Ooh rudbeckia’s (die 5e van boven links) en ooievaarsbek (7e van boven links) zijn zo leuk ![]()
We zijn er nog niet er er ligt her en der nog wat zooi in de tuin, maar ik moet echt al even de before & after tot zo ver delen na al het zwoegen afgelopen weken. Zó blij mee🥰
Wat een transformatie! Heel goed gedaan! Zoveel gezelliger nu.
Het valt me ineens op dat mijn sering lijkt te schimmelen? Is dit normaal? Ik woon hier net een paar maanden dus geen idee of dit okee is of dat ik als een malle moet gaan snoeien ofzo. Sowieso: moet ik ‘m uberhaupt snoeien? Hij is huuuuuge. Ik had er net ook een lading passiebloem uitgehaald van de buurvrouw ![]()
Zijn die vruchten eetbaar? ![]()
Dat laatste vroeg ik me ook af! Ik heb ook over de hele schutting een passiebloem groeien van de buurvrouw ![]()
Bij mij zijn de vruchten nu ook oranje, maar ze zijn heel zacht dus lijkt me niet eetbaar
Ja eetbaar, maar niet persé heel smaakvol. Pas als ze zacht en oranje zijn zijn ze goed.
Qua snoeien denk ik dat dat sowieso wel een goed idee is. Hij heeft zo te zien ook veel scheuten bij de stam die weg kunnen. Ik zou dat zelf door een hovenier laten doen.
Misschien leuk om wat mooie soorten bollen te delen om inspiratie op te doen? Het is tijd om ze weer aan te schaffen
Dit is echt mijn favo narcis, zo mooi zijn ze: Biologische Narcissus 'Replete' bij De Warande kopen - De Warande - Sterkebollen.nl
Deze kleine iris vind ik heel mooi in een pot, prachtige kleuren: Iris 'Katharine Hodgkin' kopen - De Warande - Sterkebollen.nl
Tulp charming lady en charming beauty zijn mn favo’s. Tulp Charming Lady van Peter Nyssen bloembollen en planten en Tulp 'Charming Beauty' | (Biologische) bloembollen | MAY & JUNE
En verona, die geurt als een van de weinige tulpen (beetje citrus, heel lekker): Tulp Verona
En deze kievitsbloem ben ik ook gek op: Fritillaria Meleagris
Nog een paar bijzondere die ik heb besteld of nog ga bestellen zijn:
Galanthus pilcatus hippolyta (dubbelboemig sneeuwklokje)
nectaroscordum siculum bulgaricum (bulgaarse ui)
allium obliquum
en de Narcissus Tahiti
Nee, enkel bestellen. De leveringen zijn bij sommige aanbieders ook pas in oktober/november, ook om te voorkomen dat mensen ze nu al gaan poten.
Leuk! Ik overweeg een mix te kopen die zich verwilderd bij Sprinklr, maar die is behoorlijk aan de prijs en eigenlijk teveel voor mijn tuin, dus misschien moet ik meer moeite doen en het zelf samenstellen…
Heeft cruydthoek niet ook zoiets?
Edit : oh nee denk 't niet
Leuk dat jullie aan de slag gaan met bloembollen! Ik heb hier een vraag over. Beetje dom misschien:rofl:. Maar: Als ik bloembollen plant en deze zijn dan uitgebloeid voor de zomer, dan kan ik niet iets nieuws planten erboven op, toch? Zoals eenjarige bloeiers. Dan gaan die wortels toch die bloembollen lastig vallen? Ja, sorry heel dom en stom verwoord maar het was een lange dag:rofl:
Kan je zoiets dan uitgraven, bewaren en in het najaar weer terugstoppen? Ik vind het namelijk jammer als een gedeelte van de tuin de hele zomer braak ligt omdat er bloembollen verstopt zitten.
Je kan gewoon lagen planten. Dus eerst bollen en vaste planten er boven op.
Eenjarige zou ik lekker laten aan je overgrootoma ![]()
Groeien ze dan niet door elkaar heen? De meeste vaste planten die ik heb beginnen ook flink te worden in het voorjaar.
Ik heb in mijn volkstuin in de vakken waar eenjarigen staan ook bollen. Als ik de eenjaren in mei uitplant doe ik dat gewoon een beetje om de bollen heen, de plantenresten van narcissen en tulpen zie je dan nog duidelijk dus je weet precies waar ze staan. Heb ook niet het idee dat het elkaar in de weg zit.
Ja ik heb het wel over voorjaarsbollen zoals krokus, narcis, tulp. Dat bloeit allemaal ruim voor de vaste planten komen. Gladiolen en Dahlia’s is een ander verhaal
Ik zag net ook een filmpje van een bollenlasagne! Dus je kunt meerdere lagen bollen planten. Waren wel ook eenjarigen voor het voorjaar idd, maar daarna werden er viooltjes op gedaan.
Bollenlasagne (leuk woord) heb ik dit jaar ook voor het eerst gedaan! Beviel me heel goed, zo goed dat ik binnenkort het voor de tweede keer wil proberen.
Alle bolletjes uit de pot heb ik na het bloeien voor ons huis gepland. Hopelijk komen die van het voorjaar gewoon weer op ![]()
Net witte narcissen bollen gehaald. Wilde die erg graag hebben voor in de tuin.
Kreeg voor mijn verjaardag een kas voor mijn moestuin. Volgend jaar kan ik die lekker gebruiken voor het voorzaaien van mijn kruiden en tomaten ![]()