Heeft er toevallig iemand een krentenboom in de tuin staan? En in welke windrichting? Ik heb naast mijn huis een vrij brede strook grond waar nu stenen liggen en daar wil ik een krentenboom planten. Hij staat dan in het noord/westen en ik ben benieuwd of dat goed zal gaan.
Ik vind tuinieren wel boeiend maar ik heb er niet echt verstand van. Van de week herkende ik het gespuis op mijn rozenplant niet eens; het bleek bladluis te zijn.
Hoe staan ze, volle zon of niet? In volle zon doen ze het echt niet zo goed hoor!
Zonnebloem, wat een goed idee! Die ga ik ook zaaien, vind dat er heel leuk uitzien.
Ik heb aan 1 kant een schutting (van de buren), daar staan wat hortensiaās en sneeuwbollen voor. Dat is ook waar ik de zonnebloem en nog iets anders wil planten. De achterkant is verwaarloosde conifeer, die proberen we nu weer groen en vol te krijgen. De andere zijkant is een mengelmoes van allerlei soorten groen. Beetje irritant want sommige zijn lelijk, sommigen kaal in de winter etc. Maar het is in ieder geval groen, beter dan 2 kanten houten schutting inderdaad.
Planten zijn zeker duur, en was er voorheen nooit zo goed mee dus dan kocht ik iets leuks en stierf het op mān balkon, zo zonde. Ik probeer nu wel meer te kijken wat waar geschikt voor is en wat geschikt is voor mij, ook niet onbelangrijk
Mān familie vindt het ook helemaal leuk dat ik nu een beetje into tuinieren ben, dus kreeg voor mān verjaardag plantjes en bonnen van het tuincentrum. Komt goed van pas!
@Twijfelaar hahaha. Bladluis is wel echt ruk, had het altijd op mān balkon en dan zat het natuurlijk weer op alle planten tegelijk. Sprayen met water en afwasmiddel hielp wel goed trouwens daar tegen
Ik heb nu last van slakken die mān plantjes opvreten. Ben bezig met koffieprut maar duurt wel even voordat ik genoeg heb verzameld. Iedere dag een klein beetje erbij.
Ik heb trouwens ook echt nul verstand van tuinieren hoor. Maar vind het toch wel leuker om tegen een mooie groene tuin aan te kijken de hele dag ipv een betegelde of dode tuin, dus ik vind dat ik het wel moet leren.
Vanavond de moestuin water gegeven en tot mijn verdriet waren er 2 tomatenplantjes binnen een dag ineens doodgegaan de andere 5 waren gelukkig helemaal okƩ en ongedeerd, snap echt niet hoe dat ineens kan.
Ja onze tuin is op het zuidwesten (denk ik, ben daar heel slecht in haha) maar ze staan wel echt goed in de zon. Mijn ouders hebben ze ook in de volle zon staan en die groeien dus super goed, mijn moeder snapt ook totaal niet waarom de mijne dood gaan. Ga morgen hortensiagrond kopen en hopen dat ik ze nog kan redden. Anders koop ik plastic planten hoor.
Ik had Dahlia bollen gepoot en het eerste groen komt nu op plant bloeit pas juli-aug maar blij om te zien dat er wat groeit.
Leuk! Ik heb net zoān action pakket gekocht met paars/roze bloemen waaronder ook dahliaās! Een tip trouwens want die pakketten kosten weinig en je hebt er lang plezier van. Ook een tip om die bollen tussen andere planten te planten waar wat plek over is. Wanneer die plant uitgegroeid is komt er weer wat nieuws op!
Vind dit topic zo leuk! Ben helemaal geen tuinierder (al denken de buren van wel), slim uitkiezen en online research doen is denk ik de key Mn moeder was wel heel goed met planten dus misschien heb ik stiekem ergens een groene vinger. Vind met plantjes bezig zijn ook ZO rustgevend. Echt er is niks waar ik rustiger van word heerlijk
Klimop snoeien vind ik wel echt heel satisfying, dat je aan een klein stukje trekt/knipt en ineens een hele sliert eruit haalt, love it. Ben laatst ook weer bezig geweest, het zit op de lage schutting met mān buren en ben beetje bang dat die het op een gegeven moment begeeft.
