(Moes)tuintopic (Deel 1)

Bijna al m’n winterzaailingen zijn opgegeten door slakken :cry: maar de goudsbloemen die je links ziet hebben het gelukkig overleefd!

Zo kun je wel goed het verschil zien tussen winterzaaien en voorzaaien hè, de goudsbloemen zijn echt een stuk verder al

1 like

Wow wat snel al!

1 like

Eerste peultjes kunnen plukken. Zo leuk.

6 likes

Wowww nice!! Even voor mijn beeld, wanneer heb je deze gezaaid :grimacing:

2 likes

Maart denk ik. Planten zijn nu 120 cm denk ik.

1 like

Wij gaan verhuizen en in de nieuwe tuin wil ik graag een of meerdere bomen plaatsen die niet langs de rand komen.
Nu zijn er zo veel opties, ik vroeg me af of jullie tips hebben.
Ik zou graag al wat grotere bomen willen kopen zodat ze al mooi schaduw kunnen geven. De tuin is op het zuid westen en er is dus heel veel zon. De tuin is 11 meter breed.

(We hebben in onze veel kleinere tuin nu een super mooie japanse esdoorn staan, die is enorm, maar ik lees overal dat het eigenlijk een struik is en het langzaam groeit, dus die valt af voor de achtertuin)

1 like

Ik weet niet of het is wat je zoekt, want het is volgens mij eigenlijk ook een struik, maar wij hebben een krentenboom gekocht van 200-250cm hoog (en ze worden meestal +/- 400 tot max. 700cm geloof ik). Het is voor ons juist in een kleine nieuwbouw tuin, en wij wilden het vooral omdat het meteen al echt heel wat groen is voor niet super duur? 400 euro geloof ik voor dit formaat.

Vind het in elk geval heel leuk! Geeft bloesem in het voorjaar, dan rode besjes die vogels graag eten, dan wordt het blad nog rood.

1 like

Ik zou met je wensen naar een bomenkwekerij gaan en je laten adviseren. Ik heb zelf goede ervaringen met Ten Hoven bomen bij Apeldoorn, maar er zijn er heeeeeel veel in t land

3 likes

Houd er wel rekening mee dat grotere/oudere bomen flink duur zijn. Hoe groter de boom hoe ouder en ook hoe duurder.
Wij hebben recent een Japanse sierkers gekocht en die was voor een klein boompje al een paar honderd euro geloof ik. En die biedt voorlopig nog geen schaduw (is wel een hele mooie boom)

Als je schaduw wilt zou je ook naar een dakplataan kunnen kijken maar voordat die een beetje schaduw bieden ben je wel wat jaren verder.

1 like

Het hangt af van de soort, kwaliteit boom (ontwikkeld wortelgestel, of die al mooi in vorm gesnoeid is etc), hoe oud de boom is etc. Maar sowieso zijn bomen wel een grote aanschaf inderdaad. Ik heb afgelopen winter bomen gekocht en de japanse sierkers (kanzan) was rond de 500 euro voor een boom van 5 meter. De meerstammige krentenboom van 2,5 meter was ruim 900. Dat is ook de eyecatcher in de tuin (lang gezocht op de boom die precies goed was qua vorm en silhouet) dus die mocht wat kosten

2 likes

Ik heb in het voorjaar 2 enorme potten met bollen lasagne gehad, maar alles is al een poosje uitgebloeid. Kan ik ze nu ‘ontmantelen’ en de bollen bewaren voor vorig jaar? En hoe doe ik dat dan? Het blad en de stengels zijn nif wel groen, maar het geduld om te wachten tot het echt dor is heb ik niet, want ik wil de potten gebruiken voor mijn Dahlia’s…

3 likes

Ik was ook in de war maar het klopt geloof ik haha: “Bloembollen lasagne is een techniek waarbij je verschillende soorten bloembollen in lagen plant in één bloempot” . :’)

5 likes

Bollen met blad en al eruit halen en dan gewoon in de zon laten liggen, dan worden de bladeren vanzelf geel én kun je de potten meteen gebruiken!

2 likes

Haha ik snap de verwarring, maar is inderdaad een ‘techniek’ om verschillende soorten bloembollen in lagen in een pot te doen, waarna ze soort voor soort uitkomen

2 likes

Top, dank voor de tips, ga ik het zo doen! En idd, uit angst voor de autocorrect heb ik een spatie gezet tussen bollen en lasagne maar ik snap nu wel de verwarring, haha

Omg er zit een koolmeesje in een vogelhuisje in m’n tuin!!
Hij heeft net allemaal nestmateriaal meegenomen
Zo leuk dit :smiling_face_with_three_hearts:

19 likes

Ik heb zevenblad in mijn voortuin, en heb gekozen voor ‘uitputting’ om ervanaf te komen.
Dus ik knip gewoon elke keer het blad eraf.
Schijnt te werken.

Nou… ik raak er zelf eerder van uitgeput.
Zeker na wat regen staat er nog meer in dan daarvoor, wat een bende.

4 likes

Ahhh zo leuk, wij hebben dit jaar pimpelmeesjes in een kast en in een ander hoorde ik enorm veel gezoem. Ik denk dat het boomhommels zijn, die willen nog wel eens een nestkast inpikken. Zou er geen last van moeten hebben en in het najaar zijn ze weer weg, dus ik laat ze lekker.

2 likes

Ik heb het zo veel mogelijk weg gehaald en uitgegraven en ga het nu heel vol zetten met andere planten. Ellende is het.

Hoever heb je gegraven?

Ik overweeg het toch ook maar.
Misschien kunnen mijn hortensia’s weer terug als alles eruit is.

Las zelfs dat je de aarde zou moeten zeven omdat een inimini stukje wortel alweer funest kan zijn.

Ik vond haagwinde in de achtertuin ook niks, maar dit is echt hels.

1 like