Ik zou even kijken bij de dille en kamille als je die in de buurt hebt, daar hebben ze kweekpoyjes, zaden en een moestuinkalender
Samen is dat misschien een leuk pakketje
Praktische dingen kun je nooit genoeg hebben. Vooral zaaitrays en potjes komen altijd van pas. Of een mooi informatief boek kan handig zijn.
Ik vind zelf zaadjes nooit zo leuk om te krijgen omdat mensen vaak dingen kiezen die ik al heb of geen interesse in heb om te verbouwen.
Een cadeaubon voor een lokaal tuincentrum oid is ook altijd fijn.
Ik zou voor de cadeaubon gaan, van bijv May & June of the farm dream (die zaaitrays zijn echt zo goed en duurzaam). Kweekpotjes alleen als het goede kwaliteit is. Ik kreeg in het begin wel eens van die troeperige kweekkasjes of potjes van dat hele dunne plastic cadeau en daar werd ik nooit zo blij van. De kwaliteit is niet zo goed en t gaat dus snel stuk.
Een boek of tuingereedschap is ook fijn
Hebben jullie een boekentip voor een beginnend tuinierder? Ik had ecologisch tuinieren gekocht en het is een heel mooi en informatief boek maar vind het niet zo praktisch voor mijn situatie. Ik heb voor het eerst een kleine (40m2) tuin op het noordoosten. Alles is natuurlijk op internet te vinden maar ik vind het prettig om in een boek te kunnen lezen hoe en wat. Bijvoorbeeld wat je in welke maand het beste kan doen, hoe je een roos of andere planten snoeit, dingen over de bodem - gewoon een basisboek over alles wat je als beginnend tuinierder moet leren. En het liefst een boek dat uit gaat van biologisch/ecologisch/duurzaam tuinieren. Oh en ik wil/heb graag een beetje een wilde tuin, mocht dat relevant zijn.
Wat een verademing om geen grijs beton in een nieuwbouwtuin te zien
heel leuk dat pad met klinkers zo.
Voor een goede basis vond ik
Lees dit boek en wordt toptuinierder
Een goed boek
Wat een heerlijke tuin!! Handboek voor een bloementuin van May & June, en vooral de boeken over tuinieren van de RHS. Daar staan echt goede basics in
Dankje! Ik ben er ook echt heel blij mee en trots op, nu al, terwijl er nog heel veel geplant moet worden en moet gaan groeien.
Echt zin om de tuin te zien groeien :))
Er zitten nu ook al allemaal bijen en vlinders en mussen in de tuin ![]()
En bedankt voor de tips @de rest!! Ik ga eens kijken welke ik ga aanschaffen
Ik zou zo graag eens vlierbessenjam willen maken (onze ‘struik’ is zes meter hoog) maar alle vogeltjes eten de besjes op voor ze überhaupt rijp zijn. Maar wel heel gezellig dat er zoveel op af komt, nu zitten er ook weer twintig musjes in de tuin.
Musjes zijn wel schattiger dan de duiven, die hier alle bomen met bessen hebben leeggeplukt. Misschien kun je gewoon in de omgeving vlierbessen plukken? Uit eigen tuin is natuurlijk extra pittoresk, maar ja nood breekt wet.
Vorig jaar had ik dezelfde boompjes, en die heb wel kunnen oogsten. Snap niet waarom ze dit nu hebben ontdekt ![]()
Maar, nog erger, ik zag net een dikke, vette rat door de tuin lopen. Was al blij dat hij wegrende toen hij mij zag, was dit jaar op reis en in een stad zaten ze overal bij het water en met zijn vijven uit een rioolputje en dan bleven ze je gewoon nieuwsgierig aanstaren als je langsliep.
Wij hebben om de moestuin een rattenprobleem en er is een verdelger geweest die aangaf dat als ze gewoon blijven zitten en niet meer bang van je zijn het echt al een plaag is en er waarschijnlijk tientallen/honderd zitten in een burcht onder de grond. Ze werpen natuurlijk iedere paar weken weer een nieuw nestje.
Bij ons blijven ze inderdaad gewoon zitten en gaan rustig verder met eten. Ze komen daar op het kippenvoer van iemand anders af. Hoop nog steeds dat het houden van dieren verboden wordt want de ratten hadden vorig jaar aan ál mijn pompoenen geknaagd ![]()
De verdelger heeft dus niet geholpen lees ik uit je verhaal? Wat deprimerend zeg
Dan klaag ik liever over slakken dan ratten, zo vies. Zou ook heel bang zijn dat ze in mijn huis zouden gaan zitten.
Zie je ook steeds meerdere? Ik heb dus net een rat gezien, een een halfjaar geleden ook, echt steeds eentje. Dus het voelt nog alsof het onder controle is.
Een paar kippen leken mij leuk om te hebben, maar ik wil ze a) niet afgeslacht door een rat in hun hok hebben liggen b) mijn tuin een verzamelplek wordt voor alle ratten uit de buurt.
Aaahw dit is echt schattig
Als je er naartoe loopt is de kans groot dat er meerdere zitten ja. Sommige schieten weg maar de meeste blijven gewoon zitten. De verdelger kon weinig doen want het is dweilen met de kraan open. Zolang de kippen daar zitten zullen de ratten blijven. De eigenaar van de kippen gooit wel steeds de gaten die ze graven dicht (maarja, die graven ze zo weer open) en houdt het voer in gesloten tonnen maar het helpt niet veel. Ik hoop nog steeds dat het bestuur van de vereniging een keer eist dat de kippen niet meer gehouden mogen worden.
Een andere oplossing was het aantrekken van roofvogels maar ik vraag me zelf af hoe effectief dat is aangezien de kippen zelf in een gesloten ren zitten. Hoe moeten die roofvogels de ratten dan echt actief vangen….
Weer 150 euro aan biologische plantjes gehaald
dit keer bij kas co in kortenhoef! https://kasenco.wordpress.com/ aanrader, heel veel verschillende planten en boompjes voor bijna allemaal 3,50 per stuk. 24/7 geopend omdat het zelfbediening is
Dit straks in de grond zetten en dan moeten we ook echt ff geduld hebben
Leuk! Hoe werkt dat dan, kun je gewoon zelf pakken en betalen?
Ja! Er staat een bankrekeningnummer en een qr code met een open betaalverzoek. Dus je rekent gewoon zelf uit wat je moet betalen en neemt het dan mee.
Als je het wel fijn vindt als je advies kan vragen oid zijn er op zaterdag geloof ik vrijwilligers aanwezig. En nu kwam er op een gegeven moment ook ergens iemand vandaan die vroeg of we hulp nodig hadden.
Oh wat goed zeg! Ik ga er eens langs, zoek nog wat mooie vaste planten voor op mn volkstuin