Ohh clematis, goeie! Groeit ie ook een beetje snel?
In de bak links zitten eetbare bloemen (zaden mengsel van dille&kamille) en daarnaast radijsjes.

Ohh clematis, goeie! Groeit ie ook een beetje snel?
In de bak links zitten eetbare bloemen (zaden mengsel van dille&kamille) en daarnaast radijsjes.
Mn courgettes krijgen al bloemen! Love it.
In ons geveltuintje begint het groot kaasjeskruid (wat ik vorig jaar had gezaaid en wat dit jaar spontaan weer is opgekomen) ook te bloeien. Super mooie paarse bloemen.
Ik zou ook veel in de omgeving gaan wandelen waar je woont. Dan kan je goed zien welke planten en bloemen werken in de buurt. En ik ben elke keer weer verrast hoeveel mooie en leuke tuinen mensen hebben. Ook veel niet hoor maar ik heb toch vaak zoiets van oh wat leuk en oh deze tuin is echt het hele jaar door mooi, wat een leuke bloemen en die beeldjes cuteee. Als je ziet dat iemand in de tuin bezig is willen ze je ook wel eens wat vertellen over de planten enzo. Zo heeft mijn moeder ook wel eens stekjes geruild.
Iemand in mijn straat had prachtige grote roze papaver staan in de voortuin. Vandaag aangesproken en heb een paar uitgebloeide bollen mogen afknippen, ben er helemaal blij mee. Nu even goed laten drogen en dan kan ik er hopelijk volgend jaar in mijn eigen voortuin van genieten. Mijn achtertuin heeft een explosie aan klaprozen gekregen na zaadjes uit te zaaien vorig jaar.
Vind het ook altijd leuk om in de zadenbieb te neuzen, die zit hier in een lokale winkel. Mag je zaadjes ālenenā en het idee is dan dat je zaden uit jou tuin weer inlevert voor de bieb. Heb 2 jaar geleden stokroos zaadjes geleend en ik krijg nu voor het eerst bloemen ervan.
Die mannelijke eerste bloemen kan je het beste weghalen, dan heeft t plantje zelf wat meer energie over om goed te groeien. Je kan ze weer vullen met mozzarella en dan met een beslagje frituren 
Jaaaa dat is zo lekker!!!
Ik heb echt een kas VOL met plantjes die dolgraag naar buiten willen, maar nog geen plek om ze uit te planten (op de plek van mn pluktuin lagen tegels en nu ligt er nog zand dat afgegraven moet worden). Hopelijk kom ik er de komende dagen aan toe want ik wil mn kas leeg om daar ook weer ruimte te hebben voor mn tomaten etc.
Heeft er hier iemand een klein vijvertje/kikkerpondje? Ik wil echt iets kleins (een meter klein denk ik) dus meer ook een waterplekje voor insecten en vogeltjes. Ik wil het wel uitgraven in de tuin, maar misschien hebben jullie nog tips om wat te gebruiken. Ik zie vijverfolie bijv. Ik vind zoān ākant en klareā bak wel vrij prijzig (en eigenlijk ook nog groot). Hebben jullie tips met vijverfolie? 
Gewoon een speciekuip ingraven? Mān zus heeft ook gewoon een emmer ingegraven en ziet er hartstikke leuk uit. Helpt als je van die grote keien eromheen legt dan zie je die plastic rand niet zo.
Op ons moestuoncomplex heeft iemand een ānatuurlijkeā vijver gemaakt. Eigenlijk dus gewoon een gat afgegraven tot onder grondwaterniveau en daaromheen plantjes geplant. Voordeel: goedkoop, makkelijk. Nadeel: hij staat tijdens dit soort weken helemaal droog. Vorig jaar stond hij door het natte weer daarentegen de hele tijd helemaal vol.
Ik heb ook hele leuke diyās gezien met vogelbadjes en kiezels erin zodat insecten kunnen drinken, maar dat is wel heel anders misschien.
