(Moes)tuintopic (Deel 1)

Heeft iemand hier een tuin laten ontwerpen? Wij hebben een vrij grote stadstuin en wil maar niet lukken om het te krijgen zoals we voor ogen hebben.

Zat te kijken bij studio May & June, spreekt wel aan maar hoor graag ook ervaringen van anderen. (Hoeft niet met May & June te zijn)

1 like

In mijn stad is er vanuit de gemeente een gratis tuincoach die dat doet, misschien bij jou ook?

1 like

De tweede foto?
Lijkt me een dahlia

Nee de eerste! 2e is idd een dahlia

Lijkt voor mij op een calla? Maar ik weet het niet zeker

3 likes

Dan ga ik voor de calla lily

1 like

Net even gezocht maar helaas niet in onze gemeente.

1 like

Yess dankje, ook @mercurysummer. Vind 'm helemaal niet mooi helaas haha.

Een goed beplantingsplan maken is hardstikke moeilijk en er zijn maar weinig mensen die dat kunnen. Dus het is zeker de moeite waard om dat te laten doen voor je een tuin aanlegt. Als het goed gedaan wordt heb je ook een tuin die weinig onderhoud nodig heeft en jaarrond bloeit. Als je een kleiner budget hebt zou je eens kunnen kijken of een student van Tuin- en Landschapsinrichting je tuin wilt ontwerpen.

3 likes

Voor onze nieuwbouw-tuin wisten we ook niet echt wat we wilden en daarom zijn we bij een (bomen)kweker langs gegaan. Die had een grove schets gemaakt en deels op basis van onze input een beplantingsplan. Vervolgens hebben we daar ook alle planten en bomen besteld, dus voor het plan zelf hebben we niet hoeven te betalen. Het is nu 10 maanden geleden dat we alles in de grond gezet hebben en onze tuin is al best mooi vol en er komt nog steeds af en toe iets nieuws in bloei. We zijn er dus heel blij mee!

Onze buren hebben, zoals @Willy suggereert, een student ingeschakeld. Voor het ontwerp hebben ze €500 betaald en de student kon het ontwerp ook gebruiken voor z’n studie. Zij hadden er ook een licht- en bewateringsplan bij en zijn ook heel tevreden.

1 like

@Willy @Bailey ik ga eens op onderzoek uit.

Mocht iemand nog andere goede en/of minder goede ervaringen hebben, en die hier willen delen, graag!

Ik heb een kat en veel kattenburen! Wat mij het beste helpt is cacaodoppen strooien in de borders/vakken. De geur vinden ze niet prettig en ze laten dan de plekken rond planten met rust.
Cacaodoppen zijn wel giftig voor honden!

1 like

Ik heb een tuinplan laten maken en uitvoeren door een hovenier maar ik ben eigenlijk heel erg ontevreden, achteraf had ik zelf veel meer onderzoek moeten doen. Bijna alles bloeit tegelijk (niks in de herfst/winter), de planten zijn te dicht op elkaar gezet, vooraan staan hele hoge planten terwijl ik het zelf mooier vind als de hoogste planten achteraan staan (die hoge snoei ik na het bloeien zsm helemaal terug) etc. Ik schaam me tegenover de buren want het ziet er mega chaotisch uit :smiling_face_with_tear: Het was ook nog eens duur dus dat is extra zuur

Ik vind de stadstuinen van Atelier Terra wel heel mooi

3 likes

Herkenbaar. Hier ook hovenier, maar echt een ruk plantenplan. Ook te veel dicht op elkaar, vooral vroege bloeiers, planten die enorm overwoekeren. Beetje bij beetje zijn we het aan het aanpassen.

2 likes

Nou, dit sowieso… ik heb vorig jaar meerdere hoveniers ingeschakeld en had een heel duidelijk plan van wat ik wilde met de tuin. Geen een die luisterde en de meest rare schetsen/ideeen die ik kreeg. Met als toppunt eentje die een hele moderne tuin had uitgetekend met staal en modern hekwerk, terwijl ik een Engelse, romantische tuin met rondingen wilde. Uiteindelijk zelf gedaan met mijn vriend.

4 likes

Je kan ook kijken bij studio may and june.
Mooie beplantingsplannen kan je ook kopen met planten en al.

1 like

Ja! Ik kan Grondbeginselen enorm aanraden. Zij heeft van onze stadstuin iets gemaakt wat ik echt nooit had kunnen bedenken en het is echt fantastisch geworden. Toen we een paar jaar geleden in het huis kwamen wonen was het geld op (nieuwbouw) en hadden we gewoon goedkoop een tuin laten aanleggen maar echt een totale misser. Geen groen uitzicht uit huis, veel te veel steen, terras op de verkeerde plek, beplanting sloeg nergens op. Ik probeerde zelf wel wat (extra borders aanleggen, wat bomen planten) en heb ooit een beplantingsplan bij may & june gekocht, maarja dan blijf je toch geld uitgeven aan een tuin die in de basis gewoon niet goed is. Ik post hier liever geen fotos van mn tuin, maar in pb kan ik je mn insta wel doorgeven voor het proces & resultaat :slight_smile:

4 likes

Hoe zouden jullie dit doen:

Wij hebben nu voornamelijk nog een tegeltuin, komende 3,5 week heb ik vakantie dus kan ik mooi aan de slag. Ik ga o.a. starten met het uitgraven van de vijver, en aan de zijkant van de woning ga ik een smalle groenstrook maken met lavendel en volgend jaar stokrozen, althans dat is het plan. Onder de tegels ligt ongeveer 30 cm geel zand wat we gaan hergebruiken om terrassen te maken in de vijver, maar ik hou natuurlijk ook veel zwarte grond over. Zou dit nog geschikt zijn voor de groenstrook en een andere border die ik nog ga maken of kan ik het beter afvoeren en verse potgrond gebruiken? Lavendel kan sowieso op arme grond toch?

Ik heb ook enorm last van bladluis, ik heb nu alleen ook een invasie van lieveheersbeestjes. Die kunnen niet tegen alle bladluis op, en ik kan nu dus ook niet meer met Dreft sprayen want ik wil de lieveheersbeestjes niet doodmaken :sob:

Edit: volgens mij zijn dit de coconnetjes van de lieveheersbeestjes?

2 likes

Eerste muismeloenen kunnen plukken! Echt een aanrader, groeit makkelijk, slakken vreten het niet en ziet er gezellig uit.

En mn paksoi is doorgeschoten en de bijen zijn er gek op. Vanmiddag zaten er 8 tegelijk, de rest van de bloemen worden genegeerd haha.

17 likes