Mijn dahlias zijn dit jaar ook echt meeeeeeega traag met voortrekken. Ik heb ze in de kas staan, dat zal wel schelen tov in huis. Maar na een week of 3/4 ga ik nu eindelijk wat zien.
Hopelijk helpt het. En in wat voor grond staan ze? Mijn zaadjes kiemen veel beter in zaai en stekgrond (evt vermengd met vermiculiet) dan in potgrond met al die grove brokken.
Ik maakte me al zorgen over de dahlia’s die buiten staan, maar het is dus vrij normaal dat ik nog helemaal niks boven zie komen?
Dat kan echt nog wel 1-2 maanden duren!
Edit: even gekeken naar afgelopen jaar en toen plukte ik begin juli mn eerste dahlia, en die was van een plant die binnen voorgetrokken was
In de voorzaai aarde van de makkelijke moestuin.
Ik zou zeggen schimmel/paddenstoel? Heb je gezaaid in van die ‘afbreekbare’ potjes? Dan heb je dat al snel.
Gelukkig ben ik niet de enige! Bij mij zijn ze nu zo’n 5 cm. Ik heb foto’s van jaren terug dat ze nu al op kniehoogte waren, geen idee wat ik toen anders deed vergeleken met afgelopen jaren.
Slakkeneitjes denk ik
Ja lijkt mij ook! Zou het asap weghalen.
Over slakken gesproken, gisteren had ik ein-de-lijk tijd om die aaltjes op te zoeken die een aantal mensen hier aangeraden hebben, maar klinkt best gruwelijk
Oef! @Hendrik
Google laat geen bruine eitjes van slakken zien en in theorie had ik een slak moeten zien in huis.
Maar ik weet dat ik morgen even aan de slag ga (ben vandaag pas weer in het donker thuis).
Thanks!
Voor wie hier een volkstuin / grote (moes)tuin heeft: hoeveel liter regenton hebben jullie en kom je daarmee uit in de zomer? Ik heb twee van die blauwe vaten, gok 100L per stuk. Ik denk eraan om er nog twee bij te zetten. De ruimte heb ik en ik wil het liefste in de zomer ook gebruik maken van mijn regentonnen i.p.v. het water via de aansluiting.
Ik had mn telefoon op grijs, en dan zijn de bolletjes wit. Lijkt nu toch anders dan slakkeneitjes. Zie je een bepaalde structuur of is het heel glad?
Ik heb een grote volkstuin maar helaas geen regenton. Heb geen kas dus die tonnen zouden nooit volraken. Heb jij wel een kas?
Ik ga denk ik een accu-dompelpomp kopen zodat ik het water uit de sloot kan gebruiken!
Ah ja dat maakt het lastig! Ik heb inderdaad een kas en ik kan de regentonnen op elkaar aansluiten dus dat is een prima systeem. Het water van de aansluiting komt bij ons ook uit de sloot, ik vind dat als nadeel hebben dat het eerst erg stinkt en ik weet niet wat men in de directe omgeving gebruikt aan middelen wat in het grond en slootwater raakt en vervolgens op mijn zo veel mogelijk biologische groenten terecht komt. Het is wel heel makkelijk water geven want ik heb zo’n sproei arm die automatisch gaat tov alles met de gieter te moeten doen maar dan hoef ik niet meer te sporten haha.
Wooow dat klinkt echt top! Ja ik heb 100m2 dus maak me wel een beetje zorgen over de hete dagen haha. Ik denk dat je met 200l wel ver komt hoor
Ik was helemaal rouwvliegjes vrij en nu zijn ze met nieuwe potgrond weer terug
Je kan proberen of van onder bewateren wil helpen. Als de grond boven in de pot goed droog is kunnen ze daar geen eitjes in laten uitkomen, dan sterven ze vanzelf uit.
Ja maar het zijn mijn zaailingen voor de moestuin dus als die uitdrogen zijn de meteen dood huilen haha
Denk niet dat je heel ver komt als het echt weer een goede hete zomer wordt. En er weinig regen valt.
Ik heb een moestuin van 100 vierkante meter. En bij goede droogte loop ik zeker wel 6 keer heen en weer met 2 gieters van 10 L. Als het dan niet regent zijn je tonnen snel leeg.
Ik heb wel klei grond dus bij echt warm weer/ geen regen droogt de grond snel uit.