(Moes)tuintopic (Deel 1)

Ik heb een aantal weken geleden aaltjes tegen slakken uitgezet maar heb niet het idee dat het heel veel gedaan heeft…ik heb net in 10 minuten tijd weer 40 slakken naar een andere wereld geholpen. Ik weet t ook niet meer :sleepy:

Zo leuk, ik kreeg van een cliënt een klein plantje van de ananastomaat en zaadjes voor een bol komkommer.
Ben zo benieuwd naar beide

2 likes

Oh help, de slakken zijn ook helemaal loco gegaan op mijn nieuwe plantjes :cry: Het leek de afgelopen weken na het aanplanten wel goed te gaan, maar nu zijn er ineens een heleboel aangevreten en sommigen al bijna dood. Over huis-tuin-keukenmiddeltjes lees ik vooral kritische artikels en korrels zijn geen optie (hond), dus ik stuur maar even een mailtje naar de kweker voor advies denk ik.

2 likes

Hahaha herkenbaar!

“Ik ga niet voorzaaien”, en dan als de eerste zonnestraal er is:

9 likes

Je kunt aaltjes proberen, dat werkt niet direct maar ik heb het idee dat die voor de slakken wel goed geholpen hebben bij mij. Koper schijnt ook te werken, je kunt dan een potje waar je de bodem uit knipt om het plantje zetten en de rand beplakken met kopertape.

De slakken hebben mijn kas ook ontdekt, er heeft er 1 lekker aan mijn korenbloemen gevreten :expressionless: heb m gelukkig snel gevonden.

1 like

Heeeeek vermoeiend die slakken. Ze zijn hier ook alles aan het opvreten wat ze zogenaamd niet lusten: salie, munt.

En zag ze gisteren ook in grote getale op het dak van de kas zitten, dus mag het dak ook zeker niet meer openen om bijen en frisse lucht binnen te laten.

:snail::snail::gun::gun::gun::gun::gun::gun::gun::gun::gun::gun::gun::gun::gun:

4 likes

Ik ben dit weekend bij een kweker geweest en nu staat mijn balkon weer vol met eenjarig spul! Nu nog (vrijwel) allemaal groen, maar ben zo benieuwd hoe het gaat groeien allemaal! En of het de harde wind hier een beetje overleeft…

Mn buit!

12 likes

Ik maak ook elk jaar dezelfde fout, mijn hele voor- en achtertuin staan al knettervol dus ik moet deze gezaaide planten allemaal in potten zetten maar ik heb er eigenlijk geen plaats meer voor :grimacing: dat wordt weggeven

16 likes

Zijn pissebedden slecht voor je moestuin? Ik heb er vrij veel in mijn moestuinbak, maar online niet zo veel vinden of het nu echt slecht is. Ik heb wel wat plekken in de bak waar de zaadjes niet zo lekker gaan, maar of dat de schuld van de pissebedden is?

1 like

Zolang het er niet extreem veel zijn. Goeie biodiversiteit in je tuin is alleen maar goed en belangrijk voor een vruchtbare bodem.

1 like

Wat ver al! Is dit je opbrengst van het winterzaaien?

2 likes

Bijna al m’n winterzaailingen zijn opgegeten door slakken :cry: maar de goudsbloemen die je links ziet hebben het gelukkig overleefd!

Zo kun je wel goed het verschil zien tussen winterzaaien en voorzaaien hè, de goudsbloemen zijn echt een stuk verder al

1 like

Wow wat snel al!

1 like

Eerste peultjes kunnen plukken. Zo leuk.

6 likes

Wowww nice!! Even voor mijn beeld, wanneer heb je deze gezaaid :grimacing:

2 likes

Maart denk ik. Planten zijn nu 120 cm denk ik.

1 like

Wij gaan verhuizen en in de nieuwe tuin wil ik graag een of meerdere bomen plaatsen die niet langs de rand komen.
Nu zijn er zo veel opties, ik vroeg me af of jullie tips hebben.
Ik zou graag al wat grotere bomen willen kopen zodat ze al mooi schaduw kunnen geven. De tuin is op het zuid westen en er is dus heel veel zon. De tuin is 11 meter breed.

(We hebben in onze veel kleinere tuin nu een super mooie japanse esdoorn staan, die is enorm, maar ik lees overal dat het eigenlijk een struik is en het langzaam groeit, dus die valt af voor de achtertuin)

1 like

Ik weet niet of het is wat je zoekt, want het is volgens mij eigenlijk ook een struik, maar wij hebben een krentenboom gekocht van 200-250cm hoog (en ze worden meestal +/- 400 tot max. 700cm geloof ik). Het is voor ons juist in een kleine nieuwbouw tuin, en wij wilden het vooral omdat het meteen al echt heel wat groen is voor niet super duur? 400 euro geloof ik voor dit formaat.

Vind het in elk geval heel leuk! Geeft bloesem in het voorjaar, dan rode besjes die vogels graag eten, dan wordt het blad nog rood.

1 like

Ik zou met je wensen naar een bomenkwekerij gaan en je laten adviseren. Ik heb zelf goede ervaringen met Ten Hoven bomen bij Apeldoorn, maar er zijn er heeeeeel veel in t land

3 likes

Houd er wel rekening mee dat grotere/oudere bomen flink duur zijn. Hoe groter de boom hoe ouder en ook hoe duurder.
Wij hebben recent een Japanse sierkers gekocht en die was voor een klein boompje al een paar honderd euro geloof ik. En die biedt voorlopig nog geen schaduw (is wel een hele mooie boom)

Als je schaduw wilt zou je ook naar een dakplataan kunnen kijken maar voordat die een beetje schaduw bieden ben je wel wat jaren verder.

1 like