(Moes)tuintopic (Deel 1)

Ja daar was ik al een beetje bang voor. Ik heb ook kleigrond en mijn volkstuin sinds september dus maar een klein stukje ‘zomer’ meegepakt waarop ik al merkte dat ik echt veel water moest geven. Ik ga er nog twee tonnen van 200 liter per stuk bij zetten denk ik, dan kom ik in ieder geval een stukje verder en anders wel met de aansluiting.
Edit: mulch jij en zo ja waarmee? Ik wil wel kijken of een goede laag stro wil helpen op mijn bedden.

1 like

Nee, niet bewust met mulchen bezig. Werk wel met compost.

Vind het wel soms lastig grond hoor, klei. Had hiervoor een moestuin met andere grond, dat werkte een stuk fijner.

2 likes

Hmm ja ik heb ook al aardig wat compost gebruikt op de bedden die ik onkruidvrij heb gemaakt. Daar groeit nu wel echt heel goed ui, knoflook, prei en verschillende kolen op maar die zijn sowieso niet zo moeilijk. Hopelijk willen mijn bonen, courgette, pompoen en mais het ook goed doen binnenkort.

1 like

Ik heb een klein perenboompje gekocht, hij stond bij de kweker heel beschut en onder een overkapping dus vorst heeft hij nog niet meegemaakt. Kan deze direct in de volle grond of moet ik hem even af laten harden?

Volgens mij kan die er zo in hoor!

1 like

Ja gewoon in de tuin zetten! Het is alleen niet de ideale tijd om een fruitboom te verplaatsen (dat doe je liever in de winter als de boom in rust is) dus ik zou er rekening mee houden dat je dit jaar geen peren hebt.

3 likes

Bedankt! Het is echt nog een kleintje (lees: nog geen meter hoog) dus ik verwacht ook zeker geen peren, al zit er wel bloesem in. Hij is gewoon voor de sier dus dst hoeft ook niet.

3 likes

Gister mijn zonnebloemen binnen voor gezaaid. We hebben helaas veel slakken in de tuin waardoor ze vorig jaar kapot gevreten waren.

Mijn vierkante meter moestuin staan inmiddels op pootjes, moet nu nog een bodem erin maken en dan kan ik weer wat sla en tomaatjes en verse kruiden gaan planten. Zin in dit seizoen!

3 likes

Ik heb een tuin van 150m2 en daar heb ik het volgende voor:

• 1x kleine regenton
  • 1x grote regenton
  • 2x IBC aangesloten op het dak
  • 1x IBC los

Daarmee haal je het in normale jaren prima!
In droge jaren haal je het hier niet mee, ervan uitgaande dat je zo’n 10 tot 15 gieters per waterbeurt gebruikt.

Je zou ook kunnen overwegen om een vijvertje te maken in je tuin. Iris van https://irisgardenecologyblog.com/ heeft dat zelf in haar tuin ook gedaan en dit werkt nog beter dan regentonnen zegt ze. Op haar blog staan wel wat artikelen er over en anders kan je haar boek tuinlogica eens opzoeken in de bieb, daar staat heel veel informatie erover. Oh en een vijvertje kan ook een poeltje zijn, niet heel diep en groot maar wel een plek waar water zich kan verzamelen.

Oh jongens mijn moestuin begint vorm te krijgen :smiling_face_with_three_hearts: ik zit bij een vereniging en had vorig jaar alleen nog maar een bak. Nu ben ik over naar 100m2, maar de vorige eigenaresse had er alleen een paar tegelpaadjes in liggen. Dat vond ik te saai. Dus nu heb ik al 1 kuub ophoogzand erin, 7 kruiwagens compost, 86 stenen van Marktplaats en een halve kuub houtsnippers en het begint zowaar wat te worden!

51 likes

Wauw :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

Heerlijke gewinkeld bij Van Der Linden (Helmond)!
Vanmiddag de bloemen de tuin in, met Hemelvaart de groentes:

• 6x oranje zoete aardappel
  • 2x paarse paprika
  • 2x oranje paprika
  • 2x punt paprika
4 likes

Oeh zoete aardappel, dat klinkt leuk
Nooit aan gedacht, doen ze het een beetje goed in nederland 9f heb je tips?

Ze doen het heel goed! En zien er best gezellig uit, dus win win :stuck_out_tongue:

Ik zet ze zelf altijd in pot, omdat ze groeien zoals de gewone aardappel en de pinda.
Het zijn enthousiaste groeiers, dus ze maken erg lange wortels alle kanten op.
Ik gebruik of grote potten (grootste maat van de action) of kleine speciekuipen.
Dan kan ik de oogst goed terugvinden en hoef ik minder te delen met de woelmuizen en mollen van het tuincomplex.

1 like

Zouden jullie deze slappe courgette al buiten zetten? Enigszins onbeschut balkon (bovenste verdieping) met zon tot 15:00. Er zitten wel gaten in de potten geloof ik

Heb er nu 2/3 per pot, is dat slim of dom

Vanaf zaterdag zou ik het wel aandurven als ik naar de temperaturen kijk. Normaal heb je maar 1 plant per pot nodig bij courgette maar je zou er even 2-3 aan kunnen houden, mocht er eentje het niet overleven dan heb je nog een reserve.

1 like

Weet iemand of je de hortensia nog kan snoeien? Of beter gezegd, of ie dan wel bloemen krijgt?

1 like

Volgens mij gaat hij dan dit jaar niet meer bloeien.

1 like

Dat ligt eraan wat voor soort hortensia het is. Sommige bloeien op eenjarig hout (als je die nu snoeit krijg je later dit jaar nog wel bloemen), andere op takken van vorig jaar (als je die nusnoeit krijg je dit jaar geen bloemen). Je kunt eventueel terugsnoeien tot een bloemknop, of wil je rigoreuzer snoeien?

3 likes