(Moes)tuintopic (Deel 1)

Jaaaaa dat is het! Toch onkruid dus, maar dan wel hele mooie zeg. Ik ben echt benieuwd waar dat ineens vandaan komt zetten, want vorig jaar stond het er niet.

Ik zag dat de Lidl olijfboompjes in de aanbieding heeft vanaf woensdag. 14,99 per stuk.
Raad eens waar ik woensdag om 8uur sta :sweat_smile:

1 like

Ik ben het plantentopic aan het lezen, te leuk, heb zelf alleen niet zoveel binnenplanten want ben er niet zo goed mee (wordt aan gewerkt). Toen zag ik dit topic en deze ga ik ook nog helemaal bijlezen!

Heb vorig jaar een huis gekocht en nu voor het eerst een voor- en achtertuin. Voortuin is bijna helemaal bestraat, achtertuin is verwaarloosd. Dus genoeg werk te doen, denk dat dit topic zeker gaat bijdragen aan tuinierplezier :smile:

In de voortuin liggen vrij grote tegels, daarvan heb ik er 3 verwijderd om een kleine border te maken die ik kan zien vanuit het huis. De tuin was zo aangelegd dat je als je er voor staat wel planten ziet, maar vanuit huis kijk je tegen een zwart houten wandje aan. Heel suf. Dus daar heb ik nu een border gemaakt en daarin mijn Pittosporum tobira (Kleefzaad) geplant. Die was heel mooi groen maar heb hem verwaarloosd. Ik vermoed dat hij het nu lekker in de volle grond wel weer gaat doen. Moet nog even de gele blaadjes eruit halen en ik denk ook een beetje snoeien. Hij is erg laag en breed, ik wil hem liever iets hoger hebben.
Daarnaast ook nog 4x verbena bonariensis (IJzerhard) geplant. Die zijn nu nog klein en groen maar moeten hoog worden met paarse bloemetjes.

De achtertuin is een groter project haha. Is een saai terras, met gras, grind, en alleen wat hortensia’s. Moet nu gaan bedenken wat ik ervan ga maken.

Ga nu even beginnen met lezen bij het begin, werd te enthousiast dus moest alvast posten :laughing:

2 likes

Mijn probeersel van dit jaar, kikkererwten!

21 likes

Oh misschien was ik iets te enthousiast met m’n vorige post :sweat_smile:
Jullie zijn vooral heel erg van het moestuinieren maar dat trekt me niet zo. Zo arbeidsintensief en ik heb slechte ervaring met slakken, die komen altijd met veeeeeel :frowning_face:

Ik heb mijn vijgenboompjes net toch maar in de volle grond gezet.
Ze waren na een paar dagen al niet meer gelukkig in een pot. Hopelijk slaan ze nu snel aan!

2 likes

Ik heb geen moestuin, wel een tuin. Ik weet alleen niet zo goed wat ik erover moet posten. :flushed:

Ja snap ik misschien ook wel, maar in het plantentopic schrijft iedereen zo liefdevol over het wel een wee van alle plantjes. Ik vind dat zo schattig haha, ik werd er helemaal enthousiast van om me met mijn planten bezig te gaan houden. Heb al 4 stekjes gemaakt! :smile:

Maar goed mijn achtertuin heeft dus nogal wat werk nodig, en wat geld helaas dus ik ben nu steeds aan het bedenken wat ik voor weinig geld kan doen. Ook wel leuk om het zo te doen, steeds kleine stukjes.

Jij post ook in het plantentopic toch? Heb je in de tuin ook veel staan of vind je tuinieren niet zo boeiend? Ik heb nu de smaak te pakken maar moet het nog wel volhouden haha.

Mijn dagtaak is nu klimop verwijderen, wat een kutplant. Zit echt overal, tussen alle heggen door en het maakt gvd overal nieuwe wortels :face_with_symbols_over_mouth: Niet ok.

Ik heb hortensia’s geplant want vind ze zo mooi, maar ze doen het gewoon niet in mijn tuin??? Hangen heel slap en het maakt niet uit hoe veel water ik geef, het wordt gewoon niet beter. Dacht dat hortensia’s zulke makkelijke planten waren, nou niet dus.

