(Moes)tuintopic (Deel 1)

Mijn buurman vertelde toevallig dat zaadjes een houdbaarheidsdatum hebben. Ik weet niet of het waar is. Bij mij doen ze het ook een stuk minder goed, zelfs de veldsla en radijs willen niet…

Ja klopt. Al zijn een aantal ook gloed nieuw😭 Maargoed, dan maar een jaar met stekjes en volgend jaar nieuwe grond er in ofzo haha

Ja en eigenlijk wil ik het ontkiemen op nat keukenpapier ook nog proberen. Dat las ik hier een keer

2 likes

Kun je hier meer over vertellen? Hoe werkt zoiets?

Ik heb plantjes buiten staan die hierop lijken. Zijn veel bloemen bijgekomen.
Ik zal morgen even een foto maken.

1 like

Kan het middagbloem zijn?

@Twijfelaar @Zoeva @nello
Hier zijn er ook best wat zaadjes niet uitgekomen :frowning: - dus ik ga ook maar wat plantjes halen.
Zaden hebben inderdaad een houdbaarheidsdatum. De ene plant is hier wel gevoeliger aan dan de andere. Schermbloemigen bijvoorbeeld (wortels, pastinaak, …) zijn meestal niet zo lang houdbaar - de zaadjes dan.

Ik weet niet wat er juist is gezegd over nat keukenpapier, maar ik heb geleerd om een halve koffiefilter (dus 1 laag zeg maar) vochtig te maken, hier aan de rand zaadjes te leggen en dit dan op te rollen. Dit stop je dan in een ziplockzakje en dan kiemen ze vlotter. Wordt de Denomethode genoemd blijkbaar.

4 likes

He ja, is idd bijna hetzelfde! Heeft me vooral doen ontdekken dat sommige zaden echt wel niet goed meer zijn.

Hoeveel zaden doe je bij elkaar? Ik heb nu een paar zakjes en kan me voorstellen dat het te veel is voor een kweekbakje.

Water water water is het belangrijkste.

Wij hebben overal wildzaad neergegooid, in bakken, potten en op de bult.

Wat bleek nu? Eén hoek van de bult groeide, de rest niet en dat kwam dus doordat de sproeier wel op het hoekje kwam.

Nu is de sproeier aangepast en worden de zaad stukken elke dag flink gewaterd. Alles groeit nu :grin:

Dus water water watee water.

2 likes

Oke, ik wil bijenzaden gaan planten. Vorig jaar had ik het rechtstreeks in de tuin gedaan, en toen is er inderdaad niets opgekomen. Dus ik ga het nu dan maar binnen proberen in bakjes. Even vragen of de buurvrouw misschien eierdozen heeft liggen. :grin:

En kan ik het beste potgrond voor binnen of buiten gebruiken? Of weer iets heel anders?

M’n aardbeienplant heeft luizen en de eerste aardbei groeit eraan. Hoe kan ik dit het beste behandelen?

Ik spuit ze eraf met de tuinslang, na een paar keer blijven ze weg, of zet er een lokplant bij

1 like

Dank je wel! Ga ik even een tuinslang lenen bij m’n ouders of is een gieter ook voldoende?

Stekjes gepland, slechte plantjes eruit getrokken, aarde gevoed met kalk en alles water gegeven. Nu hopen dat dit het verschil maakt :raised_hands:t3:

6 likes

Tuinslang is beter, dan spuit je ze er gewoon af

1 like

Ik heb 2 potten met wilde planten voor bijen gezaaid + een stuk in de tuin! De potten staan gewoon buiten maar ik heb er plastic folie over gedaan zodat het vocht niet verdampt en dat helpt wel, er komt al vanalles op! Het stuk in de tuin zou ik eigenlijk iets meer moeten bewateren maar ook hier zijn er al een paar zaadjes uitgekomen. Succes! :blush:

1 like

Ik heb net zaadjes gekocht en ben zo blij! Wilde eigenlijk nog veel meer want als je de foto’s van al die bloemen ziet is het allemaal zo mooi. Maar eerst dit maar eens zaaien haha. Moet 1 border nog wel even wat groter maken en nog wat nieuwe tuinaarde halen, maar wil volgende week gaan zaaien. Als het goed is kun je deze allemaal nu nog zaaien. Eigenlijk vind ik zaaien ook veel leuker dan kant en klare plantjes kopen, plus nu ben ik voor 10 euro klaar.

Hieronder de foto’s want dat vind ik zelf ook leuk als mensen die erbij doen :slight_smile:

Foto's

Sneeuwkleed

Gemengde lage korenbloemen

Afrikaanse goudsbloem

Stokrozen

Last but not least: zonnebloemen!

4 likes

Ik heb deze vorig jaar in de tuin gegooid maar toen deed het echt niks en nu zie ik ineens dat er aardbeitjes aan hangen! :heart_eyes: Hoe lang duurt het ongeveer voor je ze kunt plukken?

4 likes

Die van mij heeft al twee weken ofzo groene aardbeien eraan hangen, maar ze worden maar niet rood helaas

Ik ben al aan het plukken geweest, heerlijk! En zag dat ik zo alweer wat nieuwe kan plukken. Ze staan bij mij in de volle zon / tuin op het zuiden. Ik verbaasde mij er ook wel over, zo vroeg al.

1 like