Ik las: kun je je kind begraven achterin de tuin? En dacht meteen, oké ja drastisch maar werkt waarschijnlijk wel
Oh te gek!
Geniet ervan, zo’n mooie beestjes!
Iedereen z’n dahlias op instagram komen al naar bloei en ik heb die van mij gister in de aarde gestoken. Heb ze ook nog eens bij de aldi gekocht dus ik verwacht er weinig van
.
Mijne zijn ook van aldi geloof ik! Staan al een tijdje maar ik denk nu de eerste knop te zien! Mijn andere heb ik per ongeluk omgetrapt en daarna op gestaan
dus even zien hoe die dat trekt
Die van mij staan net 5 cm boven de grond, dahlia’s die nu al in bloei staan zijn volgens mij bloeiend gekocht, kan nijna niet anders. Ik was wel blij verrast ze weer te zien, had ik niet verwacht na die natte winter!
Bloeiende dahlias nu komen kant en klaar van het tuincentrum, ze kunnen nu echt nog niet bloeien! Degenen die ik in de grond had laten zitten komen nu net op, degenen die ik heb voorgetrokken bloeien echt nog langgg niet. In juni gaan ze echt hard groeien. Leuk om wekelijks een foto te maken, het verschil is echt bizar.
Nou al mijn Lidl dahlia’s steken al een flink stuk uit de grond ![]()
Mijn tuinbuurvrouw had laatst ‘s ochtends 500 slakken uit haar tuin gevangen. Dan snap je wel dat alles opgevreten is als ze met zoveel komen ![]()
Wat kun je nu het beste tegen heermoes doen? Echt een vreselijke onkruid. Krijg de meeste er ook niet met de hele wortel uit.
Lavameel schijnt goed te helpen en de heermoes die je eruit trekt gebruiken als mulch
Als je er helemaal van af wil moet je de hele boel uitgraven. Hier helpt lavameel iets maar blijf het houden. Pluk het er regelmatig uit en gooi t dan inderdaad gewoon op de grond
Ook al krijg je ze er niet met de wortel uit, kun je ze wel uitputten door gewoon steeds alles eruit te blijven trekken. Ik heb een periode elke week een rondje door de voortuin gedaan en alles er steeds uit getrokken. Het vergt geduld en doorzettingsvermogen, maar dit jaar komt er al veel minder heermoes op dan vorig jaar. Dat lavameel helpt heb ik ook gelezen (maar niet geprobeerd), wellicht dat dat een snellere methode is.
Thnx! Ik ga lavameel proberen en dat uitputten
Doet iemand hier toevallig aan bokashi composteren? Bokashi Compost - The Best Organic Fertilizer for Your Balcony Garden — HER 86m2 - by Thuy Dao
Ik ben bezig met een moestuin op mijn balkon en wil graag zo natuurlijk mogelijke compost gebruiken. En GFT moet in mijn stad bij het restafval, wat ik niet zo chill vind. Dus dit lijkt me een win-win, het gaat ook sneller dan gewoon composteren. Maar misschien is het alsnog wel veel gedoe? Ben benieuwd naar ervaringen als mensen hier dit ook geprobeerd hebben.
Mijn huis staat op een terrein waar het eerst helemaal vol stond met dat spul (wist niet dat het heermoes heet). De huizen staan er al meer dan 15 jaar en iedereen trekt dat spul weg waar ze het zien, maar het blijft maar terugkomen. Helemaal nu met dat vochtige warme weer komt het weer overal tevoorschijn. Denk dus dat het erg lastig is om het echt weg te krijgen. Wij trekken het er nu iig meteen uit zodra we het zien, want grotere stukken zijn helemaal lastig.
Ik ga ook nog even een uurtje heermoes trekken ![]()
Ik heb dit een tijdje gedaan. Ik woonde toen in een appartement en mocht geen groenafval inleveren in mijn gemeente en dat vond ik zo zonde. Ik heb het zelf dus nooit als compost gebruikt maar zodat ik het enigzins geurloos kon opsparen en af en toe bij mijn ouders kon afleveren haha.
Ik vond het opsparen opzich prima werken, al moet je wel elke dag het vocht aftappen en dat stinkt behoorlijk (stond bij mij binnen). Als ik een paar dagen weg was moest mijn huisgenoot dus voor mijn compost ‘zorgen’. Tijdens het fermenteren moest de bak die ik heb wel echt een paar weken staan (en elke dag aftappen) dus dat leek me altijd wat onhandig als de bak binnen stond (en als je klein woont). Het leek me ook altijd vrij veel compost voor de paar planten die ik had.
Ik denk dus dat het afhangt van je woon- en tuinsituatie of het echt handig werkt, ik verhuis binnenkort naar een huis met tuin en dan ga ik het zeker weer proberen.
Heermoes is een pionier, die komt als eerste op bij net omgeploegde en arme grond en haalt diep uit de grond mineralen. Ik zou de grond voeden en dan gaat het vanzelf weg. Je moet de oorzaak behandelen ipv symptoombestrijding doen door het steeds te verwijderen.
Ik heb voor 25 euro 20kg lavameel gekocht tegen de heermoes. Sowieso schijnt het goed te zijn voor je planten en de grond dus ik wil het wel proberen. Zelf vind ik zevenblad of bindweed vervelender, dat kan je planten kapot maken.
Ah, daarom zit het (waar ik woon), dus vooral in de brandgang en op de parkeerplekken!
Ah thnx! Wat is het beste spul voor een gevoede grond?