(Moes)tuintopic (Deel 1)

Dit is bladluis. Lieveheersbeestje eten ze op.

Ai, bladluis klinkt niet goed. Of valt dat wel mee? Moet ik hier iets aan doen?

Bladluis ja, die hebben vorig jaar mijn rodebessenstruik verkloot. Op een gegeven moment kwamen er ook heel veel mieren (heb geleerd dat die iets wat luizen uitscheiden drinken als een soort melk, dus de mieren houden de luizen op een plek) en toen ging het helemaal fout.
Er zijn vast dingen tegen luizen, maar ik zou ook zorgen dat er geen mieren bij kunnen door bv een plakbandje binnenstebuiten om de hoofdtakken beneden te doen. En ik heb er knoflook naast geplant, maar weet niet meer waarom.
Goed verhaal, lekker kort :+1:

1 like

Ahhh nooooo, die bladluis mag die rozenplant niet vernaggelen hoor, daarvoor is-ie 1000% te mooi en ik heb hem pas sinds vorig jaar.

Sowieso get out my backyard. :angry:

Ik ga maar lieveheersbeestjes kopen dan? Of zijn er simpelere methodes om bladluis te stoppen? (#lazy maar jullie kunnen uit eigen ervaring zeggen wat effectief is)

Ik stond ze net doodleuk weg te vegen namelijk. :joy::sob:

Mweh, dus je leest ook mee nu of weet je al wat je volgende stap gaat zijn?

Ik denk radijs :slight_smile:

1 like

Spannend!

Ik vond net een lieveheersbeestje in de tuin en heb deze naar de bladluis gebracht. Dat ze* er maar van mag smullen.

.* Lieveheersbeestjes zijn vrouwelijk in mijn hoofd.

6 likes

Knoflookplant of gewoon knoflook rond de plant leggen? I’m a rookie!

Zag net ook dat mijn rozenplant in de voortuin bladluis heeft. :sob:

Ik word ook helemaal gek van de bladluis bij mijn roos. Mijn moeder zei dat bladluis vaak een teken is van te weinig voedingsstoffen voor de roos. Ze raadde me aan om rozenmest te kopen. Heb het nog niet gedaan maar mijn moeder heeft echt mega groene vingers dus ik ga er vanuit dat het klopt!

1 like

Wat ook beetje kan helpen is om even de tuinslang met harde straal er eerst op te zetten. Daarna inspuiten met groene zeep en spiritus.

1 like

Ja dat zei m’n moeder ook idd, alleen voelt niet echt okĆ© om te doen. Koolmeesjes eten die luisjes ook dus vraag me af of het wel goed is.

Ik had dit jaar ook luizen in m’n nieuwe pruimenboom en heb er zeepspiritus op gespoten. Dit is een mengsel van water, spiritus en groene zeep (afwasmiddel werkt niet). Op internet staat wel de precisie verhouding. Ik heb de boom drie dagen er mee ingespoten en toen was het weg. Ik heb het daarna wel een paar x afgespoten met normaal water. De pruimenboom laat nu z’n eerste pruim zien, dus gaat er niet dood van.

1 like

Ik zou wel een (aantal) insectenhotel in de tuin willen ophangen. Nu hebben we pas 3 wespennesten laten weghalen. Gaan wespen ook in zo’n hotel zitten? Of blijven ze hier weg van

Ik heb bij mijn hotelletjes nog nooit een wesp gezien!

1 like

Bij ons ook geen wespen.

1 like

Oke heel veel tips tegen bladluis, dankjewel @Bertie @Ditto @Solsikke @Annie @Anna-Maria (hopelijk niemand vergeten)

Ik heb gezocht naar spiritus maar die kan ik nog niet vinden (leveringsproblemen) dus is het een mengsel van water en groene zeep geworden.
Het voelde HEEL K*T om dit op de planten te spuiten. Ik was begonnen bij de rozenstruik en kwam er daarna achter dat een andere boom (geen idee wat voor soort) ook helemaal onder zat, maar dan allemaal zwarte stipjes ipv de groene bladluis. YIKES. Dus die ook meteen gedaan maar gaandeweg kwam ik larven tegen van lieveheersbeestjes en ook twee lieveheersbeestjes en die zijn nu dus waarschijnlijk ook ingespoten. Ik vind dat zooooo ellendig, ik ben bang dat ik ze heb omgelegd. De larven van de lieveheersbeestjes heb ik laten zitten overigens en de twee grote lieveheersbeestEN heb ik verplaatst, maar nu weet ik niet of de larven het wel overleven.
Wat een ellende. De kans bestaat natuurlijk ook dat het mengsel van water en groene zeep echt helemaal NIKS gaat doen (behalve de planten omleggen)

1 like

Ik heb gekeken en zag dat het duurder was, incl verzending was ik dan iets van 20 euro kwijt

Daarom dacht ik doe me dan toch maar eerst de groene zeep voor 0,99 :slightly_frowning_face::sob:

Kan me voorstellen dat het niet goed voelt. Hopelijk overleven de lieveheersbeestjes het! Over dat laatste dat je misschien je planten omlegt: ik had ooit enorm veel bladluis op twee kamerplanten. En ik stond op het punt ze weg te gooien (ze zaten echt helemaal onder… gadver gadver) toen iemand me tipte over groene zeep, water en spiritus en ik heb er echt heel veel overheen gedaan (ik begon voorzichtig met spuiten maar uiteindelijk maar gewoon met de gieter eroverheen gegaan). Met het idee dat het alternatief toch was dat ik ze weg zou gooien. En ik had echt nooit verwacht dat mijn planten het zouden overleven maar er was (op een paar bruine blaadjes) niets aan de hand. En nooit meer bladluis gezien…
ik zit zelf met mieren in m’n tuin… en m’n hele terras gaat erdoor verzakken… en ik wil er echt vanaf maar hóe dan zonder dat ik ze allemaal dood moet maken en hun harde werk verpest. Het liefst zou ik ze vriendelijk willen verzoeken een paar meter verderop verder te gaan met tunnels graven… ruimte genoeg in m’n tuin maar ze zitten natuurlijk precies op het enige kleine stukje dat betegeld is. Deze empathie voel ik dan weer niet voor bladluizen.

1 like

De verzendkosten zijn 3,50 euro en de larven van de lieveheersbeestjes 15,50 uit mijn hoofd. Dus de vzk maakt het verschil niet per se, het is meer dat ik het totaal veel geld vind voor een paar larven. :frowning: