(Moes)tuintopic (Deel 1)

Ja wat een ellendig spul is dat. Ik heb het in mn volkstuin en er is ook niet tegenop te werken. Ik heb er laatst roundup overheen gegooid, was er klaar mee. Hielp tegen de bestaande planten maar inmiddels alweer 10000 nieuwe planten.

Vorig jaar heb ik het zoveel mogelijk weggegraven, dat hielp wel even maar nu ataat het weer vol

1 like

Om hier toch even op terug te komen, als ik in mijn haast en onhandigheid toch bij sommige bollen het blad eraf heb getrokken, heeft het dan nog zin ze te bewaren?:grimacing:

Haha, dit heb ik ook gehad. Had ze er toen gewoon bijgelegd, zou het gewoon proberen!

2 likes

Wij hebben vorig jaar klavers tussen ons gras gezaaid en ik vind het zo leuk! Ook lekker zacht als je er over loopt. Ik heb het vooral gedaan om minder te moeten maaien, om het gras groener te houden tijdens droogte en om de biodiversiteit te verhogen.

36 likes

Supermooi! Heb je gewoon zaad eroverheen gestrooid? Of in de grond gestopt?

Eerst geverticuteerd want het gras was echt in heel slechte toestand, met veel onkruid. En dan klaver en graszaad gemengd en gestrooid.

2 likes

Bij mij zijn ze vorige week uitgevlogen, heb ze al twee keer in de tuin zien badderen.

Kreeg deze live stream van een nest op YouTube aanbevolen en wil heel graag een nest camera volgend jaar.

https://www.youtube.com/live/sr6LjT8zzC0?si=LQF3SF3vOuvd-nbm

1 like

Mijn planten doen het echt zoo goed op het balkon! Mijn moeder was helemaal jaloers, bij haar vreten de slakken alles op, maar daar heb ik gelukkig geen last van. Mijn cosmea bloeit al, mijn afrikaantjes schieten echt de lucht in, de petunia die eigenlijk vol in de wind staat bloeit als een malle en zelfs het kattenkruid dat ik verwaarloosd had (aka een half jaar geen water gegeven) leeft weer op.

Echt zo leuk om slechts in anderhalve week zo veel verschil te zien!

9 likes

Heb je foto’s van de cosmea? :star_struck:

2 likes

Hahah jazeker! Ok misschien is bloeien een groot woord, ik heb nu welgeteld 1 bloemetje

Zo was hij tien dagen geleden

En nu is dit het al:

god voel me helemaal mijn moeder hoor, foto’s maken van bloemen. Zal de volgende keer de ipad met klaphoesje erbij pakken.

17 likes

Naaaaaah, is mijn ananas tomaat opgevreten door een kut slak :sob:
Was al een mooi stevig plantje aan het worden.
Heb er echt de pest in

1 like

Vind het ook zo irritant. De plantjes die niet compleet verzuipen worden opgegeten.

Als slakken tomaten gaan eten is het wel heel erg…

2 likes

Het was geen slak maar de kat van de buren :face_with_symbols_over_mouth:
Tering beest, hoop dat ze aan de schijt gaat ervan

Ik heb sinds dit jaar een moestuin van 100m2, maar denk dat ik het misschien wat onderschat heb. Er is zo zo zoveel onkruid. En nu ga ik over een paar weken weer werken en ik weet nu eerlijk gezegd al niet eens waar ik moet beginnen. Het is nooit klaar. Het is op een complex dus ik kan misschien wel ruilen en een kleinere krijgen. Pff :sweat_smile: baal echt even (moet ook zeggen dat er veel door slakken opgegeten is dus ik ben even uit m’n hum). En als ik dan zie hoe het er bij anderen al bij staat en hoeveel oogst die al hebben?!

3 likes

Is het niet een idee om de tuin met iemand te delen? Heb je misschien vrienden of familie die het leuk lijken? 100 in je eentje is idd veel werk.

2 likes

Tot nu toe zijn mensen wel enthousiast dat ik er een heb, maar niet om serieus te helpen helaas! Merk toch dat iedereen heel druk is met werk, kinderen en eigen leven. Logisch ook haha. Vorig jaar had ik nog een grote moestuinbak en toen vond ik dat zo leuk dat ik groter wilde, maar nu denk ik: toen kostte het óók al veel tijd haha

Een oproep plaatsen binnen het complex dat je iemand zoekt misschien? Weet niet of er een centrale plek is waar dat kan (digitaal/fysiek)?

1 like

Oh herkenbaar! Ik heb ook 100m2 en je moet het echt goed bijhouden. Vergelijk ook niet met senioren die 100 per week in hun tuin zitten en elk sprietje onkruid meteen te lijf gaan met vanalles (het rook vandeweek ook enorm naar azijn bij een aantal tuinen :joy:). Ik krijg het nooit zo strak. In de zomer ga ik ongeveer 2 avonden per week onkruid wieden. Podcast aan en lekker tot een uur of 10 een beetje aanrommelen, heel ontspannend na een werkdag. Maar daar moet je wel tijd voor hebben. Kijk idd anders of je de tuin kan splitsen (er staat vast iemand op de wachtlijst die 50m2 wil) of ruilen. Een tuin is om plezier van te hebben, geen stress.

6 likes

Oh dankje voor de oppepper :heart: ja er zijn een paar pensionado’s en een paar mensen zonder werk die echt de geweldigste tuinen hebben, maar daar gaat ook elk seizoen voor honderden euro’s houtsnippers in haha. Opsplitsen is ook nog een goed idee. Hier moet je ook de paden rondom bijhouden dus dat is nog eens extra werk!

Qua wieden, doe jij gewoon schoffelen en dan de losse plukken eruit halen en weggooien/composteren? Ik heb heel veel van die soort graspollen maar die nemen ook nog es zoveel aarde mee als je die eruit haalt. Het komt denk ik ook dat de tuin nieuw is, dus ik kon geen voorbereidend werk doen waardoor er zo ziek veel onkruid is.