(Moes)tuintopic (Deel 1)

Aan het uiteinde zitten mini bloemknoppen dus ben bang dat jullie gelijk hebben. Voor volgend jaar alvast in de agenda gezet :sweat_smile:

1 like

Mijn zonnebloemen komen op. In totaal inmiddels al 15 :sunglasses:
Dat wordt een border vol zonnebloemen

14 likes

Ik heb een treurige vraag: hebben jullie suggesties voor onderhoudsarme planten voor een tuin op het oosten? Het zit zo: we huren een woning en de “tuin” is betegeld en dat kan niet anders (er zit een gebouw onder, geen volle grond). Ik had vroeger altijd enorm veel potten en bakken met planten en daar was ik veel tijd aan kwijt (met plezier!). Wegens zwangerschap en baby heb ik de tuin twee jaar lang verwaarloosd, maar nu zijn we ‘m weer aan het opknappen. Ik heb op het moment alleen weinig tijd en energie om erin te steken maar ik wil wel groen. Wat zouden jullie aanraden?

Wat bij mij het in potten goed doet ook als ik er weinig aandacht aan geef: rozemarijn, framboos, tijm, bonenkruid.

1 like

Dan zou ik investeren in mooie struiken die in pot kunnen, liefst wintergroen zoals sommige viburnums, of met mooie bloemen zoals een sering. En wat vaste planten zoals nepeta, die er lang mooi uitzien en als je na de bloei terugsnoeit krijg je weer nieuwe bloemen. Echinacea is ook heel lang mooi maar weet niet of je daar genoeg zon voor hebt op het oosten. Je kunt ook beplantingsplannen opzoeken of een pakket kopen, bijvoorbeeld:

3 likes

Wat een goeie tips, dank je!

1 like

Azalea
Leeuwenbek
Dwergvlinderstruik
Rhododendron ( moet later wel in de grond)
Hortensia
Maagdenpalm
Skimmia

1 like

Er heeft een slak mijn courgettebloem grotendeels opgevreten EN daarna in het restje gepoept! Echt een middelvinger naar mij gewoon.
Ik zag m ineens op de rand van de pot zitten, heb m verderop gezet want over het balkon slingeren vond ik sielog, maar misschien moet ik dat alsnog doen want mijn oogst loopt nu wel gevaar!

6 likes

Ja, die gaat gewoon terug ben ik bang. Ik word ook helemaal gek van al die slakken. En luizen :weary:

1 like

Woensdag zag ik twee slakken paren in een van m’n bloembakken en toen vond ik het ook zielig om ze te storen dus toen heb ik serieus opgezocht hoe lang het paren en het eitjes leggen duurt :sob: :joy:

4 likes

Bij nadere inspectie zag ik dat de rest van de plant ook aardig was toegetakeld, dus toen heb ik de slak toch over het balkon geflikkerd :grimacing: irritant zeg, ik zit op 4 hoog - hoe komen die beesten hier?!

2 likes

Oh man ik heb ZO VEEL last van rode mieren in mn moestuin, ik word er echt gek van. Ze lijken ook overal te zitten want elke keer als ik ergens iets uit de grond trek ontploft er weer een mierennest. En dan kan ik dar niet meer verder werken want voor je het weet zitten ze overal en die beten zijn pijnlijk. Ik heb al een keer aaltjes gebruikt maar dat heeft geen verschil gemaakt. Strooi nu elke keer mierenpoeder maar dat is op 100m2 ook geen doen.

Wat kan ik nog meer doen? Ik overweeg nu de ongediertebestrijding in te schakelen want het haalt mn tuinplezier echt behoorlijk weg

1 like

Aaltjes?

2 likes

Zoals geschreven heb ik die al eens gebruikt, ik merk geen verschil

Sorry, niet goed gelezen…my bad. Mieren zijn zo vervelend.

2 likes

Miss kan je inzetten op het aantrekken voor van roofdieren die rode mieren eten. En ik weet niet of deze mieren ook bladluizen eten maar daar kan je ook van proberen de roofdieren aan te trekken.

2 likes

Heb er nog nooit over nagedacht dat slakken ook paren :exploding_head:

1 like

Pls zoek op hoe het werkt en laat ons live je bevindingen weten :pray: je weet niet wat je ziet haha

Ik zou de ongedierte bestrijding bellen. Als de plaag zo groot is dan heb je de profs nodig, huis tuin en keuken middelen helpen dan niet.

Ik zit ook op 4 hoog en ik dacht dat ik dan in ieder geval voor slakken veilig was, maar new fear unlocked :weary: