Nog een leuke boekentip
Hij schrijft ook die leuke handige columns in het AD. Tis al een ouder boek maar is nog steeds van toepassing
Nog een leuke boekentip
Hij schrijft ook die leuke handige columns in het AD. Tis al een ouder boek maar is nog steeds van toepassing
Ahh leuk! Ik heb ook muismeloenen, ben zo benieuwd of er al wat rijp is.
Sowieso kan ik echt niet wachten om naar mn tuin te gaan. Ik ben nu op vakantie en zou het liefst naar huis rijden om even in mn tuin te kijken
Mijn tuinboontjes komen op ![]()
Net als mijn bol komkommers. Alleen mijn ananas tomaat blijft een beetje achter
O tuinboontjes en wortel zijn net genoeg voor 1 persoon ![]()
Mijn vriend wilde in september op vakantie en ik zei al: Ja dagggg dan moet ik oogsten😂
Dit heb ik trouwens gedaan! Over 2 a 3 maanden gaan we opgraven. Heeeel benieuwd. Doe dan wel een update. Ik verwacht dat de bodem goed is maar we gaan het zien. Het was nog best een gegraaf joh pfff
Ik lees dat er wormpjes zitten in bramen die je langs de weg en in het bos plukt. Heeft iemand enig idee of dat op de moestuin ook is?
Volgens mij gaat dat om de vossenlintworm, verpspreid dus door de ontlasting van vossen, komt vooral voor in Zuid-Limburg en Oost-Groningen. Als je wild plukt niet onder de 1 meter en het fruit koken om alles te doden is dan wel verstandig.
In je eigen moestuin is die kans er dus niet snel voor de vossenlintworm, maar wormpjes, slakken en beestjes kunnen zeker rondkruipen in je moestuin, ik zou de bessen/bramen in zout water leggen, dat doodt vaak wormpjes, slakken en beestjes, die komen naar boven drijven, daarna wel goed afspoelen. Ook met sla enzo is dit goed om te doen.
Ik heb het zojuist in zout water gelegd, dankjewel voor je antwoord!
Mijn tuin is echt ontploft bij thuiskomst
vet veel grote bramen en tomaten, de wilde wingerd die langs de gevel groeit is bijna 1,5 meter gegroeid in 2,5 week
de tomaten in mn kas waren ook ontploft, ik heb scheuten van 70cm weggeknipt.
Ik ben echt bang om naar mn volkstuin te gaan, er zal vast veel bloeien maar ook kneiterveel onkruid staan
Had een tomatenplantje gekregen van mijn moeder en in de grond gezet… maar hij groeit zo hard! Hoe groot worden deze dingen? ![]()
Als ik de bramen uit mijn tuin in zout water laat weken komen er wel allerlei beestjes tevoorschijn. Maar ik spoel ze meestal gewoon af en eet ze dan op, in mijn rijtjeshuistuin zullen geen vossen rondlopen dus t zal wel met die beestjes.
Ik had het met een klein bakje geprobeerd en ik zag eigenlijk helemaal niks drijven! Ik geloof het nu wel denk ik. Ik kook/bak voornamelijk met de bramen en vries wat ik niet gebruik in dus alles zal toch wel doodgaan.
Oh een vriendin van me begon over het dieven van tomatenplanten? Maar na wat opgezocht te hebben. hoeft dat blijkbaar niet bij breedgroeiende soorten, zou die van mij zo’n soort zijn? Lijkt me we toch, volgens mij groeit 'ie vooral ook in de breedte? Wat denken jullie? ![]()
(ik heb er niet zo’n duidelijke foto van omdat het dus niet apart staat en je veel groen er omheen zit
)
Ik zou wel even dieven. Zo zorg je er voor dat de energie naar het rijpen van de tomaten gaat. En ook je plant ondersteunen door er een stok naast te zetten en je plant daar aan vast te maken. Tomatenplanten zijn niet heel sterk em ze groeien snel
Oh dat ga ik doen, dankjewel!
Die zijn er heel goed uit!
(Het zijn overigens wel snijbonen, maar misschien bedoel je met tuinbonen bonen uit de tuin?)
Ooo wat stom, ik roep tegen iedereen snijbonen maar schrijf tuinbonen ![]()
![]()
![]()
Ja, als ze verder indrogen worden ze nog dunner. Het lijken net de allerkleinste bladeren van de bloem.