kan snoeien? Of beter gezegd, of ie dan wel bloemen krijgt?

1 like

Volgens mij gaat hij dan dit jaar niet meer bloeien.

1 like

Dat ligt eraan wat voor soort hortensia het is. Sommige bloeien op eenjarig hout (als je die nu snoeit krijg je later dit jaar nog wel bloemen), andere op takken van vorig jaar (als je die nusnoeit krijg je dit jaar geen bloemen). Je kunt eventueel terugsnoeien tot een bloemknop, of wil je rigoreuzer snoeien?

3 likes

Aan het uiteinde zitten mini bloemknoppen dus ben bang dat jullie gelijk hebben. Voor volgend jaar alvast in de agenda gezet :sweat_smile:

1 like

Mijn zonnebloemen komen op. In totaal inmiddels al 15 :sunglasses:
Dat wordt een border vol zonnebloemen

14 likes

Ik heb een treurige vraag: hebben jullie suggesties voor onderhoudsarme planten voor een tuin op het oosten? Het zit zo: we huren een woning en de β€œtuin” is betegeld en dat kan niet anders (er zit een gebouw onder, geen volle grond). Ik had vroeger altijd enorm veel potten en bakken met planten en daar was ik veel tijd aan kwijt (met plezier!). Wegens zwangerschap en baby heb ik de tuin twee jaar lang verwaarloosd, maar nu zijn we β€˜m weer aan het opknappen. Ik heb op het moment alleen weinig tijd en energie om erin te steken maar ik wil wel groen. Wat zouden jullie aanraden?

Wat bij mij het in potten goed doet ook als ik er weinig aandacht aan geef: rozemarijn, framboos, tijm, bonenkruid.

1 like

Dan zou ik investeren in mooie struiken die in pot kunnen, liefst wintergroen zoals sommige viburnums, of met mooie bloemen zoals een sering. En wat vaste planten zoals nepeta, die er lang mooi uitzien en als je na de bloei terugsnoeit krijg je weer nieuwe bloemen. Echinacea is ook heel lang mooi maar weet niet of je daar genoeg zon voor hebt op het oosten. Je kunt ook beplantingsplannen opzoeken of een pakket kopen, bijvoorbeeld:

3 likes

Wat een goeie tips, dank je!

1 like

Azalea
Leeuwenbek
Dwergvlinderstruik
Rhododendron ( moet later wel in de grond)
Hortensia
Maagdenpalm
Skimmia

1 like

Er heeft een slak mijn courgettebloem grotendeels opgevreten EN daarna in het restje gepoept! Echt een middelvinger naar mij gewoon.
Ik zag m ineens op de rand van de pot zitten, heb m verderop gezet want over het balkon slingeren vond ik sielog, maar misschien moet ik dat alsnog doen want mijn oogst loopt nu wel gevaar!

6 likes

Ja, die gaat gewoon terug ben ik bang. Ik word ook helemaal gek van al die slakken. En luizen :weary:

1 like