Wat een heerlijk tuintje!
Voor planten zou ik persoonlijk weg blijven van het tuincentrum. Die dahlias zien er nu leuk uit maar kun je over een paar weken/maanden weggooien en dat is gewoon zonde van je geld, want echt goedkoop zijn ze ook niet. Planten zijn vaak ook behandeld met allerlei stoffen die insecten niet zo leuk vinden. Bij een kweker kosten de meeste planten rond 5 euro. Ze zijn vaak nog wat kleiner, maar dat komt in het komende jaar wel goed. Voor schaduw zou ik kiezen voor varens, digitalis (wel giftig), brunnera, spirea, herfstanemonen, Geranium macrorrhizum (ooievaarsbek), helleborus (bloeit in de winter), persicaria (ik vind de ‘rosea’ heel mooi), zeeuws knoopje, een gras zoals luzula nivea, heuchera en er in het najaar lekker veel bollen in stoppen die ook in de schaduw kunnen, zoals sneeuwklokjes. het is een investering maar daar ga je wel echt veel plezier van hebben. Kies dingen die opeenvolgend bloeien (dat niet alles in mei bloeit en je daarna een saaie tuin hebt) en vraag advies bij de kweker voor mooie plantcombinaties of koop een kant en klaar borderpakket bij bijv sprinklr of may & june. Als je de aanschaf niet in 1x kunt doen kun je ook kijken wat er in die pakketten zit en zelf in delen aanschaffen.