Ik woon in een huurhuis en de tuin was in redelijk prima doch lelijke staat, ik doe wel kleine upgrades maar ik voel vooral de ruimte voor trial and error want we wonen hier toch niet nog jaren. Als we dit huis hadden gekocht zou ik de tuin helemaal op de schop zetten, ik fantaseer er wel eens over hoe het dan zou worden haha
Bij ons staan ze op noord-oosten en we hebben geprobeerd ze op het zuiden te zetten (voortuin), maar toen gingen ze ook echt niet goed. Naar mijn weten houden ze van een beetje schaduw
Hostaās sterven altijd af boven de grond in de winter en komen weer op in het vroege voorjaar. I love hostaās! Maar in de winter heb ik dus wel grote lege plekken in mn border.
Over klimop: ik snap dat mensen ervan gruwelen omdat het zo snel groeit en gevels/dakgoten/daken de vernieling in kunnen helpen. Maar wij hebben dus aan 2 kanten aan hek met klimop en ik vind het echt prachtig. Zoān mooie groene haag met frisgroene bladeren. 2x per jaar met de snoeischaar erlangs en het blijft netjes binnen de perken. Aan 1 kant hebben we een betonschutting en daar ben ik minder blij meeā¦zoān triest grijs gezicht.
Heeft iemand van jullie een regenton?
Ik woon net een paar maanden in dit huis met (voor het eerst in tijden) een tuin, dus heb nu ook voor het eerst een moestuin! Nu zou ik, wanneer het regent, graag zoveel mogelijk water opvangen ivm de droogte⦠Momenteel heb ik gewoon een paar emmers staan maar dat is niet echt efficiënt haha. Hoe doen jullie dit? Bijkomend probleem is dat ik in een huurhuis woon dus zomaar een stuk van de regenpijp afhakken zal me niet in dank worden afgenomen
Dit verklaart een hoop. En klimop is trouwens een van mijn favorieten. Je hebt zo veel verschillende varianten, het groeit goed en zorgt voor veel sfeer.
Ja snap ik wel, het kan wel mooi zijn. Maar het zou wel lekker zijn als ik kon aangeven waar het mag woekeren ipv dat ik het steeds overal vandaag moet trekken
En @Kermit, heel satisfying inderdaad!
Wat betreft regentonnen/putten, @nello @bonfire, krijg je dan niet veel last van muggen in de zomer? Ik woon in ingepolderd gebied met veel groen, ben een beetje bang dat een regenton een muggenkwekerij wordt.
Hier staat hij op het zuiden. Ik denk dat daardoor de bloesem hier heel snel uitgebloeit is eigenlijk, dus misschien zou minder zon wel beter zijn.
Ja true, ze moeten er wel in kunnen vliegen natuurlijk. In mijn hoofd was het een beetje net als mieren, die komen overal, maar dat is natuurlijk niet zo.
Ooooh wat leuk
Wij hebben een appelboom en daar komen nu ook mini-appels aan, zo leuk om te zien!
Hier ook een waterton trouwens. Wel een aanrader: kijk of er ergens subsidie is! Bij de gemeente of het waterschap.
Misschien staan huisbazen/woningstichtingen er tegenwoordig ook wel wat meer voor open?
Kijk, dit motiveert me dus echt heel erg! Ik wil ook zo tevreden zijn over mijn tuin
Ga de planten die je noemt even opzoeken, misschien is het ook wat voor ons.
Maar duizendknoop is toch die rottige plant, nog erger dan klimop zeg maar omdat het ook je fundering aan kan tasten.
Wij maken nu plannen om het gras te vervangen, er zit zoveel mos en onkruid ik in, dat is niet meer te redden heb ik me laten vertellen. Ook zijn we bezig met onderhoud aan de heggen, niet mān favoriete klusje (want mooie planten planten is veel leuker), maar het loont wel als de begrenzing van de tuin straks hopelijk weer mooi groen is
Ik denk dat een kat stiekem in de achtertuin komt, een groot deel van mijn bijenmix en zonnebloemen wordt stelselmatig gemold en ondergescheten. Heb nu chilipeper op de randen van de bloembakken gestrooid, en ga denk ik ook maar een spijkerbedje van sateprikkers maken in de hoop dat het helpt.
Als ik wist van wie het beest was zou ik de eigenaar er op aanspreken maar ik heb echt geen idee.
gore fotoās in spoiler
Hmm een kat laat zijn uitwerpselen normaal gesproken niet zo achter. Gaat eerst een berg zand overheen.