(Moes)tuintopic (Deel 1)

Weer wat geleerd.

Beschermen jullie je planten in de winter? Ik herinner me nu dat bijvoorbeeld de verbena in de winter bescherming nodig heeft tegen regen en sneeuw, aldus Google. Zet je dan ook een parasol er overheen? :sweat_smile:

Ik probeer zoveel mogelijk winterharde planten te plaatsen. Maar soms vind ik iets heel mooi en komt dat er toch haha. Als het weer kouder gaat worden, veeg ik bladeren de border in en strooi ik wat extra mulch rond de gevoelige planten. Zo moeten ze zich maar redden bij mij :sweat_smile: Planten in pot zet ik im de garage of op zolder.

2 likes

Een Oleander houdt van volle zon en bloeit ook heel mooi met bloemen! Dus daar zou je naar kunnen kijken.

Leuke tips hier!
Wij hebben een vrij grote tuin, en deze is lange tijd verwilderd geweest (niet door ons ;)). Dus we zijn al 5 jaar bezig tegen onkruid (onder andere de Japanse duizendknoop, zag em hier al iemand noemen).
Maar we hadden ons dit jaar voorgenomen extra veel tijd en moeite erin te stoppen zodat we het aankomende jaren makkelijker gaan hebben, en dat lukt met de Corona prima zo natuurlijk.

afbeelding
Gisteren alle stekjes in de moestuin gezet :slight_smile: Kan evt nog wat meer bij, meestal krijgen we nog wel wat van onze familie en vrienden (handig in een dorp wonen ;)).

Volgend grote project is deze border:
afbeelding

Die is alleen nog maar grassen en dat is saai. Ik wil graag wat afwisseling en onderhoudsvriendelijk (want genoeg tuin om te moeten snoeien ect). Dacht dat deze border veel schaduw had, maar dat is eigenlijk vooral in de lente. Nu de zon hoger staat, krijgt de border bijna de hele dag zon.
Daarnaast zit er een ā€˜gek’ hoekje in, links van de rododendron, daar wil ik misschien een leuk hoekje van maken. Bankje is wat saai want we hebben genoeg plekjes om te zitten. Dacht zelf misschien een ouderwets bad, maar ideeen zijn welkom!

10 likes

Heerlijk zo’n grote tuin!

Als je een tuinman hebt haha. Nee lijkt me inderdaad heel leuk om er iets moois van te maken en daarna van te genieten, maar het is ook veel werk! Respect als je dat kunt onderhouden haha, ik ben bang dat ik daar wel moeite mee zou hebben :see_no_evil:

Kan zo gauw niks bedenken voor je hoekje maar ik ga er even over nadenken :slight_smile:

Misschien een waterschaal? Die zijn er in verschillende maten. Als je een grote hebt kun je er ook vijverplantjes in zetten. En achter de schaal eventueel wat hogere siergrassen.

Nou als echt bad als het heet is, en met bbq’s ect volzetten met ijs en dan de drank erin (wij houden van grote feestjes haha).

@WhereTheLightIs dat is ook een idee! Ga eens even zoeken :slight_smile:

@parapluie Haha ja soms verzucht ik ook dat ik een tuinman wil hoor. Gelukkig houdt mijn man van maaien en snoeien, en hebben we nu dus lekker veel tijd. Maar tis niet altijd fijn nee haha.

1 like

Hebben jullie een grasmaaier waar je op kunt zitten? :sunglasses:

1 like

Weet iemand of je een rozenstruik makkelijk kan uitgraven en ergens anders kan planten?
We hebben een rozenstruik staan in de tuin maar willen deze gaan verplaatsen als we de tuin gaan doen.
Hij doet het niet heel erg mooi, maar er zitten wel allemaal bloemetjes aan.
Of is het toch verstandig om volgend jaar een nieuwe te kopen?

Op dit moment wordt mijn tuin gerenoveerd en kan ik hem komende week gaan inrichten met planten e.d. Ik heb er echt helemaal zin in. Misschien niet zo heel veel ruimte voor een moestuin, dus courgette planten gaat al niet meer. Maar eigen wortels zaaien e.d. daar heb ik wel echt zin in.
Komen ook aalbessen struiken en ook frambozen in de tuin. Heerlijk!

1 like

Ik lees even mee, want mijn rozenstruiken doen het ook niet goed. Twee jaar geleden heb ik ze bij een kweker gekocht en er zitten amper bladeren aan of ze zijn geel. Er zit ook best veel bladluis op. Misschien toch maar een andere standplaats geven…

Hahaha neee zo’n landgoed is het nou ook weer niet hoor :wink:

Misschien plek maken voor een hangmat? Wel heeeeerlijk zo veel ruimte!

1 like

Ik heb ook twee rozenstruiken verplaatst en dat ging prima. Zou ik wel pas in de herfst doen.

1 like

Niet normaal, ik denk dat er 20 slakken verdeeld waren over 2 vallen. Het werkt in ieder geval!

1 like

Salie? Ik kan het blad niet heel goed zien helaas. Salie heeft een heel specifieke bladstructuur.

@Applepie wauuuuuw nice, ik maar 2 per week ofzo hahaha maar heb het ook in een border staan die denk ik 3m2 is.

Gaaf zo een lap! Wij zijn naar de Tuinen van Appeltern geweest, vond ik erg leuk qua ideeƫn voor hoekjes en allerhande inspiratie.

2 likes

Mijn ouders hebben salie in de tuin en groeit heel goed echt binnen twee jaar van mini naar heel groot!

1 like

Vanavond even naar het tuincentrum geweest. Veel van m’n zaadjes komen niet op dus heb stekjes gehaald.

Broccoli, bieten, sla, eikenblad sla, rode kool, cherry tomaat en aardbei (daar heb ik al vier plantjes van maar je kan nooit genoeg aardbeien hebben :heart_eyes:)

Ook nog lavendel meegenomen en de kinderen kozen allebei een eigen plantje uit.
Baal wel echt, want heb courgette, bonen, tomaat en nog wat dingen voorgezaaid maar dat komt allemaal niet op. Ook de bijenmixen die ik gezaaid had en de klaprozen, vergeet-me-nietjes, het vingerhoedskruid… niks doet het :sob: Ze zijn allemaal gezaaid in een zak grond van de lidl. Zou dat er mee te maken kunnen hebben?

Beide. Maar zowel binnen als buiten komt niet op. Geef ze netjes water als de grond te droog is en heb verder niks anders gedaan dan de jaren hiervoor, maar ineens lijken al die zaden er geen zin in te hebben? Zaadjes komen van verschillende de merken, enige wat anders is als vorig jaar is dus de grond, maar lijkt me zo raar als dat het probleem is?:see_no_evil: