(Moes)tuintopic (Deel 1)

Hahah jazeker! Ok misschien is bloeien een groot woord, ik heb nu welgeteld 1 bloemetje

Zo was hij tien dagen geleden

En nu is dit het al:

god voel me helemaal mijn moeder hoor, foto’s maken van bloemen. Zal de volgende keer de ipad met klaphoesje erbij pakken.

17 likes

Naaaaaah, is mijn ananas tomaat opgevreten door een kut slak :sob:
Was al een mooi stevig plantje aan het worden.
Heb er echt de pest in

1 like

Vind het ook zo irritant. De plantjes die niet compleet verzuipen worden opgegeten.

Als slakken tomaten gaan eten is het wel heel erg…

2 likes

Het was geen slak maar de kat van de buren :face_with_symbols_over_mouth:
Tering beest, hoop dat ze aan de schijt gaat ervan

Ik heb sinds dit jaar een moestuin van 100m2, maar denk dat ik het misschien wat onderschat heb. Er is zo zo zoveel onkruid. En nu ga ik over een paar weken weer werken en ik weet nu eerlijk gezegd al niet eens waar ik moet beginnen. Het is nooit klaar. Het is op een complex dus ik kan misschien wel ruilen en een kleinere krijgen. Pff :sweat_smile: baal echt even (moet ook zeggen dat er veel door slakken opgegeten is dus ik ben even uit m’n hum). En als ik dan zie hoe het er bij anderen al bij staat en hoeveel oogst die al hebben?!

3 likes

Is het niet een idee om de tuin met iemand te delen? Heb je misschien vrienden of familie die het leuk lijken? 100 in je eentje is idd veel werk.

2 likes

Tot nu toe zijn mensen wel enthousiast dat ik er een heb, maar niet om serieus te helpen helaas! Merk toch dat iedereen heel druk is met werk, kinderen en eigen leven. Logisch ook haha. Vorig jaar had ik nog een grote moestuinbak en toen vond ik dat zo leuk dat ik groter wilde, maar nu denk ik: toen kostte het óók al veel tijd haha

Een oproep plaatsen binnen het complex dat je iemand zoekt misschien? Weet niet of er een centrale plek is waar dat kan (digitaal/fysiek)?

1 like

Oh herkenbaar! Ik heb ook 100m2 en je moet het echt goed bijhouden. Vergelijk ook niet met senioren die 100 per week in hun tuin zitten en elk sprietje onkruid meteen te lijf gaan met vanalles (het rook vandeweek ook enorm naar azijn bij een aantal tuinen :joy:). Ik krijg het nooit zo strak. In de zomer ga ik ongeveer 2 avonden per week onkruid wieden. Podcast aan en lekker tot een uur of 10 een beetje aanrommelen, heel ontspannend na een werkdag. Maar daar moet je wel tijd voor hebben. Kijk idd anders of je de tuin kan splitsen (er staat vast iemand op de wachtlijst die 50m2 wil) of ruilen. Een tuin is om plezier van te hebben, geen stress.

6 likes

Oh dankje voor de oppepper :heart: ja er zijn een paar pensionado’s en een paar mensen zonder werk die echt de geweldigste tuinen hebben, maar daar gaat ook elk seizoen voor honderden euro’s houtsnippers in haha. Opsplitsen is ook nog een goed idee. Hier moet je ook de paden rondom bijhouden dus dat is nog eens extra werk!

Qua wieden, doe jij gewoon schoffelen en dan de losse plukken eruit halen en weggooien/composteren? Ik heb heel veel van die soort graspollen maar die nemen ook nog es zoveel aarde mee als je die eruit haalt. Het komt denk ik ook dat de tuin nieuw is, dus ik kon geen voorbereidend werk doen waardoor er zo ziek veel onkruid is.

Die paden moet ik ook doen, maar dat doe ik 1-2x per jaar ofzo? Even de schoffel er doorheen en daarna onkruid er tussenuit harken, is met een uur klaar maar ik heb daar ook niet elke maand tijd voor. Onkruid doe ik met hand of schoffelen en neem ik in een grote tuinzak mee naar huis en gooi het dan in de kliko. Die graspollen heb ik ook inderdaad. Composteren heb ik geen zin in, het moet voor mij een beetje makkelijk zijn en niet weer een extra project

Er zijn bij mij ook heel veel senioren die hulp aanbieden, daar zeg ik soms ook gewoon ja op als ik een drukke periode heb en wat minder naar de tuin kan(mijn werkpiek kigt precies in het tuinsezoen).

1 like

Miss kan je ook de keuze maken om een deel van je tuin te laten voor wat het is en het in stapjes op te bouwen. Volgend jaar kan je wel weer verder gaan met het andere stuk.
En ik weet niet wat voor onkruid je hebt natuurlijk maar je kan ook kiezen om bepaalde te laten staan. Vaak is onkruid heel mooi, kan je het soms zelfs eten en trekt het veel inheemse insecten aan.

2 likes

Ja wat ik wilde voorstellen is om bv de helft van je tuin dit seizoen in te zaaien met een groenbemester, bv phacelia. Dat is prachtig, goed voor de bijen, je kunt het als plukbloem gebruiken, en in de herfst spit je het in de aarde. @anon59849077

4 likes

@Marquez @itakepictures bedankt voor jullie tips! Misschien helpt het inderdaad ook om iets minder perfectionisch te zijn haha. Ik heb in ieder geval vast even een mailtje gestuurd of delen/splitsen een optie zou zijn.

Ben net terug van een week vakantie en dan helpt het niet om met een chagrijnig kind naar de tuin te gaan en te zien wat er nog allemaal moet gebeuren :smiling_face_with_tear:

3 likes

Wij hebben ook zo’n grote tuin en wat enorm helpt is een stuk zeil gooien over de stukken waar veel onkruid staat. Het sterft dan vanzelf af. We laten ook expres het zeil liggen als we dat stuk voorlopig toch niet willen gebruiken.

We kiezen nu ook voor planten die veel oppervlakte nodig hebben zoals pompoenen. Scheelt ook weer wieden want ze bedekken echt heel veel.

Succes! En lekker niks aantrekken van die oudjes. Zij hebben idd de tijd om 3x per dag te komen en moeten maar accepteren dat wij dat niet kunnen

3 likes

Haha ja ik had ook alle hoop op pompoenen gezet maar er waren er 2/3 opgegeten :smiling_face_with_tear: echt teleurstellend. Goede tip van dat zeil!

1 like

onkruid laten staan wordt op een moestuincomplex vaak niet gewaardeerd maar een goede groenbemester vast wel. Anders een deel afdekken met karton en houtsnippers of zeil dan kan je dat deel stukje bij beetje erbij pakken.

En kind mee naar de tuin lees ik, is er al een stukje om kind zelf te laten rommelen?

Nee chagrijnige kinderen helpen zeker niet hahaha. Kun je ze een stukje achterin je tuin geven om te graven? Gewoon iets doen wat ze thuis niet mogen. Gelukkig willen mijn kinderen bijna nooit mee, alleen als er iets te eten groeit :joy: ik wil ze er liever ook niet bij, het is mijn plek.

En perfectionisme loslaten inderdaad! Vond ik ook wel lastig hoor met al die perfect gekapte tuinen en elk jaar wel weer een mailtje van de tuincommissie dat er veel onkruid staat (altijd na mn zomervakantie :smirk:) maar inmiddels lukt het best goed om het los te laten. Dat van dat zeil vind ik ook een goede tip!

3 likes

@puntjes

De eerste bezoekers zijn weer gespot!

24 likes