Na jaren proberen heb ik voor het eerst bloemkolen!!
Goeie! Ik zit in Rotterdam (Zuid).
De plantenhal op rdam zuid/rhoon heeft goedkope planten. Meestal goedkoop omdat ze nog jong zijn. Ik heb een aantal planten daarvan die nu al veel groter zijn dan toen ik ze kocht een paar maanden terug.
Iemand wel eens kragen van yogurtemmers gemaakt tegen de slakken?
Werkt dat een beetje?
Ik ga deze week gewoon een nieuwe ronde voorzaaien, mijn courgette en doperwten zijn helemaal kapot gegeten door de slakken. Voor de sperziebonen heb ik nog enige hoop.
Dat wordt op jacht gaan deze week en er eens een 500 uit de moestuin wegvangenā¦
Ja, mijn dahliaās waren bijna allemaal opgegeten. Toen allemaal kragen gemaakt van allerlei oude plastic potjes enzo en nu zijn ze zo groot en sterk gegroeid dat ze bestand zijn tegen slakken.
Het helpt wel wat, maar bij mān kolen kwamen ze alsnog. Ik had bij sommige wat van die kopertape erop geplakt dan helpt het wel top!
@Desalnietteplus @Koekhuisjes ik ga het op hoop van zege maar proberen. Het werkt vast beter dan niets.
Vanavond ook maar op pad om ze op te sporen.
Gelukkig heb ik nog een voorraad bonen in de kas voorgezaaid staan, de courgette zaai ik morgen opnieuw voor.
Hoe groeit bij jullie alles?
Voor mijn gevoel gaat de helft heel goed en de andere helft (bonen bijv.) lijkt erg achter te blijven?
Ik werd vandaag getipt over de Velt eco tuindagen die dit weekend zijn. Wilde ik vooral even delen hier want ik kon het ook niet maar vond het wel een leuk initiatief.
Ecologische tuinen die hierbij aangesloten zijn, zijn dan open voor publiek. Het is volgens mij een vlaamse organisatie maar in Nederland doen er ook een aantal tuinen mee.
Wellicht leuk voor inspiratie op te doen of wellicht tips te krijgen als er iets in je buurt is?
Nevermind, vannacht is alles weer opgevroten door de slakken. Merk dat het echt mijn lol in de (moes)tuin verpest.
Kun je niet over kleine plantjes een glas heen zetten als een soort kas? Of kruipen ze er dan onder door?
Dit waren plantjes van ruim 15 cm hoog, eigenlijk te groot voor een glazen potje. Ik dacht dat ze wel stevig genoeg waren. Maar blijkbaar dus nietā¦
Omg ik werd wakker van een droom over slakken en realiseerde me ineens dat ik mijn courgette en dahliapotten nog niet had binnengehaald. Net op tijd gedaan, heb er 1 afgeplukt maar toen ik daarna keek zag ik gewoon nog ZES slakken zitten op de plek waar mijn potten stonden.
Net 220 euro uitgegeven aan biologische plantjes. We gaan het zo neerzetten maar ik denk dat we niet eens 1/4e van de te vullen grond kunnen vullen
(en we hebben een kleine tuin). Duur man
ik denk dat we op de lege plekken voor nu een bloemzadenmengsel gaan strooien en dan kijken we in het najaar weer verder
Je kunt ook kijken of je stekjes kunt nemen van de planten die je nu hebt, of ze kunt vermeerderen door ze te scheuren in het na- of voorjaar, maar dat ligt eraan hoe groot ze dan zijn. Even googelen om te zien hoe dat moet.
Ohh I feel you, ik heb dit voorjaar mn tuin verbouwt en alle beplanting en bomen waren echt veel geld ![]()
Door dit topic heb ik gedroomd over naaktslakken die op mijn regelaarzen zaten en ik sr steeds af moest halen
En er zijn 2 dahlias opgemkomen en ik heb verderop naaktslakken gespot. Spannend!
Ik ga zometeen proberen sinaasappel schijfjes neer te leggen als lokaas. Dan blijven ze weg van mijn andere planten hopelijkā¦
Maar ik heb al wel de eerste frambozen gegeten uit de tuinš En tuinbonen en kapucijners gaan zo goed! Echt mn nieuwe favo plant met die paarse bloemen.
Ja mooi!!! Mijn peulen hebben ook mooie bloemen. Als het goed is heb ik ook nog bonen opkomen met fel rode bloemen en de eerste bloemen in de oost indische kers zitten er ook al. Echt feest!
Joepie er zitten mussen in mān krentenboom!
Ik wilde nog tippen dat je ook vaste planten kunt zaaien. Wel wat meer werk maar scheelt ook veel in prijs. Hier bijvoorbeeld een selectie: Vaste bloemzaden | MAY & JUNE