(Moes)tuintopic (Deel 1)

Thanks voor je reactie! Ik heb dezelfde situatie inderdaad, woon ook in een appartement en kan ook geen GFT inleveren. Ik heb nu een kleine emmer van 5 liter op het oog, mezelf kennende haak ik anders af omdat het te lang duurt allemaal :smile: Heb gelukkig veel planten op mijn balkon en binnen, en ook veel vrienden met groene vingers waar ik de compost aan kwijt zou kunnen als het toch te veel is! Ik ga het maar gewoon proberen denk ik :blush:

3 likes

Je zou ook aan een wormenhotel kunnen denken :slight_smile: dat heb ik en ben ik echt tevreden mee

1 like

Gisteren zijn er in onze tuin klinkers gelegd (paadje en klein terrasje), de rest van de grond is bewerkt voor beplanting en er is een (best wel flinke) krentenboom geplaatst. Ik ben zooo blij. Maar ook overweldigd, want ik heb voor het eerst een (kleine) tuin en er staat nog niets in (behalve die krentenboom). Ik weet niet waar te beginnen!

Ik ga denk ik in elk geval een biologisch akkerbloemmengsel kopen en we gaan hopelijk volgende week naar een lokale biologische kweker om wat dingen uit te zoeken. Ben heel benieuwd wat er gebeurt haha

8 likes

Als je vaste planten wil (die gaan niet ieder najaar dood) zou je ook kunnen kijken voor een pakket bij may and June. Zij hebben meerdere ontwerpen voor borders en geveltuinen met vaste planten (altijd zitten er een paar inheemse bij).

Ja ik voel ook veel verleiding om een pakket bij sprinklr te kopen maar m’n vriend wil liever zelf uitzoeken (en dat vind ik denk ik ook leuker, maar spannend).

1 like

Is ook leuk! En sprinklr ook. Als jullie zelf planten gaan uitzoeken is het wel slim om te denken in verschillende hoogtes en steeds zo’n drie tot vijf dezelfde planten te kopen die je bij elkaar zet met uitplanten. Anders heb je straks veel geld uitgegeven voor net niks en dat is jammer. Je kan wel alsnog een beetje afkijken van hoe zo’n border is opgebouwd bij sprinklr en may and June en hoeveel planten er bij elkaar staan etc.

1 like

Bij ons nieuwe huis is een tuincentrum vlak bij, maar dat is zo’n treurige winkel, kwaliteit is ook echt bagger. Ik was alvast benieuwd voor als ik in de herfst onze tuin ga aanpakken.
Het heeft er wel voor gezorgd dat ik toch bij Sprinklr geums heb besteld, die wil ik in onze borders hebben en zag dat die bij andere sites al niet meer leverbaar waren voor heel 2024.
Wel echt moeilijk om me in te houden, wil zo graag de tuin leuk gaan maken!

Ja dit wilde ik ook reageren @Mexi! Toen we ons huis kochten zat de betegelde tuin vol met heermoes. We hebben er toen aardig wat tegels uitgehaald en planten geplant en sinds dien werd het steeds minder. Nu zijn we 4 jaar later en zie ik het helemaal niet meer. Je hoeft geen speciale voeding etc. te gebruiken, het planten van planten doet de aarde opleven en herstelt de bodem.

Helaas helpt dat niet. Wij hadden toen we er 5 jaar geleden kwamen wonen ook een tegeltuin. 3 jaar terug alles vergroend, maar die rotplant groeit gewoon tussen onze planten door. Elk jaar weer.

3 likes

Cool dat je dat hebt! Ik heb daar ook naar gekeken maar voel me er niet helemaal goed bij omdat ik veganist ben en dus liever geen “gebruik” maak van dieren. Maar ik heb net een kleine bokashi emmer met alles erop en eraan gekocht via Marktplaats, dus ik ga dat proberen :blush: Ik zal over een paar weken wel een update geven mochten anderen het ook interessant vinden!

8 likes

Het gaat bij mij tot nu toe goed met de slakken. Alle eenjarigen laten ze met rust, alleen een paar aangevreten dahlias.

1 like

Al mijn zonnebloemen zijn opgevreten :rage: Ik had ze buiten gezet om af te harden, niks van over, gelukkig hebben ze de tomaatjes wel met rust gelaten.

2 likes

Mijn dahlia’s zijn eng vroeg de grond in gegaan maar hebben daardoor gelukkig een goede voorsprong! Ze hebben wel al mijn pompoenen opgegeten :sob:

2 likes

Ja de dahlia is geliefd onder de slakken. Ik had met Hemelvaart een kleine bloeiende dahlia gekocht, ik kijk er net naar en denk, wat stond er op die stokjes? :rofl:

2 likes

Ah balen! Voor mn zonnebloemen ben ik ook bang, ik heb ze gister uitgeplant maar het zijn rare dunne plantjes dus ik denk dat ze wel een prooi zijn voor de slakken.
Gelukkig kun je zonnebloemen goed opnieuw zaaien of direct zaaien

1 like

Ik heb echt al dertig zonnebloemen direct in de grond gezaaid en heb er geen een gezien die niet door een slak is neergehaald op het moment dat het kiemplantje bovenkwam :smiling_face_with_tear: Maar ik blijf voorzaaien en geef niet op. Ik MOET zonnebloemen dit jaar

3 likes

Echt om te janken toch?

Ik ga nog maar even wat voorzaaien idd, heb zoveel mooie soorten en geen zonnebloemen is wel heel sneu

Dit is mijn eerste jaar met een tuin. Mega blij mee. Afgelopen weken een hoop onkruid weggehaald en dit weekend bij de intratuin de eerste planten gehaald. Alleen erg geschrokken van hoe ontzettend duur het is als je je tuin volt wilt planten.

Daarom hard op zoek naar tips voor planten die goed gaan in de schaduw, niet te prijzig zijn en mooi uitvullen. Bonuspunten voor meerjarige planten :slight_smile:

9 likes

Vlinderstruik? Misschien kun je in je omgeving om stekken van planten vragen, scheelt ook al wat geld

4 likes

Probeer het vooral rustig aan te doen! Als je geduld hebt kun je veel kosten besparen. Meerjarige planten dijen vaak ieder jaar wat verder uit waardoor ze na verloop van tijd flink wat ruimte opvullen. Het ziet er dan de eerste jaren misschien wat kaal uit maar dat probleem lost zich vanzelf op. Het fijne van op de lange termijn tuinieren is dat je de vaste planten in je tuin zelf kunt stekken of scheuren

Een paar meerjarige planten die het bij mij goed doen in de schaduw: moerasspirea (een soort suikerspin), maagdenpalm, sneeuwbal, Zeeuws knoopje, (knikkend) nagelkruid

Je hebt nu al een hele mooie tuin dus je kunt eigenlijk niks fout doen

5 likes