(Moes)tuintopic (Deel 1)

Heeft er iemand ervaring met klimrozen? Als ik google lees ik dat ze groen blijven in de winter, maar als ik foto’s Google zie ik allemaal kale rozen bij mensen in de tuin.

M’n vriend wil alleen maar planten die groen blijven in de winter. Ik vind dat maar saai, wil ook bloemen :smile: Dus hoop met de klimroos iets te planten wat we beide mooi vinden.

Ja ik doe inderdaad wat van beiden maar als er dan iets is wat allebei in 1 is is dat helemaal handig.

Amerikaanse herfstsering was ik ook tegen gekomen, goed dat je die nog een keer noemt! Die ziet er bloeiend ook heel mooi uit :slight_smile:
En de Portugese laurier lijkt me ook wel wat voor een ander hoekje waar ik een muur wil verbloemen.

@nello Nee dat is niet helemaal wat ik zoek, bedankt voor de beschrijving!

Eigenlijk vind ik dat m’n vriend niks mag zeggen want ik doe de tuin. Maar ja zo werkt t niet helemaal natuurlijk (maar stiekem wel een beetje :rofl:)

1 like

Ik blijf het zo raar vinden om van die dikke slakken over de planten te zien kruipen :sweat_smile:

1 like

Ik had niet gedacht dat ik dit ooit zou zeggen, maar zo blij dat het regent voor de planten! Ik heb trouwens een stuk van onze tuin gezaaid met speciale bloemen voor bijen, maar het wil niet echt lekker groeien. Eigenlijk had ik daarvoor ook beter wat droog zand eruit kunnen scheppen en potgrond/bemeste grond er neer kunnen gooien denk. Is er nu nog iets dat ik kan doen?

2 likes

Als aanvulling op de tip van @nello, je kunt ook wc rolletjes gebruiken om voor te zaaien. Die kun je daarna ook gewoon in de grond zetten omdat het karton vergaat.

@parapluie, heb je al eens naar toscaanse jasmijn gekeken? Die is ook groenblijvend en ruikt ZO lekker!

3 likes

Op mijn zakje wilde bloemen staat er specifiek dat ze beter in ‘arme’ grond groeien en zelfs liever geen bemesting hebben! Het enige wat je kan doen is volgens mij genoeg bewateren en afwachten :slight_smile:

Oh echt, haha! Wat goed, nou dan hebben die van mij de ideale omstandigheden. Dan wacht ik gewoon af en probeer inderdaad elke dag met de gieter te bewateren. Heb jij ze zelf al gezaaid? En gaat dat goed?

Ja het zou idd perfect moeten lukken zo! Hoe lang is het geleden dat je gezaaid hebt? Ik heb ook zelf gezaaid, een week of 2-3 geleden en ik heb sinds een paar dagen kleine scheutjes die bovenkomen! Nog niet superveel, maar de kans bestaat dat ik eerder te weinig dan teveel gezaaid heb :sweat_smile:

De Toscaanse Jasmijn van onze buurvrouw groeide onze tuin in, maar we hebben die gesnoeid omdat ik dat zo smerig vond ruiken toen ik zwanger was :joy:
Ik zal nog eens gaan ruiken, misschien kan ik het wel weer hebben haha. Is inderdaad wel mooi en ik weet dat ik het vorig jaar ook niet vond stinken.

1 like

Ik heb een hele doos voor 15 m² over mijn stuk grond van veel minder m² gestrooid en die van mij doen het best goed! Op 1 mei kwamen de eerste plantjes heel voorzichtig op (heb het denk ik een week daarvoor gestrooid?) en ondertussen ziet het er zo uit.

Het is die langwerpige strook met stenen eromheen. Tot nu toe is het nog allemaal groen, zal nog wel even duren voordat we bloemen aankomen. Als dit bevalt ga ik volgend jaar al eerder zaaien denk ik.
Die rozige bloemen langs het gras zijn de bijen en hommels trouwens ook gek op! Heb alleen geen idee hoe die heet. Hier zie je ze iets beter op.

7 likes

Leuk zo, dat mandje in de boom! Dat ga ik even onthouden. De rozige bloemen zijn geraniums denk ik. Weet alleen niet welke ondersoort. Edit: geranium macrorrhizum denk ik?

@bonfire @Tamara Wow dat gaat echt veel sneller bij jullie dan bij mij. Volgens mij heb ik het al eind maart gezaaid, maar ik heb wel wat sprieten maar nog echt veel en groot. En ik had heeel veel gezaaid, ik ga straks even fotootje maken. Leuk hè die bijen en hommels, ik las een artikel dat 60 procent qua oppervlakte gemiddeld in tuinen bestraat is en dan daarnaast nog veel gras. Wij hebben ook wel aardig wat tegels want niet mega veel tuin, maar probeer in de groene stroken echt zoveel mogelijk planten voor vlinders/bijen etc. te planten. Wat voor soort zijn die roze bloemen @Tamara? Bloeien mooi zeg. Ik wil trouwens volgend jaar een strook maken met allemaal plukbloemen, nu al zin in.

haha dankjewel! De manden hangen er totdat de boom weer mooi vol is. In de winter is hij namelijk helemaal kaal en hangen er dus 2 van die manden aan met viooltjes zodat het nog iets lijkt haha.

Heb die geraniums even opgezocht en dat lijken ze idd te zijn! Ideale planten, ze staan er al jaaaren en we hebben er eigenlijk geen omkijken naar.

1 like

afbeelding

Dit is die van mij nu. Ik heb een zakje voor 15m2 in dat kleine stukje gezaaid😅 maar dit is dus al 2 maanden geleden oid gezaaid

Oh dan zou je nu toch wel resultaat moeten zien van het zaaien. Wat heb je precies gezaaid? Misschien dat daar ook nog wel verschil tussen zit.

Ik merkte zelf trouwens wel echt verschil tussen het voorste en achterste gedeelte! Het achterste gedeelte krijgt wat meer schaduw en houdt daardoor het water ook beter vast. Ik merk dat de plantjes het daar beter doen dan vooraan bij het pad. Water lijkt dus wel echt veel invloed te hebben.

De roze bloemen blijken “geranium macrorrhizum” te heten! Was er zelf nooit op gekomen, maar @WhereTheLightIs wist het gelukkig :slight_smile:

Volgens mij heb je wel een soort die groen blijft.

Edit: oh toch niet. Je kunt wel klimroos combineren met een groenblijvende clematis?

4 likes

Of een camelia? Die blijft groen en in het voorjaar mooie bloemen.

1 like

Ik krijg zoveel goede tips hier, geloof dat ik een grotere tuin moet kopen :stuck_out_tongue_winking_eye:
Nee ben heel blij met al jullie tips, ik schrijf ze allemaal op en ga komende week weer even verder denken en plannen. En hopelijk planten!

3 likes

Ik heb vandaag bij de aldi voor 3/4 euro p.s een rode bessen en een bosbessen plantje gekocht. Ben benieuwd hoeveel besjes ik kan vreten dit jaar haha.

Ze hadden ook bramen en frambozen en 2 soorten druiven.

1 like

Misschien in een goede kas?
Maar anders acht ik de kans wel heel klein inderdaad :joy:

Hier is onze volkstuin getransformeerd van een graslandschap in een nette moestuin! :smiley:
We hebben her en der pallets ingegraven om in te kweken, de grond is zo mega mega droog. Het is ook nog eens zandgrond vol in de zon, dus met wat wind erbij waan je jezelf in de woestijn.