(Moes)tuintopic (Deel 1)

Ohh I feel you, ik heb dit voorjaar mn tuin verbouwt en alle beplanting en bomen waren echt veel geld :sweat_smile:

1 like

Door dit topic heb ik gedroomd over naaktslakken die op mijn regelaarzen zaten en ik sr steeds af moest halen

En er zijn 2 dahlias opgemkomen en ik heb verderop naaktslakken gespot. Spannend!

3 likes

Ik ga zometeen proberen sinaasappel schijfjes neer te leggen als lokaas. Dan blijven ze weg van mijn andere planten hopelijk…

Maar ik heb al wel de eerste frambozen gegeten uit de tuin🙌 En tuinbonen en kapucijners gaan zo goed! Echt mn nieuwe favo plant met die paarse bloemen.

14 likes

Ja mooi!!! Mijn peulen hebben ook mooie bloemen. Als het goed is heb ik ook nog bonen opkomen met fel rode bloemen en de eerste bloemen in de oost indische kers zitten er ook al. Echt feest!

1 like

Joepie er zitten mussen in m’n krentenboom!

3 likes

Ik wilde nog tippen dat je ook vaste planten kunt zaaien. Wel wat meer werk maar scheelt ook veel in prijs. Hier bijvoorbeeld een selectie: Vaste bloemzaden | MAY & JUNE

1 like

Daar komen ze weer aan hoor

25 likes

Is toch net of er een leger het land komt binnenvallen :joy:

15 likes

Haha ja, het verbaast me dat er nog planten in de tuin staan

Hoop voor je dat je daarmee niet extra slakken aantrekt :grimacing: en ze kunnen echt veel eten in 1 nacht, dus dan moet je wel veel sinaasappel neerleggen als je wilt dat ze daar genoeg aan hebben

Dank voor de marktplaats tip hier! Vanavond via Marktplaats deze hortensia van 20 jaar oud gescoord voor €30 van iemand die ging verhuizen :heart_eyes:

Samenvatting

26 likes

Zó voluptueus! Welke van de twee zijn deze? En slakken vinden ze niet interessant zo te zien?

2 likes

Wat een ellende zeg! Wel relatief veel huisjesslakken? Hier is de verhouding 1/10 zou ik zeggen.

Gisteravond heb ik uit de kas (!!!) 15 naaktslakken, drie huisjesslakken en een meikever gehaald. Daarna gelezen over de verwoestende schade die de larven van meikevers kunnen aanrichten en de moed is me daarna wel in de schoenen gezakt.

2 likes

@Venkel Ja er is dus blijkbaar één soort huisjesslak (segrijn? Denk ik) die wel planten eet en daar zit mijn hele tuin vol mee. Maar eerlijk gezegd zitten er nog veel meer naaktslakken hoor haha, die komen pas tevoorschijn als het echt donker wordt

Eergisteren snoeide ik de rode valeriaan terug en toen zag ik op veel blaadjes wel tien slakken bij elkaar zitten :grimacing:

Foto slak

Deze zat aan m’n ridderspoor te knagen

Ik haal op een goede avond denk ik 50 slakken uit de achtertuin en ongeveer 80 op een slechte avond, in de voortuin ga ik het niet eens proberen want daar merk ik niet veel van de schade en die is niet omheind dus daar zitten ze een uur later toch weer. In vorige jaren nam het aantal slakken best wel af als ik ze trouw iedere avond een eind verderop bracht maar dit jaar blijft het even erg

Hopelijk kun je ze een beetje uit de kas gaan weren! Het is echt niet leuk om al je werk in rook op te zien gaan

Wat een mooie!

1 like

Ik las dat slakken zo’n 3 meter per uur afleggen als het vochtig is. Dus ze komen vanzelf wel terug als je ze verder weg zet. En ik las dat de een pijnloze manier van het doden van slakken is door ze in te vriezen. Als ze daarna dood zijn kun je ze ergens weer op een plekje mikken als voer voor vogels en andere beestjes.

Mijn peulen zijn allemaal aangevreten maar 1 stekje heeft toch 2 peulen weten te vormen, eens bedenken welk culinaire hoogstandje ik hier mee ga maken. :laughing:

5 likes

Ooeeeew, alles begint nooit op te komen!
Ik was laat met zaaien dit jaar, maar heb toch goede hoop. De sla begint mooi op te komen, de bak met kruidenmix ook al.
Had even verwacht dat ze door alle regen zouden zijn verzopen :partying_face:

En er komt nog veel meer aan! De aardbeien gaan heel hard. (De witte rijpen in de zon.)

19 likes

Nou de volgende plaag is onderweg. Dat word de komende tijd bakjes leeggooien en opruimen

1 like

Wij hebben sinds dit jaar een nieuwe tuin (zijn verhuisd) en ik heb op twee plekken salvia geplant (van de kweker). De ene plek is gewoon in de bestaande border, de andere is op een plek waar eerst een fontein stond, dat heb ik allemaal weggehaald, beetje witzand afgegraven (niet eens heel diep) en gevuld met bemeste tuinaarde en compost. Het is echt een mega verschil hoe de plantjes het doen (beide plekken krijgen overigens even veel zon).

Bestaande border:

Nieuwe border:

Ik denk dat ik volgend voorjaar de hele tuin maar eens een flinke laag compost ga geven :ok_hand:t2:

12 likes