Heb je ze wel in zuurdere aarde geplant?

In bemeste tuinaarde, maar dat is niet goed denk ik dan? Kan ik er nu nog iets bijgooien om het zuurder te maken dan?

Je hebt speciale hortensia grond. Hortensia’s houden van zuurdere ph waardes. Misschien kan je ze redden door opnieuw een gat te graven waar ze zitten en dat op te vullen met die speciale aarde.

Zoals dit https://www.pokon.nl/producten/item/hortensia-potgrond-30l/

Oh dat wist ik helemaal niet, mijn moeder zei dat het super makkelijke planten zijn die overal groeien. :sweat_smile: Dan ga ik morgen ff speciale grond halen en hopen dat ze het overleven. In mijn tuin groeit sowieso alles heel slecht, zelfs klimop doet het amper terwijl dat echt duivels is en normaal overal groeit.

1 like

Ik weet dit weer alleen omdat m’n moeder dit allemaal uitlegt in het tuincentrum als we langs planten lopen. :joy: ik wilde een rododendron in pot op m’n balkon en die houden van dezelfde zure aarde.

1 like

Jaaa dat hebben we gedaan haha. Van de boom af getrokken voor zover we erbij konden. In de rest van de boom zit vanaf een meter of 4 heel veel dode klimop :rofl:

Het zit ook in de heg, maar dan niet van voor beneden naar boven maar van voor naar achteren helemaal de doorheen geweven. En al die rottige takjes maken weer nieuwe wortels. Dus ik knip steeds al die takken door en dan trek ik er stukken uit, maar ik blijf maar nieuwe stukken vinden.
Klimop is echt onkruid, zeker in een tuin die de afgelopen jaren niet is bijgehouden (en ook als je buurvrouw en jungle tuin heeft :crazy_face:)

1 like

Klimop en hortensia, precies wat het in mijn tuin heel goed doet :laughing:
Hortensia is niet zo erg, ook al hebben ze die te dicht op elkaar gezet dus ik moet m na de zomer splitsen denk ik want ze verdrukken elkaar. Maar klimop is echt een bitch.

Wat heb jij verder nog in de tuin staan? Ik moet nog een nieuwe border maken dus zoek inspiratie :slight_smile: Die hoek staat een groot deel van de dag in de zon.

1 like

Soms zetten mensen op marktplaats tuinplanten, omdat ze hun tuin gaan veranderen. Geen idee of alle planten makkelijk te verplaatsen zijn, maar je zou eens kunnen kijken.

1 like

Ja dat is ook wel zo. Gewoon een beetje jammer dat de mensen die hier voor mij woonden echt niks hebben gedaan behalve gras maaien. Dus er is wat achterstallig onderhoud aan de klimop. Komende 5 jaar nog steeds waarschijnlijk, met inderdaad al die kleine pokkeplantjes die je ook weg moet halen :sweat_smile:

Oh bedankt voor tip, daar zou ik nou nooit aan gedacht hebben!

Haha nou ik ben jaloers want ik wil juist klimop en hortensia. :joy: Ik heb 3 kleine borders, in 1 staat sinds vorige week een klimhortensia en die doet het tot nu toe nog goed. In de andere staan 2 hortensia’s, heb ik zonnebloemen gezaaid die nu hard groeien en wat maagdenpalm want dat zou een goede bodem bedekker zijn, maar sterft ook langzaam af. Aan die kant komt door de schutting heen klimop van de buren en dat laat ik lekker geoeien. Zou het liefst een hele groene schutting hebben. Aan de andere kant staat ook een hortensia, een gerbera, een aardbeienplant die ik vorig jaar heb geplant en niks mee heb gedaan dus geen idee of er nu aardbeien komen en een mini rodondendron. En voor de rest onkruid, heel veellllll onkruid.

Vind planten ook echt duur dus koop nu kleinere, maar het duurt zo lang voor er überhaupt iets gebeurt haha. Heb in hangpotten wat van die eenjarige plantjes zodat er iig wat kleur te vinden is. Heb trouwens de hele dag zon!

1 like