Ja maar ik heb wel begrepen dat je er dan een plateau in moet maken zodat egels enzo er wel uit kunnen als ze er in vallen⦠dus ik wil er niet zomaar een emmer o.i.d. in graven  Of iemand moet nog een goede tip hebben om zoiets zelf te maken, een trappetje van bakstenen ofzo?
 Of iemand moet nog een goede tip hebben om zoiets zelf te maken, een trappetje van bakstenen ofzo?
Gewoon zoān houten eendentrapje zoals je in het park ook wel eens ziet? Hier staan tips om er heel eenvoudig eentje te maken:
Yes dank voor de tips allen! Ik ga nog even bedenken wat ik uiteindelijk precies ga doen maar to be continued 
Ben ik weer. Jullie hebben vast tips! Na heeeel veel werk heb ik dat kleine tegeltje er uit gekregen (hij vastgeschroefd, er zat daar ooit een uitbouw  ) omdat ik er een border wil maken. Maarrrr wat ik even vergeten was maar wel wist is dat het muurtje óp de grindtegels staat (muurtje is denk ik ook nog resultaat van de vroegere uitbouw.
) omdat ik er een border wil maken. Maarrrr wat ik even vergeten was maar wel wist is dat het muurtje óp de grindtegels staat (muurtje is denk ik ook nog resultaat van de vroegere uitbouw.
Ik kreeg al als tip dat ik de tegels met een hakhamer kon kapotbikken, maar dat vind ik best prijzig om te huren (en wat spannend haha) voor een paar tegels. Ik kan er natuurlijk ook een hoge border van maken/een bak, maar wil er wel rozen in zetten. Moeten die het beste in de volle grond?
Het insectenleven in mijn tuin vind ik zo interessant, hĆØ. We komen regelmatig een nestje babyspinnen tegen, die zitten heel schattig ienimini met zān allen in een nest:
En nu ontdekte ik spinselmotten in de appelboom. Dat zijn rupsen van nachtvlinders die met zān allen in ƩƩn boom of struik gaan zitten en die helemaal leegvreten. Ze spinnen samen een web om zichzelf en de bladeren ter bescherming tegen vogels etc, vandaar hun naam. Zulke pakketjes zitten nu in onze boom:
Op zān ergst wordt het dan zo, fascinerend:
Ze zitten bij ons in een jonge appelboom. Bomen gaan er niet dood aan, maar de oogst gaat wel verloren. Ik verwacht toch nog geen oogst dus ik laat ze zitten. Hoop dat er straks dan ook poppen in de boom te zien zijn!
Ik had dus 30 van die lieveheersbeestlarven uitgezet, maar ik was bang dat ik het niet āgoedā had gedaan, ik telde nog maar iets van 10 larven en ze aten ook niet echt  dus op een ochtend dat besloten nog 50 larven te bestellen, letterlijk die middag ineens VEEL minder bladluis
 dus op een ochtend dat besloten nog 50 larven te bestellen, letterlijk die middag ineens VEEL minder bladluis  en nu zijn ze thriving die larven!!! Bijna geen bladluizen op mān main roos meer te zien en die larven zijn ook GROOT geworden.
 en nu zijn ze thriving die larven!!! Bijna geen bladluizen op mān main roos meer te zien en die larven zijn ook GROOT geworden.
Mān nieuwe bestelling komt pas dinsdag denk ik. Ik denk dat ik er dan iets van 10 nog ga uitzetten bij de roos waar ze nu niet echt zitten, en dan de rest naar mān moeder brengen want zij heeft ook veel last van bladluis. En ik was weer te ongeduldig blijkbaar.
Waar heb jij ze besteld?
Rood met zwarte stippen punt nl
Ik heb ook zoān nestje spinnen gehad! Google zei dat het kruisspinnen zijn.
Wanneer heb jij ze āuitgezetā? Want ik heb het anderhalve week geleden gedaan maar ik zie ze niet meer haha, heb ze ook wel in een deel met veel bodembedekking gedaan maar alsnog. De bladluis is thriving.