(Moes)tuintopic (Deel 1)

Als je zelf kunt zorgen dat hij niet de lamp gaat overschaduwen, zullen ze niet zo streng zijn, denk ik?

1 like

Die takken worden echt heel snel hout, dus als je m voor de zekerheid wil verplaatsen zou ik niet te lang wachten.

1 like

Klink

Klinkt wel wel heel mooi! Is het een heel druk stukje weg? Anders zou je het er op kunnen gokken. Veel gemeenten zijn nu ook aan het inzetten op met groen kan me voorstellen dat je een kans hebt dat het mag blijven zitten dan.

2 likes

Mn volkstuin gaat weer helemaal los :smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts: de dahliaoogst is nog wel wat mager maar de rest maakt het helemaal goed

49 likes

Mijn eerste snijbonen kunnen oogsten :partying_face:
Hangt nog een 5e maar die is aangevreten door een spin. Dus die mag hem houden als snackje :joy:

14 likes

Mijn tomatenplant heeft ondertussen 25 babytomaatjes! Ben zo benieuwd! Heb sinds kort een tuin en wil volgend jaar denk ik wel echt een moestuinstukje maken :smiley: Ben al helemaal blij als ik 1 rijpe tomaat krijg :joy:

12 likes

Vanaf zondag start de nationale wespentelling weer!

Er zijn blijkbaar het hele jaarrond verschillende tuintellingen! Wist ik helemaal niet. Die eindejaars plantenjacht lijkt me ook wel leuk om te doen.

2 likes

Het eerste stuk van ons tuintje is klaar! Toen we hier kwamen wonen was de achtertuin helemaal betegeld en er lag een stuk kunstgras (dat ligt er nog steeds maar wordt het volgende project, een vijver). Op deze plek stond het houthok van ongeveer 1,25+2,50, die is verplaatst en moet nog afgebroken worden en te hergebruiken voor een vijver. Tegels gewipt, 30 cm diep geel zand weggespit en weer gevuld met potgrond, 2 keer een auto vol vooral insectvriendelijke planten gehaald en gister gevuld, ben er zó blij mee!

31 likes

Wat mooi! Ik wil ook tegels wippen en het zand weggraven. Heb jij gewoon zakken potgrond gekocht? Dan heb ik namelijk véél nodig (en dus veel slepen). Maar zo’n big bag is in verhouding duurder dus ook niet ideaal.

3 likes

Dank je! Ja, wij hebben ze bij de Karwei gehaald (3+1 gratis). Het is veel sjouwwerk (wij waren 16 zakken nodig) maar een bigbag is inderdaad veel duurder en je moet alles er alsnog uitspitten. Wij hebben dezelfde potgrond vorig jaar ook in de voortuin gebruikt en de planten doen het daar heel goed.

1 like

Tof! Ook leuk in het donker!
Waar zijn die lampjes van?

3 likes

Heb je iemand in je omgeving die een rijbewijs heeft om met een aanhanger te rijden? Dan is ergens grond halen best te doen. Ik betaal hier in de buurt 30 euro voor een kuub bemeste tuinaarde. Bigbags zijn inderdaad qua bezorgen best prijzig

3 likes

Dankjewel! Dan toch dit maar overwegen.

@itakepictures Een kleine aanhanger kan met elk rijbewijs dus dat kan ik zelf, alleen ken ik niemand met een aanhanger (dus huurkosten) en mijn achtertuin is met een poort achterom dus daar kan geen auto komen. Want je bedoelt in een aanhanger gestort denk ik? Dus dan kan ik het niet naar de tuin krijgen… Anders was dat wel een optie geweest!

1 like

Dan kun je toch gewoon met een kruiwagen de boel naar de tuin krijgen?

1 like

@Virago ja dit dus haha. Ik kan zelf ook geen auto in mn tuin kwijt en een bigbag leveren ze ook niet in je tuin (bij mij niet althans, daar kon de vrachtwagen niet bij). Ik heb het zelf vanaf de aanhanger in een kruiwagen geschept en die in de tuin leeg gestort. Er gaat al snel veeeeel grond in een tuin, voor een simpele border van 2x1 meterx50cm hoog zit je al aan een kuub.

1 like

Dank je! Die aan het vogelhuisje van de Intratuin, de rest van de Karwei. De doorzichtige zijn van glas dus zouden ook lang mee moeten gaan!

1 like

Ja dat kan, maar dan ben je wel nog steeds veel aan het slepen en dan heb je wel een kruiwagen nodig (die ik niet heb en daarna ook nooit meer ga gebruiken aangezien mijn tuin klein is).

En @itakepictures Ah oké, ik dacht dat de auto bij jou wel bij de tuin kon! Dan kun je de aanhanger leegstorten in je tuin. Maar een aanhanger huren én kruiwagen kopen maakt het uiteindelijk duurder dan net als @PrincessPeach gewoon veel zakken kopen en een paar keer heen en weer lopen. Dus dan is dat net zo handig denk ik!

1 like

Nieuwe post want ik ben wel benieuwd of mensen dit eens gedaan hebben met cement (en dan op een speciekuip, is mijn idee):

Klik voor uitleg op website

Of dit:

Of dit:
cc818ecd6ad63afdfe5fda26dd27ab83

Zo ja, is het mooi geworden? Ik heb ronde speciekuipen voor boompjes etc maar die dingen zijn natuurlijk niet mooi. Of iemand anders nog ideeën?

Maar wat was je dan van plan met het zand dat je gaat uitgraven? Die aanhanger ga je hoe dan ook nodig hebben en dat zand moet je ook uit de tuin verplaatsen?

Zou zelf hier ook geen kruiwagen voor kopen, maar vragen of bekenden/buren er eentje hebben die je kunt lenen.

1 like

Ik heb van een grindtuin van 5 bij 7 een tuin met alleen maar planten gemaakt en als ik eraan denk ben ik alweer moe haha. Ik heb eerst contact gelegd met iemand die de tuin af kon graven, hij bracht me in contact met iemand die goede grond kon leveren. Uiteindelijk hebben we zelf de tuin afgegraven, het grind en de oude grond op laten halen en de goede grond recht voor het huis laten storten. Daarna alles inderdaad met een kruiwagen naar de tuin gebracht. Het wordt hoe dan ook zwaar vrees ik :grimacing:

3 likes