(Moes)tuintopic (Deel 1)

Het hangt af van de soort, kwaliteit boom (ontwikkeld wortelgestel, of die al mooi in vorm gesnoeid is etc), hoe oud de boom is etc. Maar sowieso zijn bomen wel een grote aanschaf inderdaad. Ik heb afgelopen winter bomen gekocht en de japanse sierkers (kanzan) was rond de 500 euro voor een boom van 5 meter. De meerstammige krentenboom van 2,5 meter was ruim 900. Dat is ook de eyecatcher in de tuin (lang gezocht op de boom die precies goed was qua vorm en silhouet) dus die mocht wat kosten

2 likes

Ik heb in het voorjaar 2 enorme potten met bollen lasagne gehad, maar alles is al een poosje uitgebloeid. Kan ik ze nu ‘ontmantelen’ en de bollen bewaren voor vorig jaar? En hoe doe ik dat dan? Het blad en de stengels zijn nif wel groen, maar het geduld om te wachten tot het echt dor is heb ik niet, want ik wil de potten gebruiken voor mijn Dahlia’s…

3 likes

Ik was ook in de war maar het klopt geloof ik haha: “Bloembollen lasagne is een techniek waarbij je verschillende soorten bloembollen in lagen plant in één bloempot” . :’)

5 likes

Bollen met blad en al eruit halen en dan gewoon in de zon laten liggen, dan worden de bladeren vanzelf geel én kun je de potten meteen gebruiken!

2 likes

Haha ik snap de verwarring, maar is inderdaad een ‘techniek’ om verschillende soorten bloembollen in lagen in een pot te doen, waarna ze soort voor soort uitkomen

2 likes

Top, dank voor de tips, ga ik het zo doen! En idd, uit angst voor de autocorrect heb ik een spatie gezet tussen bollen en lasagne maar ik snap nu wel de verwarring, haha

Omg er zit een koolmeesje in een vogelhuisje in m’n tuin!!
Hij heeft net allemaal nestmateriaal meegenomen
Zo leuk dit :smiling_face_with_three_hearts:

19 likes

Ik heb zevenblad in mijn voortuin, en heb gekozen voor ‘uitputting’ om ervanaf te komen.
Dus ik knip gewoon elke keer het blad eraf.
Schijnt te werken.

Nou… ik raak er zelf eerder van uitgeput.
Zeker na wat regen staat er nog meer in dan daarvoor, wat een bende.

4 likes

Ahhh zo leuk, wij hebben dit jaar pimpelmeesjes in een kast en in een ander hoorde ik enorm veel gezoem. Ik denk dat het boomhommels zijn, die willen nog wel eens een nestkast inpikken. Zou er geen last van moeten hebben en in het najaar zijn ze weer weg, dus ik laat ze lekker.

2 likes

Ik heb het zo veel mogelijk weg gehaald en uitgegraven en ga het nu heel vol zetten met andere planten. Ellende is het.

Hoever heb je gegraven?

Ik overweeg het toch ook maar.
Misschien kunnen mijn hortensia’s weer terug als alles eruit is.

Las zelfs dat je de aarde zou moeten zeven omdat een inimini stukje wortel alweer funest kan zijn.

Ik vond haagwinde in de achtertuin ook niks, maar dit is echt hels.

1 like

Ja wat een ellendig spul is dat. Ik heb het in mn volkstuin en er is ook niet tegenop te werken. Ik heb er laatst roundup overheen gegooid, was er klaar mee. Hielp tegen de bestaande planten maar inmiddels alweer 10000 nieuwe planten.

Vorig jaar heb ik het zoveel mogelijk weggegraven, dat hielp wel even maar nu ataat het weer vol

1 like

Om hier toch even op terug te komen, als ik in mijn haast en onhandigheid toch bij sommige bollen het blad eraf heb getrokken, heeft het dan nog zin ze te bewaren?:grimacing:

Haha, dit heb ik ook gehad. Had ze er toen gewoon bijgelegd, zou het gewoon proberen!

2 likes

Wij hebben vorig jaar klavers tussen ons gras gezaaid en ik vind het zo leuk! Ook lekker zacht als je er over loopt. Ik heb het vooral gedaan om minder te moeten maaien, om het gras groener te houden tijdens droogte en om de biodiversiteit te verhogen.

36 likes

Supermooi! Heb je gewoon zaad eroverheen gestrooid? Of in de grond gestopt?

Eerst geverticuteerd want het gras was echt in heel slechte toestand, met veel onkruid. En dan klaver en graszaad gemengd en gestrooid.

2 likes

Bij mij zijn ze vorige week uitgevlogen, heb ze al twee keer in de tuin zien badderen.

Kreeg deze live stream van een nest op YouTube aanbevolen en wil heel graag een nest camera volgend jaar.

https://www.youtube.com/live/sr6LjT8zzC0?si=LQF3SF3vOuvd-nbm

1 like

Mijn planten doen het echt zoo goed op het balkon! Mijn moeder was helemaal jaloers, bij haar vreten de slakken alles op, maar daar heb ik gelukkig geen last van. Mijn cosmea bloeit al, mijn afrikaantjes schieten echt de lucht in, de petunia die eigenlijk vol in de wind staat bloeit als een malle en zelfs het kattenkruid dat ik verwaarloosd had (aka een half jaar geen water gegeven) leeft weer op.

Echt zo leuk om slechts in anderhalve week zo veel verschil te zien!

9 likes

Heb je foto’s van de cosmea? :star_struck:

2 likes