Aldus plantnet
Love plantnet voor dit soort dingen 

Zo fijn die regen! Maar ik vind echt steeds meer en meer luizen op mijn planten… heb maar lieveheersbeestjes besteld. Zag ook kleine vliegjes op mijn tomatenplantjes… het is wat he. Een keer geen slakken maar het is natuurlijk altijd wel iets 
Jaaaa ik ook! Verdorie. Ik heb allemaal nog jonge plantjes en sta er nu iedere 2 dagen koud water met wat afwasmiddel op te sprayen. Ik hoop dat de regen ze het leven heel zwaar maakt 
Ik ben zo blij met mijn aardbeien plantjes 
Al het derde jaar en het worden er steeds meer. Ik had even geteld en er hangen in totaal 230+ aan
Wauw! Wat goed! Ik heb een paar aardbeitjes van mijne geoogst maar ik vond ze eigenlijk niet zo lekker (of niet rijp genoeg… of al bijna bruinig maar nog met weinig smaak). Mmmmm.
Oh en ik heb deze ergens anders ook al gespamd maar misschien ook leuk voor hier, ik heb een video gemaakt met een jaar in de tuin:
Hoop deze zomer weer een hoop meer aan de tuin te kunnen doen 
mensen die ik ken hebben die al een jaar of 5-10 en ziet er prima uit nog, denk wel dat ie daar niet de hele dag in de volle zon hangt maar hij is gewoon nog grijs met gele gieter. Vind hem zelf ook mooi idd!
Een tip: ik heb vorige week online plantjes gekocht bij zorgkwekerij smaak. Een leuk relatief klein assortiment (kruiden, inheems, fruit) door een bedrijf wat plantjes kweekt zonder bestrijdingsmiddelen en met mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. De plantjes zien er goed uit (flinke wortels maar verwacht geen plantjes zoals bij het tuincentrum) en zijn netjes verzonden.
Heeft een van jullie spinazie in de tuin staan? Lijkt dat hier op? Het zou struikbasilicum moeten zijn van makkelijke moestuin, maar het heeft totaal geen geur!
Ik heb je foto even door mijn plantenapp gegooid en daar geeft hij inderdaad spinazie aan!
Lijkt op Nieuw-Zeelandse spinazie!
Pfff sinds de regen zit mn tuin weer vol naaktslakken. Mn zonnebloemen en sierkalebassen zijn doelwit. De rest zit in potten en in een kweekbak er daar blijven ze gelukkig vanaf.
Weet niet meer of ik dat hier las of op insta heb gezien, maar leg nu plakjes komkommer rond de planten die ik wil beschermen en kijk een aantal keer per dag of die er nog liggen. De naaktslakken gaan eerst voor de komkommers en daarna pas voor de plantjes en zo kan je heel makkelijk heeel veel naaktslakken verwijderen.
Ik gooi ze in de gft bak, weet niet zo goed wat ik er anders mee moet doen? Hierin zit nu eigenlijk alleen konijnen poep+houtkorrels dus niet echt voedsel voor ze volgens mij
Thanks en @Zoeva Dan ga ik het morgen proeven, vond het zo vreemd dat het geen basilicum geur had. Ga het maar opnieuw zaaien
Weet iemand toevallig hoe het zit met niet-biologische heesters/boompjes en niet-biologische zaden, in termen van schadelijk voor de biodiversiteit? Wij hebben eigenlijk al onze planten en zaden biologisch gekocht, met uitzondering van onze grote krentenboom en we hebben ons laatst laten verleiden tot het kopen van een boerenjasmijn en nog een klein krentenboompje (1m hoog) bij de intratuin (zo stom, ene moment werd ik doodongelukkig van al die mensen die daar vrolijk hun geraniums aan het kopen, andere moment kochten wij dus die twee heesters  ).
).
En verder heb ik het afgelopen jaar ook wat bloemzaadjes gekregen van mensen waar niet op staat dat ze biologisch zijn. Ik vraag mij dus hoe het dan zit met schadelijkheid van pesticiden etc, heb ze om die reden ook nog niet gebruikt.
