(Moes)tuintopic (Deel 1)

Doe nu, is ook goed tegen het verdampen van het water straks met heter weer. Hoef je niet mee te wachten en je kunt sowieso voeding geven in de vorm van biologische mest korrels. Stinkt wel de eerste dagen maar je tuin zal je dankbaar zijn!

1 like

Goede tip van de mestkorrels, dat ga ik zeker doen!

1 like

Damn die slakken-aaltjes zijn echt overal uitverkocht…

Echt blij met hoe deze goudsbloemen eruit zien :star_struck: heb een keer een andere soort gezaaid

27 likes

Op marktplaats kun je (vaak gratis) ook veel planten vinden van mensen die hun tuin omgooien. Die zijn al lekker groot en zo is je tuin sneller gevuld. Ik ben ook altijd minstens €150 verder bij het tuincentrum echt

1 like

Heb je dit toevallig al gedaan en is het mos weg? Ik had even de zoekfunctie gebruikt. We hebben veel groene aanslag en mos op de muur van het balkon. Sowieso betekent dat dat de muur vochtig is en dat is niet goed maar dat is door de VVE op de lange baan geschoven. Ik wil het mos en aanslag verwijderen en dan de half kale muur opnieuw verven zodat het er fatsoenlijker uit ziet. Maar met azijn lukt het niet.

Of zijn hier ook meer hardcore middeltjes voor? Ik hoef me met een balkonmuur geen zorgen te maken over plantjes.

2 likes

Ik ben met de onkruidbrander aan de slag gegaan haha, maar dat is niet zo’n goed idee op een balkon. Ik wil het nog wel doen omdat de tegels ook wat verkleurd zijn en de mos weer terug is, maar ik heb met dit weer geen zin om in de tuin te werken :sweat_smile:

https://www.ad.nl/wonen/onderhoudsarme-tuin-denk-eens-aan-planten-tussen-je-terrastegels~a8d83001/

Dit is zo slim! Echt jammer dat ik maar zo’n klein tuintje heb. Ik vind zo’n voetpad met allemaal onkruid ertussen ook heel leuk. Dat heb ik nu ook een soort van maar dan op een stukje van de gemeente waar het niet heel handig is want de tegels zijn normaal gelegd. Maar ugh zo geen zin in van dat hele taaie gras tussen de tegels weg te plukken. Ik zou willen dat de gemeente meer dit deed

7 likes

Wat een leuk idee en ook een superleuke website, die ga ik vaker lezen!

1 like

Ik ben mn tuin aan het afmaken en ik wil mijn containers uit het zicht. Ik heb allerlei opties bekeken en wil gaan voor een containerombouw/klikokast van hout. Maar ik heb geen flauw idee waar ik er een van goede kwaliteit kan kopen. Online vind ik prima, kan het zelf wel in elkaar zetten. Iemand een tip?

Ik heb zojuist 3 fruitbomen besteld via een initaitief van de provincie Overijssel: https://www.iedereeneenboom.nl/.

De provincie Overijssel, Landschap Overijssel en deelnemende gemeenten en regio’s delen komende winter bomen en bosplantsoenplanten uit tegen een vergoeding van 25% van de totale kosten (eigen bijdrage tussen €37,50 en €250,-). De rest wordt door de provincie en gemeente betaald.

De actie geldt voor iedereen die woont in het buitengebied van één van de deelnemende gemeenten, met een plek voor bomen en/of bosplantsoen in een klein landschapselement op het erf dat de lokale biodiversiteit en landschapsstructuur kan versterken.

misschien dat meer mensen hier interesse in hebben of dat andere gemeenten ook zoiets doen?

12 likes

In de winter heb ik een pindaslinger in de tuin gehangen en sindsdien komt deze kauw elke dag op bezoek, echt een gezellige vogel :smiling_face_with_three_hearts:

11 likes

Ik ben bezig met het aanplanten van een nieuwe border maar ik snap niet helemaal wat ik moet gebruiken als aarde en/of voeding. De basis die er al ligt is aarde maar ik moet het ±20cm ophogen. Nu heb je tuinaarde, bemeste tuinaarde, potgrond etc. en ik kan nergens vinden wat ik nu het beste kan gebruiken in welke hoeveelheden. Heeft een van jullie hier toevallig ervaring mee?

Volgens mij moet tuinaarde nog gemengd worden met gewone aarde, potgrond niet meer. Wij hebben vorig jaar de hele border opgehoogd met potgrond (en dit jaar nog een keer ivm inklinken) en onze planten doen het fantastisch dus ik zou potgrond doen! Wij hebben Fleurella van de Karwei gebruikt, is volgens mij de hele zomer 2+1 gratis.

2 likes

Ik heb destijds in mijn tuin bij het huis zakken moestuingrond erin gegooid en compost want ik wilde groenten kweken. Nu heb ik alleen nog bloemen want inmiddels is er een losse volkstuin. Als ik het opnieuw zou doen zou ik gewoon alleen compost van de Hornbach erin gooien denk ik. Ben ik heel tevreden over.
Je zou ook nog even kunnen kijken of het qua hoeveelheid interessant is om een bigbag te bestellen ergens. Je hebt toch snel meer nodig dan je denkt.

1 like

Jammer van de paprika maar dahlias zijn ook heel leuk! :joy:

Ik heb er dit jaar voor het eerst een op mijn balkon, ben benieuwd wat dat gaat worden. Hij groeit tot nu toe wel goed in ieder geval!

1 like

Ik moest laatst ook ophogen en kreeg in het tuincentrum het advies om gewone tuinaarde te bestellen, en dan potgrond of compost er doorheen te mengen op de plekken waar je planten plant. Als je een gat graaft voor een plant dan op de bodem eerst wat potgrond en vervolgens de plant erin.

2 likes

Dat ligt aan wat je grondsoort is. Is je grond klei of zand? Zie bijvoorbeeld:

Versus

Als je niet weet of je klei of zand hebt doe je dit:

Zure grond, klei, zand? Je bodem testen doe je zelf - Gardeners World.

2 likes

Alles wat ongewenst is er uit trekken en weggooien. Ik weet ook dat er mensen zijn die geloven dat onkruid niet bestaat maar weg met al dat ongewenste spul hoor. En lekker vol zetten met vaste beplanting zodat er geen ruimte meer is voor onkruid :slight_smile:

3 likes

Gewoon eruit trekken met wortel en al!

1 like