(Moes)tuintopic (Deel 1)

Hier heb je een overzicht van biologische kwekers, dan hoef je niet meer langs de intratuin! Boor de Groningers; Foltz is echt mijn favoriet

10 likes

Ik heb van die doorzichtige vogelvoerhuisjes aan mijn raam gehangen. Precies op hoogte dat eekhoorns erbij kunnen. Nu zie ik ze echt zo vaak over de vensterbank rennen en nootjes eten. Echt een aanrader!

6 likes

Ohh dat is een leuk idee! Hangt het dan vlak boven de vensterbank?

1 like

Jaa daar ben ik nu voor het 2e jaar geweest, hele fijne plek! En alles doet het ook zo goed!

2 likes

Eekhoorns!! Wat een droom zeg :heart_eyes: Een totaal onbereikbare droom waar ik woon haha

Ik wist dit niet! Misschien domme vraag maar hoe zit dat dan met vaste planten? Als die opnieuw bloeien in het erop volgende jaar, zijn de bloemen dan weer ‘vers’?

1 like

Daar is geen eenduidig antwoord op.

Ja als ze op de vensterbank staan kunnen ze er bij, soms kruipen ze er ook helemaal in. Mijn vensterbank is normale hoogte denk ik, daar springen ze gewoon op vanaf de grond.

eekhoorn

59 likes

Ohhh ZO leuk dit, ik ga dit ook doen!!

1 like

Dit is toch fantastisch! :grin:

1 like

GEWELDIG :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

2 likes

Ik heb een maand geleden lieveheersbeestjeslarven uitgestrooid en ik zag echt lang helemaal niets, maar inmiddels zijn er zooooveel lieveheersbeestjes. Heb er vandaag nog een proberen te redden die binnen was gekomen maar helaas. Bladluis is ook een stuk minder.

9 likes

Omg zo leuk! Ik wil ook eekhoorntjes😭

2 likes

Wat gezellig, hier hebben ze ook mijn aardbeien gered! Daar zaten hele kleine wormpjes van de aardbeibladwesp het blad van op te vreten. Zakje larven er overheen en binnen een paar dagen was het gefixt :ok_hand::lady_beetle:

1 like

Iemand een tip voor een fijn buitenkleed? Of een winkel die mooie en goede buitenkleden verkoopt? Ik zoek iets betere kwaliteit dan van dat plastic wat na één seizoen uit elkaar valt.

Ik vind voeding geven aan planten toch zo’n stomme klus :sweat_smile:. Ik doe het braaf iedere week, ik heb ook veel planten in potten dus het is wel echt beter. Maar ik vind het zo’n gedoe.
Verder heb ik wel echt prachtige strobloemen en dahlias die in bloei of bijna in bloei staan.
Ik had veel mixzakjes geplant en dan weet je natuurlijk niet welke kleur het wordt. Met de leeuwenbek had ik alleen een mix van paars en wit besteld maar ik heb echt zoveel andere kleuren zoals perzik en geel, echt prachtig.
Met de cosmea had ik paars wit en roze, maar bijna alleen paars bloeit en dan 1 roze.
Met lamsoor ook een supermooie mix die purple rainbow heet maar ik heb tot nu toe al 6 x paars. Ben er nog op 2 aan het wachten.
Met de strobloem is wel bijna iedere plant een andere kleur, eentje is ook echt heel mooi koper, dat is mijn lievelings.
Bij de goudsbloem had ik geel met een bruine knop maar daar zat ook geel met een gele knop tussen en die zijn ook zo mooi!
Ridderspoor is gelukkig wel gemengd opgekomen. En de zinnia tot nu toe ook. En de kattensnor is ook al aan het bloeien! Echt zo leuk.

Strobloem

Zinnia (deze worden verder in de zomer mooier en dikker)

Leeuwenbek, goudsbloem en ik denk een margriet? Die paarse is een meerjarige die ik vorig jaar geplant heb.

Viooltje, brandende liefde, lamsoor en kattensnor

Dahlia, ridderspoor en een stukje van m’n voortuin die echt ontploft is :heart:

Hoe gaat het met de andere tuinen? Al veel in bloei?

28 likes

Oh wauw! Ik ben hier echt jaloers op. Wij zijn vorig jaar verhuisd en de tuin is nog niet naar onze smaak. We hadden bedacht eerst maar even af te wachten wat er allemaal opkomt, maar het is niet veel soeps tot nu toe. Ben tot nu toe alleen content met de appelboom. :grimacing:

3 likes

Oh heel herkenbaar! Wij wonen hier nu anderhalf jaar en ik had dit net als jij vorig jaar ook gezegd. Ik had toen uiteindelijk wel dahlias en gladiolen in de grond gestoken en dat vond ik zo leuk. In het najaar heb ik toen een heel stuk tegels bij de voortuin gewipt en die staat nu helemaal vol. Bij de achtertuin doe ik alles in de borders die er al waren en in potten omdat ik geen grote projecten mag oppakken van mezelf.
Hopelijk zie je snel wat je wel wil in de tuin en kan je daar in het najaar al een beginnetje voor maken!

Ik had trouwens bij m’n voortuin geen paadje aangemaakt en nu heb ik echt veel planten waar ik eigenlijk niet bij kan, waaronder de siererwten die je wekelijks moet knippen. Rookie mistake.
Ook sta ik altijd in de voortuin van de buren om bij een bepaald deel van de tuin te kunnen :’).

4 likes

Heerlijk! Ik heb mn eenjarigen + voorgetrokken dahlias pas vorige week uitgeplant omdat ik mn tuin nog moest aanleggen in ons nieuwe huis, dus er bloeien nu alleen 3 korenbloemen :joy: Gaat geen heel fantastisch plukjaar worden denk ik, maar dat denk ik wel vaker en heb ik een maand later ineens een ontplofte bloemenzee. Ga alles vandaag een flinke laag compost geven.

Welke voeding gebruik jij voor eenjarigen?

3 likes

Hier komt het nu langzaam op, onze tuin is altijd wat later ivm schaduw/koelte. De rozen zitten in de knop, de ooievaarsbekjes beginnen net. Heb vorige week wat eenjarigen uitgezaaid die nu goed ontkiemen. Voor volgend jaar wil ik wat vroegbloeiers erbij planten. Zijn er mensen die nog tips hebben voor vaste inheemse planten die vroeg bloeien en niet teveel ruimte innemen?

Qua eten hebben mijn bessenstruiken helaas veel bessen verloren door de droogte denk ik, maar ik zie wel dat de frambozenstruiken BOMvol zitten. Verder beginnen de aardbeien te komen, heb ik al 2x sugersnaps geoogst en zijn mijn wortels en doperwten ook bijna klaar voor de oogst. En ons appelboompje maakt dit jaar zijn eerste appel, eentje ook echt haha đŸ„č

Foto-impressie:

Links onder zie je op de achtergrond mijn DIY koperringen, die werken goed! Ik heb de bodem uit een bloempotje geknipt en daar kopertape omheen geplakt, dan kan je het om een jonge plant heen zetten. Ik gebruik het nu voor broccoli’s en zaailingen maar voor bv dahlia’s ook heel geschikt.

6 likes