Bij het kopen van viooltjes oid bij de intratuin die bespoten zijn en waar de bijen direct op gaan zitten snap ik dat dat direct effect heeft op die bijen (en andere insecten), maar dat krentenboompje bijvoorbeeld gaat pas volgend jaar weer bloesem krijgen, zitten er dan toch gewoon pesticiden “in” die boom? En in die zaadjes van bloemen?
Ik ga binnenkort wel ff een deel dive doen op het internet, maar dacht dat er hier misschien wel iemand al wat over wist!
Volgens mij is bij een boom of grote struik die na 3 tot 5 jaar vrij van pesticiden. Bij een vlinderstruik adviseren ze bijvoorbeeld om de bloemen er het eerste jaar af te knippen. Intratuin is wel een voorloper op hoeveelheid bespoten, stond laatst een leuk stuk over in de Volkskrant.
https://www.volkskrant.nl/binnenland/van-gifspuit-naar-lieveheersbeestjes-het-tuincentrum-wordt-steeds-duurzamer~b8c71019/
Dus hopelijk vallen je heesters mee.
Komen de gekregen zaden uit mensen hun eigen tuin? Als zij de zaden zelf geoogst hebben en hun planten niet bespuiten kan je er vanuit gaan dat dat ook wel goed zit.
Verder koop ik ook zaden bij Vreekens, zij zeggen dat die onbespoten zijn maar ze hebben geen keurmerk. Ik vind het ook maar onduidelijk.
En m’n vader kwam laatst met lupine zaadjes en die heb ik toen toch in de grond gestoken terwijl die volgens mij niet uit een bio mix kwamen.
Bij bollen is volgens mij na 2 of 3 keer bloeien het gif eraf.
Mijn moestuinbakken doen het zó goed dit jaar! Vrijwel alles is vanuit zaad en direct in de grond gezaaid. Vorige jaren had ik een stadsmoestuin en dat ging zoveel moeizamer.
En ja alles staat heel dicht op elkaar, normaal geef ik het meer ruimte maar wilde kijken hoe uit zou uitpakken (vooralsnog prima).
Wauw, wat groeit het al goed! Wat zijn de planten links op de derde foto?
Clematis Hagley Hybrid of Clematis Montana Rubens mischien voor een klimplant in de schaduw. Ik vind zelf de clematis altijd prachtig met alle bloemen. Bij mij hangt deze bijna de hele dag in de schaduw.
Mijn lieveheersbeestjes komen vandaag maar ben misschien toch te vlug geweest: zag ineens dat de luizen in mijn voortuin al bijna weg zijn en er flink wordt gesmikkeld door lieveheersbeestjeslarven.  de natuur
 de natuur
Mijn bak met bietjes, snijbiet en rucola is ook ontploft. Had er wat eetbare bloemen bij gedaan maar het wordt nu iets teveel  De bietjes gaan ook ineens hard!
 De bietjes gaan ook ineens hard!
Edit: mijn larven zijn er! Maar ik lees dat je met regen moet wachten… nou gaat het vanavond weer regenen en de komende dagen ook. Vrijdag wordt het prachtig weer, maar lijkt me een beetje lang om ze zo lang in het zakje te laten :’( Heeft iemand hier ervaring mee? Er staat 24u wachten maar dan is het ook gewoon regenachtig met veel wind 
Wij hebben het plan om onze tuin volledig op de kop te gooien, maar ik zoek inspiratie voor borders, tegels, inrichting, aanplanting en verlichting.
Nu heb ik oa. Appeltern, Vlinderhof en Tuinbeurs op mijn lijstje staan om inspiratie op te doen. Maar misschien weten jullie nog meer tuinen?
Dus waar moet ik zijn om voorbeeld tuinen te zien? 
Je kan ook een wandeling maken over volkstuinencomplexen. Dat is wat minder gestyled maar wel leuk voor inspiratie. Staan alleen geen kaartjes bij wat wat is! Bij de Westergasfabriek en Natuurlijke Levenskracht in Amsterdam kan je over het park wandelen.