(Moes)tuintopic (Deel 1)

In Lisse is ook zoiets, maar dan kleinschaliger. Allemaal biologische tuinplantjes voor 1.75. Wordt vanuit iemands voortuin verkocht, ook met qr en zelf service

(Akervoorderlaan 1, voor wie in de buurt woont en interesse heeft)

7 likes

Heeft het nu nog zin om tomaten te zaaien denken jullie? In een bak dus kan evt naar binnen. Mijn cherrytomaten gaan het denk ik niet meer doen (amper bloemetjes en staan er verzopen bij), en heb net bij de aldi een tomatenzaaiset gekocht voor 75 cent :smile:

1 like

Op marktplaats vind je heel veel van dit soort dingen! Hier in de regio ook heel veel mensen die dit kweken en dan met een kraampje aan de weg verkopen. Als je zoekt op tuinplanten kom je die adresjes wel tegen!

Ik denk dat het te laat is, maar voor 75 cent is er geen man overboord als het niet meer lukt toch?

1 like

Mijn ervaring is dat de tomaten dan te laat komen en niet meer rijp worden, maar voor dat geld zou ii het idd proberen. Misschien wordt het nog heel (lang/laat) warm en heb je toch nog wat lekkere tomaten. In een pot zou je hem eventueel nog binnen kunnen zetten als de zomer voorbij is en toch nog tomaten krijgen.

2 likes

Ja doen!! En anders kan je van groene tomaten ook chutney maken. Edit; en je zou de tomaat kunnen toppen op een bepaald moment zodat er meer energie naar de vruchten gaat ipv de groei @vitaminwater

4 likes

Er zitten geen nadelen aan proberen dus gewoon doen! Ik zou m inderdaad dan na 2 trossen oid toppen zodat de energie naar de vruchten gaat.

Mijn tomaten staan dit jaar voor het eerst in een kas en niet normaal hoe hard die planten groeien :hushed: elke week kan ik wel weer een enorme zijtak wegsnoeien die ik gemist heb.

3 likes

Ja, of inmaken!

1 like

Wij zijn begin van het jaar verhuisd en hoewel de tuin absoluut geen prioriteit had, kon ik me toch niet inhouden wat dingen te veranderen. Alles is nu in bloei en ik word er zo blij van!

Hier stond eerst een soort fontein met stenen, alles weg gehaald, nu zie je o.a. zonnehoed, salvia nemorosa (net gesnoeid voor tweede bloei), dropplant (gezaaid), hazenstaartjes (gezaaid), inheemse geranium (gezaaid), phlox (gezaaid), muskuskaasjeskruid (gezaaid) en veldsalie (gezaaid, komen volgend jaar denk ik pas bloemen aan). In het midden een Meerstammige amelanchier van de lokale bomenkweker.

Rondom grote notenboom staan twee soorten achilea, geranium, ridderspoor, salvia nemorosa, kruipphlox, lamsoor (gezaaid), korenbloem (gezaaid).

De eerste dahlia is hier ook uit, alleen jammer dat het er eentje is die ik niet besteld had en de kleur heb ik ook niks mee… :see_no_evil:

26 likes

Slakkentip: goudsbloemen planten langs de randen van je moestuin.

Het is N=1 dus ik weet niet 100% zeker of het werkt: maar bij mijn ouders waren wel een paar slakken in de groentetuin, maar in vergelijking met andere mensen (en zelfs met andere jaren), waren het er heel weinig.

2 likes

Heeft iemand hier toevallig één van de tuinslangen van de Action? Is dat wat?

Kunnen niet zo goed tegen hoge druk, de gele van de Welkoop is beter

Wij hebben een notenboom in de tuin, maar hij ziet er heel zielig uit. Veel dode takken, weinig noten, weinig blad en de bladeren die er aan zitten zijn gelig/dor.

We wonen hier pas een half jaar maar zijn er wel achter dat de grond hier heel arm is (van nature door de zandgrond hier, maar misschien ook door weinig aandacht van de vorige bewoners). Is er nu nog iets wat ik kan doen? Compost of iets van vivimus is lastig omdat er veel andere planten omheen staan die nu bloeien. Ik heb nog wel mestkorrels liggen geloof ik. Of is er nu niets te doen? Ik was sowieso al van plan om in het voorjaar de hele tuin een dikke laag compost te geven.

Je kunt op een meter van de stam af wat mestkorrels strooien om hem bij te mesten.
Verder kun je vanaf oktober de dode takken er uit zagen, dat doet de boom vaak ook al goed.

Hoe vaak mesten jullie bij in de moestuin?
Merk dat ik daar nog erg mee worstel. Heb aan het begin van het seizoen compost toegevoegd aan alle bakken/stukken grond die ik gebruik.
Nu lijkt het uitgewerkt, maar wat gebruik ik dan?

2 likes

Zit er niet een ziekte in de boom? Of vorstschade door de late vorst?

1 like

Pff ik vond net een dikke kattendrol in mn moestuin en 2 omgeploegde vakken… iemand tips om katten te weren?

1 like

Ik heb veel gebruik gemaakt van BSI Hot Exit.
Het is een spray op basis van chilipeper.
Die spuit je op de randen van de bak bijvoorbeeld.
De poten raken hiervan licht geïrriteerd, maar net genoeg om hinderlijk te zijn.
Na een paar keer komen ze niet terug op die plek.

1 like

Bij mij zijn de goudsbloemen lekker opgepeuzeld :disappointed:

2 likes

Al mijn bloemen zijn aan het uitkomen of daar naartoe aan het werken en ik vertrek donderdag voor een maand op vakantie. Ook echt een bramenstruik vol die ik grotendeels zal mislopen.
Er is nu iedere dag wel een braam “rijp” en die mag m’n dochter dan plukken en dat vind ik zoo leuk.
Ik heb trouwens de dahlias nog verplaatst. 1 is helemaal prachtig in bloei en de ander is opgevreten door de slakken.

Welke bloem is dit?

12 likes

Ik ga dit proberen :+1:

1 like